فشار خون خیلی بالا چطور و با چه داروهایی باید به صورت اورژانسی کنترل و درمان شود؟

0

هیپرتانسیون شدید حاد

از تمام بیمارانی که در بخش اورژانس ویزیت می‌شوند، ۲۵ درصد BP بالا دارند. اورژانس‌های فشارخون (hypertensive emergencies) حاد بوده و اغلب به صورت افزایش شدید در فشار خون هستند که با اختلال حاد یا سریعاً پیش‌رونده در عملکرد اعضای متأثر از فشار خون نظیر ایسکمی یا انفارکتوس میوکارد یا مغزی، آدم ریوی، یا نارسایی کلیه همراه هستند. ف

وریت‌های فشار خون (hypertensive urgencies) عبارتند از افزایش شدید در فشار خون بدون علایم شدید و بدون شواهدی از اختلال حاد یا پیش‌رونده در عملکرد اعضای متأثر از فشار خون. بنابراین، نوع رویکرد بستگی به وضعیت بیمار و نتیجه ارزیابی اعضای متأثر از فشار خون دارد نه صرفاً مقدار مطلق BP.

تصویر بالینی تمام عیار یک بیمار مبتلا به اورژانس فشار خون بیماری بشدت بدحال است همراه با فشار خون بیشتر از 220 روی 140 mmHg، سردرد، گیجی، تاری دید، تهوع و استفراغ، تشنج، نارسایی قلبی، کاهش برون‌ده ادراری، و رتینوپاتی ناشی از هیپرتانسیون با درجه III یا IV.

اورژانس فشار خون نیاز به بستری فوری بیمار در بخش ICU جهت درمان داخل وریدی و کنترل مداوم BP دارد، در حالی که فوریت فشار خون را می‌توان اغلب با درمان خوراکی و پیگیری‌های سرپایی در عرض 72-24 ساعت درمان نمود.

شایع‌ترین علل اورژانسی‌های قلبی ناشی از فشار خون عبارتند از دیسکسیون حاد آئورت، هیپرتانسیون پس از عمل جراحی پیوند عروق قلب، انفارکتوس حاد میوکارد، و آنژین ناپایدار سایر اورژانسی‌های فشار خون عبارتند از اکلامپسی، ترومای سر، سوختگی شدید بدن، خون‌ریزی پس از عمل از محل بخیه‌های عروق، و خون‌ریزی از بینی که نتوان آن را با تامپون قدامی و خلفی بینی کنترل کرد.

افتراق اورژانس‌های نورولوژیک شامل، سکته حاد ایسکمیک، سکته هموراژیک، خون‌ریزی تحت عنکبوتیه، و انسفالوپاتی هیپرتانسیو، از یکدیگر دشوار است. مشخصه انسفالوپاتی هیپرتانسیو عبارت است از رتینوپاتی شدید هیپرتانسیو (یعنی خون‌ریزی و اگزودای شبکیه، با یا بدون آدم پاپی) و یک لوکوآنسفالوپاتی خلفی که عمدتاً ماده سفید مناطق آهیانه‌ای – پس‌سری را درگیر نموده و در MRI یا CT مغز، مشاهده می‌شوند. ظهور نقص عصبی کانونی (focal neurologicieficult) جدید نشاندهنده یک سکته مغزی در حال شکل‌گیری است که نیاز به رویکرد بسیار محافظه کارانه‌تری برای اصلاح BP دارد.

در سایر اورژانسی‌های فشار خون در اکثر موارد هدف از درمان وریدی، کنترل و کاهش تدریجی BP می‌باشد.

یک قانون سرانگشتی کاربردی آن است که در ابتدا در یک ساعت اول، فشار خون شریانی تا ۱۰ درصد و سپس در طی ۳-۱۲ ساعت ۱۵ درصد دیگر کاهش یابد اما به زیر 160 روی 110 mmHg نرسد.

BP را می‌توان در طی ۴۸ ساعت بعد بیشتر کاهش داد. پایین آوردن سریع و غیرضروری فشار خون بالا و رساندن آن به حد کاملاً طبیعی بیمار را در معرض خطر تشدید ایسکمی مغزی، قلبی، و کلیوی قرار می‌دهد. در هیپرتانسیون مزمن، سیستم خود تنظیمی مغز به فشار خون‌های بالاتر از حد طبیعی، مجدداً تنظیم می‌شود. این عمل تنظیم مجدد جبرانی، در فشار خون‌های بسیار بالا مانع خون‌رسانی بیش از حد به بافت (یعنی افزایش فشار داخل جمجمه‌ای)، اما هم‌چنین در زمانی که یک فشار خون افزایش یافته به سرعت بسیار زیاد پایین آورده شود، بیمار را به بیش از حد کم شدن جریان خون بافتی (یعنی، بیماری عروق کرونر، کاهش سریع و بیش از حد فشار دیاستولی در ICU می‌تواند باعث تشدید ایسکمی یا انفارکتوس حاد میوکارد شود.

داروهای وریدی جهت درمان اورژانس‌های هیپرتانسیون

دارودوزشروع اثراحتیاطات
گشادکننده‌های عروقی تزریق
سدیم نیتروپروساید

نیتروگلیسیرین

نیکاردیپین

فنول دوپام مسیلات

هیدرالازین

 

انالاپریلات

 

 

 

 

5-10 mg IV یکجا, 10-40 mg IM

یکجا هر 6-4 ساعت تکرار شود

یکجا هر 6 ساعت 0.625-1.25 IV mg

فوری

Min 5-2

Min 5-1

Min 5-1

Min IV 10

Min IM 20

Min 60-15

مسمومیت پا تیوسیونات با مصرف طولانی مدت

سردرد، تحمل، تاکیکاردی

هیپوتانسیون طولانی مدت پس از مصرف طولانی مدت

سردرد، تاکیکاردی، افزایش فشار داخل چشم

کاهش شدید و غیر قابل پیش بینی در BP، تاکیکاردی، تشدید آنژین قلبی

کاهش شدید و پیش‌بینی نشده در P، نارسایی حاد کلیه در بیماران مبتلا به تنگی دو طرفه شریان کلیه

مهار کننده‌های آدرنرژیک تزریقی
لابتالول

 

متوپرولول

 

ایسمولول

 

 

فنتول آمین

آهسته هر 10 دقیقه IVmg 80-20 یا IVmin 2-0.5

هر 10 دقیقه تا 3 دوز IVmg 5

 

در عرض سه دقیقه IVkg/ mcg 500 سپس mg/kg/min IV 100-25

یکجا هر 15-5 دقیقه mg IV 10-5

Min 10-5

 

Min 10-5

 

Min 5-1

 

 

Min 2-1

برونکواسپاسم، بلوک هدایت قلبی، هیپوتانسیون ارتواستاتیک

برونکواسپاسم، بلوک هدایت قلب، نارسایی قلب، تشدید ایسکمی میوکارد ثانوی به کوکایین

 

برونکواسپاسم، بلوک هدایت قلب

 

 

تاکیکاردی، هیپوتانسیون ارتواستاتیک

IM = داخل عضلانی، IV = داخل وریدی.

در هر بیمار بستری در بخش ICU با بحران هیپرتانسیون (hypertensive crisis) باید علل ثانوی هیپرتانسیون را مد نظر قرار داد. جدول بالا داروهای وریدی در درمان اورژانس فشار خون را نشان می‌دهد.

سدیم نیتروپروساید، یک دهندهٔ اکسید نیتریک است، این دارو رایج‌ترین داروی مورد استفاده در اورژانسی‌های فشار خونم ی‌باشد زیرا به سرعت می‌توان دوز آن را تنظیم نمود. نیتروگلیسیرین داخل وریدی نیز دهنده اکسید نیتریک است و اندیکاسیون مصرف آن عمدتاً هیپرتانسیون‌های در زمینه سندرم حاد کرونری یا نارسایی جبران نشده قلب است.

نیکاردیپین یک CCB دی هیدروپیریدینی وریدی است که به ویژه برای هیپرتانسیون‌های بعد از عمل جراحی قلب و بیماران مبتلا به نارسایی کلیه به منظور جلوگیری از مسمومیت تیوسیانات با نیتروپروساید، مفید می‌باشد.

فنول دوپام یک آگونیست انتخابی گیرنده دوپامینی -۱ می‌باشد، این دارو باعث اتساع عروق کلیه و عروق سیستمیک و نیز افزایش فیلتراسیون گلومرولی، افزایش دفع سدیم در ادرار، و دیورز می‌شود.

لابتالول داخل وریدی درمان مؤثری برای افزایش شدید فشار خون به ویژه در زمینه ایسکمی میوکارد همراه با حفظ عملکرد بطنی می‌باشد.

اکثر بیماران مبتلا به فشار خون فوریتی که در بخشی اورژانس ویزیت می‌شوند، یا داروهای خود را مصرف نمی‌کنند یا رژیم درمانی ناکافی دارند. برای شتاب بخشیدن به تغییرات ضروری در رژیم درمانی بیمار، پیگیری سرپایی باید در عرض ۷۲ ساعت برنامه‌ریزی شود.

جهت درمان بیمار در این طی دوره موقت کوتاه، داروهای خوراکی مؤثر عبارت‌اند از لابتالول، کلونیدین، یا کاپتوپریل که یک مهار کننده ACE کوتاه اثر است.

فشار خون‌های بیش از 160 روی 110 mmHg یک یافته اتفاقی شایع در بین بیماران بخش‌های اورژانس و سایر بخش‌های مراقبتی حاد برای مراقبت‌های فوریتی علایم پزشکی یا جراحی هستند که ارتباطی با BP ندارند (نظیر درد عضلانی – اسکلتی، آسیب ارتوپدیک). در این موارد، افزایش فشار خون اغلب اولین نشانه هیپرتانسیون مزمن است تا یک واکنش ساده استرس فیزیولوژیک و از این نظر فرصت مهمی را برای ارزیابی و درمان هیپرتانسیون مزمن فراهم می‌نماید. لازم است فشار خون بیمار به صورت سرپایی و در منزل کنترل گردد تا مشخص شود آیا فشار خون بیمار بعد از برطرف شدن بیماری حاد به طورکامل طبیعی شده است یا خیر.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

داستان پسر دو سر بنگال، آن هم به صورتی تقریبا دیده نشده!

در ماه مه 1783، در روستای کوچکی به نام Mundul Gaut، در بنگال هند، یک کودک عجیب به دنیا آمد. او دو سر داشت.مامایی که به زایمان کمک می کرد از ظاهر کودک چنان وحشت زده شد که سعی کرد با انداختن او به داخل آتش این هیولا را بکشد. خوشبختانه…

شوخی با بناهای معروف و عجائب معماری دنیا یا میدجرنی – گمشده در ترجمه!

کاریکاتور شخصیت‌های مشهور را بسیار کشیده‌اند و دیده‌ایم، اما کشیدن کاریکاتور بناهای معروف زحمت بیشتری دارد. اما میدجرنی می‌تواند این زحمت را بسیار کمتر کند.کاربر شبکه اجتماعی دریت به نام mossymayn به تازگی این کار را کرده است:دروازه…

تاریخچه جذاب تلفن‌های خودرو با مرور عکس‌های قدیمی دهه 1940 تا 1980

ماشین و تلفن، زمانی دو اختراع پیشگامانه بودند. جالب است که این دو تنها یک دهه از یکدیگر جدا بودند. خودرو و تلفن به ترتیب در سال‌های 1885 و 1875 اختراع شده بودند. اما اگر فیلم‌های قدیمی را دیده باشید می‌دانید که خیلی‌ها پیش‌تر از موبایل‌های…

عکس‌های جالبی از ساخت و سازها و اقدامات معماری نافرجام

مجموعه زیر به ظاهر مفرح یا حتی خنده‌دار است اما هر یک گویای نبود نقشه، مغز طراح یا ذهنی است که به صورت ساده کار را در ذهن شبیه‌‌سازی کند.مشابه این جمله مشهور را که عیب برنامه، در حین انجام آن بیرون می‌آید را در عمرمان زیاد شنیده‌ایم و…

یک عکاس از هوش مصنوعی برای تصور اینکه شخصیت‌ها و سلبریتی‌های تاریخی امروز چه شکلی می‌شدند، استفاده…

یک عکاس از هوش مصنوعی (AI) استفاده کرده است تا تصور کند شخصیت‌های تاریخی مانند آل کاپون، بنجامین فرانکلین و شارون تیت اگر امروز به دنیا می‌آمدند چه شکلی بودند.این عکاس به نام آلپر یسیلاتس که در استانبول ترکیه زندگی می‌کند، پرتره های فوق…

عکس‌هایی که به ما جلوه‌ای عجیب و جالب از دوره ویکتوریایی و ادواردین در انگلیس می‌دهند

دورهٔ ویکتوریا یا دورهٔ ملکه ویکتوریا، که گاهی دورهٔ ویکتوریایی نیز گفته می‌شود، دورهٔ اوج انقلاب صنعتی در بریتانیا و اوج امپراتوری بریتانیا بود.پس از ویلیام چهارم، که خود جانشین جرج چهارم بود، در ۱۸۳۷، ملکه ویکتوریای ۱۸ساله به تخت…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.