آیا می‌دانید قبل از تصمیم به ازدواج باید به یک سواد عاطفی رسیده باشید؟!

0

نوشته: دکتر کلود استاینر

یافتن هـمسر خـوب مـشکل است. اکثر مردم فهمیده‌اند که نظام قدیمی سلطه‌گر/سلطه‌پذیر، که در آن معمولاً مرد ابتکار عمل را در دسـت می‌گیرد و زن از او پیروی می‌کند، دیگر منسوخ شده است. یکی از مهم‌ترین دلایل این امر آن اسـت که در پیوندهای زناشوئی قـدیمی، نـیازهای عاطفی مرد حق تقدم داشتند و نیازهای زن معمولاً درک نمی‌شدند و اگر درک می‌شدند کودکانه تلقی گشته و مورد استهزاء قرار می‌گرفتند و از آنها چشم‌پوشیس می‌شد. در نتیجه بعد از گذشت چند سال از ازدواج (تقریباً 7 سال) اکثر زنان قادر نـبودند این بی‌توجهی را تحمل کنند و طغیان می‌کردند یا دچار نومیدی می‌شدند.

امروزه هنوز هم افرادی که قلبا اعتقاد به تساوی حقوق مرد و زن دارند اغلب به دام همان الگوهای سنتی و قدیم تبعیض‌آمیز می‌افتند. در روابـط بـین زنان و مردان، مردان هنوز تمایل به برتری دارند، درحالی‌که زنان به سختی می‌توانند از حقوق خویش دفاع کنند. زن‌ها باید آماده و مراقب باشند و دائم تلاش کنند تا بتوانند در رابطه زناشویی به حـق و حـقوقشان دست یابند و نیازهای عاطفی خود را به‌طور همسان با مرد ارضا کنند.

آدم‌ها در واقع، در مورد نحوه برقراری رابطه با یکدیگر دچار مشکل هستند. تعجبی ندارد که خیلی از افراد به سـادگی تـسلیم می‌شوند و در تنهایی زندگی می‌کنند. برای زن و شوهرهایی که می‌خواهند رابطه‌ای عادلانه مبتنی بر تساوی حقوق با یکدیگر داشته باشند، داشتن سواد عاطفی ضروری است.

آن‌ها می‌توانند برپایه اصول زیـر بـاهم بـه زندگی بپردازند:

-اعتقاد به حـقوق مـساوی در زنـدگی زناشوئی

-توافق بر سر این موضوع که هیچ کس حق زورگویی ندارد

-تعهد به درستکاری و صداقت.

برابری حقوق، صداقت و توافق

تـوصیه مـن بـه زوجهایی که می‌خواهند رابطه‌ای برپایه سواد عاطفی داشـته بـاشند این است که هرچه زودتر توافقنامه‌ای براساس تساوی حقوق و صداقت برقرار سازند. در یک رابطه مبتنی بر تعاون و همکاری:

هـیچ‌یک از طـرفین سـعی نمی‌کند بر دیگری سلطه‌جویی کند، هیچ‌یک کاری برخلاف میل دیـگری انجام نمی‌دهد، هر کس هرچه می‌خواهد با آرامش و مهربانی از دیگری طلب می‌کند و هر کس با همدلی و صمیمیت بـه نـیازهای دیـگری گوش فرا دهد. ضمانت اجرایی این تعهدات آن است که بـر الگـوهای قدیمی سلطه جویی، دروغگویی، و ایثارگری در راه دیگری غلبه کنیم. تغییر الگوهای قدیم کار ساده‌ای نیست و یک شـبه امـکان‌پذیر نـمی‌باشد؛ اما به محض آن که اقدام به این کار کردید، چنان نـیرویی مـی‌یابید کـه هر نوع رابطه‌ای، خواه نو، خواه قدیمی را تقویت خواهد نمود. وقتی که هر از چـند گـاه اشـتباهات عاطفی رخ می‌دهد، معذرت‌خواهی‌ها و اصلاح رفتارها، رابطه زناشوئی را همچنان مستحکم و بانشاط باقی نگه می‌دارد.

بـرابری حـقوق

مساوات و برابری در زندگی زناشوئی برپایه این عقیده قرار دارد که زن و شوهر دارای حقوق یکسان هـستند و بـاید بـرای تحکیم و موفقیت رابطه خود به‌طور عادلانه با یکدیگر همکاری کنند. این عقیده که زنـ و شـوهر دارای حقوق مساوی هستند به این معنی نیست که آنها نمی‌توانند با هم تـفاوت داشـته بـاشند. تساوی حقوق، به ویژه در مورد زن و مرد، که از بسیاری لحاظ با یکدیگر تفاوت دارند، به ایـن مـعنی است که تفاوت‌های آن‌ها نباید باعث آن شود که یکی بر دیگری بـرتری یـابد و بـر او سلطه‌جویی کند.

همکاری عادلانه و مساوی زن و شوهر اصلاً به این معنا نیست که زن و شوهر بـاید هـر دو بـه یک اندازه کار کنند و به یک اندازه حقوق بگیرند و کارهای خانه را بـه‌طور مـساوی بین خود تقسیم کنند. در رابطه زناشوییی متکی بر سواد عاطفی، مساوات به معنی آن است کـه زن و شـوهر کارها را به گونه‌ای باهم تقسیم می‌کنند که هر دو از انجام سهم خود احـساس رضـایت کند. اگر یکی از طرفین نسبت به سـهم خـود نـاراضی باشد باید این آزادی را داشته باشد که آن را بـیان کـند و با همکاری یکدیگر به سمت توافقی عادلانه حرکت کنند.

درستکاری و صداقت

صداقت مـهم‌ترین تـوافقی است که در یک رابطه انـسانی مـتعادل صورت مـی‌گیرد. بـی‌شک هـیچ کس حاضر نیست در رابطه جدی خـود بـا دیگران عدم صداقت ببیند. در حقیقت دو نفر که به هم عشق می‌ورزند ابداً نـباید به یکدیگر دروغ بگویند. در مراسم رسـمی ازدواج مشاهده می‌کنیم کـه طـرفین را قسم می‌دهند که «در فقر یـا ثـروت، در بیماری یا سلامت، و در همه لحظات سخت زندگی در کنار یکدیگر باشیم و…» اما این سـوگندها شـامل صداقت و راستگویی نمی‌شود. شاید بـه ایـن خـاطر که در اکثر روابـط انـسانی، حد اقل یکی از طـرفین قبلاً راجع به چیزی دروغ گفته است؛ بعضی اوقات نیز هر دو در مورد موضوعی به همدیگر دروغ گـفته‌اند!

حـتی در صادقانه‌ترین پیوندهای انسانی، همیشه چیزی در پرده ابـهام اسـت و از دیگری مـخفی نـگه داشـته می‌شود. شاید زن همیشه اشـتیاق داشته است که تعریف و تمجید بیشتری راجع به ظاهر و قیافه‌اش بشنود، اما شرم و حیا مـانع از بـازگویی این نیاز شده است؛ یا مـرد شـاید هـیچ گـاه عـدم رضایت خود از رابـطه جـنسی با همسرش را با او در میان نگذارد. حتی کوچکترین دروغ یا راز، تأثیر زیانباری بر رابطه دوستی یا زناشویی مـی‌گذارد، زیـرا مـمکن است آغازی برای دروغگویی‌های بزرگ‌تر بعدی بـاشد و بـعد از مـدتی طـولانی، مـوقعیت آن رابـطه را به خطر بیندازد.

وقتی که زن و شوهر بعد از سالها سعی می‌کنند دروغها و رازهای نهفته خود را برای یکدیگر آشکار کنند، آنگاه اسراری برملا می‌شود که به راستی می‌تواند آنـها را ناراحت کند؛ مثلاً برداشت پنهانی پول از حساب مشترک بدون گفتن به دیگری، با ناراحتی و عدم رضایت از نوع رابطه جنسی، یا ظاهر و قیافه طرف مقابل یا هوش و استعداد او و غیره. به نظر مـن بـهتر است موضوع آشکار کردن رازها در حضور شخص سوم مثل یک دوست مطمئن یا یک روانشناس انجام گیرد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده: یک عکس ارزش هزار کلمه را دارد!

شاید این گفتار مشهور فرنگی‌ها که می‌گویند که یک عکس به اندازه هزار کلمه سخن می‌گوید، غلو باشد. گاهی در یک عکس فقط زیبایی می‌بینیم. گاهی هم داخل آن چیزی نیست. بدتر از همه، گاهی چون یک عکس برش محدودی از زمان و مکان است، به نوعی حاوی دروغ است…

آیا می‌توانید در این عکس شیر کوهی را در حال تعقیب الک (گوزن شمالی) ببینید؟

یک دوربین خودکار راه‌اندازی شده توسط سرویس حیات وحش ایالات متحده، عکس‌هایی از یک شیر کوهی را در حال تعقیب یک گوزن شمالی ثبت کرد. از این عکس‌ها مشخص است که این شکارچی بسیار دشوار است.پس اگر گوزن بزرگ شکار شده باشد و متوجه خطر نشده باشد،…

این معماری‌های بسیار عجیب و در مواردی هراس‌انگیز دوران سوسیالیسم در روسیه و کشورهای اقماری آن

شوروی و سوسیالیست‌ها هم برای خود سبک معماری خاصی داشتند. در مواردی باشکوه، در مواردی خشن و در معدودی موارد مفهومی و زیبا.چیز جالب در آنها هدف ساخت آنها بود: بزرگداشت مبارزات میهنی و پیشرفت‌هایی که در سایه دولت‌های چپ به دست آمده بودند.…

عجیب ولی واقعی: چشم‌های این زن در این عکس آبی نیست! + ویدئو

در یک خطای دیداری بسیار جالب که به تازگی دین جکسون در تیک تاک منتشر شده، چهره عادی زنی را می‌بینیم که برخلاف ظاهر امر، چشمان او آبی نیست و در واقع حاکستری است.دین جکسون در زمینه ایجاد خطاهای دیداری، یک حرفه‌ای محسوب می‌شود. ویدئوی او در…

جورج اسپنسر میلت: مرگ دردناک به خاطر فرار از بوسیده شدن!

جورج اسپنسر میلت یک پسر 15 ساله که در ساختمان متروپولیتن لایف نیویورک در سال 1909 کار دفتری می‌کرد. در پانزدهمین سالگرد تولدش، همکاران زنش او را مسخره کردند و تظاهر کردند که در نظر دارند که برای هر سال زندگییک بار او ببوسند. میلت به شوخی از…

نقشه واقعی جهان: این نقشه‌های هوشمندانه، اندازه واقعی کشورهای روی کره زمین را نشان می‌دهند

وقتی به نقشه جهان نگاه می کنید، منطقی است که فرض کنید گرینلند و آفریقا از نظر اندازه مشابه هستند. اما در واقعیت، قاره آفریقا 14 برابر وسعت خشکی یخی شمال است.با احتساب تعدادی از جزایر فراساحلی، مساحت کل گرینلند 2.16 میلیون کیلومتر مربع…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.