معرفی کتاب: «دختری در قطار» نوشته «پائولا هاوکینز»

0

پائولا هاوکینز قبل از نگارش این رمان، پانزده سال به‌عنوان روزنامه‌نگار مشغول به کار بوده است.

او در زیمبابوه به‌دنیا آمد و همان‌جا بزرگ شد. پائولا در سال ۱۹۸۹ به لندن رفت و هم‌اکنون در آنجا زندگی می‌کند. دختری در قطار اولین کتاب او در زمینه ادبیات داستانی است.


راشل (۱)

جمعه، ۵ ژوئیه ۲۰۱۳

صبح.

یک پُشته لباس آن‌طرف ریل­های قطار افتاده است. یک لباس آبی روشن، شاید یک پیراهن که با یک تکه پارچه سفیدچرک قاطی شده است. احتمالاً چیز بی‌ارزشی است؛ بخشی از زباله­هایی که توی جنگل کوچک بالای ساحل می‌ریزند. می­تواند از کارگرانی جا مانده باشد که در این قسمت راه­آهن کار می‌کنند. شاید هم چیز دیگری باشد. مادرم می­گفت که من همیشه قُوّهٔ تخیل فوق­العاده فعالی داشته­ام؛ تام (۲) هم همین را می­گفت. نمی­دانم. نگاهی به این آت‌وآشغال‌ها می­اندازم، یک تی­شرت کثیف یا یک لنگه کفش کهنه. فکر می‌کنم به لنگهٔ دیگر کفش و به پاهایی که اندازه­شان است.

قطار با تلق­تلق و تکان­ها و صدای جیرجیرش، دوباره به حرکت درمی­آید، پُشتهٔ کوچک لباس از مقابل نگاهم ناپدید می­شود و ما با حرکتی موزون به سمت لندن می­رویم. کسی از صندلی پشت سرم با نارضایتی آه می­کشد. سرعت آهستهٔ قطار ۸: ۰۴ اشبوری (۳) به یوستون (۴)، حوصلهٔ اکثر مسافران فصلی را سر می­برد. مسافتی که باید فقط پنجاه‌وچهار دقیقه زمان ببرد، ولی به‌ندرت این‌طور می­شود. این بخش راه‌آهن قدیمی و زهوار در رفته است؛ پُر از علامت­های هشدار و کارهای ناتمام فنی.

قطار رو به جلو می­خزد. انبارها و مخزن­های آب، پل­ها، آلونک­ها و خانه­های قدیمی را رد می‌کند و پشتش رو به آن‌ها می‌شود.

سرم را به پنجرهٔ واگن تکیه داده­ام. خانه­ها مثل تصاویر یک فیلم از پیش چشم‌هایم می­گذرند. من آن‌ها را طور دیگری می­بینم، حتی صاحبان‌شان هم آن‌ها را از زاویهٔ دید من نگاه نمی‌کنند. من روزی دو بار برای یک لحظه هم که شده، نگاهی به زندگی دیگران می­اندازم؛ چیزی آرامش‌بخش در تماشای زندگی امن بیگانه­ها در خانه‌های‌شان وجود دارد.

زنگ تلفن یک نفر به صدا در می­آید؛ آهنگی شاد و پرطنین. آهسته جواب می­دهد. در اطرافم یکسره صدای زنگ تلفن می­شنوم. بغل­دستی­هایم توی صندلی­ها جابه­جا می­شوند، روزنامه­ها را لوله می­کنند و روی کامپیوترشان ضرب می­گیرند. قطار تلوتلو می­خورد و سرِ پیچ­ها این‌سو و آن‌سو می­شود و نزدیک چراغ خطر، سرعتش را کم می­کند. سعی دارم به چیزی نگاه نکنم، سعی می­کنم روزنامه‌های رایگانی را که سر راهم از توی ایستگاه برداشتم، مطالعه کنم؛ ولی کلمات مقابل چشم‌هایم محو می­شوند. هیچ‌چیز نظرم را جلب نمی­کند. توی سرم هنوز پشتهٔ کوچک لباس­ها را روی لبه ریل­ها می­بینم، دور افتاده و متروک.

 

غروب.

قوطی نوشیدنی که از قبل با الکل مخلوط شده را نزدیک دهانم می­آورم و جرعه­ای می‌نوشم. تُند و خنک است. طعم نوشیدنی اولین تعطیلاتی که با تام رفتیم را می‌دهد؛ سال ۲۰۰۵، یک دهکدهٔ ماهیگیری در سواحل باسک (۵). صبح‌ها حدود نیم مایل تا جزیره کوچکی که جنگل­های انبوهی داشت، شنا می‌کردیم و بعدازظهرها توی کافه می­نشستیم و نوشیدنی­های خنک می­نوشیدیم و فوتبال ساحلی بی‌قاعدهٔ روی ماسه‌ها را تماشا می­کردیم.

جرعه­ای دیگر می­نوشم و جرعه­ای دیگر؛ قوطی تقریباً به نیمه رسیده است. ولی بی­خیال؛ هنوز سه قوطی دیگر توی کیسه پلاستیکی کنار پایم دارم. جمعه است و نگران نوشیدن در قطار نیستم.

می­رویم تا آخر هفتهٔ خوشی داشته باشیم. از نشانه­هایش معلوم است؛ آفتاب زیبا و آسمان بدون ابر. قدیم­ها پیش می‌آمد که برای پیک‌نیک به جنگل کورلی­وود (۶) برویم، تمام عصر را توی چادر دراز بکشیم و بنوشیم.

پیش می‌آمد با دوستان بساط کباب راه بیندازیم یا به باغ گل سرخ برویم و تا غروب آنجا بمانیم و بعد بازو در بازو به خانه برگردیم و همان‌جا روی مبل‌ها خواب‌مان ببرد.

آفتاب زیباست و آسمان بی­ابر، اما کسی همراهم نیست و کاری برای انجام دادن ندارم. این‌طوری زندگی کردن، همین‌طوری که حالا من زندگی می­کنم، سخت است؛ یعنی وقتی همه بیرون هستند و در کمال خوشحالی، سخت‌تر می‌گذرد. چون در تابستان روزها بلند و تاریکی شب کوتاه است و وقتی قاطی بقیه نباشی برایت خسته‌کننده می‌شود و حس خوبی نداری.

تعطیلات آخر هفته حوصله­ام را سرمی­برد؛ چهل‌وهشت ساعتِ خالی و پوچ. دوباره قوطی را به دهانم نزدیک می­کنم؛ ولی دیگر یک قطره هم باقی نمانده است.

دوشنبه، ۸ ژوئیه ۲۰۱۳

صبح.

خیالم راحت شد که رسیدم به ساعت ۸: ۰۴ دقیقه. نه اینکه منتظر رفتن به لندن باشم تا هفته آغاز شود؛ نه، اصلاً دلم نمی­خواهد در لندن باشم. فقط به این خاطر که در پناه موج گرمای نور خورشید که از پنجره می­تابد، به صندلی نرم مخملی واگن تکیه بدهم و حرکت عقب جلوی قطار را حس کنم و به آهنگ آرامش­بخش چرخ­ها روی ریل قطار گوش بدهم. ترجیح می­دهم اینجا باشم و خانه­های اطرف ریل­ها را که تقریباً همه­جا هستند، تماشا کنم.

در مسیر چند تابلو و چراغ راهنمایی خراب وجود دارد؛ از این بابت گمان می­کنم چراغ­ها خراب‌اند که تقریباً همیشه قرمز هستند و ما بیشتر روزها آنجا توقف می­کنیم، گاهی برای چند ثانیه و گاهی هم برای چند دقیقه. اگر در واگن D نشسته باشم که معمولاً این‌طور است و قطار جلوی این چراغ خطر توقف کند که تقریباً همیشه این کار را می­کند، من می‌توانم منظرهٔ عالی خانهٔ محبوب کنار ریل را ببینم؛ پلاک شماره پانزده.

پلاک شماره پانزده شبیه خانه­های اطراف ریل قطار است. یک خانه دو طبقهٔ نسبتاً قدیمی، رو به یک باغچه باریک مرتب که با حصارهای فلزی احاطه شده و در ادامه چند متر زمین بی‌صاحب تا اینکه برسد به ریل­های قطار. این خانه را با تمام وجود می­شناسم. آجر به آجرش را می­شناسم، رنگ پرده­های اتاق خواب طبقه بالا را می­دانم -کرم با طرح­های آبی تیره-، می­دانم رنگ قاب پنجره حمام پوسته­پوسته شده و اینکه چهار عدد از کاشی­های سمت راست سقف کنده شده است.

می­دانم جیسن (۷) و جس (۸)، ساکنان این خانه در گرمای غروب تابستان گاهی بیرون پنجره بزرگ خانه، روی تراس مشرف به سقف آشپزخانه می­نشینند. آن‌ها یک زوج بی­نظیر و خوشبخت هستند. مرد موهای تیره مرتب و چهره­ای خوش­فرم و قوی و مهربان دارد که همیشه می­خندد. و همسرش یکی از آن پرنده­های کوچک زیباست که موهای کوتاه طلایی دارد و پوست بدنش روشن است. او صورتی استخوانی دارد با گونه‌های تیز کک‌مکی و دندان‌هایی زیبا.

وقتی به چراغ خطر می­رسیم چشم­هایم در جست‌وجوی آن‌هاست. جس صبح­ها غالباً بیرون از خانه قهوه­اش را می­نوشد، بخصوص در فصل تابستان. گاهی اوقات، وقتی او را اینجا می­بینم حس می­کنم او نیز مرا می­بیند؛ حس می­کنم انگار دارد مستقیم به من نگاه می­کند و دلم می­خواهد برایش دست تکان بدهم. هشیار هستم و حواسم سرجایش است. جِیسن را زیاد نمی­بینم، او بیشتر سر کار است. ولی حتی اگر هیچ‌کدام اینجا نباشند باز به آن‌ها فکر می­کنم. شاید امروز صبح هر دوشان تعطیل کرده­اند. زن توی تخت‌خواب دراز کشیده و مرد مشغول تهیه صبحانه است، یا شاید رفته­اند بیرون یا چیزی مثل این. (من و تام روزهای یکشنبه با هم می‌دویدیم، من با گام­های معمولی و او نیم‌قدم، طوری که پابه‌پای هم باشیم.) حالا شاید جس طبقه بالاست، یا اینکه هردو با هم هستند.

 

غروب.

آرام به سمت پنجره برمی­گردم و پشتم به واگن است. درِ یکی از بطری­های کوچکی را که از یوستون خریده­ام، باز می­کنم. خنک نیست؛ ولی اهمیتی ندارد. فنجان پلاستیکی را پر می‌کنم، درش را می­بندم و بطری را هُل می­دهم توی کیف دستی­ام. روزهای دوشنبه چندان موجه نیست که چیزی توی واگن بنوشی؛ مگر اینکه یک همراه داشته باشی که من ندارم.

چهره­های آشنایی داخل واگن هستند، آدم­هایی که هر هفته می­بینم می‌آیند و می‌روند. نمی‌دانم آیا آن‌ها هم مرا می­بینند؛ آن چیزی را که واقعاً هستم.

غروب خوبی است؛ گرم اما نه خیلی زیاد. خورشید با تنبلی پایین می­آید. سایه­ها کشدار می­شوند و نور رگه­های طلایی­اش را به شاخه­های درختان می­تاباند. قطار تلق­تلق می­کند و ما خانهٔ جس و جیسن را رد می­کنیم، آن‌ها در نور شامگاهی جا می­مانند.

گاهی اوقات و نه اغلب، می­توانم آن‌ها را از این سمت ریل­ها ببینم. اگر قطاری از جهت مخالف نیاید و اگر سرعت ما به اندازهٔ کافی آهسته باشد، می‌توانم آن‌ها را روی تراس خانه­شان ببینم؛ وگرنه،‌ مثل امروز فقط آن‌ها را توی ذهنم تصور می‌کنم؛ جس با لیوانی در دست پشت میز توی تراس نشسته و جیسن هم کنارش ایستاده و دست بر شانه­های او گذاشته است. می­توانم حالت دست‌های جیسن را حس کنم؛ سنگینی دست­هایش را که اطمینان­بخش و محافظ است. گاهی سعی می­کنم آخرین تماس قابل‌درکی را که با شخص دیگری داشتم به‌خاطر بیاورم؛ فقط یک لمس ساده یا فشار دستی از صمیم قلب که دلم را بلرزاند.

سه‌شنبه، ۹ ژوئیه ۲۰۱۳

صبح

پشتهٔ لباس، از هفته قبل هنوز آنجاست و نسبت به چند روز قبل خاکی­تر و کهنه‌تر به‌نظر می­آید. جایی خوانده­ام که هنگام تصادف با قطار، لباس­ها از تن آدم کنده می­شود. مرگ در اثر تصادف با قطار خیلی هم غیرعادی نیست. گفته می­شود سالی دویست سیصد مورد اتفاق می­افتد؛ یعنی حداقل روزی یک‌بار. مطمئن نیستم چند موردش تصادفی است. وقتی آهسته از کنار آدم‌ها رد می­شوم، با دقت دنبال رد خون روی لباس­های‌شان هستم، ولی چیزی نمی­بینم.

طبق معمول قطار پشت چراغ خطر می­ایستد. جِس را می­بینم که کنار درهای دو لنگهٔ پاسیو ایستاده است. پیراهنی با طرح­های روشن پوشیده و احتمالاً پابرهنه است. او برگشته و داخل خانه را نگاه می­کند؛ احتمالاً به جیسن و قطار رو به جلو نگاه می­کند. دلم نمی­خواهد باقی خانه­ها را ببینم، بخصوص نمی­خواهم سه چهار خانه پایین­تر را نگاه کنم؛ به‌همان خانه‌ای که زمانی خانه خود من بود.

من پنج سالِ خوش و در نهایت، تأسف‌بار را در خانه شماره بیست‌وسه خیابان بلنهایم (۹) سپری می­کردم. حالا توان دیدن آن خانه را ندارم. آنجا اولین خانه­ام بود. صرف‌نظر از خانه پدری و آپارتمان اشتراکی با دانشجویان دیگر، اولین خانه خودم. تحمل دیدنش را ندارم. خب، هم دلم می‌خواهد نگاه کنم و هم نمی‌خواهد، ولی سعی می‌کنم که ببینم. هر روز به خودم می­گویم نگاه نکن و هر روز نگاهش می­کنم. دست خودم نیست، گرچه هر چیزی که می­بینم، آزارم می‌دهد؛ چرا که یادم می­آید پردهٔ کتان کرم‌رنگ اتاق خواب طبقه بالا جایش را به پرده صورتی بچه­گانه­ای داده است؛ چرا که هنوز یادم هست چقدر دیدن آنا (۱۰) که بوته­های رُز نزدیک پرچین را آب می‌داد برایم دردناک بود، تی­شرتش چسبیده بود به شکم برآمده­اش و من آن‌قدر محکم لبم را گاز گرفتم که خون بیرون زد.

چشم­هایم را محکم می­بندم و تا ده می­شمارم، پانزده، بیست. حالا رد شده­ایم و دیگر چیزی برای دیدن نیست. وارد ایستگاه ویتنی (۱۱) می­شویم و دوباره خارج می‌شویم، قطار انگار از بین گدازه­های حومه شهر به سمت کثیفی شمال لندن پیش می‌رود، خانه­های اطراف ریل جای خود را به پل­های لبه­دار و ساختمان‌های خالی و پنجره­های شکسته می­دهند. جلوتر، وقتی به یوستون می‌رسیم، حس اضطراب بیشتری دارم؛ ساختمان­های فشرده و از خودم می‌پرسم امروز چگونه خواهد بود؟ حدود پانصد متر مانده به ایستگاه یوستون، یک ساختمان سیمانی کوتاه در سمت راست ریل­ها وجود دارد. کسی روی دیوار ساختمان نوشته است: «زندگی یک پاراگراف نیست.» به پشتهٔ لباس­های کنار ریل فکر می­کنم و گلویم فشرده می­شود. زندگی یک پاراگراف نیست و مرگ نیز پرانتز نیست.

 

غروب.

قطارِ ساعت ۱۷: ۵۶ غروب امروز، کمی آهسته‌تر از قطارِ صبح حرکت می‌کند. یک ساعت و یک دقیقه طول کشید، با اینکه در هیچ ایستگاهی توقف نداشتیم هفت دقیقهٔ کامل طولانی‌تر بود. اهمیت نمی­دهم؛ چون همان‌طور که صبح­ها هیچ عجله­ای برای ورود به لندن ندارم، غروب­ها هم عجله­ای برای بازگشت به اَشبوری ندارم.

نه فقط به این دلیل که اَشبوری است، هر چند که خیابان‌هایش چنگی هم به دل نمی­زند؛ شهری جدید که سال ۱۹۶۰ پا گرفت و مثل تومور، در قلب باکینگهامشایر (۱۲) گسترده شد؛ نه بدتر و نه بهتر از ده­ها شهر دیگرِ مثل خودش که پر از کافه و فروشگاه موبایل و مراکز فروش‌اند، سالن­های چندگانهٔ سینما و فروشگاه­های مختلف. من در بخش شیک و جدید و در قلب مراکز تجاری­اش زندگی می­کنم؛ ولی در خانه‌ای که مال خودم نیست. خانهٔ من کنار ریل راه­آهن بود و فقط بخشی از آن سهم من است. در اَشبوری من مالک نیستم. حتی مستأجر هم نیستم. اینجا با کسی همخانه هستم؛ ساکن دومین اتاق خواب کوچک خانه کتی (۱۳)، و مدیون لطف و محبت­های او.

کتی و من از دوران دانشگاه با هم دوست هستیم؛ دوستانی معمولی؛ چرا که هیچ‌وقت خیلی صمیمی نبوده‌ایم. او سال اول، تقریباً جدا زندگی می­کرد؛ توی هال و برای خودش. ولی به‌طور طبیعی، در همان هفته­های اول نقاط مشترکی پیدا کردیم. به‌ندرت همدیگر را می­دیدیم؛ بعد از دانشگاه یا در جشن‌هایی که پیش می­آمد. اما گاهی کارهای‌مان تداخل پیدا می­کرد و مشکلاتی پیش می‌آمد که مطمئن می‌شدم بودنم با او چند ماه بیشتر طول نمی­کشد، حداکثر شش ماه و آن وقت نمی­دانستم چه باید بکنم؛ چرا که هرگز تنها زندگی نکرده­ام.

بعد از خانه پدری راهی خانه تام شده بودم و چاره دیگری نداشتم جز اینکه کارهایش را تأیید کنم و این تقریباً به دو سال قبل مربوط می­شود.

خیلی هم بد نیست. کتی در نوع خودش عالی است. خوبی­هایش توجه آدم را جلب می­کند. خوبی و مهربانی جزئی از اوست که می­خواهد مدام تأییدش کنند و این خسته‌کننده است. خیلی هم بد نیست. گاهی به‌همخانه­ای­های بدتر هم فکر می­کنم. نه؛ کتی در مورد موقعیت جدید من نقشی ندارد، حتی اَشبوری هم رنجم نمی‌دهد. (هنوز فکر می­کنم تازه اتفاق اتفاده؛ درحالی‌که دو سال از ماجرا می‌گذرد.) فقط گاهی کنترلم از دستم در می‌رود. من همیشه در خانه کتی خودم را مهمان حساب می­کنم. وقتی توی آشپرخانه در حال پختن شام به‌هم تنه می­زنیم، این حس را دارم. وقتی کنارش روی مبل نشسته­ام و او کنترل تلویزیون را محکم توی دستش گرفته، این را حس می‌کنم. تنها جایی که حس می‌کنم خانه خودم است، اتاق خواب کوچکم است،‌ تخت‌خواب دو نفره و یک میز که به زور توی اتاق چپانده شده و جایی برای راه رفتن نگذاشته. به اندازه کافی راحت است؛ ولی چیزی نیست که دلت بخواهد. در عوض، در اتاق نشیمن پشت میز غذاخوری آشپزخانه وقت می‌گذرانم که بی­فایده است. من در مورد هر چیزی کنترلم را از دست می­دهم، حتی در مورد مکان‌هایی که هنوز توی ذهنم باقی مانده است.

چهارشنبه، ۱۰ ژوئیه ۲۰۱۳

صبح

گرمای هوا اساسی است. روز به اینجا رسیده و تازه ساعت هشت‌ونیم صبح است، هوا از شدت رطوبت سنگین شده است. ای کاش طوفان بشود. ولی آسمان کاملاً خالی و آبی است. عرق پشت لب‌هایم را پاک می­کنم. کاش یادم بود و یک بطری آب می­خریدم.

امروز صبح جیسن و جس را نمی­بینم و حس ناامیدی به سراغم می­آید. احمقانه است، می­دانم. داخل خانه را وارسی می­کنم؛ اما چیزی نیست. پرده­های طبقه پایین باز است؛ ولی درهای دو لنگه بسته است و انعکاس نور خورشید روی شیشه و پنجره نیست. پنجره کشویی طبقه بالا هم بسته است. شاید جِیسن سر کار است. فکر کنم دکتر باشد. احتمالاً برای یکی از سازمان­های خارج از کشور کار می­کند. همیشه حاضر و آماده است؛ با یک کوله‌پشتی که روی کمد است. اگر زلزله­ای در ایران بیاید یا یک تسونامی‌در آسیا، او هر کاری در دست دارد زمین می­گذارد، کوله­اش را برمی­دارد و بلافاصله در فرودگاه هیترو (۱۴) لندن، آمادهٔ پرواز و نجات جان انسان­هاست.

جس در کمال زیبایی و وقار به کارهای مُد مشغول است. شاید هم توی کار موزیک یا تبلیغات باشد و شاید هم یک عکاس،‌ یک طراح لباس. او می‌تواند یک نقاش بااستعداد رده بالا هم باشد. می‌توانم او را ببینم؛ در اتاق کار بالا، که موسیقی گوش می­دهد و قلم­موی نقاشی در دست دارد و یک بوم بزرگ که به دیوار تکیه داده است. او تا نیمه‌شب آنجاست و جیسن می­داند نباید موقع کار مزاحم او شود.

البته او را به‌طور واقعی نمی­بینم. نمی­دانم نقاشی می­کند یا جیسن با صدای بلند می‌خندد و یا حتی جس گونه­های زیبایی دارد. من شکل صورتش را از اینجا نمی‌بینم و هیچ‌وقت صدای جیسن را نشنیده‌ام. هرگز آن‌ها را از نزدیک ندیده­ام. اصلاً وقتی من پایین این خیابان زندگی می­کردم، آن‌ها اینجا نبودند.

من دو سال قبل اینجا را ترک کردم و آن‌ها بعد از آن به این محل آمدند؛ ولی دقیقاً نمی­دانم چه موقعی بود. به گمانم از حدود یک سال پیش نظرم را جلب کردند و به‌تدریج، با گذشت چند ماه، آن‌ها برایم اهمیت پیدا کردند.

من اسم‌شان را هم نمی­دانم. خودم برای‌شان اسم گذاشته‌ام. جیسن؛ به‌خاطر این­که شبیه هنرپیشه‌های خوش­تیپ انگلیسی است -البته نه جانی دِپ یا به راد پیت- شبیه هنرپیشه‌های دیگر. و جس هم، فقط به این دلیل که بهش می­آمد و با جیسن جور بود. زیبا و سبک­بار. آن‌ها چفت هم هستند و می­توانم بگویم شادند. آن‌ها همانی هستند که من زمانی بودم؛ من و تام پنج سال قبل. آن‌ها همانی هستند که من نیستم؛ آن‌ها همانی هستند که من می­خواهم باشم.


دختری در قطار نوشته پائولا هاوکینز

کتاب دختری در قطار
نوشته پائولا هاوکینز
مترجم : علی قانع
کتاب کوله‌پشتی
344 صفحه


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

آیا واقعا سرم حقیقت وجود دارد؟ چطور کار می‌کند؟

انسان‌ها از زمان امپراتوری روم می‌دانستند که ما در حالی که تحت تأثیر چیزی باشیم، صادقانه‌تر و راحت‌تر سخن میٰ‌گوییم. این همان جایی است که ایده  اصطلاح «سرم حقیقت» از آن سرچشمه می‌گیرد.سرم حقیقت به تعدادی از داروهای تغییر دهنده ذهن اشاره…

ربات‌هایی که در دنیای سینما و تخیل دوستشان داشتیم یا در مواردی از آنها می‌ترسیدیم!

انسان‌ها همیشه از تحولات تازه می‌ترسند و از زمانی که تخیل آدم ماشینی ایجاد شد، ترس از این توده‌های آهنی هم ایجاد شد. شخصیت ربات‌ها در ابتدا در داستان‌ها خیلی سطحی و بیشتر هراس‌‌انگیز بود، اما بعدا ربات‌ها دارای شخصیت شدند تا جایی که حتی…

عکس‌های جالبی از ساخت و سازها و اقدامات معماری نافرجام

مجموعه زیر به ظاهر مفرح یا حتی خنده‌دار است اما هر یک گویای نبود نقشه، مغز طراح یا ذهنی است که به صورت ساده کار را در ذهن شبیه‌‌سازی کند.مشابه این جمله مشهور را که عیب برنامه، در حین انجام آن بیرون می‌آید را در عمرمان زیاد شنیده‌ایم و…

عکس این درخت‌های عجیب در دوره جنگ جهانی دوم اصلا ویرایش نشده‌اند!

این عکس شگفت‌انگیز جنگ جهانی دوم ممکن است عکس ویرایش شده یا فیک به نظر برسد. اما واقعا این طور نیست.در این عکس سورئال، که بخشی از آرشیو عکاسی نیرو‌های دفاع فنلاند است، یک ماشین ارتش فنلاند در امتداد جاده‌ای در چند مایلی مرز با اتحاد…

تصور واقعیت دگرگون به کمک میدجرنی – گالری عکس

تاریخ دگرگون یک ژانر جذاب است که به بررسی چگونگی تغییر مسیر تاریخ در صورت رخ دادن برخی رویداد‌های کلیدی به گونه‌ای متفاوت می‌پردازد.یک تغییر جزئی یا یک واگرایی عمده می‌تواند تخیل ما را به کار بیندازد تا آینده‌ای کاملا متفاوت که الان جزو…

این معماری‌های بسیار عجیب و در مواردی هراس‌انگیز دوران سوسیالیسم در روسیه و کشورهای اقماری آن

شوروی و سوسیالیست‌ها هم برای خود سبک معماری خاصی داشتند. در مواردی باشکوه، در مواردی خشن و در معدودی موارد مفهومی و زیبا.چیز جالب در آنها هدف ساخت آنها بود: بزرگداشت مبارزات میهنی و پیشرفت‌هایی که در سایه دولت‌های چپ به دست آمده بودند.…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.