بریده‌ای از کتاب «روح داروثی دینگلی» نوشته «دنیل دفو»

0

اوایل امسال، مرضی در این شهر لانسستون پیدا شد، و تعدادی از شاگردان من بر اثر آن جان باختند. یکی از کسانی که این بیماری به زانو در آورد، جان الیوت بود، پسر ارشد جناب آقای ادوارد الیوت اهل ترهرس، جوانی تقریباً شانزده‌ساله، ولی فوق‌العاده شایسته و پُراستعداد. در مراسم عزاداری او، که روز بیستم ژوئن ۱۶۶۵ برگزار شد، به درخواست خاص خودش، من موعظه کردم. در گفتار خویش، برای تکریم خاطرهٔ او نزد آن‌هائی که می‌شناختندش، سخنی چند در نیکی‌های جوان نجیب‌زاده بگفتم؛ و، بدین وسیله، خواستم نوباوگانی که با او به مدرسه رفته بودند، و پس از وی نیز می‌رفتند، وی را سرمشق خود سازند. پیرمردی متشخص، که آن‌وقت در کلیسا بود، بسیار تحت‌تأثیر گفتار من قرار گرفت، و شنیده شد که عبارتی از ویرژیل را که در سخن خود به کار بردم، آن شب چندین‌بار بر زبان آورد:

پسر خود شایان سرایش بود

دلیل توجه مفرط این آقای محترم به این شخص آن بود که او را به یاد پسر خود انداخت، که در حدود همان سن‌وسال را داشت و، تا همین چند ماه پیش، اخلاق و رفتارش همانند آقای الیوتِ جوان پسندیده بود، ولی تازگی‌ها، در نتیجهٔ تصادفی عجیب، مایهٔ نومیدی کامل پدر شده بود و انتظار بهبود او نمی‌رفت.

مراسم عزاداری که تمام شد، هنوز پا از کلیسا بیرون ننهاده، دیدم این پیرمرد محترم در نهایت ادب پیش آمد، و با سماجتی فوق‌العاده، و به رغم تمایل من، چیزی نمانده بود به‌زور وادارم کند همان شب به خانهٔ او بروم، که آقای الیوت مداخله کرد و بهانه آورد که با من همهٔ روز کار دارد، و گفت، حق‌اش را حاضر نیست به هیچ‌کس بدهد.

بدین ترتیب آن روز از بند رستم، ولی ناچار شدم قول بدهم که روز دوشنبهٔ بعد به خانه‌اش بروم. این ظاهراً مشکل را برطرف کرد، اما پیش از دوشنبه دوباره پیغامی دریافت داشتم که اگر ممکن است یک‌شنبه آن‌جا باشم. از زیر تلاش دوم هم در رفتم و جواب دادم فرصت ندارم و گرفتار وظایفی هستم که خلایق از من انتظار دارند.

ولی حضرت دست‌بردار نبود و روز یک‌شنبه نامهٔ دیگری فرستاد که مبادا قرار دوشنبه فراموش‌ام شود، و برنامه‌ام را طوری ترتیب دهم که اقلاً دو سه روز پیش او باشم. از این‌همه اشتیاق و پی‌گیری، از این‌همه ادب و نزاکت بی‌حد، برای یک ملاقات خشک‌وخالی واقعاً در حیرت بودم، و کم‌کم به شک می‌افتادم مبادا در زیر کاسه نیم‌کاسه‌ئی باشد. چراکه من با این آقا و خانواده‌اش نزدیکی و صمیمیتی نداشتم، و آشنایی‌ام با آن‌ها بسیاربسیار عادی بود؛ بنابر این نمی‌توانستم حدس بزنم این فوران دوستی ناگهان از کجا برخاسته!

روز دوشنبه به وعدهٔ خود وفا کردم و به آن‌جا رفتم و پذیرایی گرم و پُروپیمانی شدم، هم‌سنگ با آن دعوت سماجت‌آمیز. در ضمن به کشیشی از هم‌سایگی در آن‌جا برخوردم که وانمود می‌کرد تصادفی آمده است، ولی از پی‌آمد در یافتم که آن‌گونه نبوده است. پس از شام، این برادرِ هم‌کِسوت به عهده گرفت باغ خانه را نشان من بدهد، و در آن قدم‌زدن بود که تازه کاشف به عمل آمد که منظور اصلی از آن‌همه التفات و تعارف چه بوده است.

ابتدا از بدبیاری خانواده به طور کلی سخن گفت، و بعد مثال پسر کوچک‌تر آن‌ها را آورد. تعریف کرد این پسر چه جوان امیدبخش و با نشاطی بوده و حال چه افسرده و خِرفت شده است. سپس با حرارت زیاد تأسف خورد که بدخلقی او به طرزی باورنکردنی عقل‌اش را از میان برده است، چون، گفت، بچهٔ بی‌نوا فکر می‌کند که ارواح و اشباح وجود او را تسخیر کرده‌اند، و یقین دارد هر روز در راه مدرسه، در مزرعه‌ئی حدود نیم‌میلی این‌جا، روح پلیدی بر او ظاهر می‌شود.

در حین گفت‌وگوی ما، پیرمرد و خانم‌اش (که مترصد اشاره بودند) سراغ ما آمدند. وقتی نزدیک ما شدند، کشیش مرا به سوی آلاچیق برد، و داستان را بار دگر گفت؛ و آن‌ها (پدر و مادر جوانک) حرف او را تأیید کردند، و در روایت دور و دراز خود بسیار جزئیات دقیق دیگر نیز افزودند. خلاصه، هرسه نظر و اندرز مرا در مورد مطلب می‌خواستند.

در همان آن نمی‌توانستم افکارم را دربارهٔ آن‌چه گفتند جمع آورم و قضاوتی بکنم، پس جواب دادم، چیزی که جوانک به آن‌ها گفته عجیب است، ولی باورنکردنی نیست، و من در آن دم نمی‌دانم چه راجع بدان بگویم یا بیاندیشم، اما چنان‌چه پسربچه آزادانه با من صحبت بکند، و به رأی و مشورت‌ام اعتماد ورزد، امیدوار ام بتوانم روز بعد نظر خود را به وجه بهتری به آن‌ها بگویم.

هنوز این را نگفته، دیدم به دام مهرورزی آن‌ها افتاده‌ام، چراکه مادر پیر نتوانست بی‌تابی خود را پنهان دارد و گفت باید فوراً پسرش را صدا بزند. و من به‌ناچار رضایت دادم، و ما دو تن از جمع جدا شدیم و به باغ میوه‌ئی در آن نزدیکی رفتیم، و خانم رفت و پسر را آورد نزد من، و او را با من تنها گذارد.

تمایل اصلی هرسه آن بود که مرا متقاعد سازند که بچه تنبل شده و دنبال بهانه می‌گردد تا مدرسه نرود، یا این‌که عاشق دختر خدمت‌کاری شده و خجالت می‌کشد به زبان بیاورد، یا خودش را برای پدرش لوس می‌کند تا پول از او بگیرد و لباس نو بخرد و برود لندن و هم‌چون برادرش در آن‌جا ول بگردد؛ و بنابر این از من خواهش داشتند که ریشهٔ مطلب را بیابم، و بر طبق آن پسر را اندرز بدهم، منصرف سازم، یا نکوهش کنم، و بیش از هرچیز، هرطور شده، او را از فکر و خیال ارواح و اشباح در آورم.

با جوان خیلی زود وارد صحبت‌های خودمانی شدم، ولی ابتدا سخت مواظب بودم چیزی نگویم از من بیزار شود، بل‌که با سخنان گرم‌ونرم دل‌اش را به دست آورم و به نهادش راه یابم، نکند بسیار مظنون و خوددار باشد. اما هنوز از مرحلهٔ نخست نگذشته، از اصل مطلب حرفی نزده، دیدم نیازی به سیاست و تدبیر نیست که خود را در قلب او جا بدهم، و پسر خیلی باز و آشکار و با صداقتی محبت‌انگیز خود به‌تأکید گفت به کتاب دل‌بستگی دارد و منتهای آرزویش این است که دانش‌مند بشود، و برخلاف آن‌چه مادرش گفته، به زن‌جماعت ذره‌ئی اعتنا ندارد و تنها درخواستی که از پدر و مادرش دارد این است که حرف مکرر او را در مورد مزاحمت این زن هنگام عبور از مزرعه باور بکنند. در میان سیل اشک، آزاد و بی‌پرده به من گفت که دوستان‌اش نسبت به او نامهربان و بی‌انصاف‌اند، نه حرف‌اش را باور دارند، نه با او هم‌دردی می‌کنند؛ و اگر یک نفر به خود زحمت بدهد (و سر در برابر من فرود آورد) و با وی به آن‌جا برود، چه بسا پی ببرد که این چیز درست است، و قال کنده شود…


روح داروثی دینگلی دنیل دفو

«روح داروثی دینگلی» نوشته «دنیل دفو»

مترجم : حسن کامشاد

نشر چشمه

14 صفحه


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

این عکس‌ها را ببینید تا تصدیق کنید که افسوس‌ها (حسادت‌های) اینستاگرامی ما بسیار اوقات درست نیستند!

هر کسی ممکن است طور خاصی از اینستاگرام استفاده کند. یکی صفحات خبری را دنبال می‌کند، دیگری بیشتر صفحات کاری یا سرگرمی را. یکی به اخبار و عادات سلبریتی‌ها علاقه دارد و برخی‌ها هم همه آشنایان و اعضای خانواده و دوستان قدیم و جدید را دنبال…

اگر در زمان این شخصیت‌های معروف مجله تایم وجود داشت و قرار بود روجلد شماره شخصیت سال شوند!

مجله تایم یک نشریه خبری هفتگی معروف است که طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله سیاست، رویداد‌های جهانی، علم، فناوری، سرگرمی و غیره را پوشش می‌دهد. اولین بار در سال 1923 منتشر شد و از آن زمان به یکی از تأثیرگذارترین و شناخته شده‌ترین مجلات در…

روجلدهای قدیمی مجله‌های کیهان بچه‌ها

کیهان بچه‌ها مجله‌ای بود که در دوران کودکی می‌خریدیم. برای من کیهان بچه‌ها بوی نان می‌دهد! چون پدرم همیشه بعد از رفتن نانوایی؛ نان‌ها را لای مجله می‌گذاشت و وقتی به خانه می‌آمد من دوان دوان می‌رفتم و مجله را از او می‌گرفتم.منابع…

سرژ ورونوف: پزشکی که بیضه‌های میمون‌ها را به مردها پیوند می‌زد تا آنها را جوان کند!

یکی از پر شورترین ارائه‌ها و سخنرانی‌ها در کنگره بین‌المللی جراحان در لندن در سال 1923 توسط جراح فرانسوی متولد روسیه به نام سرژ ورونوف انجام شد.سه سال پیش‌تر، ورونوف با آزمایش‌های بحث‌برانگیز پیوند غده‌ که به ادعای خودش آدم‌ها را چند…

هوش مصنوعی کودکی بازیگران سریال فرندز Friends را بازسازی کرد!

هوش مصنوعی این روزها کارهای عجیب و غریبی می‌کند و حالا به یاری آن چهره کودکی بازیگران سریال فرندز Friends بازسازی شده است. این فناوری عجیب و غریب، نسخه‌های کودکی شش بازیگر معروف را ایجاد کرده.صفحه فیس بوک the_ai_dreams این کار را کرده،…

محصولات رادیواکتیوی که در قرن بیستم در قالب کالاهای مصرفی عادی به مردم فروخته می‌شدند

پیش از درک خطراتی که قرار گرفتن در معرض تابش‌های رادیواکتیو برای انسان به همراه دارد، مردم و حتی دانشمندان می‌پنداشتند که مواد رادیواکتیو ترکیبات جالبی برای درخشان و نورانی کردن اشیا هستند. در ادامه چند مورد از عجیب‌ترین کاربردهای مواد…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5