افسردگی چه انواعی دارد؟

0

 انواع افسردگی

حس افسردگی در هر شخص تا حد بسیار زیادی شخصی است اما پزشکان مشاور و دیگر متخصصان حرفه ای قادرند با توجه به عوامل ایجاد کننده، علائم و مدت بیماری، انواع بسیار زیاد این بیماری را از هم تمایز دهند.

طبقه بندی افسردگی

در این اینجا با سه اصطلاح خفیف، متوسط و شدید آشنا می شوید. این سه اصطلاح برای شرح طبقه بندی کلی بیماری افسردگی به کار می روند. هریک از این موارد ویژگی های خاص خود را دارند که قابل تمایز از بقیه می باشد.

افسردگی خفیف

در این نوع افسردگی حالت نومیدی و افسردگی ایجاد می شود و از بین می رود و بیماری اغلب پس از یک رویداد خاص و ناراحت کننده بروز می کند. شخص مضطرب و نیز حالتی غمگین و افسرده دارد. همه تلاشی که باید برای درمان این نوع افسردگی انجام داد (در بیشتر اوقات) تغییر در نحوه زندگی بیمار می باشد.

افسردگی متوسط

در افسردگی متوسط، حالت افسردگی و نومیدی پایدار است و شخص علائم جسمی بیماری را نیز آشکار می کند، هر چند این علائم از شخصی به شخصی دیگر فرق می کند. تغییر در نحوه زندگی در برطرف ساختن این نوع افسردگی زیاد مؤثر نیست و درمان دارویی باید صورت گیرد.

افسردگی شدید

افسردگی شدید زندگی فرد را تهدید می کند و علائم بیماری آن شدید است. فرد دارای علائم جسمی، کژپنداری و توهم است. حتما باید به محض مشاهده این نوع علائم به پزشک مراجعه شود.

سایر اصطلاحات افسردگی

اصطلاحات دیگری که به طور معمول در حرفه پزشکی برای تعریف انواع افسردگی به کار میرود عبارت است از

افسردگی واکنشی

این اصطلاح را پزشکان در دو مورد به کار می برند. واژه واکنشی، نخست برای توصیف نوعی افسردگی به کار می رود که در اثر حادثه ای ناراحت کننده (مانند از دست دادن شغل ایجاد می شود، اما مدت زیادی باقی نمی ماند. اصطلاح افسردگی واکنشی را می توان برای توصیف واکنشی اغراق آمیز به کار برد که فرد برای مدتی کوتاه در برابر بدبختی ها از خود نشان می دهد. مشاوره، حمایت خانواده، پیشگیری از فشار عصبی و اقدامات عملی ممکن، تلاشی برای درمان این بیماری می باشد.

با این حال، حادثه ای که فشار عصبی زیادی را به همراه دارد ممکن است سبب افسردگی بسیار شدیدتری شود، و افراد مستعد به افسردگی شاید پس از شروع افسردگی با زندگی پراسترسی روبرو شوند. بنابراین، مشکل می توان دلیل قطعی افسردگی را واکنش به فشار روانی دانست.

این اصطلاح هم چنین برای توصیف افسردگی به کار می رود که طی آن فرد هنوز می تواند نسبت به موقعیت های اجتماعی واکنش نشان داده و از آنها لذت می برد.

از دست رفتن علاقه

افسردگی درون زاد معمولا شدید است و اغلب به کاهش قوه جنسی منجر می شود. به طور کلی آن را می توان به طور مؤثر درمان کرد.

افسردگی درون زاد

این افسردگی بدون دلیل بروز می کند، معمولا شدید است و در آن علائم جسمی مانند بی اشتهایی، کاهش وزن، بیدار شدن زودهنگام در صبح، حالات خلقی بسیار بدهنگام صبح و بی میلی جنسی دیده میشود. این افسردگی معمولا فقط با درمان پزشکی بهبود می یابد. |

اشکالی که در تعریف افسردگی به این شیوه خاص وجود دارد این است که بعضی افراد، همین علایم را در رویارویی با وقایع ناراحت کننده هم نشان می دهند. علاوه بر این، اگر فرد نمی تواند به هیچ واقعه استرس زایی اشاره کند، به این معنا نیست که واقعه ای وجود نداشته است.

افسردگی عصبی (افسردگی نوروتیک)

این اصطلاح برای توصیف شکل خفیفی از افسردگی به کار می رود که در آن، حال عمومی فرد در بعضی از روزها خوب و در روزهای دیگر بد است. فرد بیشتر هنگام شب دچار حالت افسردگی می شود و شاید به طور کامل دچار بدخوابی و خوابهای نصف و نیمه باشد، اما هیچ گاه صبح زود از خواب بیدار نمی شود. بعضی افراد هم بیش از حد می خوابند و بعضی متوجه می شوند که بیش از قبل حساس و زودرنج شده اند.

اصطلاح «عصبی» به عنوان واژهای توهین آمیز هم استفاده می شود. از این لحاظ، اصطلاح افسردگی عصبی زیاد به کار نمی رود. در عین حال، واژه مزبور به عنوان نام دیگری برای افسردگی خفیف استفاده می شود.

افسردگی روان پریشی

این نوع افسردگی شدید است و افراد مبتلا به آن دارای علائم جسمی این بیماری هستند و ممکن است قدرت درک واقعیات را از دست بدهند. ممکن است دچار کژپنداری و یا توهم شوند. اشخاص مبتلا به افسردگی روان پریشی به درمان دارویی نیاز دارند.

افسردگی دو قطبی

افسردگی دو قطبی نام دیگری برای افسردگی «مانیک» است. فرد مبتلا به افسردگی مانیک مدتی دارای حالتی شاد است و مدتی نیز دچار حالت افسردگی و نومیدی می شود که ادامه دار می باشد؛ و این حالات از درجات افسردگی خفیف تا افسردگی شدید تنوع و تفاوت پیدا می کند. هنگامی که شخص در حالت خلقی شاد و شیدایی (مانیک) است، بیشتر احساس غرور می کند و نیازمند به غذا و خواب کمتر از حد معمول می شود و کلا احساس رفاه می کند. شخص مزبور انرژی بسیار زیادی دارد، سریع صحبت می کند و حس می کند افکار در سرش مسابقه گذاشته اند. قضاوت این افراد ضعیف است و نیز دچار توهم و کژپنداری می شوند، اما این علایم آنها برعکس افراد روان پریش است. یعنی کژپنداری و خیالات غلط آنها جهت مثبت دارد و خودشان را بزرگ و شاد می دانند.

بعضی از افراد مانیک تصور می کنند که با خانواده سلطنتی روابط دارند و یا خود را معروف و مشهور می دانند، در حالی که چنین چیزی واقعیت ندارد. بقیه آنها نیز فکر می کنند پول دار و صاحب قدرت هستند. حالات خلقی شادی و شیدایی مانیک به اندازه افسردگی و نومیدی مخرب می باشد و گاهی عدم تصمیم گیری قاطعانه و کژپنداری ممکن است به مشکلات مالی منجر شود. مثلا در اثر خرید اجناس غیرضروری و در بعضی موارد خرید کشتی گران قیمت تفریحی یا خانه گران قیمت این مشکلات به وجود می آیند.

تصمیم گیری نا به جا»

افراد مبتلا به افسردگی دو قطبی هنگامی که در حالت شادی و شیدایی هستند به این خیال باطل که از عهده خرید هر چیزی بر می آیند، پول بسیار زیادی خرج می کند.

افسردگی تک قطبی

اصطلاح افسردگی تک قطبی برای توصیف نوعی افسردگی به کار می رود که اکثریت کثیری از مردم به آن دچار شده اند. به این معنا که شخص، افسرده و نومید است و شاد و سرخوش نیست.

افسردگی تهییجی

افسردگی تهییجی در واقع توصیف علائم نوع خاصی از افسردگی است که در آن شخص مضطرب، نگران و بی قرار است.

افسردگی تأخیری

این نوع افسردگی نیز توصیف علائم نوعی افسردگی است که در آن روند فعالیت جسمی و روانی، هر دو، کند می شود و شخص متوجه می شود که در تمرکز حواس دچار مشکل شده است. بعضی افراد در حالت حاد بیماری در می یابند که نمی توانند حرکت کنند یا صحبت کنند و غذا بخورند و خطر گرسنگی طولانی در آنها وجود دارد.

دیستیمی

این اصطلاح برای افسردگی خفیفی به کار می رود که پیدا می کند. با آنکه شاید این نوع افسردگی پس از بروز از بین برود، اما اگر طی یک دوره دو ساله، بیش از ۲ ماه بیماری طول بکشد پزشکان آن را دیستیمی تشخیص می دهند. علایم این بیماری بیشتر تردید و کاهش اعتماد به نفس است. در این نوع افسردگی روان درمانی بهتر از درمان دارویی جواب می دهد.

افسردگی پنهان (ماسک)

افراد مبتلا به افسردگی پنهان با وجود داشتن علائم افسردگی، می گویند افسرده نیستند. قبل از تشخیص افسردگی، ممکن است آزمایشات و بررسی های مربوط به بیماری جسمی به عمل آید. علائم جسمی این بیماری مثل درد قفسه سینه یا بدخوابی، پس از مصرف داروی ضدافسردگی بهبود می یابد.

افسردگی عضوی

این اصطلاح برای نوعی افسردگی به کار می رود که در اثر بیماری جسمی یا مصرف بعضی داروها به وجود آمده باشد.

افسردگی برگشتی کوتاه مدت

این اصطلاح برای توصیف بیماری به کار می رود که در آن افسردگی شدید دوباره بروز کرده و در هر بار فقط چند روزی ادامه دارد.

اختلال فصلی SAD

این اصطلاح در اصل برای توصیف نوعی افسردگی به کار می رفت که به طور منظم در وقت خاصی از سال (گفته می شد به دلیل افزایش فشار ناشی از کار) بروز می کرده است. در حال حاضر، این اصطلاح برای نوع خاصی از افسردگی به کار می رود که در اثر کاهش نور آفتاب به هنگام نزدیک شدن فصل زمستان و کوتاه شدن طول روز بروز می کند. افراد مبتلا به این نوع افسردگی علاقه شدید به مواد قندی و یا شکلات پیدا می کنند و نیز در ماه های زمستان نیاز شدید به خواب در آنها ایجاد می شود.

نکات مهم:

• انواع بسیار مختلفی از افسردگی وجود دارد.

• افسردگی خفیف ممکن است به درمان دارویی نیاز نداشته باشد، اما افسردگی شدید و متوسط در اکثر موارد به درمان دارویی احتیاج

دارند.

• افسردگی ممکن است ادامه دار باشد یا بروز کرده و دوباره از بین برود و ممکن است با علائم دیگری همراه باشد.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

شوخی با بناهای معروف و عجائب معماری دنیا یا میدجرنی – گمشده در ترجمه!

کاریکاتور شخصیت‌های مشهور را بسیار کشیده‌اند و دیده‌ایم، اما کشیدن کاریکاتور بناهای معروف زحمت بیشتری دارد. اما میدجرنی می‌تواند این زحمت را بسیار کمتر کند.کاربر شبکه اجتماعی دریت به نام mossymayn به تازگی این کار را کرده است:دروازه…

مجموعه‌ای از تصاویر هراس‌آور، عجیب با به اصطلاح نفرین‌شده!

برای قسمتی از شگفتی یا ترس خودمان از پیرامون یا عکس‌ها نمی‌شود توضیح صریح ارائه کرد. احتمالا منشا این ترس‌ها به تدریج در سیناپس‌های مغزی ما از هزاران سال پیش یه یادگار گذاشته شده.آدم فکر می‌کند اگر قرار باشد برنامه هوش مصنوعی ایجاد شود…

در مورد این عکس‌ها فقط می‌توانیم بگوییم چیزها به نحو عجیب یا خنده‌داری، سر جای خودشان نیستند!

ما در طول زندگی آدم زیاد دیده‌ایم که سر جای خود نبوده، اما در مورد اشیا، گاهی نبودن آنها در سر جای خودشان یا کاربرد بدیع آنها برای خودش یک طنز و شگفتی می‌شود، در این سری عکس‌های می‌خواهیم تعدادی از این موارد را با هم مرور کنیم:راهی…

اگر ابرقهرمانان‌ها و شرورهای فیلم‌ها و کامیک‌ها در دوره ویکتوریا می‌زیستند!

عصر ویکتوریا دوره‌ای از تاریخ بریتانیا بود که از سال 1837 تا 1901 همزمان با سلطنت ملکه ویکتوریا بریتانیا ادامه یافت. این دوره، دوره تغییرات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی قابل توجهی بود که نه تنها بریتانیا، بلکه سایر نقاط جهان را عمیقاً…

عکس‌های جالبی از ساخت و سازها و اقدامات معماری نافرجام

مجموعه زیر به ظاهر مفرح یا حتی خنده‌دار است اما هر یک گویای نبود نقشه، مغز طراح یا ذهنی است که به صورت ساده کار را در ذهن شبیه‌‌سازی کند.مشابه این جمله مشهور را که عیب برنامه، در حین انجام آن بیرون می‌آید را در عمرمان زیاد شنیده‌ایم و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5