فیلم و کتاب (فیلمنامه) «آنی هال» – وودی آلن

0

خاطره‌های پراکنده

آنی‌هال فیلم نمونه‌ای وودی آلن است. شاید برای کسانی که کمدی‌های موفق اولیه او را در دهه ۱۹۷۰ با علاقه دنبال می‌کردند، آنی‌هال فیلم عجیب و غریبی به‌نظر می‌رسید. آن موقع کسی فکر نمی‌کرد که این فیلم آغاز شکل‌گیری گونه‌ای فیلم باشد که آلن آن را با سماجت تا دو دهه بعد ادامه خواهد داد. ولی حالا شاید بتوان آن را پیش‌قراول سینمای پست‌مدرنیستی دهه ۱۹۹۰ دانست. ویژگی مهم آنی‌هال (یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های سینمای پست‌مدرن) حرکت در مرز میان لحن کمیک و لحن جدی است. البته عنصر طنز کم و بیش در تمام فیلم جاری‌ست، ولی فیلم را نمی‌توانیم یک کمدی صرف بدانیم. ویژگی دیگر فیلم وجه اتوبیوگرافیک آن است: کاراکتر الوی سینگر که آلن نقشش را بازی می‌کند چنان به وودی آلنِ فیلمساز شبیه است (پس‌زمینه کاری، یهودی‌بودن، دغدغه‌ها، عشق به نیویورک و غیره) که به‌سختی می‌توان آن‌ها را از هم جدا کرد. نقش آنی‌هال را هم دایان کیتن بازی می‌کند که می‌دانیم در زندگی واقعی نیز با آلن رابطه نزدیکی داشته است. با این حساب فیلم با توجه به لحن هجوآمیزش یک خودافشاگری آشکار است. به لحاظ روایی، فیلم تشکیل‌شده از صحنه‌های پراکنده‌ای از رابطه عاطفی این زوج که نریشنی (از زبان مرد) به‌سادگی آن‌ها را به هم متصل می‌کند؛ بسیاری از این صحنه‌ها به‌ظاهر (با منطق سینمای کلاسیک) صحنه‌های دراماتیکی نیستند، برخی حتی کمیک هم نیستند، یا کمیک هستند ولی پرداخت صحنه به گونه‌ای نیست که بر وجه کمیک آن تأکید کند. الوی جابه‌جا (همچون راوی یک رمان اول شخص) به خاطرات کودکی‌اش برمی‌گردد، یا به همراه آنی (همچون ناظری) وارد فلاش‌بک‌های کودکی‌اش می‌شود، حتی با هم به دنیای خاطرات عاشقانه آنی در گذشته سرک می‌کشند. روایت عملاً چنان آزاد است که درواقع هر صحنه را هر موقع که می‌خواهد نشان می‌دهد. بااین‌حال فیلم اصلاً گیج‌کننده نیست و تماشاگر متوسط را با ریتم جذاب و البته طنزش به‌آسانی مجذوب می‌کند.

وودی آلن با آنی‌هال نوعی سبک شخصی را پایه‌ریزی کرد که بتواند به‌عنوان یک روشنفکر نیویورکی دغدغه‌هایش را درباره هنر، سینما، سکس و جامعه به‌آسانی هم بیان کند و هم هجو کند. این سبک را اکنون با قهرمان نمونه‌ای‌اش الوی سینگرِ آنی‌هال به‌یاد می‌آوریم که بعدها آن را عینا در منهتن، هانا و خواهرش، سایه‌ها و مه، خاطرات استارداست، زن‌وشوهرها، راز جنایی منهتن، تبهکارهای خرده‌پا و غیره (با اندکی تغییر) به‌نمایش گذاشت. این شخصیت اکنون برای سینمادوستان همان‌قدر آشناست که شخصیت ولگرد چاپلین، یا شخصیت سینمایی کمدین محبوب آلن، گروچو مارکس. آلن اکنون به‌عنوان یکی از معدود مؤلفان صاحب سبک در سینمای امروز جایگاه ویژه‌ای دارد و این را بیش‌تر مدیون مدلی‌ست که با آنی‌هال آن را برای اولین‌بار به‌نمایش گذاشت.

آنی‌هال درعین‌حال فیلم غم‌انگیزی‌ست؛ تصویرگر رابطه‌ای‌ست که دیر یا زود تمام می‌شود و از آن (همچون تصاویر کوتاه پراکنده انتهایی فیلم) خاطراتی پراکنده ــ تصاویری صامت ــ در ذهن باقی می‌ماند؛ خاطراتی تلخ و شیرین که به‌هرحال به‌یادآوردن‌شان غم‌انگیز است؛ مثل لحظه‌ای که زنی مردی را نیمه‌شب از گوشه دیگری از شهر به بهانه کشتنِ عنکبوتی در حمام فرا می‌خواند، تا فرصتی فراهم شود که به او بگوید دوستش دارد. چندی بعد همان زن در شهری دیگر، دیگر حاضر نیست آن مرد را که از راهی دور آمده حتی چند دقیقه تحمل کند. چه زندگی غم‌انگیزی!

 

مجید اسلامی


آنی هال

Annie Hall

برنده جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر زن (کیتن)، و بهترین فیلمنامه اریژینال سال ۱۹۷۷.

کارگردان: وودی آلن Woody Allen

فیلمنامه: وودی آلن Woody Allen

مارشال بریکمن Marshall Brickman

فیلمبردار: گوردون ویلیس Gordon Willis

تدوین: رالف روزن‌بلوم Ralph Rosenblum

طراحان تولید: رابرت درام‌هِلِر Robert Drumheller

جاستین اسکوپا جونیور Justin Scoppa Jr.

طراح صحنه: مل بورن Mel Bourne

موسیقی: (انتخابی) وودی آلن

 

بازیگران

وودی آلن Woody Allen

دایان کیتن Diane Keaton

تونی رابرتز Tony Roberts

پل سایمون Paul Simon

کارول کین Carol Kane

جنت مارگولین Janet Margolin

شلی دووال Shelley Duvall

کریستوفر واکن Christopher

Walken

 

نقش ها

الوی سینگر Alvy Singer

آنی هال Annie Hall

باب Bob

تونی لِیسی Tony Lacey

الیسن Allison

رابین Robin

پم Pam

دواین هال Duane Hall

رنگی، محصول ۱۹۷۷ آمریکا، ۹۳ دقیقه


فید این

پس از عنوان‌بندی، فیلم با تک‌گویی الوی سینگر آغاز می‌شود.

نمای متوسطی از او درحالی‌که رو به دوربین سخن می‌گوید. پیراهنی بدون کراوات و کت اسپورت رنگ‌ورورفته‌ای به‌تن دارد و تصویرش بر پس‌زمینه‌ای سرد و بی‌روح نقش بسته است.

الوی: یک شوخی قدیمیه که می‌گن یک روز دوتا پیرزن توی یکی از تفریح‌گاه‌های کوه‌های کت‌اسکیلز(۱) نشسته بودن، یکی به اون‌یکی می‌گه: «ببین، غذای این‌جا واقعا وحشتناکه». و اون‌یکی می‌گه: «آره، می‌دونم، تازه… پرس‌هاش هم کوچیکه» خب، درواقع حس من هم به زندگی یک همچین چیزیه. یعنی یک زندگی پر از تنهایی با بیچارگی، عذاب و بدبختی که تا چشم به‌هم بزنی، گذشته. یک شوخی دیگه هم هست که خیلی برام مهمه و می‌گن مال گروچو مارکسه. اما فکر می‌کنم ریشه‌اش برمی‌گرده به کتاب فروید دربارهٔ شوخ‌طبعی و رابطه‌اش با ضمیر ناخودآگاه. الان براتون می‌گم: «هیچ‌وقت نمی‌خوام عضو انجمنی باشم که آدمی مثل من رو به عضویت بگیره». این شوخی کلیدی خاص دورهٔ بلوغ و روابطم با زن‌هاس. می‌دونین، این اواخر چیزهای عجیب‌غریبی به ذهنم اومده، شاید دلیلش چهل‌ساله‌شدن باشه. حدسم اینه که دارم وارد یک بحران یا چیزی تو این مایه‌ها می‌شم، نمی‌دونم، نگران قضیهٔ سن و سال نیستم. از اون جور آدم‌ها نیستم، می‌دونین، دارم کچل می‌شم، اما این موضوع کم‌ترین اهمیتی برام نداره. فکر می‌کنم… هرچی سنم بالاتر می‌ره بهتر می‌شم، می‌دونین؟ به‌نظرم برخلاف چیزهایی که می‌گن مثلاً موی خاکستری متین و سنگینه، من دارم از اون کچل‌های جذاب می‌شم. بااین‌حال شبیه هیچ‌کدومِ این آدم‌ها نیستم. مگر این‌که یکی از اون‌هایی بشم که همین‌طوری که تف‌شون از گوشهٔ دهن‌شون آویزونه، با یک ساک خرید می‌پیچن تو یک کافه و دربارهٔ سوسیالیسم دادِ سخن می‌دن. [ آهی می‌کشد.] من و آنی به هم زدیم اما من… من هنوز نمی‌تونم از سرم بیرونش کنم. می‌دونین دارم جزئیات این رابطه رو توی ذهنم بالاپائین می‌کنم و زندگی‌ام رو مرور می‌کنم. می‌خوام بدونم این رابطه از کجا خراب شد، می‌دونین، یک سال پیش… عاشقِ هم بودیم. می‌دونین، این… این خیلی مسخره‌اس، آدم بدعنقی نیستم. [ می‌خندد.] گمونم بچهٔ کمابیش خوش‌بختی بودم؛ البته فکر می‌کنم. دورهٔ جنگ جهانی دوم توی بروکلین بزرگ شدم.

داخلی. مطب دکتر. روز

الوی کوچک و مادرش در یک مطب قدیمی و به‌هم‌ریخته، روی یک کاناپه نشسته‌اند. دکتر نزدیک کاناپه ایستاده و همین‌طور که سیگارش را روشن می‌کند، به حرف‌های آن‌دو گوش می‌دهد.

مادر: [ رو به دکتر] این افسرده شده، دیگه هیچ کاری نمی‌تونه بکنه.

دکتر: [ سری تکان می‌دهد.] الوی، چرا افسرده‌ای؟

مادر: [ به الوی سقلمه می‌زند.] به دکتر فلیکر(۲) بگو. [ الوی کوچک نشسته، و سرش پائین است. مادر به جای او جواب می‌دهد.[ موضوع مربوط به چیزیه که یک جایی خونده.

دکتر: [ دود سیگارش را بیرون می‌دهد.] چیزی که خونده، ها؟

الوی: [ درحالی‌که همچنان سرش پائین است] دنیا داره باد می‌کنه.

دکتر: دنیا داره باد می‌کنه؟

الوی: [ به دکتر نگاه می‌کند.] خب، دنیا همه‌چیزه، اگه داره باد می‌کنه، پس یک‌روز هم می‌ترکه و اون‌وقت همه چی تموم می‌شه!

مادر: [ درمانده به الوی نگاه می‌کند و فریاد می‌زند.] به تو چه مربوطه؟ [ رو می‌کند به دکتر] تکالیف مدرسه‌اش رو انجام نمی‌ده.

الوی: چه فایده؟

مادر: [ کاملاً هیجان‌زده شده.] دنیا به تو چه مربوطه؟ تو این‌جا توی بروکلینی. بروکلین هم باد نمی‌کنه!

دکتر: [ با بهت به الوی نگاه می‌کند.] الوی، دنیا میلیاردها سال دیگه هم باد نمی‌کنه. ما هم باید سعی کنیم حالا که این‌جائیم به خودمون خوش بگذرونیم،ها؟

و می‌خندد.

نمایی از خانه و یک پارک تفریحی در نزدیکی آن، و یک رولرکوستر در پارک دیده می‌شود. صفی از واگن‌ها به‌سرعت و دنبال هم روی ریل حرکت می‌کنند. کسی پشت پنجرهٔ خانه‌ای دیده می‌شود که مشغول گردگیری است.

صدای الوی: روانکاوم می‌گه در مورد خاطرات بچگی‌ام اغراق می‌کنم، اما قسم می‌خورم زیر یک رولرکوستر…


آنی هال

آنی هال (صد سال سینما، صد فیلمنامه)
نویسنده : وودی آلن
مترجم : مژگان محمد


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تاریخچه جذاب تلفن‌های خودرو با مرور عکس‌های قدیمی دهه 1940 تا 1980

ماشین و تلفن، زمانی دو اختراع پیشگامانه بودند. جالب است که این دو تنها یک دهه از یکدیگر جدا بودند. خودرو و تلفن به ترتیب در سال‌های 1885 و 1875 اختراع شده بودند. اما اگر فیلم‌های قدیمی را دیده باشید می‌دانید که خیلی‌ها پیش‌تر از موبایل‌های…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار، نقاشی‌های خود را ارتقا می‌دهد

در حالی که بسیاری از هنرمندان از هوش مصنوعی فرار می‌کنند، هنرمند دیجیتالی به نام Cy Teh از امکانات خلاقانه آن استقبال کرده . او با آمیختن نقاشی‌های دیجیتال خود با هوش مصنوعی، آثار هنری ترکیبی بی نظیری خلق می‌کند که هنر او را به سطح جدیدی…

اگر این شخصیت‌های سینمایی و تلویزیونی به صورت گربه تصور می‌شدند

این کاری است با هوش مصنوعی انجام آن نستا ساده شده است. اما به یاد دارم که در سالیان دور برای همانند نشان دادن برخی سگ‌ها با شخصیت‌ها انسانی خاص، عکاس و روتوش کار چه زحمتی کشیده بود و این سری عکس‌ها را در شماره ظاهرا نوروزی یک شماره مجله…

ابر تورم آلمان در سال 1923 چه بر سر مردم آورد؟

به زمانی می‌رویم که یک آلمانی طبقه متوسط، ​​میلیاردها مارک در جیب خود حمل می‌کرد اما هنوز نمی‌توانست چیزی بخرد. یک قرص نان 200 میلیارد مارک قیمت داشت.با حقوق بازنشستگی یک هفته‌ای حتی یک فنجان قهوه را نمی‌شد خرید. سقوط آزاد ادامه داشت و…

حجم‌ها و مجسمه‌های زیبا ساخته شده با صفحات کتاب‌های قدیمی

ما انسان‌ها استفاد تخیل هستیم، اما در موارد معدودی این تخیل‌های خود را به صورت نقاشی یا حجم، زنده می‌کنیم و در معرض تماشای دیگران قرار می‌دهیم.اِما تیلور، هنرمند مقیم بریتانیا، این تجربه را در مجسمه‌هایی از جنس کتاب به صورت باورنکردنی…

ایده‌های خوب و خلاقانه برای دکوراسیون و منظره‌سازی فضای بیرونی خانه‌های و مجتمع‌های مسکونی و اداری

آیا تا به حال به دنبال الهام گرفتن برای دکوراسیون و منظره‌سازی فضاهای بیرونی منزل خود بوده‌اید. آیا دوست داشته‌اید بتوانید به نوعی طبیعت را در فضاهای کوچک حیاط آپارتمان یا خانه ییلاقی خود ادغام کنید.در این صورت مجموعه این پست می‌تواند…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.