معرفی کتاب «تختت را مرتب کن : کارهای کوچکی که شاید زندگی‌تان و حتی دنیا را متحول کند»

0

پیشگفتار مترجم

«اگر می خواهید جهان را تغییر دهید،از مرتب کردن تخت‌تان شروع کنید».

در ماه می سال ۲۰۱۴ میلادی، دریاسالار ویلیام مک‌ریون در آخرین روز کلاس خود، در آکادمی تگزاس در آستین سخنرانی کرد. او با الهام از شعار دانشگاه «آنچه که در اینجا شروع می‌شود، جهان را تغییر می‌دهد»، ده‌ها اصل را که در دوره‌های آموزش دریانوردی آموخته بود، با دیگران به اشتراک گذاشت. اصولی که به او کمک کرده بود تا بر چالش‌هایش، نه تنها در نیروی دریایی، بلکه در زندگی شخصی‌اش نیز غلبه کند. او در این سخنرانی توضیح داد که چگونه هر کسی می‌تواند از این اصول اساسی، برای تغییر و بهتر شدنِ خود و جهان پیرامونش استفاده کند.

سخنرانی اصلی دریاسالار مک‌ریون با بیش از ۱۰ میلیون بازدید، به صورت ویروسی در دنیای اینترنت پخش شد. کتاب «تختت را مرتب کن» بر مبنای همین سخنرانیِ ارزشمند و تأثیرگذار به رشتهٔ تحریر در آمده است.

دریاسالار مک‌ریون در این کتاب بر اساس مفاهیم اصلی و مهمی که در سخنرانی خود بیان کرده، به بازگویی داستان زندگی خود و سربازانی که با آن‌ها برخورد داشته، می‌پردازد؛ داستان‌هایی از فرازونشیب‌ها، سختی‌ها و تصمیماتی که توانسته با عزم و ارادهٔ خود، آن‌ها را به نماد افتخار و شجاعت تبدیل کند. این کتاب با توصیه‌های کاربردی‌اش می‌تواند در تاریک‌ترین لحظات زندگی، الهام‌بخش شما باشد.

اگر توان مقابله با مشکلات زندگی را ندارید، اگر تصور می‌کنید این همه سختی و مشقت حق شما نبوده است، اگر حس می‌کنید به بن‌بست رسیده‌اید، و اگر دوست دارید پیشرفت را تجربه کنید، این کتابِ کوتاه و الهام‌بخش را از دست ندهید.

بهار ۱۳۹۷

صدف حکیمی‌زاده


دربارهٔ نویسنده

دریاسالار، ویلیام اچ. مک‌ریون(۱) (بازنشستهٔ نیروی دریایی ایالات متحده) خدمت برجسته‌ای در نیروی دریایی داشته است. او، طی سی و هفت سالی که در سیل خدمت کرده است، در تمام سطوح، فرماندهی کرده است. آخرین مأموریت او با درجهٔ دریاسالار و در مقام فرماندهٔ نیروهای عملیات ویژهٔ آمریکا بوده است. او، در حال حاضر، رئیس سیستم دانشگاه تگزاس است.


پیشگفتار نویسنده

در تاریخ ۱۷ می ۲۰۱۴، این افتخار نصیبم شد که در آغاز سال تحصیلی برای دانشجویان سال آخر دانشگاه تگزاس در آستین سخنرانی کنم. با اینکه خودم فارغ‌التحصیل این دانشگاه بودم، نگران بودم شاید مخاطبانم که دانشجوی کالج بودند، علاقهٔ چندانی به شنیدن حرف‌های یک افسر نظامی، که دوران حرفه‌ای‌اش با جنگ گره خورده بود، نداشته باشند. اما در کمال شگفتی، این دانشجویان از سخنرانی‌ام استقبال کردند.

ده درسی که از دورهٔ آموزشی سیل(۲) آموخته بودم و مبنای سخنرانی‌ام بودند، ظاهراً برای همه جذاب بود. این درس‌های ساده به غلبه بر سختی‌های این دورهٔ آموزشی کمک می‌کردند، اما به همین اندازه، برای رویارویی با چالش‌های زندگی همهٔ افراد مفید بودند. در سه سال گذشته، آدم‌های جالبی در خیابان جلو آمده‌اند و داستان‌های خودشان را برایم تعریف کرده‌اند: اینکه چطور از کوسه‌ها فرار نکردند، زنگ را نزدند یا اینکه هر روز مرتب کردن تخت‌شان چطور به آن‌ها کمک کرد دوران‌های سخت را پشت سر بگذارند. همه‌شان می‌خواستند بیشتر بدانند که این ده درس چطور به زندگی من شکل داد و چه کسانی در طول دوران حرفه‌ای‌ام به من الهام بخشیدند.

این کتاب کوچک تلاشی برای پاسخ‌گویی به این سؤالات است. در هر فصل، کمی بیشتر دربارهٔ زمینهٔ هر یک از درس‌ها توضیح می‌دهم و داستان کوتاهی هم دربارهٔ بعضی از افرادی که با انضباط، پشتکار، شرافت و شهامت‌شان به من الهام بخشیدند ارائه می‌کنم. امیدوارم از خواندن این کتاب لذت ببرید.


فصل اول: روزتان را با به انجام رساندن یک کار شروع کنید

اگر می‌خواهید دنیا را متحول کنید…اول تخت‌تان را مرتب کنید.

سربازخانهٔ آموزش پایهٔ سیل، ساختمانی معمولی و سه‌طبقه است که در ساحل کوروناد(۴)، کالیفرنیا، در فاصلهٔ ۱۰۰ متری اقیانوس آرام واقع شده است. این ساختمان تهویهٔ مطبوع ندارد و شب‌ها که پنجره‌ها باز است، می‌توانید صدای بالا آمدن آب و برخورد امواج به شن‌های ساحل را بشنوید.

اتاق‌های سربازخانه ساده و بی‌تجمل هستند. در اتاق افسرآنکه من و سه همکلاسی دیگرم در آن ساکن بودیم، چهار تخت‌خواب و کمدی برای آویزان کردن اونیفورم‌های نظامی قرار داشت. هیچ وسیلهٔ دیگری در اتاق نبود. صبح‌هایی که در سربازخانه می‌ماندم از روی «تخت سربازی‌ام» بلند می‌شدم و بلافاصله شروع می‌کردم به مرتب کردن تختم. این اولین کار هر روزم بود؛ روزی که می‌دانستم پر از بازرسی اونیفورم نظامی، شناهای طولانی، دوهای طولانی‌تر، عبور از مانع و آزار و اذیت پیوستهٔ استادان سیل خواهد بود.

رهبر کلاس فریاد زد: «توجه!» و استادمان، ناوبان یکم دانیل استیوارد(۵)، وارد اتاق شد. من که لبهٔ تخت ایستاده بودم، سریع از جایم پریدم و صاف ایستادم و ناواستوار یکم به طرفم آمد. استاد عبوس و خشک بازرسی را با چک کردن آهار کلاه سبز اونیفورمم شروع کرد تا مطمئن شود که «پوشش» هشت‌ضلعی‌اش خشک و کاملاً بسته است. از بالا به پایین نگاه می‌کرد و با چشمانش سانتی متر به سانتی‌متر اونیفورمم را چک می‌کرد. آیا خط تاهای بلوز و شلوار روی هم قرار داشتند؟ آیا سگک برنجی کمربندم خوب برق انداخته شده بود تا مثل آینه بدرخشد؟ آیا پوتین‌هایم به قدری برق می‌زدند که انگشتانش را در انعکاس‌شان ببیند؟

وقتی از استاندارد بالایی که از سرباز آموزشی سیل انتظار می‌رفت مطمئن شد، رفت که تختم را بررسی کند.

تخت‌خواب هم به اندازهٔ خود اتاق ساده بود، با چارچوب فلزی و فقط یک تشک. یک ملحفه روی تشک قرار داشت و یک ملحفهٔ روانداز دیگر هم بود. پتوی پشمی توسی رنگی زیر تشک قرار داشت تا در شب‌های خنک سن‌دیگو خودمان را با آن گرم کنیم. یک پتوی دیگر هم با مهارت تمام به شکل مستطیل پایین تخت تا شده بود. بالش تولیدی لایت‌هاوس فور دِ بلایند(۶) بالای تخت، درست وسط، قرار گرفته بود و با پتوی پایین تخت، زاویهٔ ۹۰ درجه داشت. این مطابق استاندارد بود. هر انحرافی از این الزام دقیق مجازات سنگینی برایم به دنبال داشت: باید «به آب می‌زدم» و بعد در ساحل غلت می‌زدم تا وقتی ماسهٔ خیس سر تا پایم را بپوشاند. اسم این مجازات «بیسکویت شکری» بود.

در حالی که کاملاً بی‌حرکت ایستاده بودم، می‌توانستم استاد را از گوشهٔ چشمم ببینم. با خستگی نگاهی به تختم انداخت. خم شد، کنج‌های ملحفه را که باید زیر تشک می‌رفت، بررسی کرد و بعد پتو و بالش را بررسی کرد تا مطمئن شود که در جای درست قرار گرفته‌اند.

بعد از جیبش سکه‌ای بیرون آورد و چندین بار آن را بالا انداخت تا مطمئن شود می‌دانم که آخرین بررسی تخت‌خواب در پیش است. با آخرین پرتابش، سکه بسیار بالا رفت و بعد روی تشک فرود آمد و کمی بالا پرید. چند سانتی‌متر از روی تخت بلند شد، به قدری که استاد توانست آن را دوباره در دست بگیرد.

رو به من چرخید، در چشمانم نگاه کرد و سر تکان داد.

یک کلمه هم نگفت. قرار نبود به خاطر مرتب بودن تختم تحسینم کند. این چیزی بود که از من انتظار می‌رفت. اولین وظیفهٔ روزم بود و درست انجام دادنش اهمیت داشت. این کار، نشان‌دهندهٔ انضباط من بود. توجهم به جزئیات را نشان می‌داد و در پایان روز به من یادآوری می‌کرد که کاری را به خوبی انجام داده‌ام، کاری که، هر قدر هم کوچک است، باز هم می‌توانم به آن افتخار کنم.

طی مدتی که در نیروی دریایی خدمت می‌کردم، مرتب کردن تختم تنها کار ثابتی بود که هر روز می‌توانستم روی آن حساب کنم. زمانی که سرباز جوانی در سیل بودم و در زیردریایی عملیات ویژهٔ گری‌بک(۷) خدمت می‌کردم، در بهداری کشتی اقامت داشتم که تخت‌های چهار طبقه داشت. پزشک پیر خشنی که بهداری را اداره می‌کرد تأکید داشت که هر روز صبح تختم را مرتب کنم. اغلب می‌گفت اگر تخت‌ها مرتب نباشند و اتاق تمیز نباشد، دریانوردان چطور می‌توانند انتظار داشته باشند بهترین مراقبت‌های پزشکی به آن‌ها ارائه شود؟ بعدها فهمیدم این انتظار پاکیزگی و نظم بر تمامی وجوه زندگی نظامی حاکم است.

سی سال بعد، برج‌های دوقلوی نیویورک فرو ریخت. سانحهٔ پنتاگون رخ داد و افرادی در هواپیمایی که بر فراز پنسیلوانیا در پرواز بود از دنیا رفتند.

در زمان حملات، تازه حادثهٔ سختی حین پرش با چتر نجات پشت سر گذاشته بودم و در خانه استراحت می‌کردم تا بهبود پیدا کنم. یک تخت بیمارستانی چرخ‌دار به خانهٔ سازمانی‌ام منتقل شده بود و اکثر روزها را به پشت خوابیده بودم تا بهبود پیدا کنم. بیش از هر چیزی دلم می‌خواست از این وضعیت نجات پیدا کنم. من هم مثل تمام اعضای دیگر سیل، دلم می‌خواست در کنار جنگجویان دیگر در میدان نبرد حضور داشته باشم.

وقتی بالاخره حالم به قدری خوب شد که می‌توانستم بدون کمک از روی تختم بلند شوم، اولین کاری که کردم این بود که ملحفه‌ها را روی تخت صاف و مرتب کردم، بالش را تنظیم کردم و مطمئن شدم که تخت‌خواب بیمارستانی‌ام از دید هر کسی که وارد خانه‌ام می‌شود، کاملاً مقبول است. به این ترتیب، نشان می‌دادم که بر جراحتم غلبه کرده‌ام و زندگی‌ام رو به پیشرفت است.

ظرف چهار هفته بعد از اتفاق ۱۱ سپتامبر، به کاخ سفید منتقل شدم و دو سال با دفتر تازه‌تأسیس مبارزه با تروریسم همکاری کردم. اکتبر سال ۲۰۰۳، در مقر موقتی‌مان در عراق، در میدان هوایی بغداد بودم. چند ماه اول، روی تخت‌های تاشوی نظامی می‌خوابیدیم. با این وجود، هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شدم، از کیسه خوابم بیرون می‌آمدم، بالش را سر تخت تاشو می‌گذاشتم و برای آن روز آماده می‌شدم.

در دسامبر ۲۰۰۳، نیروهای آمریکا صدام حسین را دستگیر کردند. مدتی او را در اتاق کوچکی محبوس کرده بودیم. او هم روی تخت تاشوی نظامی می‌خوابید، اما وضعیتش از ما بهتر بود و ملحفه و پتو داشت. یک بار در روز به صدام سر می‌زدم تا مطمئن شوم که سربازان درست از او مراقبت می‌کنند. با حیرت، متوجه شدم که صدام تختش را مرتب نمی‌کند. پتویش همیشه پایین تختش مچاله شده بود و به ندرت به نظر می‌رسید، تمایلی به صاف و مرتب کردنش داشته باشد.

طی ده سال بعد، این افتخار را داشتم که با بعضی از برترین مردان و زنانی که ملت آمریکا تا به حال به خود دیده است همکاری کنم؛ از ژنرال‌ها گرفته تا سرباز وظیفه‌ها، دریاسالارها تا ناوی‌ها، سفرا تا تایپیست‌ها. آمریکایی‌هایی که برای جنگ در کشورهای دیگر مستقر شده بودند به میل خود رفته بودند و برای محافظت از این کشور بزرگ فداکاری‌های زیادی کرده‌اند.

همهٔ آن‌ها درک می‌کنند که زندگی سخت است و گاهی برای تأثیرگذاری روی نتیجهٔ آن روزتان، کار زیادی از دست‌تان ساخته نیست. در جنگ‌ها، سربازان کشته می‌شوند، خانواده‌هایشان داغ‌دار می‌شوند، روزها طولانی‌اند و لحظات پراضطرابی را پشت سر می‌گذارید. در جست‌وجوی چیزی هستید که مایهٔ تسکین‌تان شود، به شما انگیزه دهد روزتان را شروع کنید و بتواند حس غرور را در این دنیای زشت به ارمغان بیاورد. اما فقط جنگ نیست. زندگی روزمره هم به همین نظم نیاز دارد. هیچ‌چیز نمی‌تواند جای قدرت و آسایش ایمان را بگیرد، اما گاهی کاری ساده، مثل مرتب کردن تخت، روحیه‌تان را بالا می‌برد تا بتوانید روزتان را شروع کنید و از پایان درست آن احساس رضایت کنید.

اگر می‌خواهید زندگی‌تان و شاید جهان را عوض کنید، اول از مرتب کردن تخت‌تان شروع کنید.


تختت را مرتب کن : کارهای کوچکی که شاید زندگی‌تان و حتی دنیا را متحول کند

تختت را مرتب کن : کارهای کوچکی که شاید زندگی‌تان و حتی دنیا را متحول کند
نویسنده : ویلیام اچ.مک‌ریون
مترجم : صدف حکیمی زاده


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

چند بار می توانید یک تکه کاغذ را از وسط تا کنید؟

به راحتی می‌توان یک تکه کاغذ را یک، دو بار یا حتی سه یا چهار بار از وسط تا کرد. اما بیشترین تعداد دفعاتی که یک تکه کاغذ را می‌توان از وسط تا کرد چقدر است؟بر اساس یک ادعای رایج، یک ورق کاغذ را نمی‌توان بیش از هفت بار از وسط تا کرد. اما…

داستان گنبد بتنی در جزایر مارشال که پر از زباله‌های مرگبار هسته‌ای است

یک گنبد بتنی یا اصطلاحا Runit Dome بین سال‌های 1977 و 1980 به منظور مهار زباله‌های رادیواکتیو حاصل از آزمایش‌های هسته‌ای جنگ سرد آمریکا ساخته شد. اما شروع به ترک خوردن کرده است.جزایر مارشال یک کشور جزیره‌ای زیبا است که در اقیانوس آرام…

داستان پسر دو سر بنگال، آن هم به صورتی تقریبا دیده نشده!

در ماه مه 1783، در روستای کوچکی به نام Mundul Gaut، در بنگال هند، یک کودک عجیب به دنیا آمد. او دو سر داشت.مامایی که به زایمان کمک می کرد از ظاهر کودک چنان وحشت زده شد که سعی کرد با انداختن او به داخل آتش این هیولا را بکشد. خوشبختانه…

عکس‌های جالبی از ساخت و سازها و اقدامات معماری نافرجام

مجموعه زیر به ظاهر مفرح یا حتی خنده‌دار است اما هر یک گویای نبود نقشه، مغز طراح یا ذهنی است که به صورت ساده کار را در ذهن شبیه‌‌سازی کند.مشابه این جمله مشهور را که عیب برنامه، در حین انجام آن بیرون می‌آید را در عمرمان زیاد شنیده‌ایم و…

گالری عکس: طراحی‌های داخلی و خارجی افتضاح و عجیب که با کمی قدرت شبیه‌سازی مغزی رخ نمی‌دادند!

چیزی که من اسمش را می‌گذارم شبیه‌سازی مغزی واقعا چیز لازمی در زندگی و کار است. یعنی اینکه بتوانید قبل از جابجایی و ساختن اجسام در ذهن تجسمش کنید و بعد حین کاربری‌های مختلف تصورش کنید و پیش‌بینی کنید که کجای کار می‌لنگد.فکر کنم از زمان…

هوش مصنوعی یکی از تخیل‌های کودکی ما را تصویرسازی کرد: کشتزارهایی از همه چیز: بستنی قیفی –…

شاید سریال کارتونی پینوکیو باعثش شد. شاید هم نه! در آن قسمت دلپذیر و خاطره‌انگیز، روباه مکار و گربه ننه، پینوکیو را فریفتند تا سکه خود را بکارد تا درختی از سکه بروید و بتواند سکه‌های بی‌شمار برداشت کند.سال‌ها از آن زمان گذشته، الان هم…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5