آیا سرطان ارثی است؟ نشانگان لی – فراومنی و ژن p۵۳

0

حدود ۱۰۰ خانواده در جهان وجود دارند که به اختلال ارثی نادری به نام نشانگان لی – فراومنی مبتلا هستند. این خانواده ها دلیل روشنی بر این مدعا هستند که سرطان ممکن است ارثی باشد. اعضای این خانواده‌ها به شدت مستعد ابتلا به چندین تومور بدخیم به ویژه سرطان پستان هستند، و غالبا قبل از سی سالگی به این بدخیمی‌ها گرفتار می‌شوند.

اکنون پژوهشگران کلید این نشانگان را کشف کرده اند، و امکان دارد که بافته‌هایشان به شناخت سرطان به طور عام کمک کند.

استیون فرند و همکارانش از مرکز سرطان بیمارستان ماساچوست در بوستون گزارش داده‌اند که عیب ژنی به وجود آورنده نشانگان لی – فراومنی را کشف کرده اند. این عیب در یک ژن سرکوبگر تومور که اخیرا کشف شده است و p۵۳ نام دارد، نهفته است . این نخستین دگرگونی ارثی ژن p۵۳ است که ثبت شده است.

کمترین فایده این کشف این است که می توان بدقت تعیین کرد کدام اعضای خانواده های مبتلا به نشانگان لی – فراومنی حامل ژن معیوب هستند، و بنابراین استعداد ابتلا به سرطان دارند . آنگاه می توان آنها را زیر نظر گرفت تا در مراحل اولیه ابتلا به سرطان که درمان موفقیت آمیزتر است بیماری را تشخیص داد. اما پژوهشگران انتظار بیشتری از این کشف دارند و امیدوارند که شناسایی عیب ژن p۵۳ به آنان کمک کند تا به طور کلی به اساس ژنتیکی استعداد ابتلا به سرطان پی ببرند.

یکی از کارشناسان برجسته سرطان می گوید: «چه بسا نشانگان لی – فراومنی نوک کوه یخی باشد که قسمت اعظم آن در زیر آب پنهان است.»

کاشفان این نشانگان یعنی فردریک لی و جوزف فراومنی از همکاران فرند هستند. به گفته فرند، این گروه از حدود ۲ سال پیش در خانواده های مبتلا به نشانگان لی – فراومنی به جستجو برای یافتن جهش در ژنهای سرکوبگر تومور پرداخت. در آن هنگام قرائن کافی وجود داشت که چنین جهشهابی موجب دو نوع سرطان ارثی دیگر می شوند : یکی رتینوبلاستوم که نوعی سرطان چشم است، و دیگر تومور ویلمز که نوعی سرطان کلیه است. درواقع دانشمندانی که درباره سرطان تحقیق می کردند متوجه شده بودند جهشهایی که ژن های سرکوبگر تومور را از کار می اندازند – و عملا باعث می شوند که ترمز رشد یاخته توموری ببرد – به اندازه فعال شدن ژن های تومورزا اهمیت دارند.

اما چنان که فرند اشاره می کند تومور ویلمز و رتینوبلاستوم ، سرطانهای نسبتا نادری هستند که در اوایل کودکی بروز می کنند، حال آنکه او می خواست بداند ژن های سرکوبگر تومور چه نقشی در مستعد ساختن افراد برای ابتلا به سرطانهای شایع در بزرگسالان ممکن است داشته باشند. به همین دلیل به خانواده های مبتلا به لی – فراومنی روی آوردند، چون اعضای این خانواده ها به انواعی از سرطانهای بزرگسالان مبتلا می شوند که شایعترین آنها سرطان پستان است.

p۵۳

در جمعیت عادی نیز سرطان پستان سومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان است و پژوهشگران از تابستان ۱۹۸۹ خانواده های متعددی را به همکاری دعوت کردند. از آنجا که این نشانگان بسیار نادر است و میزان مرگ و میر ناشی از سرطان در افراد مبتلا نیز بسیار زیاد است، فرند و همکارانش می دانستند که نمی توانند آنقدر داوطلب جمع کنند که بررسیهای پیوستگی ژنتیکی را – که معمولا برای شناسایی ژنهای بیماریها صورت می گیرد و نیاز به نمونه های زیادی دارد – انجام دهند. بنابراین تصمیم گرفتند به چند ژن “نامزد” توجه کنند، و به نظر می رسید p۵۳ که توسط گروههای پژوهشی مختلف به عنوان ژن سرکوبگر تومور شناخته شده بود ، بهترین سرمایه گذاری باشد. به علاوه در خانواده های مبتلا به لی – فراومنی جهشی در ژن p۵۳ به فراوانی در انواع تک گیر (غیر ارثی) همان سرطانها مشاهده می شود .

فرند و همکارانش ، هنگامی که در یک خانواده مبتلا به نشانگان لی – فراومنی توالی p53 یاخته های افراد مبتلا را با یاخته های اعضای سالم همان خانواده مقایسه کردند، بلافاصله به نتیجه رسیدند. هم در یاخته های توموری و هم در یاخته های طبیعی افراد مبتلا، جهشی وجود داشت که رمز اسید آمینهٔ ۲۴۸ پروتئین p۵۳ را تغییر می داد ، در حالی که همین جهش در یاخته های خویشاوندان سالم دیده نمی شد.

وجود چنین جهشی در یاخته های توموری و طبیعی نشانگر آن است که این جهش نسل اندر نسل به ارث می رسد، و بنابراین ممکن است علت استعداد ارثی ابتلا به سرطان باشد. فرند می گوید: “خیلی شانس آوردیم که این جهش را شناسایی کردیم ، چون جهشی است که در تومورهای تک گیر هم به فراوانی یافت می شود .” پژوهشگران از آن هنگام جهش ارثی p۵۳ را در افراد مبتلای چهار خانواده دیگر نیز مشاهده کرده اند.

این اکتشاف پرسشهای جالب بسیاری را بر می انگیزد. اول اینکه گرچه همه یاخته های افراد دگرگونی جهشی در p۵۳ دارند، اما این افراد تنها به یک یا چند سرطان مبتلا می شوند. بهترین توضیحی که می توان برای این مسئله ارائه داد آن است که شاید لازم باشد جهشهای دیگری روی دهد تا پاخته مستعدی را به یک یاخته کاملا سرطانی تبدیل کند. البته احتمال دیگری نیز در بین است. پژوهشهایی که درباره جهشهای p۵۳ در تومورهای نک گیر انجام شده اند نشان می دهند که برخی از جهشها نیرومندتر از بقیه هستند، و شاید تنها جهشهای ضعیفتر به ارث می رسند، چون جهشهای مهلک ، فرد را قبل از آنکه بتواند آن را به فرزندان خود منتقل کند از پا در می آورد. واینبرگ برای یکی دیگر از جنبه های بسیار شگفت آور ” انتقال جهش p۵۳ به نسلهای بعد، دلیل مشابهی می آورد – این جنبه حیرت انگیز، نبود هر گونه عیب تکاملی در اعضای خانواده های مبتلا به نشانگان لی – فراومنی است .

اکنون پژوهشگران در جستجوی میزان فراوانی جهش ارثی p۵۳ هستند. لی می گوید : “ظن ما این است که شاید این جهش ارثی در کسانی که سابقه خانوادگی چشمگیری هم ندارند وجود داشته باشد.” بخصوص سرطان پستان در بعضی از خانواده ها شیوع دارد بدون آنکه سرطانهای دیگری که در خانواده های مبتلا به نشانگان لی – فراومنی رایج است ، در آنها دیده شود ، پژوهشگران بررسی این مبتلایان به سرطان پستان را آغاز کرده اند، اما نتایجی که تا به حال از موارد انگشت شمار مطالعه شده به دست آمده، منفی بوده است .

در همین حال لی اشاره می کند که این کشف گذشته از مسائل علمی ، مشکلات اجتماعی و اخلاقی خاصی را نیز برانگیخته است . وی تاکید می کند که اعضای خانواده های مبتلا به نشانگان الی – فراومنی و بخصوص کودکانی که ژن جهش یافته در آنان تشخیص داده شده است و در نتیجه احتمال ابتلای آنان به سرطان زیاد است – باید نه تنها تحت مراقبت دقیق پزشکی قرار گیرند، بلکه برای آنکه با آینده نا معلوم خود کنار بیایند از مشاوره مناسبی برخوردار شوند. وی همچنین نگران است که کارفرمایان آتی با شرکتهای بیمه ، و آنها را به دلیل از پیش مشخص بودن بیماریشان مورد تبعیض قرار دهند.

این مسائل در گذشته نیز درباره اختلالهای ژنتیکی دیگر مانند بیماری هانتینگتون و فیبروزی کیستی بروز کرده است . اما این نخستین بار است ؟ که متخصصان سرطان با چنین مشکلاتی مواجه نو می شوند، و با شناخت بیش از پیش ژن های مستعد کننده سرطان، چه بسا این مشکلات بغرنجتر نیز بشوند.

نوشته جین مارکس

ترجمه محی الدین غفرانی

منبع: مجله دانشمند – شهریور 1370


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

زره نمادین فلزی پیچیده‌ برای گربه‌ها و موش‌ها – کار یک هنرمند باذوق!

دشمنی بین گربه‌ها و موش‌ها به قدمت تاریخ است. اگر قرار بود آنها مثل آدمیان در برابر هم صف‌آرایی کنند چه چیزهایی برای این نبرد می‌ساختند؟کار یک هنرمند کانادایی تقریباً در همین سمت و سو است. جف دی بوئر با الهام از فرهنگ‌های باستانی و…

نمونه‌هایی از بازسازی و دکوراسیون جدید خانه که می‌توانند الگویی برای ما باشند

به سبب نوع معماری، خانه‌های ما معمولا خیلی زود دمده یا به اصطلاح کلنگی می‌شوند. شرکت‌‌های بازسازی خانه مدتی است بسیار زیاد شده‌اند.اما شک و تردید زیادی در مورد میزان کارایی بسیاری از آنها وجود دارد. برخی از آنها اصلا به تقویم کاری متعهد…

زندگینامه «هرژه» و مروری بر مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن تن»

امروز مصادف است با نخستین بخش از رشته ماجراهای تن‌تن و میلو نوشته هرژه . به همین خاطر این پست را به صورت مشروح اختصاص می‌دهیم به این نوستالژی دوران کودکی‌مان: «نیروهای ویلهلم دوم قیصر آلمان وارد بلژیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.» این را زنانی…

درخت‌هایی که با شیواترین زبان می‌گویند: می‌خواهم زنده بمانم!

درخت‌ها از 370 میلیون سال پیش بر روی کره زمین بوده‌اند و گرچه ما انسان‌ها با همه امکانات خود سعی در از بین بردن آنها داریم، آنها تا جایی که می‌توانند مقاومت می‌کنند.برآورد می‌شود که روی زمین علیرغم همه جفاهایی که ما به طبیعت وارد…

تصور شاهان صفوی بر اساس شرح متنی جهانگردان و افراد شاخصی که آنها را دیده و توصیف کرده‌اند

در حساب توییتر Cavid Ağa شاهان صفوی را بر اساس نوشته‌های قدیم به دقت و به صورت گرافیکی و چشم‌نوازی تصور شده‌اند.(توضیحات از ویکی پدیا) شاه اسماعیل بنا به نوشته‌های جیووانی ماریا دلی آنجیوللوشاه اسماعیل یکم (۱۷ ژوئیهٔ ۱۴۸۷ – ۲۳ مه…

رهبران شرکت‌ها و کشورها در قالب افراد بی‌خانمان- چه کسی می‌داند اگر جبر جغرافیایی و اکوسیستم نبود،…

اگر پدر زیستی استیو جابز او را در یک سناریویی تخیلی به سوریه می‌برد، استیو جابز چه سرنوشتی پیدا می‌کرد؟ یک کارمند؟ یک مدیر رده میانی؟ یکی از انبوه کشته‌های جنگ داخلی این کشور؟بدیهی است که اکوسیستم مناسب و شرایط اقتصادی و یک آبشار…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.