راهنمای سفر به دوبی و مناطق دیدنی آن

0

دوبی از سریال‌های هالیوودی رختکن‌های فوتبال بریتانیا وارد مجموعه واژگان دنیای ثروت و شهرت جهان شد.اگر نمی‌توانید این شهر را روی نقشه بیابید، یک روزنامه یا مجله را باز کرده و حتماً در آنجا نام دوبی را خواهید یافت. دوبی در داستان فوتبالیست مشهوری است که در یک شهرک خانه ای خریده که از فضا دیده می‌شود یا در داستان دو ستاره هالیوود است که در بلندترین هتل دنیا با هم ماجراهای عاشقانه داشته‌اند.تعداد معدودی از افراد درباره دوبی در دهه آخر قرن۲۰ شنیده بودند. در آن زمان حتی اگر کسی چیزی هم شنیده بود مربوط به نفت و فرودگاه از اتومبیل‌های لوکس در مغازه های بدون مالیات می‌شد. با این حال امروزه همه چیز به سرعت پیشرفت کرده و دوبی به مرکز تجارت و گردشگری در خاورمیانه و مقصد جهانی خانواده دیوید بکام، برد پیت و آنجلینا جولی تبدیل شده است. بایرن مونیخ و چلسی نیز برای تمرینات خود به اینجا می‌آیند.شما در دوبی می‌توانید تایگر وود را در حال گلف بازی، راجر فدرر را در حال بازی تنیس، فرانکلی دتوری را در حال سوارکاری خواهید دید. حتی شاید یک افسانه راک یا خواننده مشهور پاپ را ملاقات کنید. دوبی دارای جشنواره فیلم بین‌المللی مخصوص خود بوده و میزبان دفاتر اصلی کریکت جهان است که پس از ۹۶ سال در هالیوود در سال ۲۰۰۵ به اینجا نقل مکان کرد. وقتی مهاجران اولیه به این شهر آمدند وضعیت این چنین نبود و شرایط کنونی از آن زمان تا به حال بعید به نظر می‌رسد.

اما این دوبی است. ستاره خیال انگیز و وسوسه کننده جهان گردشگری که چندین دهه تلاش کرده تا به موفقیتی یک شبه دست یابد و تا همه درباره آن، آسمان‌خراش‌هایش، ساحل جذاب و مسافران تجاری و تعطیلاتی آن بشنوند. دوبی که در گذشته دارای شرایط دشواری بود اکنون به موناکوی خاورمیانه تبدیل شده است.

برج خلیفه، بلندترین آسمانخراش دنیا

پالم جمیرا یکی از بی‌نظیرترین جزایر مصنوعی دنیا در دوبی

 

هرگز نمی‌توانید پیش بینی کنید که پشت چراغ قرمز در اتومبیل کناری یا در آسانسور یک هتل لوکس با چه کسی برخورد می‌کنید. مردی با موهای سفید در ورودی فرودگاه که شبیه بیلی کلینتون است حتماً خود اوست.

روی نقشه

اگر به جای ستون شایعات مجلات به سراغ نقشه بخش املاک، یا صفحات ورزشی روزنامه بروید در ساحل شمالی شبه جزیره عربی در حدود۲۵ON ۵۵OE دوبی را خواهید یافت. دوبی پایتخت دومین امارت بزرگ از هفت امارت یا شیخ نشین است که امارت متحده عربی (VAE) را تشکیل می‌دهند. ابوظبی که در شمال شرقی این پایتخت فدرال قرار دارد، در سواحل جنوبی خلیج فارس می‌باشد. همچنین کشور عمان دارای مرز زمینی است. امارات ۳۸۸۵ کیلومتر مربع جلگه ساحلی و تپه های ماسه ای را به همراه کوه‌های بی آب و علف، سلسله حجر در شرق تحت پوشش قرار داده و منطقه محصور حتا اطراف دوبی را احاطه کرده است.

خط ساحلی دوبی با ۷۲ کیلومتر امتداد نسبتاً کوتاه است. منطقه جمیرا در جنوب شهر دارای سواحل ماسه ای خوبی به همراه هتل‌های تفریحگاهی لوکس است و باعث شده تا دوبی پس از مصر دومین مقصد محبوب گردشگری در خاورمیانه باشد. کمی دورتر در امتداد ساحل در جبل علی، بزرگ‌ترین بندر ساخت دست انسان در جهان – با ظرفیت جای هفت میلیون بشکه از ۱۲۵ خط کشتی در ۷۱ لنگرگاه به حفظ صلاحیت تاریخی این شهر به عنوان مرکز استراتژیک تجاری کمک کرده است. این خط ساحلی با کاهش فضا برای افزودن تفریحگاه‌ها با سه جزیره مصنوعی نخلی مانند گسترش یافته است. این جزایر مجمع الجزایر ساخت دست انسان هستند که مانند نقشه جهان بوده و با ابوظبی دارای مرز آبی می‌باشند. این پروژه های مسحور کننده که توسط شرکت سازنده محل….با دستور شیخ محمد بن رشید آل مکتوم، جانشین برادرش به عنوان امیر امارات در سال ۲۰۰۶، ساخته شدند دارای یک هدف بودند، گسترش زمین بازی ۱۵ میلیون بازدید کننده سالانه از دوبی تا سال ۲۰۱۰

آفتاب و خرید

دوبی یک محل مرکزی بوده و گسترش را ساختار گردشگری تنها گزینه مسحور کننده بازدیدکنندگان از نیمکره شمالی و جنوبی نمی‌باشد یک مقصد تعطیلاتی برای تمام طول سال باید آب و هوایی عالی داشته باشد – هوای دی ۱۲ ماه سال آفتابی است.اما درست است که در تابستان از ژوئن تا سپتامبر گرما با رطوبت بالا در ساحل به ۴۸ C هم می‌رسد و گزینه های فعالیت‌های هوای آزاد محدود می‌شود. اما از اکتبر تا می، هوای شبه استوایی دوبی با حداکثر دمای روز از ۲۴تا ۳۷ درجه سانتی‌گراد و رطوبت پایین و بارندگی اندک بسیار مطبوع است. دیگر مزیت اصلی دوبی بهشت خریداران است. تمام برندهای اصلی دنیا در مراکز خرید امارات در خیابان شیخ زاید، مرکز خرید این بطوطه در جبل عالی، مجموعه بردوبی، مرکز خرید امارات در خیابان شیخ زاید، مرکز خرید این بطوطه در جبل علی، مجموع بور جو.. در بردوبی، مرکز خرید مرکاتو با فضای ایتالیایی در جمیرا و سوق مدینه جمیرا در ساحل از جدیدترین‌ها هستند که به گزینه های قدیمی شامل مرکز شهر دیره، مرکز خرید وافی و بلوار شیک برج‌های امارات اضافه شده‌اند. مرکز خرید دوبی در برج دوبی با ۸۳۶۰۰۰ متر مربع وسعت در خیابان شیخ زاید عنوان بزرگ‌ترین مرکز خرید جهان را به خود اختصاص داده است. با این حال مرکز خرید Arabia (عرب) نیز از بهترین گزینه‌هاست.

کودکان دوبی در پارک آبی وایلد وادی

تجارت پررونق

دوبی از نظر تاریخی حتی قبل از کشف نفت در امارات در سال ۱۹۶۶ شهر تاجران و بازرگانان بوده است. شیخ مکتوم بن حشر آل مکتوم از سال ۱۸۹۴ برای ورود تاجران ایرانی، بلوچی از پاکستان فعلی و هند برای ورود تاجران ایرانی، بلوچی از پاکستان فعلی و هند برای اقامت در این شهر گمرکی دریافت می‌کرده است. در سال‌های ابتدایی قرن ۲۰، دوبی از نظر تجاری به ویژه در زمینه مروارید و طلا به شکوفایی رسید. اما این ثروت اندوه خلیج جدید پس از سال ۱۹۶۹ وارد دوبی شد.

در این سال تولید نفت آغاز شد. تولید نفت در سال ۱۹۹۱با ۴۱۰۰۰۰شبکه در روز به اوج خود رسید و از آن دوران به بعد سیر نزولی داشته است. در واقع متخصصان پیش بینی کرده بودند که ذخایر نفت دوبی تا سال ۲۰۱۰ به پایان می‌رسد.

این شهر روی نفت ساخته شده اما به آینده ای بدون درآمد طلای سیاه پیش می‌رود خانواده حاکم مکتوم تغییر استراتژی در اقتصاد دوبی را از وابستگی به هیدروکربن به تجارت و گردشگری دستور داده است. نکته کلیدی این استراتژی ایجاد مناطق آزاد تجاری همچون مرکز مالی بین‌المللی دوبی (DIFC)، شهر اینترنت دوبی، شهر رسانه دوبی، دهکده دانش و شهر استودیو دوبی می‌باشد.

بازیکنان اصلی جهانی دفاتر منطقه ای خود را در دوبی تاسیس کرده‌اند که این کار باعث حضور ۲۰۰ ملیت و جمعیت کلی یک تا دو میلیون نفر در دوبی شده است. این تغییر ساختار اقتصادی تا سال ۲۰۰۸ با موفقیت عمل کرده و بخش غیر نفتی ۹۶ درصد تولید خالص داخلی را در دست داشت.

***

لباس گرما

در محل کار، خانه و بیرون از لباس ملی امارات استفاده می‌شود ردای سفید و بلند مردان دشداش یا کاندورا نامیده می‌شود. دستمال سر پارچه ای نیز به رنگ سفید یا چهارخانه سفید و قرمز گوترا نام دارد که یک طناب مشکی سفت بنام اگال روی سر محکم می‌شود. در گذشته اعراب از این طناب برای بستن پای شترها استفاده می‌کردند. مشهودترین موارد در لباس زنان پیراهن‌های مشکی بلند بنام عبا و روسری بنام شیلا است. کودکان نیز اغلب به سبک لباس‌های غربی می‌پوشند.

***

بیابان هرگز دور نیست

 

دوبی مدرن مقصدی پرشور برای گردش یا تجارت و یکی از برند شهرهای جدید است که با سنگاپور با چندین سال تجربه در زمینه گردشگری از نظر جشنواره های خرید و احیای زمین مقایسه می‌شود. با اینکه ترافیک وحشتناک است – مسیری که زمانی ۱۵ دقیقه ای سپری می‌شد اکنون بیش از یک ساعت طول می‌کشد – اما برنامه‌هایی برای بهبود حمل و نقل عمومی شامل خط آهن – مترو دوبی به همراه دیگر پروژه‌ها در دست اجرا هستند یکی از این پروژه‌ها بلندترین ساختمان جهان، بردوبی است که ۸۱۸متر ارتفاع دارد.

گزینه های موجود برای سفر یک روزه از شهر شامل منطقه حفاظت شده بیابان دوبی با گله های حفاظت شده گاو آهوی آفریقایی و آبادی‌های حتی با یک ساعت رانندگی می‌باشند. شارجه نیز با سوق Blue، منطقه باستانی، گالری‌های هنری و موزه صنایع دستی کمتر از یک ساعت رانندگی در امتداد ساحل با دوبی فاصله دارد، در حالی که امارات عجمان، ام القوین و راس الخیمه در شمال زندگی در دوبی را به همان شکلی نشان می‌دهند که پیش از ورود آن به دنیای ثروت و شهرت بوده است.

تاریخچه ای کوتاه

شخصیت دوبی مدرن ریشه در تاریخ آن دارد و تاریخ دوبی با تجارت در هم تنیده شده است. در ابتدای قرن ۲۱ دیدن ابتکار عمل‌های خانواده حاکم مکتوم برای توسعه و پیشرفت این شهر در بافت ثروت عظیم نفت از سال ۱۹۶۹ و نیاز فوری به آماده سازی آن برای آینده ای بدون نفت واقعاً فریبنده است.

اما استراتژی اقتصادی اخیر برای استفاده از محرک‌های منطقه آزاد برای جذب سرمایه خارجی دقیقاً همان چیزی است که نسل‌های قبلی خانواده مکتوم قبل از کشف نفت انجام می‌دادند. در حقیقت ما اکنون دوبی را مرکزی بین‌المللی در گذشته برای صادرات اجناس لوکس قبل از ساخت اتومبیل، کشف نفت، ما قبل مکتوم‌ها و حتی ما قبل اسلام می‌دانیم.

نادیده گرفتن نقش نفت در این جامعه اشتباه است – در نیمه دوم قرن ۲۰ ثروت نفت دوبی پروژه های دولتی عظیم را تأمین بودجه کرده و حضور دوبی در سطح یک شهر جهانی اصلی را تسهیل می‌ساخت. اما با توجه به دوبی مدرن که در پایان راه دوره استخراج نفت قرار دارد و اکنون شهری متفاوت از دوبی دهه ۱۸۹۰ می‌باشد باید بدانیم که دیگر نفت سوخت آن را تأمین نمی‌کند بلکه پول خارجی‌هاست.

در یک کشوری مطرح می‌شود که نام دوبی ریشه در کلمه پول دارد اما در فارسی بنام دو برادر یا دو منطقه در دو طرف یک نهر آب شیرین است. این دو منطقه مرکز بین‌المللی تجارت در دو قرن بوده است بردوبی و دیره

***

ثروت نفت

نفت دوبی در دوره، حدود ۶۶-۱۴۴ میلیون سال قبل ساخته است. این نفت در نیمه دوم قرن ۲۰ ثروت هنگفتی برای دوبی به همراه داشت اما در سال ۲۰۰۸ تنها ۴ درصد تولید خالص داخلی را در بر گرفت.

***

ویرانه های دوران ساسانی و عباسی در منطقه باستان شناسی جمیرا

تأثیر خارجی

آنچه امروز امارات متحده عربی نام دارد، در مسیر تجاری میان تمدن‌های کهن مدیترانه جنوبی و دره ایندوس و بعدها میان مستعمرات اروپا و شرقی قرار داشته و بدین ترتیب همواره مورد استقبال و تحت تأثیر بازدید کنندگان خارجی در طول چندین هزاره بوده است.

این منطقه که اکنون شامل امارات و عمان شمالی است در سرتاسر تاریخ بسیاری برخورد گرفته است. برای سومری‌های مسوپوتامیای جنوبی ماگان بوده و در هزاره سوم قبل از میلاد برای مس آن شهرت داشته است. برای پارسیان در هزاره اول قبل از میلاد با پادشاهی داریوش کبیر، ماگان، ماکا نام داشت که در قرن ۶ قبل از میلاد آن را به امپراتوری خود افزوده بودند. سربازان ماگانی در نبرد با دوریسکوس در ۴۸۰ قبل از میلاد در کنار کوروش جانشین و پسر داریوش جنگیدند.

هرودوتوس مورخ یونانی در قرن ۵ این منطقه را میکوی نامیده است.

یک قرن بعد یا بیشتر، ملوانان نیروی دریایی اسکندر کبیر که در بازداشت از دره ایندوس در سواحل این منطقه گشت و گذار کرده بودند به ساکنین آن نام Ichthyophagi یا ماهی خوران دادند. استرابو آماسیا مورخ و جغرافیدان یونانی در دوره رومی به این ساحل تحت عنوان دماغه مکه در عربستان ” اشاره کرده است برای ساسانی‌های پارسی در قرن ۳ تا ۷ پس از میلاد اینجا مازون نام داشت و ۲۷ امین سرزمین امپراتوری آن‌ها بود. از قرن ۴ پس از میلاد تا پیروزی اسلام در قرن ۷ بخش اعظم ساکنین دوره ساسانی در این منطقه مسیحی بودند. یک کلیسای بدوی در ساحل امارات بنام بت مازونای و چند صومعه در امتداد آن دیده می‌شود. یکی از آن‌ها در جزیره سربانی یاس در امارت ابوظبی حفاری و بازسازی شده است.

در اواخر دوره ساسانی،یک ایستگاه تجاری ماقبل اسلام، در میان مسیر مسوپوتامیا و عمان ساخته شد که منطقه جمیرا دوبی اکنون در آن واقع شده است. حفاری‌ها در یک منطقه ۸ هکتاری از پارک ساحلی فعلی پایه های یک قصر حاکم ساسانی، خانه های ساخته شده از سنگ ساحلی و پوشیده از آهک و یک بازار را نمایان ساخت. این منطقه مسکونی بعدها توسط عباسیان در ابتدای دوره اسلام گسترش یافته است. جمیرا به عنوان یک قطب تجارت شرق – غرب، ابتدا تحت حاکمیت ساسانی‌ها و سپس عباسیان، شاهد تجارت اجناسی همچون مس، ادویه، کندر، چوب صندل و چوب ساج به غرب و از طریق دریا و نیز مواد ارزشمندی همچون طلا، نقره و پارچه به سمت شرق بوده است.

امارات از نظر کاوشگران اروپای قرن ۱۸ ساحل جولفار نام داشته و این نام برگرفته از بندر مشهور امروزی و محل تولد دریانورد افسانه ای غرب بنام احمد بن مجید در نزدیکی راس الخیمه امروزی است.

در قرن ۱۹ حمله قبیله قواسیم از امارات شمالی به کشتی‌های باری بریتانیا باعث شد تا بریتانیا آنجا را منطقه pirate coast یا ساحل دزدان دریایی بنامد که پس از امضای آتش بس با شیخ‌های محلی در سال ۱۸۲۰ به ساحل Trucial(آتش بس) تغییر نام دارد. پیش از تاسیس امارات در سال ۱۹۷۱، هفت شیخ نشین آن عمان Trucial نام داشت.

تمدن ابتدایی

با اینکه سه منطقه باستان شناسی مهم در محدوده شهر دوبی وجود دارد – در القصیص در نزدیکی فرودگاه، در ساحل جمیرا و در الصفوح، در جنوب به سمت دوبی مارینا – بخش اعظم آنچه ما درباره تاریخ ابتدای این منطقه می‌دانیم مربوط به دیگر مناطق امارات از اواخر دهه ۱۹۵۰ است ابتدایی‌ترین شواهد سکونت انسان یک اقامتگاه در دالما، ابوظبی است که مربوط به ۶۰۰۰ سال قبل می‌باشد. دیگر کشفیات مربوط به تکه های سفال‌های رنگین ما قبل تاریخ در امارات شمالی شارجه ام القوین و راس الخیمه هستند که نشان می‌دهد نوع تجارت بین‌المللی میان ساکنین روستاهای ساحلی و تمدن عبید ما قبل سومری وجود داشته که از ۵۶۰۰ تا ۳۹۰۰ قبل از میلاد در جنوب مسوپوتامیا به شکوفایی رسیده بود. یافته های باستانی در دالما حاکی از آن هستند که ماهیگیری روش زندگی ساحلی بوده است بنابراین این احتمال وجود دارد که ماهی خشک محلی با سفال عبید یا محتوای داخل آن معاوضه می‌شد. در عین حال در دیگر سوی دوبی در ام القوین، شواهد باستان شناسی وجود تجارت مروارید در هزاره ۵ قبل از میلاد را نشان می‌دهند. کمی دورتر از ساحل، میان هزاره ۵ و ۳ قبل از میلاد، ساکنین این منطقه گله دارانی بوده‌اند که حیوانات وحشی نیز شکار می‌کردند. استخوان‌های گوسفند، بز و گوساله و نیز نیزه‌ها و چاقوهای سنگی به ویژه در اطراف شهر وادی العین یافت شده‌اند. این بدان معناست که این افراد شکارچی بوده و از محصولات شیر، گوشت، مو و چرم گله خود و نیز شتر وحشی، گاو آهو و غزال استفاده می‌کرده‌اند.

دوره ام النار

یکی از مشهورترین مکان‌های باستان شناسی در امارات ام النار (مادر آتش) در نزدیکی ابوظبی سکونتگاهی مربوط به هزاره سوم قبل از میلاد و عصر برنز است که دوره ای تاریخی میان ۲۷۰۰و۲۰۰۰ قبل از میلاد در امارات به همین نام شکل گرفته است.

استخوان‌های بیشتر یافت شده در اینجا مربوط به ۲۲۰۰-۲۵۰۰ قبل از میلاد بوده و گفته می‌شود که ابتدایی‌ترین شواهد اهلی سازی شتر در جهان، پیشرفتی انقلابی در حمل و نقل زمینی که ۴۰۰۰ سال تا زمان ساخت چهارچرخه‌ها در اواخر دهه ۱۹۴۰و۱۹۵۰ بی نظیر بوده است.

یک منطقه بی نظیر مربوط به دوره ام النار در دوبی، الصفوح میان جمیرا و برج‌های بلند دوبی مارینا است. یک مقبره مدور به سبک ام النار و سکونتگاهی در اوایل دهه ۱۹۹۰ در اینجا توسط یک تیم استرالیایی با همکاری شهرداری دوبی حفاری شد. دیگر مکان‌های مربوط به دوره ام النار شامل موایهات در امارت عجمان و تل ابرق در مرز شارجه و ام القوین.

صنایع دستی یافت شده در تل ابرق از سال ۱۹۸۹- از دره ایندوس، مسوپوتومیا، ایران و افغانستان شامل آثار بربرهای دیلمون (بحرین فعلی)- شواهدی دال بر ارتباط این ساحل با دنیای خارج می‌باشند.

روستای میراث حتا مربوط به ۳۰۰۰ سال قبل

مردان آهنین

در طول عصر آهن میان ۱۲۰۰و۳۰۰ قبل از میلاد، جمعیت امارات به بالاترین میزان در تاریخ خود رسید. روستاهای متعدد این دوران که در حفاری‌های باستان‌شناسان در نیمه دوم قرن ۲۰ آشکار شده‌اند شامل القصیص در دوبی می‌باشند که احتمالاً محل سکونت جامعه ای در عصر برتر بوده است. مکان‌های دیگر اشاره به وجود جمعیتی کشاورزی دارند. که حبوبات پرورش داده، گوسفند، بز و گوساله نگه می‌داشتند و از آب زیرزمینی کوه‌های حجر با سیستم فلاج برای کانال‌های آبیاری استفاده می‌کردند. در دوره های هلنی از حدود ۳۰۰ قبل از میلاد تا یک قرن و اندی پس از ظهور مسیح، دو شهر مهم این منطقه ملیحه در جنوب زاید در امارت شارجه، حفاری شده در سال ۱۹۷۳ و الدور در نزدیکی ام القوین، بزرگ‌ترین منطقه قبل از اسلام در ساحل خلیج و کاندیدای شهر بزرگ عمان که استرابو و پلینی به آن اشاره کردند، محسوب می‌شدند. یافته های این دو منطقه شامل سفال یونانی، جام شراب از رودز و لیوان رومی می‌باشند.حروف آرامائی روی سکه های یافت شده از ملیحه و الدور و نیز کتیبه های سنگی و برنزی حاکی از آن هستند که زبان مسیح زبان میانجی این منطقه در دوران ماقبل اسلام بوده و به تدریج توسط امپراتوری‌های ساسانی گسترش یافته تا به زبان رسمی پس از مسیحیت منطقه بت مازونای تبدیل شده است.

دوره اسلامی

پس از گرویدن ساکنین این منطقه به اسلام در ۶۳۲ پس از میلاد عربی جایگزین آرامائی شد. اولین سلسله های عرب مسلمان خلفای امویه بودند که از سال ۶۶۱ در دمشق حکومت می‌کردند.

***

ابن، بن و بنت

در اسامی عربی، بن و ابن به معنای پسر فلانی می‌باشد. محمد بن رشید به معنای محمد پسر رشید است. بنت نیز، دختر فلانی است..

***

قدیمی‌ترین مسجد امارات در بادیه در ساحل شرقی قرار دارد

 

در سال ۷۴۹، عباسیان با شورش قدرت را بدست گرفته و تأثیر خود را در منطقه گسترش دادند که شواهد آن در مرکز تجاری در جمیرا و معماری سبک عباسی آن مشهود است. در قرن ۱۶، سلسله صفوی پارسی قدرت منطقه را در دست گرفت. سکه های یافت شده در راس الخیمه و فجیره حاکی از آن هستند که میان جوامع هر دو طرف خلیج فارس در آن دوران تجارت وجود داشته است. در اواخر دوره اسلامی، با وجود مهارت دریانوردان عرب همچون این مجید، ساکنین این منطقه با آفریقای شرقی، هند و چین تجارت داشتند که شواهد آن چینی‌های یافت شده در مناطق ساحلی هستند.

خیابان شیخ زاید، آسمان‌خراش‌های فوق مدرن این خیابان برخی از بلندترین ساختمان‌های جهان هستند

برج العرب

هتل هفت ستاره که نماد معماری این شهر محسوب می‌شود

مدینه جمیرا، باز آفرینی بی نظیر دنیای عرب قدیم با سوق‌ها، دالان‌ها، رستوران‌ها، کافه‌ها و کانال‌ها

آبرا، (تاکسی آبی)، از آبرا سواری میان سوق‌های قدمیم در دو طرف نهر دوبی لذت ببرید

نادالشبا، محل برگزاری ثروتمندترین مسابقه اسب‌دوانی، جام جهانی دوبی هر سال در ماه مارس

روستای میراث فرهنگی حتا،با یک سمت فاصله از شهر

نوار جمیرا، بوتیک‌های شیک و ردیفی از کافه‌ها در این منطقه جمع شده‌اند

بستکیه، خانه های بادگیر سنتی که جاذبه بخش تاریخی و بازسازی شده این شهر هستند

بازار طلا. یک سوغاتی درخشان از دوبی در این مرکز خرید مشهور در سطح جهانی تهیه کنید

ماجراجویی با اتومبیل ۴*۴

روشی عالی برای گشت و گذار در بیابان ها

راهنمای جامع دبی به زبان فارسی
نویسنده : وحیدرضا اخباری
مترجم : زهره مرصوص
ناشر: انتشارات راهنمای سفر
تعداد صفحات : ۱۴۲ صفحه


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های قبل و بعد بی‌نظیر تاریخی: بناها و مناظر در گذر زمان

عکس‌های قبل و بعد همیشه علاقه‌مند زیادی دارند. مدتهاست که در اینترنت عکس‌های قبل و بعد افرادی که رژیم لاغری اختیار می‌کنند یا بدنسازی می‌کنند یا جراحی زیبایی می‌کنند، منتشر می‌شود و محبوبیت زیادی هم دارند.اما در سطحی ژرف‌تر، بیایید…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار، نقاشی‌های خود را ارتقا می‌دهد

در حالی که بسیاری از هنرمندان از هوش مصنوعی فرار می‌کنند، هنرمند دیجیتالی به نام Cy Teh از امکانات خلاقانه آن استقبال کرده . او با آمیختن نقاشی‌های دیجیتال خود با هوش مصنوعی، آثار هنری ترکیبی بی نظیری خلق می‌کند که هنر او را به سطح جدیدی…

به نظرتان کدام شغل‌ها بیش از آنچه که لایقشان است، درآمد دارند؟!

بسته به فرهنگ هر کشور و شرایط سیاسی و اقتصادی هر ناحیه پاسخ به این سوال هم متغییر است.اما چرا ما برخی‌ها را از این نظر همیشه در رادار خود داریم و بعضی‌ها را نه.واقعیت این است که برخی اصلا چراغ خاموش حرکت می‌کنند و در رادار ما نیستند…

زندگینامه «هرژه» و مروری بر مجموعه کتاب‌های «ماجراهای تن تن»

امروز مصادف است با نخستین بخش از رشته ماجراهای تن‌تن و میلو نوشته هرژه . به همین خاطر این پست را به صورت مشروح اختصاص می‌دهیم به این نوستالژی دوران کودکی‌مان: «نیروهای ویلهلم دوم قیصر آلمان وارد بلژیک شده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند.» این را زنانی…

25 آزمایش روانشناسی تاثیرگذار و به‌یادماندنی در تاریخ کدام‌ها هستند؟

تأثیرگذارترین آزمایش‌های روانشناختی در تاریخ رشته روانشناسی، یک رشته آزمایش گسترده هستند که هر یک در حیطه حوزه‌های تخصصی کوچکتر شکل گرفته‌اند. هر یک از این حوزه‌های تخصصی در طول سال‌ها با مطالعات و تحقیقات و آزمایش‌های به دقت طراحی شده،…

آیا سیگار الکترونیکی ایمن‌تر و سالم‌تر از سیگار معمولی است؟

در انگلستان، هم‌زمان با مبارزه با سیگار کشیدن جوانان، سیگارهای الکترونیکی به عنوان بخشی از تلاش‌های دولت برای کمک به مردم برای ترک سیگار تبلیغ می‌شوند. ما به اینکه چرا در مورد این دستگاه‌ها دو نظر بسیار متفاوت وجود دارد، نگاهی می‌اندازیم.…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5