معرفی کتاب « آیین زرتشت‌ کهن‌روزگار و قدرت ماندگارش »، نوشته مری بویس

0

یادداشت مترجم

این کتاب سومین اثری است که از خانم مری بویس به فارسی ترجمه می‌کنم؛ و باور دارم نوشته‌های این بانوی دانشمند، که همه در میدان زبان و فرهنگ و کیشِ ایرانی می‌کاوند و نوری رخشان‌تر بر تاریکی‌های تاریخی اقوام ایرانی می‌افشانند، باید بارها به فارسی ترجمه و چاپ شوند تا یادگارهای فرهنگ و تاریخ این سرزمین، که ریشه‌های کیستی و هستی مایند، بیشتر و گسترده‌تر در دسترس باشند و شناخته شوند.

مری بویس که با کتاب و دانشگاه از کیش زرتشت آموخته بود، به ایران آمد و چند زمانی از ارزشبارترین روزگار خود را در روستاهای غبارآلود و دورافتادهٔ کویر یزد و در میان زرتشتیان گذراند تا بیش بیاموزد از سنت‌ها و فرهنگ هزاران ساله، و ژرف‌تر دریابد آن کیش باستانی را. سپس که مری بویس در اندیشهٔ نوشتن تاریخ روشن دیانت زرتشتی افتاد، که سخت آشفته و تاریک می‌نمود، به پژوهیدن گستردهٔ زمان‌های تاریخی و پیش از آن پرداخت و خوانش ژرف صدها کتاب را آغازید در زمینه‌های تاریخ، زبان‌شناسی، جغرافیای قدیم، باستان‌شناسی، قوم‌شناسی، مصرشناسی، هندشناسی، آشورشناسی، سکه‌شناسی، سفرنامه‌های عتیق و جدید، کتاب‌های دینی ادبی و فلسفی به زبان‌های فارسی، پارسی میانه، پارسی باستان، سغدی، اوستایی، فرانسوی، انگلیسی، یونانی؛ که برآیند آن کتاب حاضر است، که نکته به نکتهٔ آن را به‌صورت گوهرهایی خُرد از آن سرچشمه‌ها بیرون کشیده و همانند نقش موزاییک دلپذیری در کنار هم نهاده است؛ آن هم در پایگاهی که بیش‌ترین نکته‌هایش به پشتوانهٔ سندی معتبر است.

در ترجمه کوشیده‌ام تمام ظرایف صفحه‌آرایی کتاب مبدأ را رعایت کنم؛ عنوان تمامی کتاب‌ها به‌صورت ایرانیک آمده است. نام‌های جاها و کسان را در سرتاسر کتاب با حروف درشت آورده‌ام؛ و عنوان جستارها و گفتارها در «قلاب» دیده می‌شوند. در سرتاسر کتاب شماره‌ها همه از نویسنده‌اند، که در پایان هر فصل در بخش یادداشت‌ها توضیح و تفسیری پیرامونشان می‌آید. برداشت‌های مترجم با ستاره مشخص شده در پانوشت آمده است. هرگاه از کتاب‌های معتبر ایرانی شاهدی به‌صورت گفتاورد آمده، آن گفتاورد را عینا از کتاب مرجع استخراج کرده در میان «قلاب» آورده‌ام. بخشی از گفتاوردهای اوستا و خرده اوستا از ترجمه‌های موجود نقل شده، برخی دیگر را از متن کتاب ترجمه کرده‌ام، و همچنین است گفتاوردهای دیگر از کتاب‌های غیر ایرانی و سنگ‌نبشته‌ها که همه از متن انگلیسی کتاب مبدأ ترجمه شده‌اند و نیز در سرتاسر کتاب «الکساندر» را به‌جای «اسکندر» آورده‌ام، و «راستی و کژی» را به‌جای «خیر و شر»، «تاریخ مسیحی» را به‌جای میلادی، «پارسی میانه» را به‌جای «پهلوی»، و «کژدینی» را به‌جای «ارتداد». در یادداشت‌ها: «سنج» به معنای «بسنجید با» و «صص آ.» به معنای «صفحات آینده» است.

ویراستاری این کتاب وامی گران دارد به کوشش‌های صمیمانه و بی‌دریغ دانشور فرزانه، علی بهبهانی، که اگر توجه و مهر ایشان نمی‌بود، این ترجمه بس آشفته و نابسامان می‌نمود.

باور دارم که کوشش حاضر به‌دور از لغزش نیست، و امید که فرهیختگان ببخشایند و خطاها را به‌یاد آورند تا در پالودنشان کوششی دیگر به‌کار گیرم.

ابوالحسن تهامی


پیش‌گفتار

کیش زرتشتْ دین رسمی ایرانیان باستان بود و هنوز نیز جامعه‌های زرتشتی ساکنِ ایران، هندوستان، اروپا، ایالات متحده، کانادا، استرالیا و دیگر جاهای جهان به آن ایمان دارند. این کیش در سده‌های بسیار نمادِ خُلق و خوی ایرانی بود و ارزش‌های سیاسی و اجتماعی و روحانی وی را در برمی‌گرفت و از این‌رو به جامعه انسجام و ثبات می‌داد. گرچه ایرانیان دستاوردهای درخشان در هنر و ادب در کارنامهٔ خود دارند، کیش زرتشت را باید بزرگ‌ترین دستاورد فرهنگی و روحانی آنان شناخت.

کاری را که پیش‌رو دارید از رشته سخن‌رانی‌های درسی در زمینهٔ ایران‌شناسی است که در دانشگاه کلمبیا آغاز شد و پروفسور مری‌بویس، در جایگاه استاد صاحب‌نظرِ آیین زرتشتی و سنت‌هایش، اجرای آن‌ها را در ۱۹۸۸ به عهده داشت. در این سخنرانی‌ها مری‌بویس با برخورداری از سرچشمه‌های دانشی عظیم به طرح جزئیاتی می‌پردازد که ریشه‌های آیین زرتشت، اصول بنیادی و ردّپای رشد و تحول آن را تا به امروز شامل می‌شود، و از این راه‌آگاهی‌های نوین و تعبیراتی تازه به دست می‌دهد.
پروفسور بویس به سال ۱۹۴۵ دکترای خود را در رشتهٔ شرق‌شناسی از دانشگاه کیمبریج دریافت کرد. در ۱۹۴۷ در دانشگاه لندن به سمت استادیاری، و در ۱۹۶۳ به سمت استاد ایران‌شناسی گمارده شد. نشر آثار پرشمار وی افزوده‌هایی ارزشمند به دانش ما از تاریخ و آداب دینی زرتشتیان، زبان‌های ایرانی میانه و کیش مانی داشته است. نوشته‌های به چاپ رسیدهٔ او به شرح زیر است:

نیایش‌ـ سرود بلند مانوی به زبان پارتی (۱۹۵۴)، فهرست دست‌نوشته‌های ایرانی به دبیرهٔ مانوی در مجموعهٔ آلمانی تورفان (۱۹۶۰) نامهٔ تنسر (۱۹۶۸)، تاریخ آیین زرتشت، در Handbuch der Orientalistik درس نامهٔ پارسی میانه و پارتی مانوی (۱) (۱۹۷۵) فهرست واژگان پارسی میانه و پارتی مانوی
(۱۹۷۷) دژِ پارسی آیین زرتشت (۱۹۸۹، ۱۹۷۷)، زرتشتیان، آداب و باورهای دینی‌شان (۱۹۸۴، ۱۹۷۷) منابع نوشتاری برای پژوهش در کیش زرتشت (۱۹۸۴).
مری بویس برای ثمررسانی‌هایش به ایران‌شناسی، نشان‌های افتخار بسیار دریافت داشته است؛ که از آن جمله می‌توان اشاره داشت به: مدالِ طلای برتون ـ برای کار در میان زرتشتیان ایران، مدال یادبود سرپرسی سایکس؛ دعوت به ایراد سخنرانی درسی در آکسفورد دربارهٔ اِتانبای کاتراک به سال ۱۹۷۵؛ دو جلد جشن‌نامه به افتخار پروفسور مری‌بویس، که در ۱۹۵۸ در Acta Iranica به چاپ رسید.

پروفسور بویس، با کار حاضر، که اوج پژوهش‌ها و نوشته‌های به چاپ رسیدهٔ پیشین اوست، تمامی دانش‌جویان فرهنگ و دین ایرانی را وام‌دار خود کرده است.

احسان یارشاطر
سردبیر


کتاب آیین زرتشت‌ کهن‌روزگار و قدرت ماندگارش نوشته مری بویس

 

کتاب آیین زرتشت‌ کهن‌روزگار و قدرت ماندگارش
نویسنده : مری بویس
مترجم : ابوالحسن تهامی‌
انتشارات نگاه
تعداد صفحات: ۳۴۷ صفحه


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

با این تصاویر کارت پستال خیلی قدیمی در دهه ۱۹۰۰ آمریکایی‌ها، تصور خود از ۱۰۰ سال بعد را نشان داده…

مجموعه‌ای جذاب از کارت پستال‌های عجیب و غریب و در عین حال جذاب از استیون آر. شوک، دیدگاه‌هایی را ارائه می‌دهد که در دهه ۱۹۰۰ تصور شده است و نشان می‌دهند که چگونه شهر‌ها، شهرک‌ها و دهکده‌ها در سراسر ایالات متحده ممکن است طی ۱۰۰ سال آینده…

هلند کشور لاله‌ها – توضیحات + گالری عکس زیبا

هلند به خاطر مزارع خیره‌کننده لاله‌ که گردشگران را از سرتاسر جهان جذب می‌کند، مشهور است. این مزارع به ویژه در فصل بهار، معمولاً از اواخر مارس تا اوایل اردیبهشت، سرزنده و زیبا هستند.مزارع لاله عمدتاً در منطقه‌ای به نام "Bollenstreek"…

بهترین سریال های هندی | 49 سریال هندی تماشایی به همراه توضیحات

محتوای شرقی به صورت عام و فیلم‌ها و سریال‌های هندی به صورت خاص طرفداران خاص خودشان را دارند. به خصوص با توجه به کم‌مایه شدن سینما و تلویزیون آمریکا روز به روز افراد بیشتری رو به سریال‌های کره‌ای یا سینمای مستقل‌تر کشورهایی مثل اسپانیا و…

آیا می‌توانید در این عکس شیر کوهی را در حال تعقیب الک (گوزن شمالی) ببینید؟

یک دوربین خودکار راه‌اندازی شده توسط سرویس حیات وحش ایالات متحده، عکس‌هایی از یک شیر کوهی را در حال تعقیب یک گوزن شمالی ثبت کرد. از این عکس‌ها مشخص است که این شکارچی بسیار دشوار است.پس اگر گوزن بزرگ شکار شده باشد و متوجه خطر نشده باشد،…

۸ خودروی جذاب تاریخی که توسط طراحان ایتالیایی بازطراحی و جاودانه شدند

ایتالیا خانه‌های طراحی معروفی دارد. Pininfarina ،Bertone ،Touring ،Giugiaro و Vignale برخی از مهم‌ترین نام‌های طراحی خودرو هستند.در این خانه‌های طراحی، همه‌چیز از جمله خودرو طراحی می‌شود. چه خودروهایی که تجاری و قابل تولید باشند؛ چه…

جوزف ساموئل: مردی که نمی‌توانست به دار آویخته شود!

جوزف ساموئل یک جنایتکار بزرگ بود نبود، فقط از منازل سرقت می‌کرد. در وهله اول،هیچ چیز قابل توجهی دیگری در مورد زندگی او جالب نبود. با این حال، وقتی قرار شد او را اعدام کنند، همه چیز عجیب و غریب شد.جوزف ساموئل در سن چهارده سالگی در سال…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5