معرفی کتاب « برنامه‌‌ی اقدام مثبت »، نوشته ناپلئون هیل

0

پیشگفتار

ناپلئون هیل مردی بود که پیشاپیش زمانهٔ خود حرکت می‌کرد. با آنکه در دوران خود به‌عنوان نویسندهٔ پرفروش‌ترین کتاب‌های معاصر شهرت داشت، هنوز و هر روز که می‌گذرد با مفاهیم جدیدی از تعالیم او آگاه می‌شویم.

کتاب بسیار پرفروش او، بیندیشید و ثروتمند شوید (۱)، در دههٔ ۱۹۳۰ منتشر شد و از آن تاریخ تا به امروز بیش از بیست میلیون نسخهٔ آن فروش رفته است. کتاب مزبور که در اصل فلسفهٔ هیل در زمینهٔ موفقیت را توضیح می‌دهد، به اغلب زبان‌های دنیا ترجمه شده است. تقریبا تمامی نکات مورد اشارهٔ ناپلئون هیل امروزه به‌قدر سابق قابل استفاده است و کاربرد دارد.

من شخصا در فاصلهٔ سال‌های ۱۹۵۲ تا ۱۹۶۲ با ناپلئون هیل کار کردم و تا زمان مرگ او در سال ۱۹۷۰ دوستان صمیمی یکدیگر باقی ماندیم. در اتاقم تابلویی حاوی متنی را که ناپلئون هیل خطاب به من نوشته است، روی دیوار کوبیده‌ام. ناپلئون هیل روی این دیوارکوب نوشته است:

تقدیم به دوست عزیزم مایکل ریت که در طی دوران آشنایی‌ام با او مرا در کارم یاری فراوان داد.


در کتابی که می‌خوانید، سیصدوشصت‌وپنج روز اقتباس از ناپلئون هیل را گردآوری کرده‌ایم؛ هر یک از آنها نقل‌قول و مضمونی آموزنده از گفته‌های اوست. مطالب را طوری تدوین کرده‌ایم که بتوانید از آنها به بهترین شکل ممکن استفاده کنید. متعاقب هر نقل‌قول چند جمله‌ای در مقام توضیح بیشتر آن نگاشته و سعی کرده‌ایم کاربرد نظریات و گفته‌های او را در زندگی روزمرهٔ شما توضیح دهیم.

ناپلئون هیل معتقد بود برای اینکه خوانندگان آثارش بتوانند بیشترین بهره را از گفته‌های او ببرند، نه‌تنها باید به آنها بگوییم که چه باید بکنند، بلکه باید چگونه انجام دادن آن را نیز با آنها در میان بگذاریم. در این کتاب سعی کرده‌ایم که به‌دقت به این توصیهٔ او عمل کنیم.

برای استفادهٔ هرچه بیشتر از توصیه‌های ناپلئون هیل هر روز صفحه‌ای از این کتاب را بخوانید و بعد در تمام مدت روز بکوشید هر یک از اصول پیشنهادی او را به کار ببندید. در پایان روز دقایقی را به ارزیابی عملکرد خود اختصاص بدهید. ببینید در چه زمینه‌هایی بهتر ظاهر شده‌اید و چه می‌توانستید بکنید تا به موفقیت بیشتری برسید. روز بعد، از دستاوردهای جدید خود استفاده کنید.

به دلیل عرض و عمق زیاد فلسفهٔ ناپلئون هیل در زمینهٔ موفقیت شخصی، هر بار که نوشته‌های او را می‌خوانید ممکن است به نکات جدیدی پی ببرید. صمیمانه امیدوارم طی سال‌های آینده هر روز نکته‌ای جدید در تعالیم او پیدا کنید.

اگر نوشته‌های او را به‌دقت بخوانید و به آن عمل کنید، مسلما از آنها بهره خواهید برد. در همهٔ آنها حتی یک نکتهٔ منفی یا زیان‌آور وجود ندارد. امیدوارم تحت‌تأثیر مطالب الهام‌بخش این کتاب به عظمتی که در شما به ودیعه گذاشته شده است پی ببرید و چه‌بسا روزی به گذشته نظر کنید و خرید این کتاب را نقطه عطفی در زندگی خود بیابید.

برای‌تان آرزوی موفقیت می‌کنم

مایکل ریت (۲)


مقدمه

بیش از چهل سال پیش بود که ناپلئون هیل را به هنگام صرف ناهار ملاقات کردم؛ انگار همین چند روز پیش بود. به او گفتم که در سال ۱۹۳۷ کسی نسخه‌ای از کتاب بیندیشید و ثروتمند شوید او را به من داد و توضیح دادم به‌قدری تحت‌تأثیر قرار گرفتم که نسخه‌ای از آن را برای هر یک از عاملان فروشم فرستادم. نتیجهٔ کار عالی بود و درواقع بهتر از این نمی‌شد. فروشندگان من به‌قدری انگیزه پیدا کردند که قبلاً حتی تصورش هم برای‌شان دشوار بود.

در اواخر زمان صرف ناهار بود که از دکتر هیل پرسیدم: «چرا تقاضای بازنشستگی نمی‌کنید تا پنج سالی را برای نگارش اثر زندگی‌تان صرف کنید؟»

از جواب بی‌درنگ او حیرت‌زده شدم. گفت: «این کار را می‌کنم… به‌شرطی که شما هم مدیرعامل کارهای من بشوید.»

در لحظه‌ای که برای پذیرفتن پیشنهادش طول کشید، دو نکته از ذهنم گذشت: یکی اینکه همهٔ وقت من صرف امور مربوط به بیمه خواهد شد و دیگر اینکه تحت‌تأثیر تعالیم این مرد خواهم توانست از این دنیا مکان بهتری برای زندگی کردن بسازم. قانونی فراگیر وجود دارد که می‌گوید اگر هدفی داشته باشید و به‌خصوص اگر این هدف به اندازهٔ کافی بزرگ باشد، و اگر برای رسیدن به آن تلاش کنید و در این کار از صمیمیت کافی برخوردار باشید، می‌توانید از آنچه شما را در رسیدن به این هدف یاری می‌دهد آگاه شوید و از آن استفاده کنید.

آن جلسه شروع مشارکتی بود که ده سال دوام آورد، دو برابر مدت زمانی‌که من به او پیشنهاد داده بودم.

ما یک دهه از عمر خود را صرف شراکتی کردیم که به ما تعلق داشت. هر دو می‌دانستیم که الهام مانند اشتیاق است و اگر پیوسته به آن سوخت نرسد، خاموش می‌شود. درست همان‌طور که برای برخورداری از سلامت جسمانی به غذای متعادل و ویتامین احتیاج داریم، برای حفظ سلامت ذهن و نگرش سالم هم به دم و الهام نیازمندیم.

این کتاب حاوی ۳۶۵ نقل‌قول الهام‌بخش از ناپلئون هیل است. به هر یک از روزهای سال یک اقتباس می‌رسد. در پی هر اقتباس عباراتی الهام‌بخش نگاشته شده است که گفته‌های دکتر هیل را تحلیل می‌کند و به شما می‌گوید که چگونه از مفاهیم این گفته‌ها به بهترین شکل استفاده کنید. اصول پیشنهادی دکتر هیل از بوتهٔ آزمایش زمان سرافراز بیرون آمده است و مهم‌ترین علت آن عملی بودن و کاربردی بودن آنهاست. گفته‌های دکتر ناپلئون هیل تنها «چه کنیم» را به ما نمی‌آموزند، بلکه «چگونه انجام دادن» را هم یاد می‌دهند. مردم در اقصانقاط جهان با به‌کار بردن فلسفهٔ موفقیت دکتر هیل به غنا و ثروت رسیده‌اند.

در طی سال‌هایی که من و دکتر هیل با هم کار می‌کردیم، به دیگران انگیزه دادیم تا با استفاده از اصول ناپلئون هیل که تأثیرگذاری آن به اثبات رسیده بود و با به‌کار گرفتن این اصول به موفقیت‌های چشمگیر برسند. من در آن زمان قویا معتقد بودم و هنوز هم هستم که وقتی مفاهیم برنامهٔ اقدام مثبت را به‌کار گیرید نه‌تنها به هدف‌هایی که برای خود تعیین کرده‌اید می‌رسید، بلکه کمک می‌کنید که دنیا به مکانی بهتر تبدیل شود.

بدون توجه به اینکه کیستید، تا جایی‌که به شما و به زندگی‌تان مربوط می‌شود شما مهم‌ترین شخصیت زندهٔ دنیا هستید. خود را باور کنید و به اتکای تجارب مثبت خود به پیش بروید. برای ایجاد ویژگی‌های مثبت در خود تلاش کنید. در مورد آنها بیندیشید زیرا تنها با استفاده از برنامهٔ اقدام مثبت است که می‌توانید این باور را در خود نهادینه کنید که ممکن نیست شکست بخورید و اینکه در هر کاری که انتخاب کنید به موفقیت می‌رسید.

این را هم بدانید که دانش به‌خودی‌خود اقتدار نمی‌آورد و صرفا قدرتی بالقوه است. شما پیشاپیش قدرت بالقوهٔ نامحدودی دارید. شما به شگفت‌انگیزترین کامپیوتر دنیا، یعنی مغز و دستگاه عصبی مجهزید. با خواندن این کتاب می‌آموزید که چگونه از امکانات بالقوهٔ خود بهره بگیرید و قدرت بالقوه را با اقدام و عمل به قدرت حقیقی تبدیل کنید.

می‌توانید آینده را به هر شکل که می‌خواهید درآورید. کافی است این کتاب را بخوانید و مطالب آن را درک کنید و اصول مندرج در آن را به کار بندید. اصول فراگیر و جهانی شمارشان زیاد نیست، یاد گرفتن آنها هم ساده است. هر یک از نقل‌قول‌های مندرج در این کتاب یکی از این اصول را توضیح می‌دهد. روز به روز، هفته به هفته و ماه به ماه در استفاده از این اصول مهارت بیشتری پیدا می‌کنید. این اصول امروزه به همان اندازهٔ زمان نگارش آنها مطرح هستند و کاربرد دارند.

این نقل‌قول‌ها را برای تقویت برنامهٔ اقدام مثبت خود در هر روز زندگی به‌کار بگیرید. وقتی تصمیم بگیرید که به زندگی مثبت برسید، هر قدم درستی که بردارید برای شما پاداشی به ارمغان می‌آورد. بعضی از این ارمغان‌ها کوچک و فوری و بعضی دیگر بزرگ و دیرپا هستند. این کتاب به شما نیرویی می‌بخشد که می‌توانید از آن برای دستیابی به جاه‌طلبانه‌ترین هدف‌هایتان استفاده کنید. می‌توانید فرصت‌های مناسب پیش روی خود را شناسایی و برای خود فرصت‌های مناسبی خلق کنید که در ظاهر هیچ‌کدام وجود خارجی ندارد.

درضمن می‌آموزید که چگونه با ناملایمات و بدبیاری‌ها کنار بیایید. اشخاص موفق می‌دانند که همهٔ ما در زندگی با بدبیاری‌هایی روبه‌رو می‌شویم. همهٔ کسانی‌که به موفقیت‌های عظیم رسیده‌اند خوب می‌دانند که همیشه نمی‌توانند حوادث را کنترل کنند. اما می‌توانیم واکنش خود در برابر حوادث را کنترل کنیم. به‌جای اینکه هر عدم موفقیت جزئی را یک ناکامی بزرگ در نظر بگیریم، باید به این گفتهٔ ناپلئون هیل توجه کنیم که: در هر مشکل و در هر بدبیاری، بذری به همان اندازه یا بیشتر برای موفق شدن در اختیار داریم.

شکست هرگز حادثه‌ای دائمی نیست، مگر آنکه شما آن را این‌گونه ارزیابی کنید. وقتی مثبت‌اندیشی را انتخاب کنید، با اطمینان با بدبیاری‌ها برخورد خواهید کرد و باور دارید که شکست و بدبیاری هرگز موضوعی همیشگی نیست. ناکامی‌های موقت تجاربی آموزنده هستند که شما را برای رسیدن به موفقیت آماده می‌سازند. برنامهٔ اقدام مثبت به شما امکان می‌دهد تا از توانمندی‌های بالقوه‌ای که در وجودتان نهفته است، استفاده کنید.

از توصیه‌ها و نقل‌قول‌های این کتاب بهره بگیرید تا در خود عاداتی خوب و مثبت ایجاد کنید، به ویژگی‌ها و خصلت‌های خوب برسید و عادت و افکار منفی را از ذهن خود بزدایید. همه روزه دقایقی را صرف تحلیل نظریه‌های مطرح در این کتاب کنید و به اهمیت آنها در زندگی‌تان پی ببرید. ببینید چگونه می‌توانید از این اطلاعات به سود خود استفاده کنید و به شخصیتی که می‌خواهید تبدیل شوید، شخصیتی شاد و خوشبخت، شخصیتی مولد و مثبت و موفق.

همه روزه از فلسفهٔ ناپلئون هیل درسی بیاموزید. ما جملگی اشخاص متفاوتی هستیم و هر کدام امیدها، رؤیاها، آرزوها و هدف‌های مختلفی برای زندگی‌مان در سر می‌پرورانیم. اما اصولی که در این کتاب مطرح شده است برای همه کاربرد دارد. وقتی با دیدی مثبت زندگی کنید، می‌توانید به درآمد مورد علاقه‌تان دست یابید و برای خانواده‌تان غنای زندگی را به ارمغان بیاورید. این را هم بدانید که با برنامهٔ اقدام مثبت می‌توانید به آنچه در ذهن خود می‌پرورانید، دست یابید.

کلمنت استون (۳)


۱. خصلت‌های نیکو

۱. وفای به عهد سنگ‌بنا و ستون خوی و منش نیکوست.

اشخاص دارای خصلت‌های نیکو به گفتهٔ خود عمل می‌کنند. وقتی می‌گویند که کاری را صورت می‌دهند به عهد خود وفا می‌کنند. این اشخاص در زمرهٔ رهبران هستند، کسانی که دیگران برای گرفتن راهنمایی به آنها مراجعه می‌کنند زیرا این اشخاص نشان داده‌اند که مراقب و متوجه هستند و می‌توانید به آنها اطمینان کنید. مردم برای این اشخاص احترام قائلند.

قابل اطمینان بودن مانند هر خصوصیت دیگری یک عادت است. از همین امروز، یعنی از روز اول سال نو تصمیم بگیرید که به موجودی قابل اطمینان تبدیل شوید. اگر پایبند وفای به عهد نیستید و اگر می‌بینید تعهدات خود را به تعویق می‌اندازید، از موارد پیش‌پاافتاده شروع کنید. برای نمونه، به خود قول بدهید که وقت‌شناس باشید. بعد، زمان خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که بتوانید به‌موقع سرِ قرارملاقات‌هایتان حاضر باشید. دیری نمی‌پاید که می‌بینید رعایت سایر قول و قرارها هم آسان می‌شود.

۲. می‌توانید اشخاص را از روی معاشران و دوستانشان بشناسید.

ضرب‌المثلی هست که می‌گوید: «کبوتر با کبوتر باز با باز، کند همجنس با همجنس پرواز.» ما معمولاً دوستان و معاشران شغلی و تجاری خود را مطابق سلیقهٔ خود انتخاب می‌کنیم و می‌خواهیم آنها در ارزش‌های خود با ما سهیم باشند. اگر دوستانی شاد و مثبت‌گرا و کارآمد انتخاب کنید، به احتمال زیاد دیری نمی‌گذرد که شما هم شاد و مثبت و کارآمد می‌شوید. متأسفانه عکس این مطلب هم درست است. دوستان ناشاد، منفی‌گرا و ناکارآمد مطمئنا شما را با خود به زیر می‌کشند.

سعی کنید بیشتر اوقات خود را با اشخاصی سر کنید که دارای برنامهٔ اقدام مثبت هستند و با نگرشی مثبت به مسائل زندگی نظر می‌کنند. اگر شغل شما ایجاب می‌کند که با اشخاص منفی‌گرا صرف وقت کنید، هرچه می‌توانید زمان این صرف وقت را کوتاه‌تر کنید و درضمن به آنها اجازه ندهید با عبارات منفی و منفی‌بافی‌های خود شما را دلسرد کنند. به جای آن، برنامهٔ اقدام مثبت خود را به نمایش بگذارید.

۳. شهرت شما به نظریهٔ مردم بستگی دارد، اما منش شما همان خود شماست.

بهتر است که منش و شهرت شما با هم همخوانی داشته باشند، اما بر منش و خصایل خود متمرکز باشید. ممکن است تا مدتی نگذارید که دیگران دقیقا شما را بشناسند، اما به‌ندرت این مدت طولانی می‌شود. مطمئن‌ترین راه برای حصول اطمینان از اینکه منش و شهرت شما یکی هستند این است به‌گونه‌ای زندگی کنید که اگر قرار باشد کار و فعالیت شما را با حروف درشت در صفحهٔ اول روزنامه‌ای بنویسند، ناراحت نشوید. منش خوب بدان معناست که حتی اگر دیگران خطایی مرتکب شدند، شما خود را از آن مبرا بدارید. منش نیکو با انجام دادن کارهای نیکو میسر می‌شود.

۴. هر فکری که به ذهن راه دهید بخشی ادامه‌دار از شخصیت شما می‌شود.

هر فکری که به ذهن شما خطور کند ـ خوب یا بد ـ شکلی از انرژی است که می‌تواند در کسانی‌که آن را دریافت می‌کنند تأثیر بگذارد. می‌تواند در آنها تأثیر مثبت یا منفی داشته باشد. از همهٔ اینها مهم‌تر این است که افکار شما در خودتان تأثیر می‌گذارد. شما هر فکری کنید همان می‌شوید. اگر دربارهٔ موفقیت فکر کنید، ذهن خود را برای رسیدن به موفقیت شرطی می‌کنید و به موفقیت می‌رسید. برعکس، اگر دربارهٔ شکست و ناکامی بیندیشید، ناکام و عاجز می‌شوید. برای اینکه در اندیشهٔ موارد مثبت باقی بمانید باید هر آینه فکری منفی به ذهنتان خطور کرد، با تصمیمی آگاهانه آن را از ذهن خود بزدایید و جای آن را با اندیشه‌ای مثبت عوض کنید.

۵. منش سالم سرمایهٔ بزرگ ماست زیرا به ما قدرت می‌دهد تا بتوانیم به‌جای اینکه در معرض مخاطرات و اضطرارهای زندگی کمر خم کنیم، بر بال آنها سوار شویم.

این امکان وجود دارد که گه‌گاه در زندگی تحت‌تأثیر اضطرارها و مخاطراتی قرار بگیرید. این مخاطرات می‌توانند مالی، شخصی یا ابتلا به نوعی بیماری باشد. باید به‌سرعت و به‌طرزی مطلوب با این ناملایمات برخورد کنید. مطمئن‌ترین راه برخورد با بحران، توجه به راه‌حل‌هاست.

به‌جای توجه به اینکه چه عواملی اسباب دردسر شده‌اند یا چه کسی را باید سرزنش کنید، به فکر راه‌حل باشید. به‌سرعت آسیب وارد را ارزیابی کنید، راه‌های چاره را در نظر بیاورید و نتایج آن را مدنظر قرار دهید و بعد، بهترین راه‌حل را انتخاب کنید. اگر به‌موقع با مخاطرات زندگی برخورد کنید، قوی‌تر می‌شوید و بهتر می‌توانید بر آنها فائق آیید.

۶. بعضی‌ها به ساعت‌های ارزان‌قیمت شباهت دارند؛ نمی‌توان به آنها اعتماد کردد.

غیرواقع‌بینانه است اگر به یک ساعت معمولی ارزان‌قیمت به اندازهٔ یک ساعت دقیق با مارک مشهور اعتماد کنید. ساعت‌های ارزان نه از جنس مرغوب ساخته می‌شوند و نه از کیفیت مطلوب برخوردارند. اما گاهی به بزرگ‌ترین سرمایه‌ای که در اختیار داریم به اندازهٔ یک ساعت هم توجه نمی‌کنیم و این سرمایه چیزی جز خود ما نیست.

اهمیت خصلت و منش خود را به شانس و تصادف واگذار نکنید. ویژگی‌های منشی مورد نظرتان را انتخاب کنید و برای توسعهٔ آن بکوشید. تحت‌تأثیر لغزش‌های زودگذر، شجاعت خود را از دست ندهید. پرداختن به منش و خصلت موضوعی مربوط به همهٔ مدت عمر است. خوشبختانه، این هم مثل هر مورد دیگری است. هرچه بیشتر به شکل‌دهی خصایل نیکو در خود بها بدهید، در این کار استادتر می‌شوید و مهارت بیشتری کسب می‌کنید.

۷. کسی را که مورد تحسین شماست انتخاب کنید و هرقدر که می‌توانید از او تقلید کنید. ممکن است این قهرمان‌پرستی باشد اما منش و خصلت شما را بهبود می‌بخشد.

شما توانایی تشخیص تفاوت میان قهرمان‌پرستی کورکورانه و انتخاب الگو به‌طرزی اندیشمندانه را دارید و می‌توانید میان ویژگی‌ها و خصایل مطلوب و ویژگی‌ها و خصایل نه‌چندان خوب تمیز قائل شوید. البته قهرمانان انتخابی شما ممکن نیست کامل باشند. کامل و صددرصد بدون عیب و نقص وجود خارجی ندارد.

توجه داشته باشید که ما جملگی انسان هستیم. از غفلت‌ها و قصورهای قهرمانان خود چشم‌پوشی کنید و به‌جای آن به ویژگی‌هایی در آنها توجه کنید که برای‌تان ارزشمند هستند. وقتی ویژگی‌ها و منش‌های خود را با خصایل کسانی مقایسه کنید که در زندگی موفق شده‌اند، افق دیدتان را وسیع‌تر می‌کنید و اهدافتان را در سطح بالاتری قرار می‌دهید. وقتی توجه کنید که دیگران چه کرده‌اند و چه ویژگی‌هایی دارند، بهتر می‌توانید عملکرد خود را بهبود بخشید.

۸. غرّه شدن و به خود بالیدن نشانهٔ عقدهٔ حقارت و خودکم‌بینی است.

واقعیت این است که اشخاص توانمند مجبور نیستند دربارهٔ موفقیت‌های خود فخرفروشی کنند. اشخاص به‌راستی موفق اجازه می‌دهند تا موفقیت‌هایشان خود به زبان آیند و خود را نشان بدهند. وقتی دربارهٔ موفقیت‌هایتان فخرفروشی کنید، به دیگران می‌گویید که از خود مطمئن نیستید و به ارزشی که در این دنیا دارید بی‌توجهید. یکی از مربیان مشهور بیسبال می‌گفت: «بعضی‌ها شاهد بروز حوادث هستند، بعضی‌ها از بروز حوادث در حیرت می‌شوند، جمعی هم هستند که اتفاقات را میسر می‌سازند.» چه بهتر شما هم از جمله کسانی باشید که اتفاقات را میسر می‌سازند. اگر به دیگران نشان دهید که چه کارهایی انجام داده‌اید، تأثیرش به‌مراتب بیشتر از این است که در قالب کلام به آنها بگویید چه کرده‌اید. هرکسی می‌تواند با کلمات جروبحث کند اما در این میان عمل است که جایی برای بحث و منازعه باقی نمی‌گذارد.

۹. بدزبانی نشانهٔ ناتوانی در گفتار یا قضاوت نادرست یا هر دوی اینهاست.

بدزبانی، به‌ویژه در میان کسانی‌که آنها را نمی‌شناسید، اقدامی ناشایست است. به‌جای استفاده از کلمات مبتذل عادت کنید که به کمک خواندن و مطالعه، زیبا و متین حرف بزنید. وقتی دامنهٔ لغاتی که می‌دانید افزایش یابد، ذهنتان بسط پیدا می‌کند زیرا درک کلمات و معانی آنها مستلزم درک مفاهیم مربوط به آنهاست. چه بهتر که همه روزه مدت زمانی را به مطالعه اختصاص دهید.

۱۰. حتی اگر مجبورید نیرنگ بزنید، مواظب باشید که صمیمی‌ترین دوست خود را فریب ندهید. این صمیمی‌ترین دوست، خود شما هستید.

هر چه دربارهٔ هدف‌ها، خواسته‌ها و آرزوهایتان بیشتر بدانید، بهتر می‌توانید از خواسته‌ها و رؤیاهای اطرافیان اطلاع پیدا کنید. به همین دلیل بسیار مهم است که در تمام مواقع با خودتان صادق باشید. لحظه‌ای که در مقام فریب خود برآیید، افول منش و شخصیت خود را رقم زده‌اید. بی‌جهت در مقام توجیه رفتارهای غیرقابل قبول برنیایید. دقت کنید و مواظب باشید که در قالب همان شخصیتی که دوست دارید ظاهر شوید، کسی که از خصایل زیبا و سالم برخوردار است. اگر خودتان را دوست نداشته باشید چگونه می‌توانید انتظار داشته باشید که دیگران شما را دوست بدارند؟ به گذشتهٔ خود نگاه کنید، قدمی به عقب بردارید و به منطقی‌ترین شکلی که می‌توانید رفتارتان را ارزیابی کنید. از خود بپرسید: آیا من همان کسی هستم که می‌خواهم باشم؟ ایجاد خصایل نیکو شبیه به هدف‌های دیگر است. تصمیم بگیرید که به کجا می‌خواهید برسید و بعد برای رسیدن به هدف برنامه‌ریزی کنید.

۱۱. پول می‌تواند یک عامل نفوذ خوب یا بد باشد و این به شخصیت و منش کسی بستگی دارد که از آن استفاده می‌کند.

دقیقا همین‌طور است. پول فاقد منش، شخصیت و ارزش است. نقش پول به این بستگی دارد که دارندهٔ آن چه خواسته‌هایی در سر دارد. پول می‌تواند بیمارستان‌ها و مدارس بزرگ بسازد، اما همین پول می‌تواند در بازی قمار از دست برود یا صرف تهیهٔ دارایی‌های بی‌فایده شود. پول می‌تواند صرف ایجاد موزه‌هایی شود تا اشیای هنری نفیس را در خود جای دهد؛ می‌تواند صرف ساختن اماکن مقدس شود. اما همین پول می‌تواند در خدمت جنگ‌افروزان باشد و صرف تهیهٔ ابزار جنگی شود.

دقت کنید که در جریان رسیدن به خصایل نیک، بخشی از درآمد خود را برای کمک به فقرا تخصیص دهید. می‌توانید بنیادی شایسته را انتخاب کنید و بخشی از درآمد خود را صرف آن کنید. بدانید سود واقعی این کمک نصیب کسی می‌شود که کمک می‌کند، نه کسی که دریافت‌کننده است.


کتاب برنامه‌‌ی اقدام مثبت نوشته ناپلئون هیل

کتاب برنامه‌‌ی اقدام مثبت
توصیه‌‌هایی ارزشمند برای دستیابی به موفقیت در هر روز زندگی
نویسنده : ناپلئون هیل
مترجم : مهدی قراچه‌داغی
انتشارات لیوسا
تعداد صفحات: ۱۹۲ صفحه


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

شوخی با درونگراها (نرنجید! خودم یک درونگرا هستم)

در مورد درونگراها بسیار مطلب نوشته‌ام. یک زمانی درونگرایی در جامعه خیلی تابو بود و هنوز هم مقداری است.خود من به عنوان یک درونگرا زمانی از درونگرایی خود شرمنده بودم. اما بعدا متوجه شدم که درونگرایی یک ویژگی شخصی است. درونگراهایی یک طیف…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی جمعی از ثروتمندترین آدم‌های جهان را در قالب آدم‌های فقیر تصور…

هنرمند هندی از هوش مصنوعی برای تولید تصاویری از ثروتمندترین و شناخته شده‌ترین افراد جهان - از بیل گیتس گرفته تا دونالد ترامپ - استفاده می‌کند تا تصور کند که اگر فقیر بودند چه شکلی می‌شدند.اگر آنها لباس‌های ژنده پوش پوشیده و در یک محله…

این عکس پرنده واقعا فتوشاپی نیست و ترکیبی هم نیست و در یک جلسه گرفته شده است!

این عکس شگفت‌انگیز از یک پرنده در حال شگفت‌زده کردن کاربران در اینترنت است و مغز مردم از پردازش آنچه در عکس می‌بینند، ناتوان شده است!اگرچه این یک عکس ویرایش نشده و ترکیبی هم نیست و به صورت روتین با یک بار شات و نوردهی گرفته شده است.…

کشف خانه‌ای متروکه در فرانسه که پر از عروسک‌های به ظاهر شیطانی است!

برایان سانسیرو می‌نویسد که خانه‌ای متروک در فرانسه کشف کرده که به‌طور کامل توسط درختان انگور پوشانده شده  بود و گویی از دنیا پنهان بود. خود خانه عادی است، اما برخی آن را می‌توانند بدترین کابوس خود بدانند. اتاق‌ها مملو از چیزهای غیرعادی…

بازیگران سریال به‌یادماندنی «آفیس» را در قالب تصویری گیم GTA یا سریال گیم آو ترونز ببینید!

سریال دفتر یا "The Office" یک سریال کمدی تلویزیونی محبوب آمریکایی بود که از سال 2005 تا 2013 پخش شد. این سریال توسط گرگ دانیلز ساخته شد و توسط ریکی جرویز و استفان مرچنت که در اصل نسخه بریتانیایی سریال را ایجاد کرده بودند، توسعه یافت. سریال…

مشهورترین ستاره‌های هالیوود قبل از اینکه مشهور شوند (طنز!)

با میدجرنی می‌شود چهره‌ها را جوان کرد، اما تصور کنید که این کار را در مورد شخصیت‌های تخیلی فیلم‌ها انجام بدهیم و تصور کنیم آنهایی که جوانی‌شان را ندیده‌ایم، قبل از پا به سن گذاشتن چگونه بوده‌اند.یودادوایت شروتتانوس…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.