معرفی کتاب « حفره »، نوشته ژاک بکر

0

درباره این مجموعه

فیلمنامه‌های تعداد اندکی از هزاران فیلم تاریخ سینمای جهان، توسط ناشران معتبر منتشر شده است؛ فیلمنامه‌های آثاری که دیر یا زود کلاسیک شده‌اند و یا به‌دلیلی مورد توجه قرار گرفته‌اند. در همه‌جای دنیا، چاپ شدن فیلمنامه یک فیلم، مایه اعتبار صاحب اثر است؛ برای علاقه‌مندان جدی سینما هم خواندن فیلمنامه‌های فیلم‌های کلاسیک و باارزش تاریخ سینما، وسیله‌ای‌ست برای نزدیک‌تر شدن به عمق این آثار. برای خیلی‌ها، خواندن فیلمنامه لذت خواندن قصه و رمان را ندارد، اما برای تماشاگر جدی سینما، فیلمنامه وسیله‌ای‌ست برای درک بهتر فیلم. شاید بتوان آن را نوعی «وسیله کمک‌آموزشی» توصیف کرد؛ هرچند خواندن برخی از فیلمنامه‌ها هم به‌اندازه یک رمان خوب، لذت‌بخش است.

برای سینماگران نیز در هر مرتبه‌ای که باشند، خواندن فیلمنامه‌های آثار کلاسیک، همین خاصیت لذت و آموزش را دارد؛ به‌خصوص در سینمای ما که مدام صحبت از «مشکل فیلمنامه» است. پایه‌گذاری این مجموعه، از میان همین استدلال‌ها شکل گرفت؛ برای افزودن به منابع و مصالحی درخدمت عمیق‌تر کردن دانش سینماگران و تماشاگران جدی سینما. از میان فیلمنامه‌های کلاسیک تاریخ سینما، در همه سال‌هایی که ادبیات سینمایی و ترجمه در ایران پا گرفته، تنها کم‌تر از هفتاد فیلمنامه به فارسی ترجمه شده، که رقم ناچیزی است؛ اما به‌خصوص در سال‌های اخیر، انتشار فیلمنامه‌های ایرانی (فیلم‌شده و فیلم‌نشده) رونق چشمگیری پیدا کرده است. این همه اشتیاقی که به فیلم ساختن و فیلم دیدن در این سرزمین وجود دارد، زمینه مناسبی‌ست برای ــ و نیاز مبرمی‌ست به ــ ترجمه فیلمنامه‌های آثار مهم و باارزش و ماندنی سینمای جهان.

بانی خیر این مجموعه، درواقع محسن مخملباف است؛ درحین گپی با او درباره فیلمنامه (که نمی‌دانم از کجا شروع شد)، صحبت به ضرورت انتشار فیلمنامه‌های آثار کلاسیک و مهم سینمای دنیا رسید و او که همیشه مرد عمل است، مرا تشویق به حرکت در این زمینه کرد و در چند جلسه‌ای که با ناشر درباره چندوچون ترجمه و انتشار یک مجموعه فیلمنامه بحث شد، با علاقه شرکت کرد و درکنار حسن‌نیت و علاقه ناشر، نقش تعیین‌کننده‌ای در شکل‌گیری این مجموعه داشت.

نام مجموعه را گذاشته‌ایم «صد سال سینما، صد فیلمنامه». اما این، البته فقط یک اشاره به صدسالگی سینما، و همان بازی دلپذیر همیشگی با اعداد و کلمات است. اما اگر ــ برخلاف سنت مرسوم این دیار ــ به آن رقم جادویی رسیدیم، مطمئن باشید که ادامه کار را رها نمی‌کنیم. معیارمان در انتخاب فیلمنامه‌ها، بجز آن‌چه اشاره شد، و همچنین دردسترس بودن آن‌ها، قابل‌انتشار بودن فیلمنامه‌ها براساس ضوابط و قوانین نشر در این‌جاست. برای آن‌که از همین آغاز روراست باشیم، باید اعتراف کنیم که در همین فیلمنامه‌هایی هم که منتشر می‌شود، ناچاریم «اصلاحیه‌هایی» در حد چند کلمه و چند جمله (حذف یا تغییر، طوری که به معنا لطمه نزند و آن را دگرگون نکند) اعمال کنیم. تلاش و آرزو می‌کنیم که سنت غم‌انگیز ناکام بودن و متوقف ماندن چنین مجموعه‌هایی را بشکنیم. ضمن آن‌که بنا را بر این گذاشته‌ایم که هر فیلمنامه با مطالبی روشنگر درباره آن، و همچنین نویسنده (نویسندگان) و کارگردانش باشد.

*

حفره از معدود فیلم‌های کارنامه سیزده‌فیلمی ژاک بکر است که در کشور ما ــ از جمله همین چند سال پیش در تلویزیون ــ به‌نمایش درآمده؛ آخرین و بهترین اثر یکی از بزرگان سینمای فرانسه، که مرگ نابه‌هنگامش در ۵۴ سالگی، رشته خلاقیت‌های او را قطع کرد. ژاک بکر ریشه در سینمای شاعرانه دهه ۱۹۳۰ فرانسه داشت، دستیاری ژان رنوار را کرد، در سال‌های پس از جنگ به فیلمسازی ادامه داد و جزو معدود کارگردان‌های نسل پیش از جنگ بود که وابستگان به موج نوی سینمای فرانسه هم به او احترام می‌گذاشتند. حفره براساس موضوع همیشه‌جذاب «فرار از زندان»، یک اثر روان‌شناسانه هم هست که به‌رغم تفاوت‌هایش با برسون، خواه‌ناخواه و به‌دلایل مختلف، یک محکوم به مرگ می‌گریزد (روبر برسون) را به‌یاد می‌آورد.

هوشنگ گلمکانی


حفره

Le Trou / The Hole

* کارگردان: ژاک بکر

* نویسندگان فیلمنامه: ژاک بکر، خوزه جووانی و ژان اورل (براساس داستان خوزه جووانی)

* مدیر فیلمبرداری: ریلسن کلوکت

* طراح صحنه: رینو مندُلینی

* تدوینگر: مارگریت رنوار

* جلوه‌های ویژه: فیلیپ آرتویز

* تهیه‌کنندگان: پلی آرت (پاریس)، فیلم سونور (پاریس) و تیتانوس (رم)

* محصول ۱۹۶۰ فرانسه، سیاه‌وسفید، ۱۱۵ دقیقه

* بازیگران: میشل کنستانتن (ژئو)، ژان کرودی (رولان)، فیلیپ لروا (مَنو)، ریمون مونیه (عالیجناب)، مارک میشل (گاسپار)، ادی رازیمی (نگهبان بوبول)، ژان‌پل کوکلن (گروهبان گرنوال)، آندره برویل (مدیر)، نیکول (کاترین اسپاک)، و…

***

پرده بر نمایی سرپایین از زمینی بایر در حومه شهر باز می‌شود. پنِ آهسته که به نمای نیمه‌نزدیک از یک گاراژ منتهی می‌شود. در بیرون، مردی که از پشت دیده می‌شود، بر روی کاپوت یک اتومبیل خم شده و مشغول بازدید موتور است. دوربین متوقف می‌شود و در همین حال، مرد پشت راست می‌کند و به‌سوی تماشاگران برمی‌گردد، و درحالی که دست‌هایش را پاک می‌کند، تا نمای نیمه‌درشت پیش می‌آید.

ژان کرودی (رولان): سلام… دوستم ژاک بکر داستان بخشی از زندگی‌ام را با تمام جزییات نقل کرده است. این واقعه سال ۱۹۴۷، در زندان سانته روی داده است [صدای زنگ].

نمای آسمان ابری پاریس (پن). نمای شهر و به‌ویژه نمای سرپایین از زندان سانته. منظره یکی از دیوارها که به‌نظر می‌رسد پنجره سلول‌ها آن را سوراخ‌سوراخ کرده است.

دیزالو سریع

سرسرای سانته. روز

یکی از راهروهای زندان سانته از روبه‌رو دیده می‌شود. در دو طرف راهرو، در سلول‌ها واقع شده، و در انتهای آن نرده‌ای قرار دارد. وضعیتِ طبقه بالا نیز به‌همین شکل است. روی بالکنِ طبقه بالا، نگهبانان قدم می‌زنند. در طبقه پایین، روبه‌روی دوربین، چهار یا پنج زندانی درطول دیوار صف کشیده و منتظرِ نوبتشان برای «ورود به دادگاه» هستند. محافظی که مقابل در ایستاده، آن‌ها را یکی‌یکی و به‌نوبت، وارد دادگاه می‌کند. درانتهای راهرو، یک زندانی جوان (گاسپار)، چند قدم جلوتر از محافظش، پیش می‌آید. آن‌ها به جمع زندانیان نزدیک می‌شوند. نمای عمومی.

نگهبان دادگاه: برین جلو! زود باشین!

محافظ: [که با زندانی سر می‌رسد] اینو زود ببرش تو، عجله دارم. نگهبان دادگاه: باشه، برین اون‌طرف!

نمایی از نگهبان که درِ دادگاه را باز کرده و یک زندانی را وارد می‌کند.

دادگاه

سه مرد، روبه‌روی در ورودی، پشت میز نشسته‌اند. مدیر زندان (رییس) در وسط نشسته است، در سمت راست او یک گروهبان، و در سمت چپش منشی دادگاه که دستیار مدیر است، قرار گرفته‌اند.

دستیار مدیر: [درحال قرائت] موریس گایربوا، ۳۲ ساله، واحد سیزدهم، سلول ۳۵. مدت ۴۸ ساعت است که زندانی لب به غذا نمی‌زند.

مدیر: چرا اعتصاب غذا می‌کنید؟

نمای درشت از زندانی

زندانی: من بی‌گناهم!

نما از مدیر.

مدیر: آه! خب چه بهتر که بی‌گناهید! عدالت درمورد شما اجرا خواهد شد! در این فاصله، غذا بخورید!

طی مکالماتی که درپی می‌آید، متناوباً نماهای درشت از زندانی، هنگامی که صحبت می‌کند، و نماهای متوسط از مدیر و همکارانش نشان داده می‌شود.

زندانی: نمی‌خوام غذا بخورم، می‌خوام قاضی بفهمه که غذا نمی‌خورم، چون علت غذا نخوردن من خودشه!

مدیر: گیریم که این‌طور باشه، اما توجه داشته باشین که قاضی خودش غذا می‌خوره، و مطمئن باشین که خبر غذا نخوردن شما، اشتهای اونو کور نمی‌کنه.

زندانی: من غذا نمی‌خورم!

نماهای سریع از یک نگهبان، سپس از گروهبانی که با بی‌تفاوتی به ناخن‌هایش نگاه می‌کند. بازگشت روی مدیر.

مدیر: خب، خیلی خب! بهش می‌گیم که تو غذا نمی‌خوری. [مکث] نفر بعدی!

زندانی را خارج می‌کنند. ورودِ گاسپار و محافظش. مدیر سر خود را بلند کرده و به او نگاه می‌کند.

مدیر: موضوع چیه؟

محافظ، یک ورقه و فندک طلای گاسپار را به گروهبان تحویل می‌دهد. (نمای درشت از فندک.) گروهبان نگاه سریعی به ورقه می‌اندازد.

گروهبان: [درحال قرائت] گاسپار کلود، شماره ۶۰۲۸، مخفی کردن یک فندک بنزینی که ظاهراً طلاست.

او پس از قرائت، فندک را به مدیر تحویل می‌دهد. طی قرائتِ ورقه، مدیر مرتباً گاسپار را زیر نظر دارد. نماهای درشتِ متناوب به‌ترتیب از افرادی که صحبت می‌کنند.

مدیر: [به گاسپار] شما خوب می‌دونین که نگه‌داشتن فندک‌های بنزینی در این‌جا قدغن است.

گاسپار: [مؤدبانه] آقای مدیر، حتی اگر فندک خالی باشه؟

مدیر تبسم می‌کند. سپس دوربین روی گاسپار باز می‌گردد.

مدیر: [خارج از کادر] حتی خالی. مقررات رسمی است. این‌رو هنگام ورود به رختکن زندان باید به شما گفته باشن.

گاسپار: [صادقانه] راستشو بخواین، آقای مدیر، این فندک اون‌قدر کوچیکه که توی یکی از جیب‌هام جا مونده.

مدیر: حتماً پس از مدتی متوجه جا موندن اون شدین.

گاسپار: [با همان حالت] درسته.

مدیر: دراین‌صورت… علت تحویل‌ندادنش به محافظ: چیست؟… هنگام خروج اون رو به شما برمی‌گردوندن.

گاسپار: [متواضع، اما موقر] آقای مدیر، شما حق دارین، اما این فندک کوچیک خاطرات خوبی به‌یادم می‌آره، نگاه کردن بهش خوشحالم می‌کنه.

مدیر فندک را امتحان می‌کند.

مدیر: می‌گین طلاست؟

گاسپار: بله، آقای مدیر.

مدیر: [ساده‌لوحانه] این قیمتیه… [نگاهش را متوجه گاسپار می‌کند] بعداً به شما تحویلش می‌دیم… مجازات این کار، پانزده روز محرومیت از دریافت بسته‌های پستی است، اما این دفعه، ندیده می‌گیرم.

گاسپار: [با حق‌شناسی] خیلی ممنون. آقای مدیر!

مدیر که آشکارا تحت‌تأثیر قرار گرفته، با اشاره گاسپار را دعوت به خروج می‌کند.

مدیر: نفر بعدی!

گاسپار را بیرون می‌برند.

ورود یک زندانی دیگر، درحالی که مدیر همچنان در فکر فرو رفته است.

مدیر: آدم دلنشینیه!

سرسرای سانته

گاسپار، درحالی که بسته لوازم شخصی‌اش را در دست دارد، از در نرده‌ای می‌گذرد و پشت‌سر محافظش، سرسرا را طی می‌کند. پس از چند لحظه، محافظ که اندکی معذب به‌نظر می‌رسد، با نشاطی تصنعی که گویی ناشی از خبر ناخوشایندی است، به گاسپار می‌گوید:

محافظ: خوبه، پس فندکتونم که موقع رفتن پس می‌گیرین.

گاسپار، بدون پاسخ‌دادن، سر تکان می‌دهد. هنگامی‌که به مقابل سلول شماره ۶ می‌رسند، محافظ گچی برمی‌دارد و به در نزدیک می‌شود. نمای درشت از دست وی که عدد ۴ را از روی لوحه کوچک در پاک می‌کند و به‌جای آن عدد ۵ را می‌نویسد، سپس کلید را می‌چرخاند و در را باز می‌کند.


معرفی کتاب حفره  نوشته ژاک بکر

کتاب حفره
صد سال سینما، صد فیلمنامه
نویسنده : ژاک بکر
مترجم : گیلدا ایروانلو
ناشر: نشر نی
تعداد صفحات : ۱۴۴ صفحه


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

داستان گنبد بتنی در جزایر مارشال که پر از زباله‌های مرگبار هسته‌ای است

یک گنبد بتنی یا اصطلاحا Runit Dome بین سال‌های 1977 و 1980 به منظور مهار زباله‌های رادیواکتیو حاصل از آزمایش‌های هسته‌ای جنگ سرد آمریکا ساخته شد. اما شروع به ترک خوردن کرده است.جزایر مارشال یک کشور جزیره‌ای زیبا است که در اقیانوس آرام…

مشهورترین ستاره‌های هالیوود قبل از اینکه مشهور شوند (طنز!)

با میدجرنی می‌شود چهره‌ها را جوان کرد، اما تصور کنید که این کار را در مورد شخصیت‌های تخیلی فیلم‌ها انجام بدهیم و تصور کنیم آنهایی که جوانی‌شان را ندیده‌ایم، قبل از پا به سن گذاشتن چگونه بوده‌اند.یودادوایت شروتتانوس…

با این تصاویر کارت پستال خیلی قدیمی در دهه ۱۹۰۰ آمریکایی‌ها، تصور خود از ۱۰۰ سال بعد را نشان داده…

مجموعه‌ای جذاب از کارت پستال‌های عجیب و غریب و در عین حال جذاب از استیون آر. شوک، دیدگاه‌هایی را ارائه می‌دهد که در دهه ۱۹۰۰ تصور شده است و نشان می‌دهند که چگونه شهر‌ها، شهرک‌ها و دهکده‌ها در سراسر ایالات متحده ممکن است طی ۱۰۰ سال آینده…

جشن ۷۵۰ سالگی برلین در آلمان شرقی و رژه رایانه‌های قابل حمل

در سال ۱۹۸۷، برلین ۷۵۰مین سالگرد تأسیس خود را جشن گرفت و شهر پر از هیجان بود. دولت کمونیستی آلمان شرقی، که در آن زمان بر نیمه شرقی شهر حکومت می‌کرد، می‌خواست این مناسبت را با رژه بزرگی که دستاورد‌های کشور را به نمایش می‌گذاشت، جشن بگیرد.…

سازه‌های و کارهای مهندسی کارا، زیبا و شگفت‌آور از سراسر دنیا

ساختن سازه مهندسی مسلما فقط به معنی ساختن چیزی کارا نیست. بلکه باید زیبایی سازه و تباین آن با محیط اطراف و ابعاد انسانی و فرهنگی آن در نظر گرفته شود. در ضمن امکان توسعه آن در آینده مد نظر قرار گیرد و همچنین چه بهتر که دوست‌دار محیط زیست…

هوش مصنوعی کودکی بازیگران سریال فرندز Friends را بازسازی کرد!

هوش مصنوعی این روزها کارهای عجیب و غریبی می‌کند و حالا به یاری آن چهره کودکی بازیگران سریال فرندز Friends بازسازی شده است. این فناوری عجیب و غریب، نسخه‌های کودکی شش بازیگر معروف را ایجاد کرده.صفحه فیس بوک the_ai_dreams این کار را کرده،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5