آشنایی با دستگاه جوجه کشی

0

رپورتاژ

دستگاه جوجه کشی، دستگاهی است که برای انجام فرآیند جوجه کشی مصنوعی استفاده می‌شود. برای معرفی بیشتر دستگاه جوجه کشی شروع به تحقیق کرده و این مطلب را نوشتیم. در این نوشته قرار است درباره دستگاه جوجه کشی و جزئیات آن با شما حرف بزنیم.

انواع دستگاه جوجه کشی

دستگاه جوجه کشی چیست؟

دستگاه جوجه کشی، نام دستگاهی است که برای شبیه سازی شرایط خوابیدن پرنده مادر بر روی تخم استفاده می شود. دستگاه جوجه کشی با فراهم کردن شرایط مختلف از جمله دما، رطوبت و چرخش باعث می شود که تخم های نطفه دار در مدت زمان مشخص به جوجه تبدیل شوند. دستگاه جوجه کشی به ماشین جوجه کشی یا انکوباتور معروف است.

جوجه کشی طبیعی به وسیله خوابیدن پرنده مادر روی تخم ها صورت می گیرد. مرغ کرچ روی تخم مرغ خوابیده و با حرارت بدن خود، تخم مرغ را گرم می‌ کند. با این کار حرارت لازم برای رشد جنین داخل تخم مرغ فراهم می شود. رطوبت بدن مرغ مادر مانع از تبخیر رطوبت داخلی تخم مرغ می شود. غریزه مادری مرغ باعث می شود که او در هر ساعت یک بار تخم مرغ را بچرخاند و تهویه لازم برای تخم مرغ را فراهم کند. به این ترتیب است که به صورت طبیعی چرخه رشد جنین کامل می شود و جوجه سر از تخم بیرون می آورد. وقتی مرغ کرچ می شود، علاقه زیادی به خوابیدن روی تخم دارد و منزوی می شود. علاوه بر اینها صداهای خاصی نیز از خود در ‌می آورد. پرندگان وحشی در فصل بهار کرچ می شوند؛ ولی برای پرندگان اهلی، کرچ شدن در فصل بهار و دیگر فصول سال اتفاق می افتد.

در نتیجه دانستید که در جوجه کشی طبیعی دما، رطوبت و چرخش تخم ها توسط پرنده مادر انجام می شود؛ اما برای درآوردن جوجه ها به صورت مصنوعی، باید این مولفه ها به وسیله یک دستگاه انجام شود و دستگاه جوجه کشی به همین منظور ساخته شده است. در سال های گذشته و با بیشتر شدن نیاز بازار، نمی توان به فرآیند جوجه کشی طبیعی اکتفا کرد و به همین دلیل است که دستگاه و روشی برای انجام جوجه کشی مصنوعی اختراع شد.

دستگاه جوجه کشی، محفظه ای است که برای حفظ و نگهداری تخم نطفه دار استفاده می شود، اما باید بدانید که دستگاه جوجه کشی فقط مختص به تخم مرغ نیست. از دستگاه جوجه کشی برای درآوردن تخم یک پرنده کوچک مانند قناری یا تخم یک پرنده بزرگ مانند شترمرغ نیز استفاده می‌شود.

مزایای جوجه کشی مصنوعی نسبت به جوجه کشی طبیعی

در جوجه کشی طبیعی، هر مرغ کرچ، فقط یک تخم مرغ را به جوجه تبدیل می کند؛ اما در جوجه کشی صنعتی می توان همزمان از تعداد زیادی از تخم مرغ ها جوجه درآورد و محدودیتی از این نظر وجود ندارد.

در جوجه کشی مصنوعی نیازی به مرغ کرچ نیست و در هر فصلی از سال می توان عمل جوجه کشی را انجام داد.

در جوجه کشی صنعتی عوامل تهدیدکننده مانند بیماری یا آلودگی های محیط کنترل می شود و به همین دلیل است که خطر از بین رفتن تخم و جوجه بر اثر آلودگی به شدت کمتر شده است.

به دلیل وجود مزایای بسیار، در کشورهای پیشرفته دنیا از روش جوجه کشی مصنوعی استفاده می‌شود و جوجه کشی طبیعی تقریباً متروک مانده است.

به دلیل سود بسیاری که در کار جوجه کشی صنعتی نهفته است، با خرید یک دستگاه جوجه کشی ارزان می‌توان به سود خوبی دست پیدا کرد.

انواع دستگاه جوجه کشی

ظرفیت دستگاه جوجه کشی بر مبنای تخم مرغ هایی که در خود جای می دهد متغیر است. بر همین اساس انواع دستگاه جوجه کشی با ظرفیت های مینی، مدیوم و ماکرو در بازار موجود است.

دستگاه جوجه کشی مینی یا خانگی: دستگاه جوجه کشی خانگی، دستگاهی است که ظرفیت آن کمتر از ۱۵۰ تخم مرغ است. دستگاه جوجه کشی مینی برای جوجه کشی در منزل و کسب و کارهای کوچک کاربرد دارد.

دستگاه جوجه کشی مدیوم یا نیمه صنعتی: دستگاه جوجه کشی نیمه صنعتی  با ظرفیت ۱۵۰ تا ۲۰۰۰ تخم مرغ ساخته می شود و در صنایع کوچک مانند پرورش دهندگان پرندگان و مرغداری ها استفاده می شود.

دستگاه جوجه کشی ماکرو یا صنعتی: ظرفیت دستگاه جوجه کشی صنعتی بالای ۲۰۰۰ تخم مرغ است و برای تامین غذای انسان ها در یک استان، منطقه یا کشور به کار می‌رود.

 دستگاه جوجه کشی خانگی

ساخت دستگاه جوجه کشی

اگرچه می‌توانید با اندکی جستجو یک دستگاه جوجه کشی ارزان یا دستگاه جوجه کشی حرفه ای پیدا کنید؛ اما بعضی افراد هستند که دوست دارند دستگاه جوجه کشی را خودشان بسازند و به همین دلیل به دنبال پیدا کردن روشی برای ساخت دستگاه جوجه کشی هستند. در این قسمت مراحل ساخت دستگاه جوجه کشی را خدمت شما عزیزان بیان خواهیم کرد.

 ساخت دستگاه جوجه کشی

وسایل مورد نیاز برای ساخت دستگاه جوجه کشی خانگی

جعبه‌ای از جنس یونولیت یا پلاستوفوم، سرپیچ لامپ، لامپ رشته ای معمولی، چند تکه چوب برای ایجاد چهار چوب، توری فلزی به همراه یک طلق شفاف، دماسنج با رطوبت سنج، فنجانی کوچک برای نگه داشتن آب و مقداری چسب.

مراحل ساخت دستگاه جوجه کشی

جعبه‌ای با اندازه های مناسب بسازید؛ به طوری که بتوان تخم مرغ نطفه دار، لامپ و ظرف آب را داخل آن قرار داد. هنگامی که قاب را ساختید، توری فلزی را به قاب بچسپانید تا محکم سرجایش بماند. توری فلزی مقاومت خوبی دارد و برای ساخت دستگاه جوجه کشی خانگی بهترین گزینه است. یک سوراخ کوچک به اندازه سرپیچ لامپ روی جعبه یونولیت ایجاد کنید؛ دقت کنید که سوراخ ایجاد شده دقیقاً باید به اندازه سرپیچ لامپ باشد. ارتفاع لامپ باید به گونه ای باشد که قسمت بالایی، پایینی و اطراف جعبه یونولیتی را نسوزاند. وقتی سرپیچ را از سوراخ رد کردید، لامپ را به سرپیچ محکم کنید. دو سوراخ در اطراف جعبه یونولیتی ایجاد کنید تا راهی برای گردش هوا ایجاد شود. چنانچه تخم‌ها داخل دستگاه نفس نکشند و تهویه نداشته باشند، از بین می روند. در آخر باید یک پنجره با یونولیت درست کنید تا بتوانید داخل دستگاه جوجه کشی را ببینید. می‌توانید قسمتی از درب یونولیت را ببرید و به جای آن چسپ بچسپانید. برای تامین رطوبت مورد‌نیاز جوجه کشی یک ظرف آب داخل جعبه قرار دهید.

دقت کنید که دستگاه جوجه کشی ساخته شده در خانه با دستگاه جوجه کشی صنعتی فرق دارد و نباید از این دستگاه انتظار داشته باشید مانند دستگاه صنعتی کار کند.

دستگاه جوجه کشی بلدرچین دماوند

قیمت دستگاه جوجه کشی

با جستجو در بازار برای خرید دستگاه جوجه کشی، به دستگاه های داخلی و خارجی برخورد می‌کنید که از نظر قیمت با یکدیگر تفاوت دارند.

اگرچه اینطور باب شده است که دستگاه های جوجه کشی خارجی نسبت به محصولات ایرانی کیفیت بیشتری دارند؛ اما باید بدانید که هزینه دستگاه جوجه کشی خارجی بنا بر قیمت دلار محاسبه می شود و قیمت آن متغیر است. خرید دستگاه جوجه کشی خارجی نسبت به دستگاه جوجه کشی ایرانی توجیه اقتصادی ندارد و برای هر کسی امکان پذیر نیست. به همین دلیل، بسیاری از افراد به دنبال دستگاه جوجه کشی خارجی هستند تا آن را با قیمتی منطقی خریداری کنند. تولیدکنندگان ایرانی نیز اقدام به ساخت دستگاه جوجه کشی ارزان کرده‌اند.

قیمت دستگاه جوجه کشی بنا به کیفیت، قیمت قطعات به کار رفته، خدمات پس از فروش و هزینه مصرفی برای تولید محصول محاسبه می شود. دو مولفه مهم در دستگاه جوجه کشی، سنسور دما و رطوبت است که در عملکرد دستگاه جوجه کشی تاثیر می‌گذارد. تکنولوژی استفاده شده برای ساخت بدنه، برد جوجه کشی، شانه های جوجه کشی، راک جوجه کشی و کیفیت موتور جوجه کشی از دیگر عوامل مهم تاثیرگذار در قیمت دستگاه جوجه کشی است.

در این نوشته با دستگاه جوجه کشی، نحوه ساخت دستگاه جوجه کشی، انواع دستگاه های جوجه کشی و قیمت دستگاه جوجه کشی آشنا شدید. از شما ممنونیم که تا انتهای این نوشته با ما همراه بودید.

آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.