بیماری منیر چیست؟ چه علایمی دارد و چطور باید درمان شود؟

0

– بیماری مِنیِر نخستین بار به وسیله پراسپر مِنیر – Prosper Meniere)، پزشک فرانسوی – ۱۸۶۲- ۱۷۹۹) معرفی شد. بیماری مِنیِر، نوعی اختلال مزمن گوش داخلی است که با حملات عودکننده سرگیجه، کاهش شنوایی پیشرونده حسی عصبی – که ممکن است دو طرفه باشد) و وزوز گوش شناخته می‌شود.

  • سرگیجه ممکن است به شکل حملات شدید احساس چرخش محیط همراه با تهوع و استفراغ بروز کند.

– حملات بیماری اغلب ناگهانی است و چند دقیقه تا چند ساعت طول می‌کشد و موجب سرگیجه شدید، عدم تعادل احساس فشار در گوش مبتلا و حرکات پرشی غیرطبیعی چشم‌ها – نیستاگموس) می‌شود.

– سرگیجه ممکن است به شکل مداوم و یا فقط در طول حمله وجود داشته باشد. در بین حمله‌ها ممکن است شنوایی بهبود پیدا کند ولی در اثر تکرار حملات بدتر می‌شود. با گذشت زمان، تعداد حملات افزایش می‌یابند.

– سن شیوع بیماری 20 تا 60 سالگی و میزان ابتلای زنان و مردان، مساوی است.

– معمولاً بیماری مِنیِر فقط یک گوش را مبتلا می‌کند. در این بیماری، حجم مایع در داخل بخشی از گوش داخلی موسوم به لابیرنت تغییر می‌کند. لابیرنت از دو بخش استخوانی و غشایی تشکیل می‌شود و بخش غشایی به وسیله بخش استخوانی محصور شده و وظیفه آن شنوایی و برقراری تعادل بدن است. لابیرنت غشایی از مایعی به نام «اندولنف» پر شده است که با حرکت سر، حرکت می‌کند و در نتیجه، گیرنده‌های عصبی واقع در لابیرنت غشایی، پیام‌هایی درباره حرکت بدن را به مغز می‌فرستند. افزایش اندولنف به «هیدروپس اندولنفاتیک» یعنی تورم و اتساع لابیرنت غشا منجر می‌شود و در نتیجه، علایم بیماری مِنیِر بروز می‌کند.

دانشمندان، عوامل محیطی، مانند آلودگی صوتی، عفونت‌ها ویروسی و عوامل زیستی را از علل احتمالی بیماری مِنیِر دانسته‌اند.

  • ­ سرگیجه بیماری مِنیِر، دَوَرانی و ناتوان کننده است و بیمار را مجبور به دراز کشیدن می‌کند. حملات سرگیجه منجر به تهوع شدید و استفراغ و تعریق شود و اغلب بدون علایم هشداردهنده یا با علایم هشداردهنده ناچیز آغاز می‌شود.

– ممکن است فرد مبتلا به بیماری مِنیِر برای مدت طولانی دچار کاهش شنوایی و عدم تعادل باشد. گاهی سردرد، ناراحتی شکمی و اسهال نیز وجود دارد.

امروزه جدود 615000 مورد بیماری مِنیِر در ایالات متحده تشخیص داده شده است و هر ساله حدود 45500 مورد جدید تشخیص داده می‌شود.

درمان‌های مرسوم

– پس از تشخیص بیماری به وسیله پزشک متخصص و بر اساس سابقه پزشکی، معاینه فیزیکی، آزمایش شنوایی و تعادلی، آزمایش ABR – اندازه‌گیری فعالیت الکتریکی عصب شنوایی و ساقه مغز) و الکتروکوکلئوگرافی – ثبت فعالیت الکتریکی گوش داخلی در پاسخ به صدا)، درمان آغاز می‌شود.

– بیماری منیر در حال حاضر علاج قطعی ندارد ولی اغلب با محدودکردن احتباس مایعات بدن از طریق رژیم غذایی کم‌نمک یا بدون‌نمک و عدم مصرف کافئین یا الکل یا با مصرف دارو می‌توان نشانه‌های بیماری را کنترل کرد. نکشیدن سیگار در بعضی افراد شدت نشانه‌ها را کاهش می‌دهد، تجویز داروی مدر، یک دوره کوتاه کورتون و نیز استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های معروف «جنتامایسین» یا «استرپتومایسین» – واردکردن مستقیم جنتامایسین در فضای گوش داخلی یا تزریق آمپول استرپتومایسین از روش های درمان طبی بیماری مِنیِر در سراسر جهان است. جنتامایسین و استرپتومایسین بر سلول‌های مویی گوش داخلی – مسئول تعادل بدن) اثر سمی اعمال می‌کنند و جنتامایسین می‌تواند بر سلول‌های مویی حلزون شنوایی هم اثر کند و باعث کاهش شنوایی شود. در واقع از عارضه جانبی این دو آنتی‌بیوتیک برای درمان سرگیجه بیماری مِنیِر استفاده می‌شود.

– درمان جراحی برای کنترل سرگیجه به مواردی اختصاص می‌یابد که به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهند. درمان جراحی عبارت است از کاهش فشار کیسه اندولنفاتیک، قطع‌کردن لابیرنت و برش عصب دهلیزی گوش.

– متأسفانه درمان مؤثری برای کاهش شنوایی، وزوز گوش و احساس پری گوش موجود در بیماری مِنیِر وجود ندارد.

– می‌توان از آنتی‌هیستامین‌ها به منظور کاهش دفعات حمله سرگیجه استفاده کرد.

درمان تغذیه‌ای

– محدود کردن سدیم رژیم غذایی به ۲ گرم در روز؛ پرهیز از آشامیدن مقدار زیاد آب؛ محدود کردن کلسیم – باید کلسیم فقط در موارد نیاز مصرف شود)؛ ماهی و گوشت نمک سود شده، هویج، باقلا و کشمش نباید مصرف شوند.

– از تخم مرغ، گوشت و نان بی‌نمک می‌توان به طور منظم و مناسب به طور دایمی استفاده کرد.

– موادی مثل کدو، چغندر، گل‌کلم، شاهی، جعفری، طالبی، توت فرنگی، لیموترش، هلو، انجیر، ترب، تربچه و بادام‌زمینی را می‌توان دو بار در هفته مصرف نمود.

– گندم، برنج، سیب‌زمینی، میوه و سبزیجات، از جمله مواد بی‌خطر در بیماری مِنیِر هستند.

– باید تا حد امکان تمام غذاها را بدون نمک مصرف کرد.

– بیمارانی که برای پایین آوردن فشار در دستگاه اندولنفاتیک گوش از داروهای مُدرّ – مثل هیدروکلروتیازید) استفاده می‌کنند. به دلیل اینکه این داروها پتاسیم خون را کاهش می‌دهند، باید به منظور جلوگیری از بروز عوارض ناشی از کمبود پتاسیم، مواد غذایی سرشار از پتاسیم، مانند موز، گوجه‌فرنگی و پرتقال مصرف کنند.

– پرهیز از مواد کافئین دار، مانند نوشابه، قهوه و چای پررنگ توصیه می‌شود.

– چه بیماری‌هایی می‌توانند موجب بروز بیماری مِنیِر شوند؟

– اختلال عملکرد کیسه اندولنفاتیک گوش داخلی که منجر به بیماری مِنیِر می‌شود ممکن است ثانویه به عفونت، ضربه، بیماری‌های خود ایمنی، علل التهابی یا تومورها باشد ولی در اکثر موارد، علل ناشناخته موجب بروز بیماری مِنیِر می‌شوند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

خانه‌هایی با طراحی عجیب که باید در مورد فلسفه وجودی‌شان فکر کرد!

سلیقه است دیگر. وقتی که کسی پول کافی داشته باشد و تنها حرف و سلیقه خودش برایش مهم باشد و اعتمایی به مد روز و حرف مردم نکند، ممکن است خانه‌اش را عجیب و غریب طراحی کند.البته گاهی این کاربری‌های متفاوت هستند که باعث ایجاد این خانه‌های عجیب…

کسانی که توهم خاص و عجیبی دارند: ما از ستاره‌های دیگر آمده‌ایم و فرازمینی هستیم! پدیده Starseed

ممکن است خیلی احمقانه به نظر برسد. اما افرادی هستند که معتقدند از سایر سیارات به زمین آمده‌اند تا به شفای سیاره زمین کمک کنند و بشریت را به «عصر طلایی» هدایت کنند و به دوره‌ای از خوشبختی، شکوفایی و موفقیت برسانند!جستجوی اینترنتی این…

خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف دنیا از دید میدجرنی- قسمت دوم

در قسمت دوم خوشمزه‌ترین غذاهای کشورهای مختلف ما باز غذاهای لذیذ و گاه عجیبی از کشورهای مختلف می‌بینیم. این تصاویر توسط میدجرنی با اطلاعاتی که به آن داده‌اند، بازسازی شده‌اند.قسمت اول این پست را در اینجا ببینید.شیلیبلژیک:…

تصور کنید اگر این مکان‌های مشهور اصلا ساخته نمی‌شدند، منظره پیرامونی آنها چطور می‌شد؟

ساختمان‌های مشهور و بناهای زیبا یا کاربردی عظیم، شهرتی برای منطقه خود به ارمغان می‌آورند و سیل گردشگران را سرازیر می‌کنند و حتی پایشان به کرات به دنیای ادبیات و سینما هم باز می‌شود و باز بر شهرت مکان می‌افزایند.به همین خاطر است که ساختن…

مجموعه عکس‌های چیزهای عجیب و ترسناکی که مو بر تن راست می‌کنند

چرا گاهی دوست داریم داستان‌ها یا فیلم‌های ترسناک را ببینیم؟ خود آزاری؟!در این پست که تعدادی عکس نستا ترسناک (بیشتر عحیب) خواهید دید، می‌خواهم نخست کمی در این مورد حرف بزنم.دلایل لذت بردن افراد از وحشت می‌تواند از فردی به فرد دیگر…

عکس‌های پراکنده جالب که دقایقی شما را سرگرم خواهند کرد

این ساعت آفتابی زمان را به صورت دیجیتالی نشان می‌دهدکریم عبدالجبار و مربی جان وودن : هرگز فراموش نکنید که چه کسی به شما کمک کرده و باعث پیشرفت شما شده.فقط به دقت نگاه کنیدآتش نشانان آمریکایی در حال خاموش کردن آتش در…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5