سل ریه چه علایم و نشانه‌هایی دارد و شیوه‌های درمانی آن چیست؟

0

– بیماری سل (tuberculosis) یکی از قدیمی‌ترین بیماری‌های شناخته‌شده انسانی است و در سراسر جهان از علل شایع مرگ به شمار می‌آید.

– بیماری سل در اثر میکروبی به نام میکوباکتریوم توبرکولوزیس (Mycobacterium tuberculosis) که نوعی باکتری ظریف و استوانه‌ای شکل هوازی بدون اسپور است ایجاد می‌شود.

– بیماری سل معمولاً ریه را گرفتار می‌کند، ولی ممکن است در یک سوم موارد، سایر اعضای بدن مانند غدد لنفاوی، پرده جنب، حنجره، حلق، اپیگلوت، دستگاه ادراری تناسلی، استخوان، مننژ و دستگاه عصبی مرکزی، دستگاه گوارش، پریکارد (پرده دور قلب) شبکیه چشم یا تمام کره چشم، گوش میانی و پوست دچار سل شوند. نوع دیگری از سل وجود دارد که در اثر انتشار باسیل‌های سل از طریق خون روی می‌دهد و سل ارزنی یا منتشر نامیده‌می‌شود.

در سال 2005 بیش از 5 میلیون مورد جدید سل (اعم از سل ریوی یا سل خارج ریوی) به سازمان بهداشت جهانی (WHO) گزارش شد که بیش از 90% آن‌ها به کشورهای در حال توسعه تعلق داشته‌است و به نظر می‌رسد این آمار، تنها 60% موار تخمین زده شده سل را شامل می‌شود.

– در اواخر دهه 1980 و اوایل دهه 1990 تعداد موارد گزارش شده سل در کشورهای صنعتی افزایش یافت که این افزایش تا حدود زیادی ناشی از مهاجرت افراد از مناطق دارای میزان بالای بروز سل؛ عفونت با ویروس ایدز؛ مشکلات اجتماعی (مانند افزایش فقر، بی‌خانمانی و سوء مصرف داروها)، و برچیده‌شدن خدمات درمانی سل است.

– در طول چند سال اخیر، تعداد موارد گزارش شده بیماری سل در کشورهای صنعتی کاهش یافته یا تثبیت شده‌است.

– بیماری سل، نوعی عفونت میکروبی مزمن و درازمدت است که ممکن است از طریق استنشاق قطرات ریزی که به وسیله سرفه یا عطسه فرد مبتلا در هوا پخش شده انتقال یابد.

– علایم سل ریوی در ابتدا عبارتند از: تب و عرق شبانه، کاهش وزن، بی اشتهایی، احساس کسالت عمومی و ضعف، در اکثر موارد سرفه ایجاد می‌شود که اغلب در ابتدا بدون خلط است و ممکن است بعداً دارای خلط چرکی و گاهی خونی شود. در بعضی موارد، خلط خونی شدید در نتیجه پاره شدن یک رگ متسع واقع در یک حفره ریوی ایجاد می‌شود. احسس درد در قفسه سینه، گاهی در اثر ایجاد ضایعات پارانشیمی زیر پرده جنب وجود دارد. گسترش بیماری می‌تواند منجر به تنگی نفس شود.

درمان‌های مرسوم

– پس از تشخیص بیماری که به وسیله پزشک و با استفاده از معاینه، توجه به تاریخچه، شرح حال و وضعیت بیمار، رادیوگرافی قفسه سینه، رنگ‌آمیزی و کشت خلط، روش‌های سرولوژیک و برخی آزمایش‌های دیگر صورت می‌گیرد، درمان آغاز می‌شود. با انجام تست پوستی سل (تست توبرکولین یا PDD) می‌توان فهمید که آیا فرد تا کنون به میکروب سل آلوده شده است یا نه؟

در این آزمایش مقدار کمی از مشتقات پروتئین خالص شده سل به داخل پوست تزریق می‌شود. اگر فرد به میکروب سل آلوده شده‌باشد، این تزریق، طی 48 تا 72 ساعت واکنشی در پوست ایجاد می‌کند که به شکل سفتی مشاهده و لمس می‌شود.

– معمولاً سل با درمان متشکل از چند آنتی بیوتیک مخصوص (شامل ایزونیازید، ریفامپین، پیرازینامید، اتامبوتول) تحت رمان قرار می‌گیرد.

معمولاً بهبود علایم، 2 تا 3 هفته پس از شروع درمان روی می‌دهد و به دنبال آن، بهبود علایم رادیولوژیک قفسه سینه هم دیده‌می‌شود. درمان دارویی موفقیت‌آمیز سل ممکن است 6 تا 12 ماه طول بکشد.

توجه

داروهای ضدسل از عوارض سمی و خطرناک برخوردار هستند و حتماً باید تحت نظر پزشک مورد استفاده قرار بگیرند.

پیشگیری

  • بهترین راه پیشگیری از سل، تشخیص سریع و جداکردن فرد مبتلا به بیماری از سایرین و شروع درمان مناسب آنتی‌بیوتیکی است. بیمار باید تا وقتی که دیگر باکتری سل دفع نکند و به طور کامل علاج شود، آنتی‌بیوتیک دریافت نماید.
  • روش‌های تکمیلی پیشگیری عبارتند از: تزریق واکسن سل (واکسن BCG) و درمان افرادی که مبتلا به عفونت سل نهفته هستند و از نظر ابتلا به بیماری سل فعال پرخطر محسوب می‌شوند.

چگونه می‌توان از بروز سل در فردی که به تازگی با بیمار مبتلا به سل تماس داشته‌است پیشگیری کرد؟

– چنانچه تست پوستی توبرکولین (سل) در فردی مثبت باشد (به شرطی که این مثبت بودن ناشی از واکسیناسیون BCG نباشد) و به ویژه در صورتی که این فرد به تازگی با بیمار مبتلا به سل تماس نزدیک داشته‌باشد باید به مدت 9 ماه داروی ایزونیازید مصرف کند. ممکن است این دارو به وسیله پزشک معالج برای سایر افراد خانواده فردی که اخیراً با بیمار مبتلا به سل تماس نزدیک داشته نیز تجویز شود.

آیا زنان باردار می‌توانند برای درمان سل از آنتی‌بیوتیک‌های مخصوص آن استفاده کنند؟

بله. رژیم درمانی آنتی‌بیوتیکی انتخابی سل در زنان باردار از 2 ماه درمان با ایزونیازید، ریفامپین و اتامبوتول و سپس 7 ماه درمان با ایزونیازید و ریفامپین تشکیل می‌شود.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر نئاتدرتال‌ها بر انسان‌های به اصطلاح خردمند غلبه می‌کردند، شاید اینها ستاره‌های سینماهای آنها…

سوابق فسیلی نشان می‌دهد که نئاندرتال‌ها در حدود 40000 تا 30000 سال پیش از سوابق باستان‌شناسی ناپدید شدند، اگر در برخی مکان‌ها ممکن است تا حدود 28000 سال پیش  زنده مانده باشند.نئاندرتال‌ها گونه‌ای از انسان‌های باستانی بودند که تا زمان…

خرابی چون‌ که از حد بگذرد آباد می‌گردد! – گالری عکس‌های قبل و بعد این مکان‌های زشت یا مخروبه

تماشای مراحل ساخت هنرهای دستی یا دکوراسیون داخلی و خارجی منزل برای بسیاری جالب و لذت‌بخش است. حتی اگر فعلا یارای تجمل باز اقتصادی خرید و بهسازی و نوسازی منزل نداشته باشند یا عملا در کار هنری نباشند.دست‌کم ایده‌ای در ذهنشان می‌ماند که از…

آیا تا حالا عکس‌های باکیفیت از فضای داخلی پنهان سازهای موسیقی مختلف دیده بودید؟!

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که داخل سازها و آلات موسیقی چگونه است؟در کودکی و نوجوانی بسیار پیش آمده بود که وسایل الکترونیکی را باز کرده باشیم. اما خب آنها پیج داشتند و ما خودمان را متقاعد می‌کردیم که دوباره می‌توانیم سر هم‌شان…

عکس‌هایی که جادوی پرسپکتیو را نشان می‌دهند

عکاسی به نام هوگو سوئیساس، یک عکاس خلاق مستقر در لیسبون پرتغال است. او از دوربین و مغزش برای فریب چشم بینندگان عکس‌هایش استفاده می‌کند. او کاملاً خودآموخته، اشیاء روزمره را در صحنه‌هایی که به نظر نمی‌رسد متعلق به آن‌ها هستند، قرار می‌دهد، و…

چگونه طولانی مدت درس بخوانیم و کمتر خسته شویم؟

مطالعه برای ساعات طولانی می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین راهبرد وجود دارد که می‌توانید برای کمک به حفظ تمرکز و جلوگیری از خستگی از آن‌ها استفاده کنید:استراحت کنید: هر 45 تا 50 دقیقه یک بار استراحت کنید تا مغز خود را شارژ کرده و از…

ربات‌هایی که در دنیای سینما و تخیل دوستشان داشتیم یا در مواردی از آنها می‌ترسیدیم!

انسان‌ها همیشه از تحولات تازه می‌ترسند و از زمانی که تخیل آدم ماشینی ایجاد شد، ترس از این توده‌های آهنی هم ایجاد شد. شخصیت ربات‌ها در ابتدا در داستان‌ها خیلی سطحی و بیشتر هراس‌‌انگیز بود، اما بعدا ربات‌ها دارای شخصیت شدند تا جایی که حتی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.