سندرم تونل مچ دستی یا سندرم تونل کارپال چیست؟ چه علایم و نشانه‌هایی دارد؟

0

در سندرم تونل مچ دستی (carpal tunnel syndrome)، عصب میانی (مدیان) که عصب‌دهی بخش‌هایی از دست را برعهده دارد، در محل عبور از فضای تنگ تشکیل شده از استخوان‌های مچ دست و نوار پرقدرت بافت روی آن (موسوم به تونل مچ دستی) تحت فشار قرار می‌گیرد و در نتیجه، احساس گزگز و درد در ناحیه مچ و ساعد ایجاد می‌شود. این ناراحتی اغلب در هنگام شب و ابتدای صبح یا پس از ورزش شدید بدتر می‌شود.

* ممکن است نتوان علت زمینه‌ای فشردگی عصب را تشخیص داد. ولی در بعضی موارد، بافت‌های نرم داخل تونل مچ دستی متورم می‌شوند و بر عصب مدیان فشار وارد می‌آورند. این تورم ممکن است در دوران بارداری، در اثر احتباس مایعات ایجاد شود و یا در افراد چاق روی دهد.

گاهی تونل مچ دستی در اثر یک اختلال مفصلی مانند آرتریت روماتویید یا شکستگی مچ دست تنگ می‌شود. حرکت‌های مکرر دست، نظیر آنچه که در تایپیست‌ها یا افرادی که با کیبورد کامپیوتر کار می‌کنند و نیز در نوازنده‌ها دیده می‌شود، می‌تواند التهاب تاندون‌های مچ و در نتیجه، فشار بر عصب مدیان را به دنبال داشته باشد. مصرف قرص‌های ضدبارداری خوراکی گاهی موجب بروز این سندرم می‌شود.

نکته

اگر در کار خود از حرکت مکرر دست استفاده می‌کنید از حمایت‌کننده مچ استفاده نمایید و در فواصل زمانی، استراحت کنید.

* سندرم تونل مچ دستی در ۴۰ تا ۶۰ سالگی و نیز در افراد مبتلا به دیابت قندی یا کم‌کاری تیرویید شایع‌تر است.

* انگشت شست، اشاره، میانی، سطح داخلی انگشت چهارم و کف دست معمولا دچار درد و گزگز می‌شوند. درد ممکن است به حدی باشد که مانع از خواب بیمار شود.

توجه

در صورتی که احتمال می‌دهید مبتلا به سندرم تونل مچ دستی شده‌اید به پزشک مراجعه کنید.

درمان‌های مرسوم

* معمولا این سندرم تنها بر مبنای نشانه‌های آن و معاینه پزشک تشخیص داده می‌شود. ضربه زدن ملایم به سطح داخلی مچ موجب احساس گزگز دست می‌شود و می‌توان برای تأیید تشخیص از آزمایش‌های هدایت عصبی استفاده کرد.

* استفاده از آتل مچ دست می‌تواند موجب تسکین درد و گزگز در هنگام خواب شب شود.

* ممکن است تزریق کورتون در مچ دست یا مصرف یک دوره کوتاه‌مدت کورتون خوراکی ضرورت یابد.

* برای کاهش فشار بر روی عصب، در موارد مقاوم و شدید بیماری، عمل جراحی ضرورت پیدا می‌کند. این عمل را می‌توان به شکل «باز» (جراحی سنتی) یا اندوسکوپیک (جراحی سوراخ کلیدی؛ «keyhole») انجام داد که در نوع دوم با ایجاد برش کوچک‌تری همراه است ولی در هر دو روش، امکان بروز عوارضی مانند کرختی موقتی و عفونت زخم وجود دارد.

درمان تغذیه‌ای

* ویتامین B6 با کاهش واکنش‌های التهابی بافت نرم به تسکین علایم بیماری کمک می‌کند. مصرف توام ویتامین B2 و ویتامین B6 مؤثرتر است و ویتامین B2 به تنهایی نیز تا حدودی بر کاهش علایم بیماری تأثیر دارد.

* عصاره آناناس، موسوم به بروملین (bromelain) اثر ضد التهابی طبیعی دارد و ممکن است در سندرم تونل مچ دستی به ویژه در صورت مصرف توام با ویتامین B6 مفید واقع شود.

مقدار مصرف بروملین، ۵۰۰ میلی‌گرم، سه بار در روز، با معده خالی است.

احتیاط

پیش از مصرف ویتامین B6 با پزشک مشورت کنید زیرا ممکن است با بعضی از داروها تداخل داشته باشد و دوزهای بالای آن موجب بیماری عصبی (نوروپاتی) شود.

هومیوپاتی

* می‌توان از Ruta graveolens و Hypericum perforatum برای درمان سندرم تونل مچ دستی با روش هومیوپاتی استفاده کرد.

طب سوزنی

* وارد کردن سوزن‌های مخصوص طب سوزنی در محل ناراحتی ممکن است موجب تسکین درد فوری و نیز پیوسته شود. گاهی افزودن تحریک الکتریکی در اطراف مچ نیز ضرورت پیدا می‌کند. طب سوزنی احتمالا پس از ۴ یا ۵ جلسه (هفته‌ای یک بار) مؤثر واقع می‌شود.

درمان با استفاده از کار بر روی بدن

* دستکاری استئوپاتیک برای درمان این سندرم موفقیت‌آمیز بوده است. نوعی کشش، موسوم به آزادسازی عضلانی فاسیایی (میوفاسیال) در تعدادی از کارآزمایی‌های انجام شده مفید بوده است.

یوگا

* یوگا به ویژه در روش namaste pose (قرار گرفتن بدن در حالت نیایش) در تعدادی از موارد سندرم تونل مچ دستی موجب بهبود بیماران شده است.

درد موجود در سندرم تونل مچ دستی به کدام قسمت‌های بدن انتشار می‌یابد؟

درد ممکن است به ساعد و مفصل شانه انتشار پیدا کند.

* آیا سندرم تونل مچ دستی عارضه‌ای به همراه دارد؟

ضعف و تحلیل‌رفتگی عضلات ممکن است در صورت عدم استفاده از دست (به دلیل درد در ناحیه مچ، انگشتان و کف دست) ایجاد شود.

* آیا ممکن است سندرم تونل مچ دستی در اثر ضربه ایجاد شود؟

بله.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تصور کنید اگر این مکان‌های مشهور اصلا ساخته نمی‌شدند، منظره پیرامونی آنها چطور می‌شد؟

ساختمان‌های مشهور و بناهای زیبا یا کاربردی عظیم، شهرتی برای منطقه خود به ارمغان می‌آورند و سیل گردشگران را سرازیر می‌کنند و حتی پایشان به کرات به دنیای ادبیات و سینما هم باز می‌شود و باز بر شهرت مکان می‌افزایند.به همین خاطر است که ساختن…

بیماری‌ها و مشکلات روانی می‌توانند به مانند همین غول‌های تصور شده توسط میدجرنی باشند، اما می‌توان…

تا وقتی کسی مبتلا به یک مشکل روانپزشکی نشده باشد یا آشنا و فامیلی نداشته باشد که مبتلا به شکل جدی آنها باشد، نمی‌داند که چقدر روی کیفیت زندگی تاثیرگذار هستند. کسی که افسردگی ندارد، تعجب می‌کند که مثلا چطور کسی از قدم زدن یا غذای خوب یا…

اگر این سلبریتی‌ها به همان سبک و سیاق و بزرگسالی کوچک می‌شدند

البته سلبریتی‌ها مسلما عکس‌های اصلی دوران کودکی دارند. هر چند در مورد برخی ممکن است این عکس‌های کودکی اندک یا کم‌کیفیت باشند.اما تصور کنید برای بازتاب دادن وجود همان عوالم بزرگسالانه در دنیای کودکی یا همان اجزای مهم چهره، چهره بزرگسالان…

مرگبارترین روز در تاریخ، چه روزی بود و چطور رخ داد؟

انسان‌های راه‌های زیادی برای کشتن هم در طول تاریخ ابداع کرده‌اند: سلاح‌های هسته‌ای و زیستی ، بمب‌های آتش‌زا، گلوله‌ها، سرنیزه‌ها، ایجاد قحطی عمدی و ...کاملا قطعی نیست، اما طبق بسیاری از روایت‌ها مرگبارترین روز در تاریخ بشر در واقع نتیجه…

لوگو‌های جالب و دیدنی بر اساس ابرقهرمانان و تبهکاران محبوب که این طراح ایجاد کرده

طراح گرافیک، سرگئی کرمانوف، طرح‌های لوگوی برخی از محبوب‌ترین ابرقهرمانان، تبهکاران و دیگر شخصیت‌ها را ایجاد کرده که تایپوگرافی را به طرز شگفت‌آوری در خود جای داده‌اند.«برای من جالب بود که تصاویر شخصیت‌ها را با متن نوشته‌هایشان ترکیب…

توهم کوتارد: آنهایی که تصور می‌کنند مدتهاست مرده‌اند!

«می‌اندیشم پس هستم»  Cogito, ergo sum با این حال همه کسانی که می‌اندیشند با این باور دکارت موافق نیستند.محتوای تفکر برخی از افراد مبتلا به یک اختلال عصبی روانپزشکی نادر، معروف به سندرم کوتارد، به جای اینکه به حس بودن منجر شود، به احساس…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5