همه چیز در مورد فیلم ئی.تی. موجود فرازمینی – نکات جالبی که احتمالا نمی‌دانستید – E.T. the Extra-Terrestrial (1982)

کارگردان: استیون اسپیلبرگ. تهیه‌کننده: کاتلین کندی، استیون اسپیلبرگ. فیلمنامه: ملیسا متیسن. بازیگران: هنری تامس (الیوت)، دی والاس استون (مری)، رابرت مک نوتن (مایکل)، درو بریمور (گرتی)، پیتر کویرت (کیز)، شان فرای (استیو). مدت: ۱۱۵ دقیقه. بودجه: ۱۰ میلیون دلار. فروش بین‌المللی: ۷۰۱ میلیون دلار.

اسکارها:

  • بهترین تدوین صدا: چارلز کمپبل، بن برت.
  • بهترین جلوه‌های ویژه: کارلو لمباردی، دنیس مارن.
  • بهترین موسیقی متن: جان ویلیامز
  • بهترین صدا: رابرت نادسن.

نامزدهای اسکار:

  • بهترین فیلم.
  • بهترین فیلم‌برداری: آلن دایو.
  • بهترین کارگردان: استیون اسپیلبرگ
  • بهترین تدوین: کارول لیتل تن
  • بهترین فیلمنامه اریژینال: ملیسا متیسن.

برندگان اسکار ۱۹۸۲:


خرید کتاب با ۱۵٪ تخفیف(همه کتاب‌ها)
  • بهترین فیلم: گاندی.
  • بهترین کارگردان: ریچارد اتنبرو (گاندی).
  • بهترین بازیگر مرد: بن کینگزلی (گاندی).
  • بهترین بازیگر زن: مریل استریپ (انتخاب سوفی)
  • بهترین بازیگر نقش دوم مرد: لویی گاست (یک افسر و یک آقا).
  • بهترین فیلم بهترین بازیگر نقش دوم زن: جسیکا لنگ (توتسی)

داستانی کلاسیک از معصومیت کودکانه

«اینجا می‌تونی خوشبخت باشی، می‌ت.نم ازت مواظبت کنم. اجازه نمی‌دم کسی اذیت‌ات کنه. ئی. تی، ما می‌تونیم با هم بزرگ بشیم.» دوروتی، دیگر جان سرگردان قلمرو سینما، هرگز چنین پینهاد خوبی دریافت نکرد. ولی متأسفانه، مثل دوروتی در جادوگر آز، همهٔ کاری که ئی. تی می‌خواست انجام دهد این بود که به سر خانه و زندگی‌اش، به سیاره‌اش برگردد… یا حداقل‌اش، به آن‌جا تلفن کند.. داستان استعاری ئی. تی، با آن اشارات مذهبی‌اش، (انگشتی که مثل نقاشی میکل آنژ بر روی سقف کلیسای سیستین، دراز شده تا کسی دیگری را لمس نماید) درباره پسربچه‌ای تنها از خانواده‌ای به هم ریخته است، که در وجود یک موجود فضایی بی‌کاشانه، آرامش مورد نیازش را می‌یابد. اسپیلبرگ، در این داستان کلاسیک معصومیت کودکانه، تنهایی، شجاعت، عشق، و استعلا، دوربین‌اش را درون موجود فضایی درون هر یک از ما می‌برد تا ما نیز مانند کودکان ببینیم که دنیای بزرگسال‌ها تا چه حد خطرناک و پر از تهدید است.

بازیگران

*ئی. تی: آمیزه‌ای دوست‌داشتنی از آلبرت انیشتن، کارل سندبرگ و نوعی سگ گوچک با دماغ پهن، ئی. تی مثل یک بچه تازه به دنیا آمده، از ما دل برد. او به خصوص در انتهای فیلم، آن‌جا که سفینه مادر سر می‌رسد تا او را به سیاره‌اش برگرداند، بسیار متأثرکننده است. ئی. تی سایه‌ای را در آستانه سفینه می‌بیند که بسیار شبیه اوست. نکند مادرش باشد؟

* هنری تامس: نقش الیوت را ایفا کرده؛ کمی دقت کنید و ببینید چه با صداقت در نقش‌اش فرو رفته. پسربچه‌ای ساکن حومه لس‌آنجلس که پیوند دوستی با موجودی فضایی می‌بندد و در بسیاری از احساسات‌اش، با وی شریک می‌شود. از جمله دیگر فیلم‌های تامس: افسانه‌های پائیزی (۱۹۹۵)، همه اسب‌های زیبا (۲۰۰۰)، و دار و دسته‌های نیویورکی (۲۰۰۲).

* درو باریموز: از نسل خاندانی بازیگر و دخترخوانده اسپیلبرگ، باریمور پنج ساله بود که در ئی. تی، در نقش گرتی، خواهر شیطان و انرژی‌دهنده الیوت بازی کرد. در نوجوانی در دام الکل و موادمخدر افتاد و یک‌بار سعی کرد خودکشی کند، که این‌ها گویا همه به پیشینه خانوادگی‌اش برمی‌گشت و باعث نابودی زندگی حرفه‌ای‌اش در آن سال‌ها شد. در ۱۹۹۰ به کمک کسی دیگر، کتابی نوشت درباره اعتیادش و این‌که چطور خود را از مهلکه نجات داده است. پس از چند سال بازی در فیلم‌های تلویزیونی، در دیوانه اسلحه (۱۹۹۲) و دنیای وین (۱۹۹۳) بازی کرد، که هردو موردتوجه قرار گرفتند و از آن پس، زندگی حرفه‌ای‌اش دوباره روی غلطک افتاد. در این سال‌ها از جمله در این فیلم‌ها ظاهر شده: عشق دیوانه و بتمن ابدی (هر دو ۱۹۹۵)، آوازه‌خوان عروسی (۱۹۹۸)، فرشتگان چارلی و دنباله‌اش (۲۰۰۰ و ۲۰۰۲).

* پیتر کایوت: در هیبت دانشمندی که مترصد گیر انداختن ئی. تی است، نقش‌اش را با ظرافتی غیرمتعارف بازی می‌کند. مثل کارگردان فیلم، کایوت ما را مجاب می‌کند که گویی یک عمر منتظر ارتباط با موجودات فضایی بوده است. از جمله فیلم‌های این بازیگر پرکار می‌توان به این‌ها اشاره کرد: برایم معمایی بگو (۱۹۸۰)، لبه تیز (۱۹۸۵)، ماه تلخ (۱۹۹۲)، اجرای عدالت (۱۹۹۹)، زمانی برای رقصیدن (۲۰۰۰)، زنان قابله (۲۰۰۱)، فتانه (۲۰۰۲) و پیاده‌روی به یاد ماندنی (۲۰۰۲).

خلاصه داستان

سفینه‌ای فضایی بر روی کره زمین فرود می‌آید و موقع بازگشت، ئی. تی، یکی از سرنشینانش را جا می‌گذارد. وقتی الیوت (هنری تامس) پسربچه‌ای ده – دوازده ساله‌ای، موجود فضایی کوچک (که به همان اندازه او قد دارد) را پیدا می‌کند، او را در گنجه اتاقش پیدا می‌کند. ولی این بچه فضایی را نمی‌نوان در گنجه قایم کرد. ئی. تی، نه تنها خارج می‌شود و تا دل‌تان بخواهد شیطنت می‌کند، راهی هم به درون قلب الیوت پیدا می‌کند. قلبی که با جدا شدن پدر و مادر و خطرهای هر روزه دوران کودکی، به شدت به یک دوست نیاز دارد. الیوت چنان تحت تأثیر موجود فضایی کوچک‌اش قرار گرفته که شروع می‌کند همان احساسات را از خود بروز دادن: وقتی موجود فضایی مریض می‌شود و در شرف مرگ است، الیوت هم شدیداً مریض می‌شود. هر دوی آن‌ها از هم چیز یاد می‌گیرند و از یکدیگر در برابر بزرگسال‌های بدجنس مراقبت می‌کنند؛ به خصوص در برابر کیز، دانشمندی که می‌خواهد به ترتیب که شده، ئی تی را گیر بیندازد. سرانجام ئی. تی موفق می‌شود به سیاره‌اش تلفن کند و کسی هم در سیاره‌اش گوشی را برمی‌دارد.

پشت صحنه

-هنری تامس، برای آن‌که انتخابش کنند، از روش بازیگری استانیلاوسکی و «بازیگری به سبک متد» استفاده کرد و روزی را به یاد آورد که سگ‌اش مرد. بلافاصله برای نقش الیوت انتخاب‌اش کردند.

– متوجه حضور هریسون فورد هم شدید؟ نه؟ خب، به این خاطر است که اسپیلبرگ بخش مربوط به او را از فیلم حذف کرد که حضور او در فیلم همه چیز را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و حواس بیننده را پرت می‌کند.

– در صحنه هالووین، بچه‌ای که شبیه یودا در امپراطوری دست به ضد حمله می‌زند (۱۹۸۰) لباس پوشیده، وارد صحنه می‌شود و در حالی که قطعه موسیقی یودا کار جان ویلیامز به گوش می‌رسد، توجه ئی. تی را به سوی خود جلب می‌کند.

– براغی نسخه‌ای از فیلم که برای بیستمین سالگرد نمایش فیلم اکران شد و به‌صورت دی‌وی‌دی وارد بازار گردید، با بودجه‌ای صدهزار دلاری، همه صلاح‌هایی که در فیلم دیده می‌شدند، دیجیتالی، حذف شدند.

– در ۱۹۸۲، اسپیلبرگ، همزمان در دو دکور متفاوت، ئی. تی و خانه جن زده را فیلم‌برداری می‌کرد: ئی. تی، نمایانگر رویاهای حومه‌ای بود و خانه جن‌زده نمایانگر کابوس‌هایش.

– به اتاق الیوت نگاهی بیاندازید و در آن انواع و اقسام اسباب‌بازی‌های جنگ‌های ستاره‌ای می‌بینید. جورج لوکاس نیز در جنگ‌های ستاره‌ای: اپیزود ۱ (۱۹۹۹) با نشان دادن خرده‌ریزهای ئی. تی به رفیق‌اش ادای احترام کرد.

– ایده اصلی داستان به جان سیلز تعلق دارد ولی وقتی او پروژه را ترک کرد، کار نوشتن فیلم‌نامه را ملیسا متیسن (همسر هریسون فورد) بر عهده گرفت که او هم آن را از آن خودش کرد.

– اگر چه مایکل جکسون فقید ترانه‌ای به نام کسی در تاریکی خوانده که قرار بود در عنوان‌بندی از آن استفاده شود، ولی هیچ‌وقت از این قطعه استفاده نشد.

کارگردان

با آن همه جایزه‌ای که در ۱۹۸۲ گاندی برد، استیون اسپیلبرگ فقط می‌خواست به خانه رود و قضایای تلفن را به فراموشی بسپارد. ئی. تی، شخصی‌ترین کار اسپیلبرگ است که هم حس اعجاب قهرمان خردسال‌اش را در برابر دنیا نشان می‌دهد و هم به واکاوی تنهایی او پس از جدایی پدر و مادرش می‌پردازد. اما به جای آن‌که از این مصالح اثری سانتی‌مانتال بسازد، از تجربیات خود استفاده می‌کند و فیلمی کلاسیک تحویل می‌دهد. اسپیلبرگ، بانفوذترین کارگردان هالیوود است. در ۲۱ سالگی دانشگاه را رها کرد و با کمپانی یونیورسال قراردادی برای ساختن چند فیلم بست. وقتی در فیلم تلویزیونی گالری شب (۱۹۶۹) خبرنگاری می‌خواست با جون کرافورد گفتگو کند، کرافورد با انگشت به اسپیلبرگ اشاره کرد و گفت: «برو با آن بچه مصاحبه کن؛ او به زودی به بزرگترین کارکردان سینما تبدیل می‌شود! چند فیلم تلویزیونی موفق دیگر، از جمله دوئل (۱۹۷۱) و نخستین فیلم سینمایی‌اش، بزرگراه شوگرلند (۱۹۷۴) کافی بود تا اسپیلبرگ جایگاه خود را در معبد بزرگ‌ترین سینماگران عصرش بیابد ئی. تی هنوز یکی از موفق‌ترین و پرروش‌ترین فیلم‌های اسپیلبرگ باقی مانده. از جمله فیلم‌های دیگری که ساخته باید به این‌ها اشاره کرد: آرواره‌ها (۱۹۷۵)، مهاجمان صندوق‌چه گمشده (۱۹۸۱)، خانه جن‌زده (۱۹۸۲)، رنگ ارغوانی (۱۹۸۵)، فهرست شیندلر (۱۹۹۳) و نجات سرباز رایان (۱۹۹۷). از جمله کارهای تازه‌اش این‌ها هستند: هوش مصنوعی (۲۰۰۱)، گزارش اقلیت (۲۰۰۲) و اگه می‌تونی منو بگیر (۲۰۰۲). در ۱۹۹۵، اسپیلبرگ، به اتفاق دیوید گفن و جفری کتزبرگ کمپانی دریم ورکز را پایه گذاشت.

جملات به یاد ماندنی

قبل از آن‌که آستین بالا بزنم و فیلم کارگردانی کنم، همیشه به چهار فیلم نگاهی می‌اندازم: هفت سامورایی، لارنس عربستان، زندگی زیبایی است و جویندگان. استیون اسپیلبرگ

نظر منتقدها

وینست کنبی (نیویورک تایمز): «امکان دارد ئی. تی به کلاسیک بچه‌های عصر فضا تبدیل شود. این فیلم مملو از حسرت‌هایی است که در قالب ادبیات کودک بیان شده است.»

جیمز برادینلی (ریل ویوز): «بی‌شک، فیلمی که در بین فیلم‌های دهه، ۱۹۸۰ زیادی لی‌لی به لالایش گذاشته شده است.»

صحنهٔ فراموش‌نشدنی:

فراموش‌نشدنی‌ترین صحنه فیلم کدام است؟ آن‌جا که مادر الیوت به گنجه اسباب‌بازی‌های الیوت نگاه می‌کند و الیوت را مثل مجسمه یا بهتر بگوئیم، یک اسباب‌بازی دیگر، در آن‌جا می‌بیند؟ یا صحنه هالووین، که در آن ئی. تی که مثل یک شبح که رویش شمعی انداخته‌اند، دنیا را از ورای دو سوراخی که توی پارچه برایش ایجاد کرده‌اند، می‌بیند؟ آن دوچرخه‌هایی که به پرواز درمی‌آیند چه؟ چطور می‌شود آن‌ها را از خاطر برد؟ همه این صحنه‌ها کلاسیک هستند.

دیدگاه خود را با ما اشتراک بگذارید:

ایمیل شما نزد ما محفوظ است و از آن تنها برای پاسخگویی احتمالی استفاده می‌شود و در سایت درج نخواهد شد.
نوشتن نام و ایمیل ضروری است. اما لازم نیست که کادر نشانی وب‌سایت پر شود.
لطفا تنها در مورد همین نوشته اظهار نظر بفرمایید و اگر درخواست و فرمایش دیگری دارید، از طریق فرم تماس مطرح کنید.