همه چیز در مورد فیلم ترمیناتور ۲: روز داوری – نکات جالبی که احتمالا نمی‌دانستید – Terminator 2: Judgment Day (1991)

تهیه کننده و کارگردان: جیمز کامرون. فیلمنامه: کامرون، ویلیام فیشر. بازیگران: آرنولد شوارتزنگر (تی- ۸۰۰۰)، لیندا همیلتون (سارا کانر)، ادوارد فرلانگ (جان کانر)، رابرت پاتریک (تی – ۱۰۰۰)، ارل بوئن (دکتر پیتر سیلبرمن)، جو مورتن (مایلز بنت). مدت: ۱۳۵ دقیقه. بودجه: ۱۰۰ میلیون دلار. فروش (در دنیا): ۵۱۵ میلیون دلار.

اسکارها:

  • بهترین جلوه‌های صوتی: گری رایدستورم، گلوری بوردرز
  • بهترین جلوه‌های ویژه تصویری: دنیس مورن و رابرت اسکوتک.
  • بهترین چهره‌پردازی: استن ویلسون و جف داون.
  • بهترین صدا: تام جامسون، گری سامرز.

نامزدهای اسکار

  • بهترین فیلم‌برداری: آدام گرینبرگ
  • بهترین تدوین: کانراد باف، مارک گلدبلات.

بهترین اسکار سال ۱۹۹۱


خرید کتاب با ۱۰٪ تخفیف(همه کتاب‌ها)
  • بهترین فیلم‌ها: سکوت بره‌ها
  • بهترین کارگردانان: جاناتان دمی (سکوت بره‌ها).
  • بهترین بازیگر: آنتونی هاپکینز (سکوت بره‌ها)
  • بهترین بازیگر زن: جودی فاستر (سکوت بره‌ها)
  • بهترین بازیگر نقش دوم مرد: جک پالانس (زبل‌های شهری)
  • بهترین بازیگرهای نقش دوم زن: مرسدس رول (فیشر کینگ)

خانوادهٔ اتمی

سایبورگ تی – ۸۰۰ (آرنولد شوارتزنگر) را از رده خارج کرده و مدل جدید تی – ۱۰۰۰ (رابرت پاتریک) را جایگزین‌اش کرده‌اند. دست قطع شده‌اش از شانه‌اش آویزان است و آش‌ولاش، خونرگ‌ها و شریان‌هایش (که البته از سیم تشکیل شده‌اند) پیدا است. در حالی که از او چیزی بر جای نمانده مگر تکه‌آهنی درب و داغون و فقط چشم‌هایش توانایی دیدن دارد، با خود فکر می‌اندیشد بد نیست به خودش مرخصی بدهد. جیمز کامرون، کارگردان فیلم، به اهمیت مسائل عاطفی در سینما واقف است و همه دانش خویش را در این زمینه به کار گرفته است. او به حس ماجراجویی در وجود ما دامن می‌زند و خیلی بی‌سر و صدا، با تبدیل کردن «ترمیناتور شوارتزنگر» به یک حمایتگر و نه نابودگر، و به کمک پسرک یتیمی که قرار است بشریت را نجات دهد و حالا شوارتزنگر فرستاده شده تا از وی مراقبت نماید، درامی انسانی را در دل آن قرار می‌دهد. این خانوادهٔ نمونه‌ای که شوارتزنگر به اتفاق پسر و مادرش تشکیل می‌دهد، با ترمیناتوری خبیث مبارزه می‌کنند … بعضی دنباله‌ها به همان خوبی قسمت اول‌اند، و بعضی حتی از آن هم بهتر.

بازیگران

*آرنولد شاتزنگر: به گفته کامرون، تأثیر ترمیناتور، مقدار زیادی به حضور جذاب و قدرتمند آرنولد شوارتزنگر مربوط بود. انتخاب او، معنای فیلم را تغییر داد: «با وجود آرنولد، خود را در حال انجام کارهایی سرصحنه یافتم که معمولاً انجام نمی‌دهم؛ صحنه‌هایی که قرار بود وحشت توی دل بیننده بیندازد، حالا دلیل و منطق وجودی خود را ازدست داده و شاد و پرشور شده بودند.» آرنولد به این بسنده نمی‌کند که او را توده‌ای ماهیچه و عضله ببینند؛ او حضوری انسانی دارد. به صحنه‌ای توجه کنید که جان کانر جوان به او یاد می‌دهد چطور کوچه بازاری حرف بزند. قبل از فیلمبرداری ترمیناتور اصلی، شوارتزنگر؛ شوق زیادی برای بازی در آن از خود نشان نمی‌داد و به قول نویسنده زندگینامه‌اش، اگر کسی در آن زمان از وی می‌پرسید، چه می‌کند، جواب می‌داد: «یه آشغالی بازی می‌کنم که چند هفته‌ای کار می‌برد.» شوارتزنگر، فیلم‌های زیادی بازی کرده که تعدادی از آن‌ها بدین قرارند: آهن باشکوه (۱۹۷۷)، کونان بربر، (۱۹۸۲)، دوقلوها (۱۹۸۸) و دروغ‌های حقیقی (۱۹۴۴). و به آن‌ها این‌ها را هم اضافه کنید: ترمیناتور ۳: رستاخیز ماشین‌ها (جاناتان مااستو، ۲۰۰۰) که در آن کلر دینز جای همیلتون را گرفت و نیک استال نیز در نقش جان کانر ظاهر شد.

* رابرت پاتریک: پاتریک در نقش تی – ۱۰۰۰ خباثتی آشکار به نمایش گذاشته و خوش سینمایی‌اش، تهدیدکنندگی و بی‌رحمی‌اش را نیز افزایش داده. او در دنیای وین (۱۹۹۲) و استریپ تیز (۱۹۹۶) و همه اسب‌های زیبا (۲۰۰۰) بازی داشته است. خودش گفته است: «تا به حال در ۵۵ فیلم بازی کرده‌ام که شاید ۵ تاشان خوب‌اند و باقی، آشغال.»

* لیندا همیلتون: اکشن کاری همیلتون در نقش سارا کانر، بازی سیگورنی ویور در بیگانه پهلو می‌زند و خیلی دیگر از زنان پرماهیچه سینما را به چالش می‌کشد. او که از همسران سابق جیمز کامرون است (کاترین بیگلو، یکی دیگرشان) با این فیلم به یک زن اکشن‌کار تمام عیار تبدیل شد و در بچه‌های کورن (۱۹۸۴) و کینگ کنگ زنده است (۱۹۶۸) بازی کرد. همیلتون در سریال محبوب دیو و دلبر (۱۹۸۷ – ۱۹۹۰) نیز ظاهر شده است. ادی افرلانگ: انتخاب ادی افرلانگ حالا دیگر جزو نکته‌های جالب هالیوودی شده است. فرلانگ قبل از ایفای نقش کانر جوان، در هیچ فیلم دیگری ظاهر نشده بود. او در واقع، کارگزاری کشف کرد و بعد به خاط بازی‌اش در همین ترمیناتور یکی دو فیلم جایزهٔ جوانانه، در مایهٔ جوایز mtv برد. او از زندگی حرفه‌ای آشفته و بی‌سر و سامانی داشته و علاوه بر چند فیلم بی‌اهمیت، و مشکلات قضایی، در زمینه موسیقی نیز فعال بوده و بین ژاپنی‌ها خیلی محبوبیت دارد؛ نمونه‌اش، ترانه همیشه دوستت خواهم داشت ویتنی هیوستن را خواند و در ژاپن، «نامبر وان» شد، کاری که خود هیوستن از عهده‌اش برنیامد!

خلاصه داستان

سارا کانر (لیندا همیلتون)، هدف اصلی انسانی در ترمیناتور اولی در پیش‌مقدمهٔ فیلم خیلی خوب خلاصه داستان را تعریف می‌کند: در ۲۹ اوت ۱۹۹۷ سه میلیارد آدم جان خود را از دست دادند. آن‌ها که از آتش خانمان‌سوز اتمی جان سالم به در برده بودند، اسم آن جنگ را «روز قیامت» گذاشتند. اسکای‌نت، کامپیوتری که ماشین‌ها را کنترل می‌کرد، دو ترمیناتور فرستاد. مأموریت آن‌ها، نابودی جان کانر، پسر من، رهبر جبهه مقاومت انسان‌ها بود. ترمیناتور اول را در سال ۱۹۸۴ به سراغ «من» فرستادند. موفق نشد. دومی را مستقیماً به سر وقت جان که هنوز بچه بود، فرستادند. مثل قبل، جبهه مقاومت توانست مبارزی یکه برای مراقبت از جان وارد میدان کند. حالا مسئله فقط این بود که کدام یک از آن‌ها زودتر دست‌اش به جان می‌رسد.

پشت صحنه

-اگر حساب و کتاب کنید، جمله اسپانیایی‌ها «هاستا لاویستا بیبی»، که حالت ترجیع و امضای فیلم را دارد، برای سازنده‌های فیلم، ۸۵۷۱۶ دلار آب خورده است. اگر دستمزد ۱۵ میلیون دلاری شوارتزنگر را بر ۷۰۰ دانه کلمه‌ای که وی در این فیلم به زبان می‌آورد، تقسیم کنیم، هر کلمه ۲۱۴۲۹ دلار تمام شده است.

– ترمیناتور خبیث، اسم‌اش تی- ۱۰۰۰ را از جدش، کامپیوتر کتابی توشیبا به ارث برده بود.

جلوه‌های ویژه

در حالی که امکان دارد آن‌چه از نظر روایی اتفاق می‌افتد، دوستداران داستان‌های علمی تخیلی را به چالش بکشد، فیلم در زمینه جلوه‌های ویژهٔ هوشمندانه خود نیز تمامی سنت‌های قبلی را پشت سر می‌گذارد. اما با وجود آن تمام صحنه‌های اکشن بی‌نظیر و تعقیب و گریزهای اتومبیل و انفجارها، آن‌چه بیشتر به یاد می‌ماند، طرح و سروشکل روبات/ انسان تی- ۱۰۰۰ است. ماشینی از پولاد مایع که می‌تواند به هرشکلی درآید و توانایی خودبهبودبخشی دارد. کافی است به طرف‌اش شلیک کنید، سوراخی در آن به وجود می‌آید که از تویش تا چین قابل رؤیت است ولی بلافاصله، مثل جیوه، مولکول‌هایش توی هم می‌روند و باز سرجایشان برمی‌گردند و یک وجود کامل را می‌سازند. شرکت جلوه‌های ویژه لایت اینداستریال اند مجیک جورج لواس معجزه کرده و چنان تعقیب و گریزها و انفجارهایی خلق کرده که باورتان نخواهد شد.

کارگردان

جیمز کامرون، چند و چون حرفه‌اش را، هم در شرکت راجر کورمن و همکاری در ساخت در تولیدات علمی تخیلی‌اش آموخت و هم با جمع‌آوری انبوهی اطلاعات راجع به فیلم و سازوکارش. کامرون می‌گوید که ترمیناتور را از تصویر رباتی که از دل توده بزرگی آتش بیرون می‌آید، الهام گرفته است؛ یعنی مستقیماً به تأثیری اشاره می‌کند که از متروپلیس (۱۹۲۶) شاهکار فریتز لانگ گرفته است. سازندهٔ تایتانیک (۱۹۹۷)، پرفروش‌ترین فیلم تاریخ سینما، به سخت‌گیری‌هایش با عوامل و بازیگرانش شهرت دارد: «تا از کاری راضی نباشم به سراغ کار بعدی نمی‌روم». دیری نگذشت که کامرون، پس از ساخت پیرانا ۲: تخم‌ریزی (۱۹۸۱)، نخستین فیلم‌اش، با ترمیناتور (۱۹۸۴) و بیگانه‌ها (۱۹۸۶) گیشه را تسخیر کرد.

قرار بود چی بشه، چی شد

-اگرچه این یک «فیلم شوارتزنگری» است، ولی کامرون ابتدا خیال داشت یورگن پراشنو (زیردریایی) را برای ایفای نقش اصلی ایفا کند.

ترمیناتور اولین فیلم تاریخ است که ۱۰۰ میلیون دلار خرج برداشته است.

نظر منتقدها

هن هینسن (واشینگتن پست): «این فیلم نیست، بولدوزر است: بزرگ و قوی، که مقاومت در برابرش بیهوده است. این یک فیلم نیست، تانک است: با آن جلوه‌های ویژه بدیع، و آن چشم‌بندی‌های تکنیکی که انگشت به دهان باقی می‌گذارد… بهترین لحظات فیلم، قسمت‌های آرام‌ترش، آن‌جاست که به بازیگر فرصت داده شده که با هم تعامل داشته باشند. لایه‌های زیرین روایی در این‌جا غنی‌تر از ترمیناتور اصلی است؛ و یکی از خوانش‌هایش می‌تواند درباره خانواده باشد و پیدا کردن یک پدر.»

پیتر تراورس: «۱۳۵ دقیقه مشت‌کاری‌های بی‌امان فیلم، خسته می‌کند. ترمیناتور اولی اگر نیم‌ساعت کوتاه‌ترش می‌کردند، شسته رفته‌تر بود. این‌جا سازنده‌های فیلم شعارهای زیادی دربارهٔ صلح توی دهان همیلتون گذاشتند. کامرون موعظه‌گر خوبی نیست و همین کارش هم به ورطه هم لطمه زده بود. بعد هم آن هیبت تازه، نه به شواتزنگر می‌آید و نه فیلم. به این می‌آید که در دنباله سکوت بره‌ها، هانیبال آدم‌خوار را به یک گیاه‌خوار تبدیل کنیم.»

صحنهٔ فراموش‌نشدنی

جان متوجه می‌شود که ترمیناتور برای کشتن او نیامده است ولی در عین حال درست از مقصود و مفهوم او سر در نمی‌آورد.

جان کانر: برای کشتن من نیامده‌ای؛ این دستم آمده، هدفت چیه؟

ترمیناتور: مدموریت دارم ازت محافظت کنم.

جان کانر: واقعاً، کی تو رو فرستاده؟

ترمیناتور: خودت … ۳۵ سال بعد خودت منو برنامه‌ریزی می‌کنی تا همین حالا بیام و از خودت محافظت کنم.

دیدگاه خود را با ما اشتراک بگذارید:

ایمیل شما نزد ما محفوظ است و از آن تنها برای پاسخگویی احتمالی استفاده می‌شود و در سایت درج نخواهد شد.
نوشتن نام و ایمیل ضروری است. اما لازم نیست که کادر نشانی وب‌سایت پر شود.
لطفا تنها در مورد همین نوشته اظهار نظر بفرمایید و اگر درخواست و فرمایش دیگری دارید، از طریق فرم تماس مطرح کنید.