درمان قی کردن چشم

0

بی‌شک مواجهه با چشم‌های قی کرده پس از بیدار شدن از خواب صبحگاهی برای هیچ‌کس خوشایند نیست.

ترشحات زردرنگ در گوشه داخلی چشم، علامتی است که براثر بیماری‌های چشمی ایجاد می‌شود. قی کردن به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن چشم‌ها خارش‌ و سوزش‌ و ترشحات‌ غلیظ فراوان دارند و بعد از خوابیدن باعث‌ ایجاد قشری‌ روی‌ چشم‌ می‌شوند، تا جایی که‌ ممکن‌ است‌ مانع‌ بازشدن‌ آن شوند.

ترشحات چشم به طور معمول، صبح ها پس از برخواستن از خواب صبحگاهی دیده می شود. ترشح چشم به ندرت آسیب رسان است و در واقع جزیی از سامانه دفاعی بدن است.

در بسیاری موارد، این ترشحات زرد‌رنگ عارضه‌ای خطرناک محسوب نمی‌شود و به خودی خود بهبود می‌یابد، ولی گاه نیز از وجود مشکل جدی‌تری در چشم‌ها خبر می‌دهد. جالب است بدانید ترشحات چشم،بخشی از سیستم دفاعی بدن و یک علامت هشدار دهنده است، اما چرا چشم‌ها صبح‌ها قی می‌کند؟

ترشحات چشم به طور معمول، صبح‌ها پس از برخاستن از خواب صبحگاهی دیده می‌شود، زیرا معمولا این ترشحات در طول روز شسته می‌شود ولی درشب جمع و خشک می‌شود.

عفونت ملتحمه و التهابات پلکی،زخم‌های قرنیه، انسداد و عفونت مجاری یا مسدود شدن کیسه اشکی، از علت‌های رایج قی کردن محسوب می‌شود.

قی کردن چشم یا ترشحات زرد رنگ چشم علامت چیست

قی چشم اغلب اول صبح و هنگامی که از خواب بیدار شده اید اتفاق می افتد. اجتماع مایعی سفید رنگ در گوشه چشم! این عمل را قی می نامند. قی کردن چشم به علل مختلفی اتفاق می افتد. قی در هر زمانی که از خواب بر می خیزید ممکن است ترشح شده باشد حتی بعد از خواب ظهر. در ادامه با ماهمراه باشید.

ترشحات چشم بخشی از سیستم دفاعی بدن و در واقع یک علامت هشدار دهنده است.

گاهی این مایع خود را به صورت بیرون ریختن چند قطره اشک از چشم نشان می دهد و شما می دانید که اشک نیست. شاید از خود پرسیده باشید من که گریه نکرده ام، پس این آب چرا از چشم من می آید؟ در پاسخ باید به شما بگوییم که بیرون ریختن این قطره های آب ممکن است از سایر مجراهای صورتتان نیز اتفاق بیفتد، مانند زمانی که ناخودآگاه از بینی و دهانتان قطرات آب خارج می شود.

حال این قطرات آب ممکن است در چشمان، خود را به صورت مایعی سفید یا زرد رنگ نشان دهد که به اصطلاح به آن قی چشم می گوییم. این ترشحات سفید یا زرد رنگ در گوشه چشم در بیشتر موارد همان گرد و خاک ها، سلول های مرده و آلودگی هایی است که از این طریق از چشم خارج می شود و نوعی ترشح مخاطی محسوب می شود. قی چشم به این دلیل ترشح می شود که باکتری ها، آلودگی ها و گرد و خاک را از چشم دور کند.

قی کردن چشم

در واقع هر مرتبه که ما پلک می زنیم، پلک هایمان مانند شیشه پاک کنی عمل می کند که، آلودگی های سطح چشم را کنار می زند. اما هنگامی که خواب هستیم به این علت که چشمانمان را باز و بسته نمی کنیم، این آلودگی ها خارج نمی شود و به صورت قی در گوشه چشم هایمان جمع می شود و به همین دلیل است که هنگام بیدار شدن از خواب در صبح گوشه چشمانمان قی دارد. تجمع بیش از حد قی در چشمان ممکن است نشان از بیماری باشد، به همین علت در صورت افزایش ناگهانی و بیش از حد آن حتما این موضوع را با یک چشم پزشک در میان بگذارید.

چرا چشم‌ها قی می‌کند؟

عمده‌ترین علت قی کردن چشم، عفونت و آلودگی باکتریایی، ویروسی و قارچی است.

گاهی این عارضه بدون دخالت عامل عفونی و به علت آلرژی ملتحمه بروز می‌کند. به‌علاوه افرادی که به‌طور مکرر چشم‌هایشان را تحریک می‌کنند و دستمال به چشم می‌کشند، مستعد عفونت چشمی هستند که به‌صورت ترشحاتی نخ مانند از جنس موکوس چشم بروز می‌کند. این ترشحات، حالت عفونی ندارد و در صورت عدم‌تحریک چشم‌ها بهبود می‌یابد، اما اگر ترشحات چشم به اندازه‌ای باشد که پلک‌ها را به هم بچسباند، حکایت از عفونت چشم دارد که باید جدی گرفته شود.

چشم قی کرده نوزاد

جمع شدن ترشح زرد رنگ در گوشه چشم نوزادان شایع است که مانع باز شدن چشم آنان می‌شود. همچنین چسبندگی پلک‌ها از علائم عفونت چشمی در نوزادان است.

قی‌کردن چشم‌نوزادان، دلایل خاص خود را دارد و از عمده ترین دلایل، انسداد مادرزادی مجرای اشکی است.

گاهی به علت تماس نوزاد با میکروب‌های کانال زایمان، این مشکل در روزهای اول تولد بروز می‌کند که باید بسرعت تحت درمان قرار بگیرد. ترشحاتی که هنگام زایمان از مادر خارج می‌شود، در تماس مستقیم با چشم نوزاد قرار دارد .

توجه داشته باشید، ناتوانی نوزاد و حساسیتی که در مقابل عفونت‌ به خاطر ضعیف بودن سیستم ایمنی دارد، از دیگر عوامل بروز عفونت چشمی است. البته این عفونت با سرعت به درمان جواب می‌دهد.

چشم‌هایتان را بشویید

درمان ساده ترشحات چشمی در خانه، صرفا معطوف به شست و شوی چشم‌ها با پنبه نرم تمیز و آب ولرم یا چای کمرنگ می‌شود، اما اگر قی زرد یا سبز رنگ باشد و با قرمزی، سوزش و خارش چشم همراه باشد، باید به چشم پزشک مراجعه شود.

وی تاکید می‌کند: اگر چشم عفونت کرده باشد، به قطره چشمی آنتی‌بیوتیک یا آنتی‌بیوتیک خوراکی تحت نظر چشم پزشک نیاز خواهد بود.

عفونت چشم مسری است

توجه داشته باشید، ترشح عفونی چشم، مسری است و در صورت رعایت نکردن بهداشت به چشم دیگر یا به چشم سایر افراد خانواده منتقل می‌شود.

توجه به چند نکته مهم بهداشتی در چنین شرایطی ضروری است. حوله‌ شخص تا تکمیل دوره درمان باید از دیگران جدا شود و بهداشت و شست‌وشوی دست و لباس‌ نیز مورد توجه جدی قرار بگیرد. اگر ترشحات چشم باز هم بهبود پیدا نکند، باید از ترشحات چشم،کشت آنتی‌بیوگرام گرفته شود و وضعیت مجاری اشکی نیز مورد ارزیابی قرار گیرد.

به چشم پزشک مراجعه کنید

این عوارض هنگام مشاهده ترشحات چشمی، مراجعه به چشم پزشک را ضروری می‌کند:

حجم ترشحات چشم به اندازه‌ای است که سبب چسبیدن پلک‌ها به هم می‌شود که نشانه عفونت خواهد بود.

ترشح چشمتان زیاد می‌شود و با ماساژ گوشه داخلی چشم (در کنار بینی) چرک خارج می‌شود.

پلک‌ها قرمز و متورم می‌شود.

چشم‌ درد می‌گیرد.

کاهش‌ بینایی‌، تاری‌ دید یا دوبینی‌ اتفاق می‌افتد.

جسم‌ خارجی‌ در چشم مشاهده می‌شود که‌ براحتی‌ برداشته نمی‌شود.

چشم‌ جراحت پیدا می‌کند.

مواد شیمیایی‌ به‌ داخل‌ چشم‌ پاشیده می‌شود.

کودک‌ کوچک تر از یک‌ ماه، دچار التهاب چشم می‌شود.

ترشح‌ تمیز و شفاف‌ یا قرمزی‌ چشم‌، بیش ‌از یک‌ هفته‌ طول‌ می‌کشد.

چشم‌ها بعد از سه‌ روز مداوا بهبود پیدا نمی‌کند.

 


علل قی کردن چشم

– بسته شدن مجرای اشکی چشم

– عفونت پلک

– التهاب پلک (بلفاریت)

– التهاب مژه ها

– التهاب‌ ملتحمه‌ چشم‌

– عفونت باکتریایی چشم

– عفونت ویروسی چشم

– مواد آلرژن‌ یا حساسیت‌زا مثل گرده گیاهان یا آلودگی هوا

– مواد آرایشی چشم

– کلر آب استخر هنگام شنا

– خشکی چشم در اثر وزش باد

– سرماخوردگی

– وجود اجسام‌ خارجی‌ در چشم‌ مثل:‌ مژه، ذرات‌ کوچک‌ فلزات‌، گرد و غبار یا شن‌.


بلفاریت blepharitis یا همان قی کردن بیش از حد چشم یکی از بیماری های شایع چشمی است که ممکن است بسیاری از مردم آن را تجربه کرده باشند. پوسته پوسته شدن چشم یکی از علایم آن است.

بلفاریت التهاب پلک ها و و فولیکول های مژه است. این بیماری شایع و اغلب طولانی مدت است ولی خوشبختانه نمی تواند به طور دایمی به بینایی آسیب بزند.بلفاریت امکان دارد در التهاب پلک ها، مژه ها، غدد چربی میبومین (غددی که ترشحات آن ها، حرکت پلک را آسان می کند) و ملتحمه چشم (روی سفیدی چشم) نیز دیده شود.

بلفاریت می تواند در اثر عفونت های باکتریایی نیز ایجاد شود ولی مسری نیست. افراد مبتلا به بیماری های پوستی مانند روزاسه، سبوره، دارندگان پوست چرب، شوره سر یا مبتلایان به خشکی چشم بیشتر مستعد ابتلا به بلفاریت هستند.

علایم بلفاریت

بلفاریت به دو شکل رخ می دهد: بلفاریت قدامی و بلفاریت خلفی. در بلفاریت قدامی قسمت جلویی و خارجی پلک که محل اتصال مژه هاست درگیر می شود. دو علت شایع بلفاریت قدامی، عفونت های میکروبی و سبوره(پوسته پوسته شدن) هستند. در بلفاریت خلفی که ناشی از مشکلات غدد چربی پلک است، قسمت داخلی پلک گرفتار می شود. دو بیماری پوستی که سبب بلفاریت خلفی می شوند عبارتند از: آکنه روزاسه و شوره سر. وجود زخم های کوچک روی پلک. اگر لبه پلک زخم شود، روی این زخم ها دلمه بسته خواهد شد. اگر این دلمه ها برداشته شود، خون ریزی رخ خواهد داد. تحریک و اذیت شدن چشم در صورتی که پوسته های لبه پلک به درون چشم بیفتند.پوسته پوسته شدن روی مژه ها و در گوشه چشم یا روی پلک وحساسیت به نور.به محض مشاهده چنین علایمی، فرد باید به چشم پزشک مراجعه کند.

درمان بلفاریت
خط اول درمان بلفاریت، حفظ بهداشت پلک است. تمیز نگه داشتن پلک ها نیز باید به واسطه شست وشوی دایم و مرتب مژه ها با شامپو بچه باشد تا لبه های پلک و شوره ها و پوسته ریزی ها تمیز شود. شامپو زدن به چشم در این افراد باید مدام انجام شود نه برای چند روز، چرا که این افراد زمینه این بیماری را دارند و در صورت رعایت نکردن این اقدامات ممکن است بلفاریت عود کند. کمپرس گرم سبب شل شدن پوسته های روی چشم می شود و به این ترتیب هنگام تمیز کردن پلک این پوسته ها راحت تر جدا می شوند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر در زمان این شخصیت‌های معروف مجله تایم وجود داشت و قرار بود روجلد شماره شخصیت سال شوند!

مجله تایم یک نشریه خبری هفتگی معروف است که طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله سیاست، رویداد‌های جهانی، علم، فناوری، سرگرمی و غیره را پوشش می‌دهد. اولین بار در سال 1923 منتشر شد و از آن زمان به یکی از تأثیرگذارترین و شناخته شده‌ترین مجلات در…

آینه‌ها در فیلم‌ها: فیلمسازها چگونه دوربین‌ها را موقع فیلمبرداری از آینه‌ها ناپدید می‌کنند؟!

هنگام تماشای فیلم، برخی از بینندگان دوست دارند به دنبال خطا‌هایی باشند، مانند یافتن شواهدی از دوربین‌ها و پرسنل ضبط فیلم یا بوم صدابرداری مشخص در یک صحنه و امثال آن. یکی از موقعیت‌های دشوار برای فیلمسازهای، زمانی است که یک صحنه شامل آینه‌ها…

این عکس‌های تاریخی را یا ندیده‌اید یا احتمالش کم است که دیده باشید!

پسرک «بانجو» نوا» با سگش -  تقریباً در اوایل دهه 1900جورج لوکاس قبل از تکامل جلوه‌های کامپیوتری، 1984فضای داخلی خطوط قطار اورینت اکسپرس،  سال 18831947. دختری در حال بازی با ماشین اسباب‌بازی، شهر نیویورک، عکس از فرد…

مجموعه عکس‌های پرتره زیبا هیلاری گولد از افراد مسن سندرم داون، پیش‌فرض‌های ذهنی ما را به چالش می‌کشد

یک مجموعه عکس با معنا و زیبا گرفته شده توسط هیلاری گولد، با عنوان «من اینجا هستم» این تصور نادرست مردم را به چالش می کشد که افراد مبتلا به سندرم داون تا سنین پیری نمی‌توانند زندگی گنند.برای مثال هیلاری گولد، عکس پرتره جوآن، زنی 84 ساله…

جالب و گاهی خنده‌دار: آدم‌هایی که خیلی شبیه تابلو یک آگهی کنارشان هستند!

گاهی شباهت آدم‌ها به هم عجیب به نظر می‌رسند. حالا در نظر بگیرید که کاملا تصادفی اشخاصی در کنار تابلویی یا آگهی دیواری ایستاده باشند و چهره آنها به یکی از شخصیت‌های تابلو یا آگهی شباعت زیادی داشته باشد یا اصلا فرد افزونه‌ای برای مفهوم تبلیغ…

کودکی که از کتابخانه عمومی شهر می‌خواستند بیرون بیندازندش، اما فضانورد شد!

دو برادر به نام‌ها رونالد (چپ) و کارل مک نیر (راست) با 10 ماه اختلاف در جنوب جدا شده به دنیا آمدند. این دو در دوران کودکی تا بزرگسالی جدایی‌ناپذیر بودند.در سال 1959، رونالد مک نیر 9 ساله به یک کتابخانه عمومی در لیک سیتی در کارولینای…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.