چه داروهایی می‌توانند التهاب مری یا ازوفاژیت شوند؟

ازوفاژیت ناشی از قرص (pill esophagitis)

داروهای متعددی می‌توانند باعث زخم مری شوند، به شرط آن که مدت طولانی در تماس با مخاط مری قرار داشته باشند. داروهایی که بیشتر باعث این حالت می‌شوند، تتراسیکلین‌ها، ترکیبات پتاسیم، داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی، سولفات آهن، و آلندرونات (از بیس فسفونات‌ها) می‌باشد.

این بیماران از درد اپی‌گاستری با انتشار به پشت و نیز دیس‌فاژی و درد بلع دردناک شکایت می‌کنند.

درمان به صورت علامتی بوده و داروهای موضعی مثل لیدوکائین غلیظ ممکن است در رفع ناراحتی مؤثر باشند.

پیشگیری از ازوفاژیت قرصی با مصرف مقادیر کافی مایعات (بیش از mL ۱۲۰ همزمان با خوردن قرص) انجام‌پذیر است. به بیمار باید آموزش داد که تا مدت کوتاهی بعد از خوردن قرص از خوابیدن خودداری کند.

 

دیدگاه خود را با ما اشتراک بگذارید:

ایمیل شما نزد ما محفوظ است و از آن تنها برای پاسخگویی احتمالی استفاده می‌شود و در سایت درج نخواهد شد.
نوشتن نام و ایمیل ضروری است. اما لازم نیست که کادر نشانی وب‌سایت پر شود.
لطفا تنها در مورد همین نوشته اظهار نظر بفرمایید و اگر درخواست و فرمایش دیگری دارید، از طریق فرم تماس مطرح کنید.