سینوزیت چه علت‌ها و انواعی دارد و شیوه‌‌های تشخیص و درمان آن کدامند؟

0

پیشگیری با آنتی‌بیوتیک برای جلوگیری از بروز سینوزیت میکروبی حاد عودکننده توصیه نمی‌شود.

– سینوزیت، وضعیتی التهابی است که در یک یا چند زوج ساختمان احاطه کننده حفرات بینی موسوم به سینوس ایجاد می‌شود. سینوس‌ها حفراتی پر از هوا در استخوان‌های صورت هستند که موجب سبک شدن جمجمه و بهبود طنین صدا می‌شوند. این حفره‌ها به وسیله اپی‌تلیوم مژک‌دار تنفسی پوشیده و به داخل بینی تخلیه می‌شوند.

– سینوس های فکی بالا – سینوس‌های ماگزیلر) و سینوس‌های غربالی – سینوس‌های اتمویید) در هنگام تولد وجود دارند. عدم تشکیل یک طرفه سینوس پیشانی – فرونتال) شایع است و در ۴٪ افراد، سینوس‌های پیشانی به شکل دو طرفه تشکیل نمی‌شوند. سینوس‌های شب‌پره‌ای – اسفنویید) آخرین سینوس‌هایی هستند که به وجود می‌آیند و معمولاً بلوغ آن‌ها تا ۲۰ سالگی طول می‌کشد.

– سینوس‌ها با یکدیگر ارتباط دارند و به مسیرهای بینی هم متصل هستند.

  • اگرچه در اکثر موارد، بیش از یک سینوس مبتلا می‌شود، ایجاد سینوزیت در سینوس فک بالا شیوع بیشتری دارد. سینوزیت‌های اتمویید، فرونتال و اسفنونید از نظر شیوع به ترتیب در رده‌های بعدی قرار دارند.

– هر یک از سینوس‌ها با اپی‌تلیوم تنفسی تولید کننده مخاط پوشیده می شوند که با عملکرد مژگانی از طریق سوراخ سینوس به حفره بینی انتقال می‌یابد. به طور طبیعی، مخاط در سینوس‌ها تجمع پیدا نمی‌کند و علی رغم مجاورت با مسیرهای پر از باکتری بینی، استریل باقی می‌ماند. در صورت بسته‌شدن سوراخ سینوس یا به دنبال اختلال یا فقدان عملکرد مژگانی، ترشحات احتباس پیدا می‌کنند و علایم و نشانه‌های سینوزیت ایجاد می‌شوند.

ویروس‌ها، باکتری‌ها و قارچ‌ها ترشحات مزبور را آلوده می‌کنند.

نکته

سینوزیت، ازنظر شیوع، پنجمین بیماری‌ای است که برای درمان آن آنتی بیوتیک تجویز می‌شود.

– سینوزیت ممکن است به شکل حاد یا مزمن؛ عفونی یا غیر عفونی و ویروسی، باکتریایی یا قارچی ایجاد شود.

– ممکن است سینوزیت در افراد مبتلا به انحراف تیغه بینی، پولیپ بینی و کوچک بودن سوراخ‌های سینوس ایجاد شود

– در اکثر موارد سینوزیت به دنبال عفونت پس از سرماخوردگی با سایر عفونت‌های مجاری تنفسی فوقانی ایجاد می‌شود.

– میکروب‌های عامل سینوزیت مسری هستند.

– سینوزیت ممکن است در اثر استعمال دخانیات، عطسه شدید با دهان بسته، عوامل آلرژیک یا خودایمنی ایجاد شود. شیرجه زدن به داخل آب، بدون بستن بینی و نیز خستگی می‌تواند باعث سینوزیت شود.

– باکتری‌های موجود در عفونت‌های دندانی یا دستکاری‌های دندانپزشکی می‌توانند به حفره‌های سینوسی واقع در استخوان گونه حمله کنند. به عنوان مثال آبسه‌ریشه یک دندان واقع در فک بالا می‌تواند به داخل حفره سینوس فکی انتشار پیدا کند.

– سینوزیت فک بالا – ماگزیلر موجب درد یا احساس فشار در ناحیه گونه و فک بالا – مانند درد دندان و سردرد) می‌شود و سینوزیت پیشانی – فرونتال) با درد یا احساس فشار در حفره سینوس پیشانی در پشت و بالای چشم‌ها و سردرد همراه است.

سینوزیت غربالی – اتمویید با درد یا احساس فشار در بین و یا پشت چشم‌ها، سردرد، و احتمالاً تورم پلک بالا مشخص می‌شود.

سینوزیت شب‌پره‌ای – اسفنویید، باعث بروز درد یا احساس فشار در پشت چشم‌ها و اغلب با انتشار به قسمت بالای سر می‌شود. و در مراحل اولیه سینوزیت‌ها معمولاً احتقان بینی همراه با ترشح سبز مایل به زرد و گاهی رگه‌های خونی، احساس فشار در داخل سر، درد چشم‌ها، سردرد که در هنگام صبح یا در زمان خم شدن به جلو و یا هنگام سجده) بدتر می‌شود، درد گونه‌ها – که ممکن است شبیه درد دندان باشد)، گاهی سرفه که معمولاً بدون خلط است، گاهی اختلال خواب و تب وجود دارد.

– در مراحل پیشرفته سینوزیت سینوس کاملاً بسته می‌شود و ترشحات در داخل سینوس تجمع می‌یابند و درد پیشرفته وجود دارد.

– سینوزیت حاد به سینوزیتی گفته می‌شود که کمتر از ۴ هفته به طول می‌انجامد. اکثر سینوزیت‌ها از این نوع هستند.

– افتراق سینوزیت میکروبی از ویروسی از طریق بالینی دشوار است و در نتیجه در ۸۵ تا ۹۵ درصد موارد، آنتی بیوتیک تجویز می‌شود.

– تعدادی از عوامل عفونی و غیر عفونی منجر به انسداد حاد سوراخ سینوس‌ها یا اختلال عملکرد مژگانی، و در نتیجه، بروز سینوزیت حاد می‌شوند. علل غیر عفونی عبارتند از تب یونجه – رینیت آلرژیک)، ضربه ناشی از فشار – بارو تروما؛ مثلاً به دنبال شیرجه زدن در آب، یا سفر با هواپیما) یا مواجهه با محرک‌های شیمیایی.

تومورهای بینی و سینوس‌ها می‌توانند موجب انسداد سوراخ سینوس و تولید سینوزیت شوند. در بخش آی‌سی‌یو بیمارستان‌ها، لوله‌گذاری نای از راه بینی از عوامل خطر مهم بروز سینوزیت بیمارستانی است.

در صورت ابتلا به سینوزیت در محل اقامت کنید که دمای مناسب و یکسان داشته باشد و نیز از خم کردن سر به پایین خودداری نمایید.

درمان‌های مرسوم

– پس از تشخیص بیماری که براساس معاینه، رادیوگرافی، CT اسکن سینوس‌ها – بهترین روش)، آزمایش خون، کشت ترشحات و آندوسکوپی سینوس‌ها صورت می‌گیرد، تجویز دارو به وسیله پزشک انجام می‌شود. اکثر بیماران مبتلا به راینوسینوزیت – التهاب بینی و سینوس) بدون استفاده از آنتی‌بیوتیک بهبود می‌یابند. رویکرد ارجح اولیه در افراد مبتلا به نشانه‌های خفیف تا متوسط و کوتاه مدت، تسهیل تخلیه سینوس‌ها با استفاده از داروهای ضداحتقان خوراکی و موضعی، شستشوی بینی با محلول سالین، و در افراد دارای سابقه سینوزیت مزمن یا آلرژی، مصرف کورتون‌های داخل بینی است. در صورت عدم بهبود بیماران بزرگسال، پس از ۷ روز و یا کودکان، پس از ۱۰ تا ۱۴ روز، در موارد بهبود نیافتن بیماران مبتلا به نشانه‌های شدیدتر – بدون توجه به مدت ابتلا) باید از آنتی‌بیوتیک استفاده نمود. معمولاً از آنتی بیوتیک‌هایی مانند آموکسی‌سیلین، کوتری موکسازول، لووفلوکسالین، سفوروکسیم، یا سفدینیر استفاده می‌شود. مصرف مسکن و اسپری‌های ضد احتقان بینی مفید است.

– در ۱۰٪ موارد، آنتی‌بیوتیک درمانی بی‌تأثیر است. در این موارد پزشک متخصص گوش و حلق و بینی از مکش – آسپیراسیون) و یا شستشوی سینوس برای درمان بیمار استفاده می‌کند.

احتیاط

اسپری با قطره ضداحتقان باید فقط به مدت چند روز و بر طبق دستور پزشک مصرف شود.

– در سینوزیت شدید یا در صورت بروز عوارض داخل جمجمه‌ای مانند آبسه یا گرفتاری چشمی باید با عمل جراحی و تجویز آنتی‌بیوتیک وریدی به درمان بیمار پرداخت.

– درمان نسبتا جدید سینوزیت، نوعی جراحی موسوم به جراحی عملکردی آندوسکوپیک سینوس – functional endoscopic sinus surgery FESS) است که جانشین اعمال جراحی قبلی شده است.

– امروزه از روش جدید دیگری موسوم به بالون سینوپلاستی هم استفاده می‌شود که در آن، با استفاده از بالون، منافذ سینوس‌ها باز می‌شود.

  • در روش جدید دیگر درمان سینوزیت بافت مبتلا در دمای ۴۰- تا ۷۰- درجه سانتی‌گراد برداشته می‌شود.

– سینوزیت مزمن، سینوزیتی است که در آن، التهاب سینوس بیش از 12 هفته به طول می‌انجامد و ممکن است در اثر باکتری‌ها یا قارچ‌ها ایجاد شود و معمولاً علاج قطعی آن بسیار دشوار است. درمان‌های مکرر با آنتی‌بیوتیک و نیز درمان‌های جراحی متعدد در این بیماران، خطر تجمع عوامل بیماری‌زای مقاوم به آنتی‌بیوتیک و عوارض جراحی را افزایش می‌دهد.

– درمان‌های موضعی سینوزیت عبارتند از: قراردادن حوله گرم بر روی صورت؛ استنشاق بخارگرم – و نه داغ؛ تنفس در بخار گرم حمام؛ شستشوی بینی با محلول سالین گرم.

درمان تغذیه‌ای

  • نوشیدن مایعات فراوان به منظور کمک به رقیق شدن ترشحات مخاطی

– خوردن مایعات گرم مثل چای و سوپ جوجه مفید است.

– مصرف الکل موجب تشدید تروم و سینوس‌ها می‌شود و باید از آن خودداری نمود.

پیشگیری

– برای پیشگیری از بروز سینوزیت باید عفونت‌های تنفسی ایجاد شده فوراً به وسیله پزشک تحت درمان قرار بگیرند. عدم مواجهه با عوامل زمینه‌ساز سینوزیت و نکشیدن سیگار از راه‌های مهم پیشگیری سینوزیت است.

– آیا سینوزیت عوارض خطرناکی دارد؟

– در اکثر موارد، سینوزیت به آنتی‌بیوتیک‌ها و درمان طبی پاسخ می‌دهد ولی به ندرت ممکن است عفونت به استخوان‌های اطراف چشم یا پرده‌های محافظ مغز – مننژ) سرایت کند و منجر به عوارض خطرناکی مانند مننژیت یا التهاب مغز – آنسفالیت) شود. گاهی سینوزیت موجب بروز عارضه خطرناکی به نام ترومبوز سینوس غاری – سینوس کاورنو) مغز می‌شود که در آن خون در سیاهرگ‌های اطراف این سینوس لخته می‌شود وجریان خون مغز را قطع می‌کند و حالتی شبیه سکته مغزی به وجود می‌آید.­


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

بهترین سایت‌ها برای پیدا کردن کتاب‌هایی که با سلیقه شما جور هستند

آیا می‌خواهید از مطالعه کتاب لذت ببرید؟ در اینجا سایت‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که کتاب‌هایی خوبی بر مبنای مطالعات لذت‌بخش قبلی به شما توصیه می‌کنند.هیچ چیز دلهره آورتر از رفتن به یک کتابفروشی بدون فهرست خرید نیست. شما کلی وقت…

اگر نسخه پنجابی سریال بریکینگ بد ساخته می‌شد!

بریکینگ بد یک سریال تلویزیونی درام تلویزیونی بسیار محبوب آمریکایی است که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳ از شبکه AMC پخش می‌شد. این سریال توسط وینس گیلیگان ساخته شد و برایان کرانستون در نقش والتر وایت، معلم شیمی دبیرستانی که به سرطان ریه مبتلا است و…

نمونه‌های جالبی از اختراعاتی که فراموش شدند، یا تکامل یافتند یا به کلی به صورت دیگری تغییر پیدا…

در طی دهه‌ها و قرن‌های انسان‌های اختراعات گوناگونی کرده‌اند. از برخی از آنها در ابتدای امر تصور می‌شد که استقبال خوبی شود، اما در نهایت فراموش شدند، برخی با تغییرات نه چندان بنیادین همچنان به همان صورت تولید می‌شوند، برخی با تغییرات جدی و…

چرا غذاها در کتاب‌های مصور و انیمیشن‌ها اینقدر اشتها برانگیزند؟!

دوران کودکی خودم را که به یاد می‌آورم، یاد کتاب‌های داستان مصور می‌افتم که در بعضی از صفحات آن عکس میزهای پر از غذا درج شده بود. نقاشی‌های آنقد آنقدر خوب بودند که تصور می‌کردم میوه‌ها و مرغ و بوقلمون و سوسیس فرنگی‌ها مسلما باید کیفیت…

خارج از کادرهای عکس‌های مشهور چه گذشته؟ حالا کاربران می‌خواهد با هوش مصنوعی Generative Fill فتوشاپ…

هوش مصنوعی به سرعت در حال توسعه است و هر روز می بینیم که چقدر توسعه پیدا می‌کند. یکی از پیشرفت‌های تازهاخیراً ابزار جدید AI Generative Fill فتوشاپ بوده است.با کمک آن می‌توان بسیار ساده چیز ناخواسته‌ای را حذف کرد یا اشیایی را اضافه کرد…

روسای جمهوری آمریکا به صورت تصاویر خیالی شبیه گیم‌های رل پلیینگ ژاپنی!

توجه: تصاویر را میدجرنی ساخته و سازنده ظاهرا فارغ از سمت و سوی سیاسی و فقط یک نوع بیان هنری دست به این کار زده است.جو بایدن:دونالد ترامپ:باراک اوباما:جورج دبلیو بوش:بیل کلینتون:جورج بوش پدر:…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.