اختراع اتفاقی یکی از صداهای رایج در موسیقی راک

0

این همه سروصدا برای چیه؟

«مارتی رابینز»، خوانندهٔ موسیقی کانتری مشغول ضبط ترانهٔ «نگران نباش» در استودیویی در شهر «تشویل» بود و نوازندهٔ افسانه‌ای «گریدی مارتین» – که با هر کس از الویس پریسلی گرفته تا «بینگ کرازبی» کار کرده بود- برای ترانه‌اش گیتار بیس شش سیم می‌نواخت.

وقتی ناظر ضبط «گلن سنادی» آهنگ ضبط شده را برایشان پخش کرد، یک مبدل صدای خراب در میکسر، باعث شد صدای بیس خش‌دار و «دیستورت» شنیده شود. آن‌ها هم تصمیم گرفتند ایراد را برطرف نکنند و بگذارند ترانه همان طور منتشر شود، البته ترانه هم به صدر جدول ترانه‌های پرفروش کانتری راه یافت.

سنادی آن خط خراب را همان طور نگه داشت و هر بار که دیگران هم همان صدا را می‌خواستند از آن استفاده می‌کرد. وقتی بلاخره مبدل کاملاً نابود شد، «سعی کردم همون صدا را با ترانزیستورها درست کنم.»

تبلیغ: دوره آموزش الکترونیکی: پداگوژی، ابزارها و تولید محتوای آموزشی

سنادی ابداع جدیدیش را در سال ۶۲ به کمپانی گیبسون عرضه کرد و به این ترتیب سر و کلهٔ «جعبهٔ افکت خش‌دار مایسترو»، که اولین جعبه افکت گیتار الکتریک بود، پیدا شد. کمپانی گیبسون محصول تازه‌اش را به عنوان وسیله‌ای که باعث می‌شود از گیتار الکتریک صدای ویلون سل یا ساز بادی دربیاید تبلیغ و ۵ هزار دستگاه از آن تولید کرد که در ابتدا فروش چندانی نداشت.

یک گیتاریست ۲۲ ساله این جعبه افکت را خریده بود و البته فکر می‌کرد که باعث می‌شود صدای گیتار به طور متقلبانه‌ای تغییر کند، اما با این حال تصمیم به امتحان صدای آن روی یک ترانهٔ جدید گرفت.

این یتاریست کسی نبود جز «گیث ریچاردز» از گروه «رولینگ استونز» و البته آن ترانه هم چیزی نبود جز «Satisfaction». که به زودی تبدیل به سکوی پرتاب گروه و یکی از بزرگترین ترانه‌های تاریخ راک اند رول شد. وقتی این ترانه به صدر جدول راه پیدا کرد، همهٔ جعبه افکت‌های گیبسون به فروش رسید. و البته صدای دیستورت و خش‌دار تبدیل به صدای جدید موسیقی راک شد.

“اگر حرف من برو داشت، هیچ وقت این آهنگ منتشر نمی‌شد. این ساده‌ترین چیزی بود که یکی می‌تونست بهش بگه آهنگ. تازه به نظرم صدای دیستورت گیتار هم تقلبی بود. وقتی حرف شد که به عنوان تک- آهنگ منتشرش کنیم پاموکردم تو یه کفش و گفتم امکان نداره!”

ممکن است شما دوست داشته باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.