الکترومغناطیس توسط چه کسی نخستین بار کشف شد؟

0

الکترومغناطیس Electro Magnetic

سال اکتشاف: 1820

این کشف چه می‌گوید؟

هر جریان الکتریکی باعث به وجود آمدن میدان مغناطیسی می‌شود و بالعکس.

چه کسی آن را کشف کرد؟

هانس اورستد Hans Orsted


قبل از 1820 تنها مغناطیس شناخته شده، سنگ مغناطیس و سوزن آهن‌ربا بود که جهت را نشان می‌داد و مغناطیسش ضعیف بود. اکنون دنیای ما پر است از موتورهای الکتریکی و مولدهای الکتریکی که در آن‌ها الکترومغناطیس‌های نیرومند وجود دارد. هر مو خشک کن، مخلوط‌کن و ماشین لباسشویی با این سامانه کار می‌کند. زندگی و صنایع ما به موتورهای الکتریکی متکی است و همه با الکترومغناطیس کار می‌کنند.

کشف سال ۱۸۲۰ که یکی از مهم‌ترین اکتشافاتی بود که زندگی جدید را برای ما ممکن کرد. کشف اورستد امکانات تحقیقات و پیشرفت‌های علمی را فراهم کرد. این کشف راه را برای دانشمندانی همچون آندره آمپر Andre Ampere و مایکل فارادی Michael Farady هموار کرد.


هانس اورستد به سال ۱۷۷۷ در جنوب دانمارک متولد شد. او در دانشگاه به تحصیل علوم پرداخت، اما بیشتر به تحصیل فلسفه راغب بود. اورستد به نظریه جان ریتر متمایل بود که اعتقاد داشت یکپارچگی در تمام نیروهای طبیعی وجود دارد و تمام این نیروها از «اور کرافت» یا نیروی اولیه سرچشمه می‌گیرند. بعدها سعی کرد واکنش‌های را با استفاده از مفهوم این نیروی اولیه سر و سامان دهد.

تحقیق جدی بر روی الکتریسیته از زمانی که بنیامین فرانکلین آزمایش بر روی الکتریسیته ایستا و تولید جرقه در بطری‌های لیدن را انجام داد آغاز شد. بعد در ۱۸۰۰ ولتا باتری و نخستین جریان مداوم الکتریسیته را اختراع کرد. ما بین سال‌های ۱۸۰۰ و ۱۸۲0 شصت و هشت کتاب درباره الکتریسیته نوشته شد.

تنها عده کمی از دانشمندان حدس می‌زدند که ممکن است رابطه‌ای میان الکتریسیته و مغناطیس وجود داشته باشد. در 1776 و ۱۷۷۷ آکادمی علوم باواریا جایزه‌ای تعیین کرد برای هر کس که بتواند پاسخ این سؤال را بدهد: آیا شباهت فیزیکی ما بین نیروهای الکتریکی و مغناطیسی وجود دارد؟ هیچ‌کس نتوانست جواب مناسبی پیدا کند. در ۱۸۰۸ انجمن علمی لندن همان پیشنهاد را ارائه داد و برنده‌ای پیدا نشد.

در بهار سال ۱۸۲۰ هانس اورستد سخنرانی در یکی از کلاس‌های درسش ایراد کرد و اتفاق عجیبی افتاد. او کشف بزرگی کرد – تنها کشف علمی بزرگ که در برابر شاگردان کلاس اتفاق افتاد – قرار بود او آزمایشی را در برابر شاگردان انجام دهد و نشان دهد چطور جریان الکتریکی، سیم پلاتینیوم را گرم می‌کند. اورستد کارش را برای الکتریسیته یا جریان مغناطیسی متمرکز نکرده بود. هیچ‌کدام برای او جالب نبود. اما از سر اتفاق یک سوزن مغناطیسی (قطب‌نما) روی میز بود.

به محض آن‌که اورستد سر باتری را به سیم وصل کرد. سوزن قطب‌نما چرخید و عمود بر سیم پلاتینیوم قرار گرفت. وقتی باتری را قطع کرد سوزن سر جای خود بازگشت.

هر بار او جریان الکتریکی را وصل می‌کرد سوزن به طرف سیم می‌چرخید. شاگردان اورستد مجذوب این اتفاق شده بودند.

اورستد تا سه ماه بر روی این واقعه کار نکرد، تا تابستان ۱۸۲۰ رسید بعد او یک رشته آزمایش ترتیب داد تا بفهمد آیا نیروی الکتریسیته باعث جذب سوزن قطب‌نما می‌شود یا آن را دفع می‌کند. هم‌چنین می‌خواست این اتفاق را به اورکرافت (نیروی اولیه) ربط دهد.

او سیم را بالا، زیر و در طرفین سوزن قرار داد؛ جریان را برعکس کرد. به جای یک سیم، از دو سیم استفاده کرد. با هر تغییر در سیم و جریان، منتظر بود که تأثیری متفاوت از عملکرد سوزن را ببیند.

سرانجام متوجه شد که جریان الکتریکی به طور همزمان هم نیروی جاذبه و هم دافعه دارد. بعد از ماه‌ها مطالعه او نتیجه گرفت که جریان الکتریکی، نیروی مغناطیسی به وجود می‌آورد که پدیده‌ای جدید بود – و با نیروهایی که نیوتون شرح داده بود به طور اساسی فرق داشت. سرانجام مفهوم الکترومغناطیس کشف شده بود.


شفق‌های بورالیس یا «نورهای شمالگان» پدیده‌ای مغناطیسی است و زمانی که ذرات با بار الکتریکی خورشید با میدان مغناطیسی زمین برخورد می‌کنند به وجود می‌آید. در نیمکره جنوبی این نورهای پرده‌مانند، شفق‌های استرالیس یا «نورهای جنوبگان» نامیده می‌شوند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تجدید خاطره‌ای با وبلاگستان – اسکرین شات‌هایی از برخی از وبلاگ‌های قدیمی خوب

شبکه‌های اجتماعی وبلاگ‌ها را فرونرخیتند. دلایل فروریختن آنها بسیار بیشتر از محبوب شدن شبکه‌های اجتماعی بود:1- بسته شدن ابزارهای رایگان‌های وبلاگ‌نویسی2- نوع نوشتن وبلاگ‌نویس‌ها که هم بسیار انرژی‌بر و وقت‌گیر بود و هم به خاطر…

عکس‌هایی از ترسناک‌ترین ساختمان‌های دنیا – آلبوم عکس

چرا برخی از ساختمان‌ها و خانه‌ها خیلی ترسناک به نظر می‌رسند. اینها دسته از سکونت‌گاه‌ها طیف گسترده‌ای دارند:- آنهایی که سایه روشن شب ترسناک‌شان می‌کند و هنگام روز یک ساختمان تقریبا عادی هستند.- آنهایی که مدت‌ها متروک مانده‌اند و…

حومه‌نشینی چرا شکل می‌گیرد و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟ + گالری عکس‌هایی از زشتی‌های این پدیده

مناطق حومه شهر، جوامع مسکونی هستند که در حومه مناطق بزرگتر شهری قرار دارند. آن‌ها ویژگی‌های متمایزی دارند که آن‌ها را ازمحیط روستایی و شهری متمایز می‌کند. شکل‌گیری حومه‌ها و مشکلاتی که با آن‌ها مواجه هستند را می‌توان به عوامل متعددی نسبت…

بهترین سریال های هندی | 49 سریال هندی تماشایی به همراه توضیحات

محتوای شرقی به صورت عام و فیلم‌ها و سریال‌های هندی به صورت خاص طرفداران خاص خودشان را دارند. به خصوص با توجه به کم‌مایه شدن سینما و تلویزیون آمریکا روز به روز افراد بیشتری رو به سریال‌های کره‌ای یا سینمای مستقل‌تر کشورهایی مثل اسپانیا و…

توهم کوتارد: آنهایی که تصور می‌کنند مدتهاست مرده‌اند!

«می‌اندیشم پس هستم»  Cogito, ergo sum با این حال همه کسانی که می‌اندیشند با این باور دکارت موافق نیستند.محتوای تفکر برخی از افراد مبتلا به یک اختلال عصبی روانپزشکی نادر، معروف به سندرم کوتارد، به جای اینکه به حس بودن منجر شود، به احساس…

اگر در زمان این شخصیت‌های معروف مجله تایم وجود داشت و قرار بود روجلد شماره شخصیت سال شوند!

مجله تایم یک نشریه خبری هفتگی معروف است که طیف گسترده‌ای از موضوعات از جمله سیاست، رویداد‌های جهانی، علم، فناوری، سرگرمی و غیره را پوشش می‌دهد. اولین بار در سال 1923 منتشر شد و از آن زمان به یکی از تأثیرگذارترین و شناخته شده‌ترین مجلات در…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.