کاراکتر سینمایی ایتن ادواردز با بازی جان‌ وین در فیلم جویندگان: بررسی و تحلیل

مارتین اسکورسیزی در فیلم مستند سفری شخصی با مارتین اسکورسیزی در سینمای آمریکا به این اشاره می‌کند که چطور دیدگاه فورد به مرور زمان پیچیده‌تر شد و این پیچیرگی خودش را در قالب تغییراتی نشان می‌دهد که در قهرمانان نمونه‌ای جان فوردی مشخص شدند. اسکورسیزی یادآوری می‌کند که چطور قهرمان (از نظر اخلاقی) واضح دلیجان به قهرمان پیچیده دختری با روبان زرد و سپس به شخصیت پیچیده‌تر جویندگان می‌رسد. اما حتی با این دید هم جویندگان اثری غافل‌گیرکننده در کارنامه فورد به‌شمار می‌رود. جان وین تا اواخر دهه ۴۰ می‌توانست نماد قهرمان تیپیک آمریکایی تلقی شود. با بازی‌های درخشان او در فیلم‌هایی چون رود سرخ (هاوارد هاکس) و دختری با روبان زرد مشخص شد که چه توانایی کمیابی در بازتاب شخصیت‌های پیچیده‌تر دارد؛ و این پیچیدگی (شاید) بیش از هر زمان دیگری با بازی حیرت‌انگیز او در جویندگان مشخص شد.

ایتن ادواردز مرز میان قهرمان و ضدقهرمان را در آثار جان فورد کبیر به باریک‌ترین حد ممکن رساند. او یک‌دنده است و (در بسیاری مواقع) هتاک؛ بیش از حد متعصب و نژادپرست به نظر می‌رسد (ایتن از همان ابتدای فیلم برخورد مناسبی با مارتین ندارد و اولین کنایه‌ای که نثار او می‌کند این است: «شبیه دورگه‌ها به نظر می‌آیی.»)؛ رفتارهایش در برخی از مواقع (از جمله سکانس شوکه‌کننده شلیک به چشمان سرخ‌پوست مرده) جنون‌آمیز به نظر می‌رسد قرار نیست قالبی منطقی و پذیرفتنی را برای رفتارهایش در نظر بگیرد. قهرمان همیشگی آثار مرتجعانه وسترن در جویندان به قدری زیر سئوال می‌رود که ایتن ادواردز در هر دو اقدام اصلی‌اش که او را به این مسیر کشانده‌اند، ناموفق می‌ماند (در واقع نه قتل اسکار و نه پیدا کردن دبی کار ایتن نیست). به شکلی کنایه‌آمیز، قتل اسکار توسط شخصیتی دورگه به وقوع می‌پیوندد تا به یاد بیاوریم که حالا دیگر نوبت هم‌زیستی میان دو قطب است و نه تلاش برای جداسازی آن‌ها. نه برای سرخ‌پوستی مثل اسکار و نه برای سفیدپوستی هم‌چون ایتن، دیگر در این دنیا جایی نیست. با این وجود چطور می‌توان انکار کرد که دل جان فورد همیشه با فردگرایان قدیم بود تا تمدن جدید؟ پس نشانه‌هایی که از درونیات ایتن در فیلم می‌بینیم، او را به چنان حوزه‌های پیچیده‌ای از احساسات و تاثیرگذاری وارد می‌کنند که نمونه‌اش را کمتر دیده‌ایم. نمایش نابودی ناگزیر غرب قدیم در گذار به سمت غرب متمدن چند سال بعد در یکی دیگر از شاهکارهای پرتعداد فورد (مردی که لیبرتی والانس را کشت) نمودی دیگر می‌یابد.

اما در آن‌جا اقدام تاثیر گذار تام دانیفان در مخفی کردن نام خود به نفع مردی که نشانه آمریکای متمدن بود، آشکارا جلوه‌ای اجتماعی می‌یافت و همین کافی بود تا تماشاگر به سادگی بتواند عظمت او را تحسین کند. این در حالی است که در جویندگان، این پیچیده‌ترین اثر فورد در میان آثار مطرح‌اش از لحاظ حسی، ماجرا آن‌قدر شخصی است که امکان قطب‌بندی میان انسان‌ها و قضاوت در مورد ایتن ادواردز را تقریباً به‌طور کامل از دست می‌دهیم. در اوایل فیلم به شکل غیر مستقیم و درخشانی به احساس دو طرفه میان ایتن و مارتا (همسر برادرش) اشاره می‌شود. همین اشاره کافی است تا تمام تقلای ایتن برای انتقام گرفتن از سرخ‌پوست‌هایی که خانواده او را از بین برده‌اند معنایی فراتر از بحث‌های متعصبانه نژادی پیدا کند.

با این وجود دردناک‌ترین نکته در مورد ایتن ادواردز (هم‌چون تام دانیفانِ مردی که لیبرتی والانس را کشت) خودآگاهیِ اوست. او مردِ شهرنشینی (و به تعبیری عام‌تر یکجا نشینی) نیست. در اوایل فیلم ایتن به این اشاره می‌کند که هنوز شمشیرش را به گاوآهن تبدیل نکرده است. خودش هم خوب می‌داند که هرگز نمی‌توان چنین آدمی باشد. اما دنیا به سمتی پیش می‌رود که به یک‌جانشینان کشاورز نیاز دارد؛ کسانی که کارشان تولید باشد و نه انتقام. این است که ایتن ادواردز در انتهای جویندگان همه را زیر یک سقف جمع می‌کند و بعد از نگاهی مشتاقانه و حسرت بار، در نمایی که یکی از ماندگارترین پایان‌بندی‌های تاریخ سینما است، خانه به مقصد تنها چیزی ترک می‌کند که در این متعلق به اوست: بیابان بی‌انتها.


خرید کتاب با ۱۵٪ تخفیف(همه کتاب‌ها)

این شخصیت که تک‌رو و فردگرا بودن‌اش افراطی به نظر می‌رسد، تمام مسیر را طی می‌کند تا یکی از اعضای خانواده‌اش را نابود کند اما همین آدم فردگرا است که –علی‌رغم آگاهی‌اش نسبت به تعلق نداشتن به این جهان- همه اعضای خانواده را گرد هم آورده و در نهایت آن‌ها را ترک می‌کند. این‌گونه است که شخصیتی مثل ایتن ادواردز با همه پیچیدگی‌های که در ابتدای مطلب ذکر شد، می‌تواند دل تماشاگر را به دست آورد.

دیدگاه خود را با ما اشتراک بگذارید:

ایمیل شما نزد ما محفوظ است و از آن تنها برای پاسخگویی احتمالی استفاده می‌شود و در سایت درج نخواهد شد.
نوشتن نام و ایمیل ضروری است. اما لازم نیست که کادر نشانی وب‌سایت پر شود.
لطفا تنها در مورد همین نوشته اظهار نظر بفرمایید و اگر درخواست و فرمایش دیگری دارید، از طریق فرم تماس مطرح کنید.