بیگ بنگ Big Bang (انفجار بزرگ یا مِه بانگ) چیست و چه کسی آن را کشف کرد؟

0

سال اکتشاف: 1948

این کشف چه می‌گوید؟

انفجار عظیم ماده‌ای بی نهایت فشرده در حد یک اتم، سبب پیدایش عالم شد.

چه کسی آن را کشف کرد؟

جورج گاموف George Gamow


مطالعهٔ تاریخ و خاستگاه پیدایش انسان برای فهم آن که بدانیم کیستیم اهمیت دارد. این اهمیت شامل تاریخ انسان هم می‌شود، زندگی انسان بر روی سیارهٔ ما، تاریخچه سیارهٔ ما تاریخچه سیارهٔ ما و جهان ما همه اهمیت دارند.

کارگاموف نشانگر نخستین تلاش جدی برای خلق توضیحی منطقی و علمی از آغاز آفرینش جهان ماست. گاموف نخستین کسی بود که انفجار اولیه را «انفجار بزرگ» نامید او توانست شرایط عالم را در میلیاردها سال قبل با زبان ریاضی توضیح دهد. کشف او به مطالعهٔ علمی گذشتهٔ جهان منجر گردید.


در 1926 ادوین هابل کشف کرد که جهان در حال انبساط و گسترش است و بزرگتر می‌شود. این کشف دانشمندان را واداشت از خود بپرسند جهان در گذشته چگونه بوده؟ آیا همیشه در حال گسترش بوده از ابتدا چقدر بود؟ آیا لحظهٔ آغاز جهان مشخص است؟ آن هنگام جهان به چه شکل بوده؟

در 1927 جورج لومتر از کشف هابل به این نتیجه رسید که در گذشتهٔ دور کل کائنات دریک اتم متراکم از ماده جمع شده بود. او این اتم را «تخم کیهانی» نامید. در 1930 بعضی از دانشمندان تلاش کردند این «تخم کیهانی» را شرح دهند و این که چگونه انفجار آن باعث آغاز جهان شده است.

جورج گاموف در سال 1904 در اودسا، اکراین متولد شد. در دوران دانشجویی همه چیز بود به جز یک محقق و دانشمند. اهل شوخی و تفریح بود و شبها را تا دیروقت در میهمانی‌ها می‌گذراند. در 1934 او به امریکا مهاجرت کرد و در دانشگاه جرج واشنگتن به مقام استادی فیزیک نظری رسید همان جا بود که گاموف از مفهوم تخم کیهانی آگاه شد. مشکلی که همراه این نظریه بود عدم وجود داده‌ها، آمار و محاسبات علمی بود.

گاموف تصمیم گرفت از اطلاعات جدید فیزیکی ریاضی و نظریه‌های کوانتوم برای اثبات این نظریه که جهان در آغاز در یک اتم بوده استفاده کند. او با معادلهٔ اینشتین در نسبیت عام کارش را آغاز کرد.

در 1940 گاموف دامنهٔ کارهای قبلی خود را گسترش داد و نشان داد که کوره‌های هسته‌ای درون خورشید از تبدیل هستهٔ هیدروژن به هلیوم تولید می‌شود. او با استفاده از الگوهای ریاضی مشخص کرد که اتم‌های گوناگون در این گلولهٔ آتشین چه وضعیتی پیدا می‌کنند. او از نتایج آزمایش‌های اتمی و داده‌های پرتوهای انرژی بالای هسته‌های مختلف استفاده کرد تا شرح دهد درون این گلولهٔ آتشین که درجه حرارتی بی‌نهایت دارد چه اتفاقاتی روی می‌دهد.

با استفاده از تمام این منابع او به آرامی الگوی انفجار «تخم کیهانی» و واکنش‌های شیمیایی را که بعد از آن اتفاق افتاد، بنا کرد. او این انفجار را «مِه بانگ» نامید و آن را از نظر ریاضی به اثبات رساند و نشان داد چگونه در آن لحظه عالم به صورت نوترون‌ها، در زیر فشار و گرما، به هم می‌پیوندند و هستهٔ بزرگی را به وجود می‌آورند یا به پروتون و الکترون تجزیه می‌شوند و هیدروژن و هلیوم به وجود می‌آورند.

گاموف با استفاده از ریاضی این انفجار کیهانی را دنبال کرد، محاسبات او نشان می‌داد این انفجار چگونه به توزیع ماده و تشکیل کهکشان‌ها انجامیده است.

گاموف ثابت کرد که مِه بانگ موجی از انرژی در سراسر کائنات پخش کرده و گسترش کائنات این انرژی سرد شده است اما هنوز در عالم وجود دارد و به شکل «پس تاب» یا طنین آن انفجار هنوز موجود است. این طنین خود را به شکل مجموعهٔ اصوات در 5 درجه کلوین نشان می‌دهد.

پرتوهای کیهانی تابشی از مِه بانگ در اواخر 1990 کشف شد و نظریهٔ گاموف را به اثبات رساند. در سال‌های اخیر عدسی‌های اصلاح شده بر روی تلسکوپ فضایی هابل نصب شد و این تلسکوپ توانست تصویری از انفجار بزرگ یا مِه بانگ در 15 میلیارد سال نوری قبل بگیرد و به زمین ارسال کند. به عبارتی تلسکوپ هابل از لحظهٔ آغاز جهان عکس گرفت. نور این انفجار بعد از میلیاردها سال هنوز در فضا قابل رویت است و آنچه می‌بینیم تصویری است از 15 میلیارد سال قبل. گاموف با استفاده از فیزیک، شیمی و ریاضی تولید جهان را در 15 میلیارد سال قبل به اثبات رساند.


گاموف خصوصیات ظاهری جالبی داشت او 187 سانت قد و حدود 120 کیلو وزن داشت و بیشتر او را به دلیل ظاهر شوخش می‌شناختند یکی از مجلات معروف او را «تنها دانشمند آمریکایی با طبع شوخ» توصیف کرده بود.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تراژدی ایگناتس زملوایس: پزشکی که پیشگام شستن دست ها بود

نزدیک به ۱۵۰ سال از اقدامات پیشگامانه لوئی پاستور و رابرت کخ می‌گذرد که به پایه‌گذاری نظریه میکروب بیماری کمک کرده است. با این حال، متقاعد کردن ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی برای جدی گرفتن شستن دست‌ها هنوز یک چالش است. مراکز کنترل و…

چرا هنگامی که می‌خواهند عکسی از ما بگیرند، ناخودآگاه سرمان را کج می‌کنیم؟

وقتی در فیس بوک، اینستاگرام یا سایر سایت‌های رسانه اجتماعی پر از عکس هستیم، احتمالاً متوجه یک روند در زبان بدن کاربران خواهیم شد. هنگام عکس گرفتن و مواجهه با دوربین، برخی افراد به طور خودکار سر خود را به یک طرف خم می‌کنند. به نظر می‌رسد که…

هوش مصنوعی نشان می‌دهد که سلبریتی‌ها در دهه‌های بعد چگونه به نظر می‌رسند

یک عکاس از هوش مصنوعی برای ایجاد مجموعه‌ای از پرتره‌ها استفاده کرده که نشان می‌دهند برخی از سلبریتی‌ها ممکن است چند دهه آینده چه چهره‌ای پیدا کنند. عکاس و وکیل ترکیه‌ای به نام Alper Yesiltas این پروژه رو انجام داده. او به دلیل کارهای…

این هنرمند با خلاقیت‌های خوب خیابان‌های پر از کسالت و یکنواختی را زیبا کرده و یک لحظه لبخند بر لب…

خیابان‌های پر از سر و صدا و چهره‌های خمو، خیابان‌هایی با تزئینات و پیام‌های فوق‌العاده تکراری، خیابان‌هایی که زحمت با شادی‌های اندک مردم شریک می‌شوند و مردم را یک آن با هم می‌کنند. این است توصیف شاید بدبینانه خیابان‌های ما.ما واقعیت این…

سازه‌ها و چیزهایی که حس مگالوفوبیای ما را به شدت تحریک می‌کنند – گالری عکس

مگالوفوبیا اصطلاحی است که برای توصیف ترس شدید و غیرمنطقی از اشیاء یا چیزهای بزرگ استفاده می‌شود. کلمه "مگالوفوبیا" از ترکیب دو کلمه یونانی "مگالو" به معنای بزرگ  و "فوبیا" که به معنی ترس یا بیزاری قوی است، گرفته شده است.افراد مبتلا به…

روسای جمهوری آمریکا به صورت تصاویر خیالی شبیه گیم‌های رل پلیینگ ژاپنی!

توجه: تصاویر را میدجرنی ساخته و سازنده ظاهرا فارغ از سمت و سوی سیاسی و فقط یک نوع بیان هنری دست به این کار زده است.جو بایدن:دونالد ترامپ:باراک اوباما:جورج دبلیو بوش:بیل کلینتون:جورج بوش پدر:…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.