چگونه تصویر ذهنی منفی را از خود دور کنیم و زندانی باورهای اشتباه از خود نشویم؟

0

قصه ریپانزل مانند بسیاری از افسانه‌های دیگر واجد یک معنای عمیق‌تر در زیر این ظاهر سطحی است. این داستان درباره تصویر ذهنی انسان از خویشتن است. ریپانزل، دختر جوانی است که در یک قصر، زندانی یک جادوگر پیر است. جادوگری که مرتبا به او می‌گوید: «تو خیلی زشتی». روزی شاهزاده زیبایی از کنار برج می‌گذرد و با ریپانزل از دلربایی او سخن می‌گوید. ریپانزل دسته موی بافته طلایی‌اش را از بالای برج آویزان می‌کند (ظاهرا بلندی قابل توجهی داشته!) شاهزاده جوان با موی او بالا می‌رود و ریپانزل را نجات می‌دهد.

در واقع او نه زندانی قصر بود نه زندانی جادوگر پیر، بلکه زندانی باور زشتی خود بود و وقتی زیبایی خود را که در چهره شاهزاده جوان انعکاس یافته بود شناخت فهمید که می‌تواند آزاد باشد.

همه ما، باید از جادوگر یا جادوگران درون خود که مانع آزادی هستند آگاه باشیم.

تصویر ذهنی و ضمیر ناهشیار

وقتی احساس بدی در مورد خود داریم، مایلیم آن را از خود بیرون بیندازیم و این می‌تواند به اشکال گوناگون از قبیل خوردن بیش از اندازه تصادف، زیاده‌روی در مصرف مواد مخدر بی اشتهایی و … ظاهر شود و این الزاما یک عمل هشیارانه نیست. رفتاری که با خود پیش می‌گیریم، در تمام لحظات و به طور خودکار بازتاب میزان علاقه ما به خویش است. حتی شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کسانی که حادثه رانندگی برایشان پیش می‌اید اغلب در هنگام سانحه احساس بدی در مورد خود دارند و تصادف در واقع بخشی از یک تنبیه ناهشیار است.

این نکته دارای اهمیتی بنیادی است که ما باید تمام توان خود را صرف تداوم اندیشه‌های مثبت کنیم زیرا تنها به این ترتیب شاد زیستن خود را تضمین می‌کنیم.

اگر تصویر ذهنی ما از خویشتن یک تصویر ناسالم و ضعیف باشد. همواره در درون خود زمزمه می‌شنویم که می‌گوید: «من لیاقت ندارم» و این نگرش منجر به بروز شخصیتی می‌شود که به گونه‌ای ناهشیار شادی‌ها را پس می‌زند و در مواجهه با موقعیت‌های استثنایی امکان رفتن به تعطیلات یا یادگیری مهارت‌های تازه هشیارانه یا ناهشیارانه بهانه‌هایی برای گریز پیدا می‌کند.

نشانه‌های رفتاری یک تصویر ذهنی ناسالم

همه باید برای حفظ و نگهداری یک تصویر ذهنی مثبت و سلامت پیوسته در تلاش باشیم. نشانه‌های رفتاری زیر حاکی از این است که نیاز به تجدید نظر در تصور ذهنی خویشتن داریم.

  • حسادت
  • منفی صحبت کردن درباره خود
  • احساس گناه
  • ناتوانی در ادای کلامی
  • عدم پذیرش تعارفات کلامی
  • اهمیت ندادن به نیازهای خویشتن
  • سوال نکردن در مورد خواسته‌های خود
  • محروم ساختن بی‌دلیل خود از رفاه و آسایش
  • ناتوانی در بیان عواطف
  • ناتوانی در پذیرفتن و لذت بردن از عواطف و محبت دیگران
  • انتقاد از دیگران
  • مقایسه خود با دیگران
  • ضعف مزاجی پایدار

تغییر دشوار است. کنش یک تصور ذهنی ضعیف همیشه در جهت حفظ و جاودان‌سازی خویشتن است. وقتی برای اصلاح «خود» از جاده همیشگی بیرون می‌زنیم باز هم تمایل به سمت نگه داشتن الگوهای سرزنش، گناه و خود بی‌ارزش سازی است.

در اینجا برای آن که بتوانید نوع احساسات را درباره خود بهبود بخشید چند پیشنهاد ارائه شده است:

  • قبول تعارفات کلامی

همیشه از کلمات حاکی از امتنان استفاده کنید. همیشه بگویید «متشکرم»

  • ادای تعارفات کلامی.

یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای داشتن یک احساس خوب درباره خود قدردانی کردن از خوبی دیگران است.

  • همیشه از خود به خوبی یاد کنید.

اگر هیچ چیز خوبی برای گفتن در مورد خود ندارید، دست کم دهانتان را بسته نگه دارید.

  • از خود ستایش کنید.

وقتی کار درستی انجام می‌دهید، دستی به پشت خود بزنید و به ارزش‌های خود اعتراف کنید.

  • رفتارتان را از خود متمایز کنید.

توجه داشته باشید که رفتار شما ارتباطی با ارزش خود شما ندارد. اگر عمل اشتباهی از شما سر بزند. مثلا به ماشین دیگری بکوبید این دلیل نمی‌شود که شما آدم بدی باشید. شما فقط مرتکب یک اشتباه شده‌اید.

(گناهکار را دوست بدار. از گناه بیزار باش)

  • با جسم خود به خوبی رفتار کنید.

همیشه یادتان باشد که این تنها جسمی است که به ما داده شده است. ورزش کنید و جسم خود را پرورش دهید.

  • به دیگران بگویید که انتظار چه رفتاری از آنها دارید.

به خصوص می‌توانید یک نمونه از رفتاری که با خود و دیگران دارید به آنها نشان بدهید. هیچ کس نباید سوء استفاده دیگری را از خویش بپذیرد.

  • اطراف مردم خوب بگردید.
  • سعی کنید بدون آن که احساس گناه داشته باشید از مواهب الهی لذت ببرید.
  • از بیان مثبت استفاده کنید.
  • کتاب‌هایی را بخوانید که به شما ایده و شهامت عمل می‌دهند.
  • همیشه در ذهن خود تصویری از آنچه می‌خواهید باشید ترسیم کنید. و نه از آن چه هستید آن گاه الزاما به سوی این اندیشه‌های غالب کشیده خواهید شد.

اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

عکس‌های بسیار جالبی از روز‌های اولیه هوانوردی، دهه‌های 1890-1930

در اواخر قرن 19 و اوایل قرن 20، جهان شاهد تغییر ژرفی در فناوری شد. رویاپردازانی مانند برادران رایت، اتو لیلینتال و آلبرتو سانتوس-دومونت که با میل سیری ناپذیر برای تسخیر قلمرو‌های ناشناخته پرواز می‌کوشیدند، با جسارت و عزم تزلزل ناپذیر داستان…

همه چیز در مورد رمان رابینسون کروزوئه، نوشته دانیل دفو + روجلدهای خاطره‌انگیز این کتاب

رابینسون کروزوئه رمانی نوشته دانیل دفو است که اولین بار در سال 1719 منتشر شد. این رمان داستان مرد جوانی به نام رابینسون کروزوئه را روایت می‌کند که بر خلاف میل خانواده‌اش راهی دریا می‌شود و در جزیره‌ای متروک در سواحل آمریکای جنوبی غرق…

هلند کشور لاله‌ها – توضیحات + گالری عکس زیبا

هلند به خاطر مزارع خیره‌کننده لاله‌ که گردشگران را از سرتاسر جهان جذب می‌کند، مشهور است. این مزارع به ویژه در فصل بهار، معمولاً از اواخر مارس تا اوایل اردیبهشت، سرزنده و زیبا هستند.مزارع لاله عمدتاً در منطقه‌ای به نام "Bollenstreek"…

مردان خوش‌لباس و خوش‌تیپ سال‌ها و دهه‌های آینده احتمالا چه لباس و آرایش موی سر و صورتی خواهند داشت

پیشبینی مد بسیار دشوار است. در داستان‌های علمی تخیلی گاهی چیزهایی در مورد آنها می‌خوانیم. مثلا سرهای تراشیده شده‌ای که جواهرات بر فرق سر دوخته شده‌اند یا خالکوبی‌ها.اما با توجه به تغییرات اقلیمی و درگیری‌ها و وسایل فناورانه‌ای که در حال…

چیزهای کوچکی که مایه دلخوشی، سرگرمی یا تعجب یا تفریح می‌شوند – گالری عکس

دلخوشی‌ها در زندگی بسیارند. دلخوشی می‌تواند خانه بزرگ، ماشین لوکس، شغلی دلخواه، تماشای فیلم در آخر روز خسته‌کنندهt یک کتاب تازه، معاشرتی روح‌افزا باشد یا حتی چیزهایی کوچک‌تر مانند دیدن زمین یخ‌زده در اول صبح زمستان و شکسته شدن لایه نازک یخ…

عمو حاجی -کثیف‌ترین مرد جهان- چند ماه پس از نخستین حمام برای اولین بار در ۶۰ سالگی، سال پیش درگذشت!

عمو حاجی (۱۹۲۸–۲۰۲۲) مردی ایرانی بود که بیش از ۶۰ سال به حمام نکردن شهرت داشت. عمو حاجی نام واقعی او نبود بلکه لقبی بود که به این فرد مسن داده می‌شد. او در روستای دژگاه فارس در آلونک و چاله‌ای در زمین زندگی می‌کرد.از آنجایی که او…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.