کاراکتر سینمایی جان‌ دوپونت با بازی استیو کارل در فیلم فاکس‌کچر: بررسی و تحلیل

درست که فاکس‌کچر از برده‌داری مدرن، تبعات منفی رویای آمریکایی و سیستم سرمایه‌داری و البته وطن‌پرستی آمیخته با خشونت می‌گوید؛ اما از همه این‌ها مهم‌تر، این فیلمی است درباره انسان. فیلمی است که علاوه بر خلق اتمسفری مخوف و گیرا، دریچه‌ای به سوی شناختِ طبیعتِ بشر در برابرمان می‌گشاید. دستاوردی که بیش از هر چیز، مدیون پرداخت درست شخصیت پیچیده و چند لایه جان دوپونت است. میلر در این فیلم با ورود به خلوت شخصیت‌ها و پیش رفتن تا عمق تنهایی و افسردگی آن‌ها، ما را به درک و آگاهی نسبت به لایه‌های پیچیده سویه تاریک ذات انسانی می‌رساند و با رعایت دقیق جزئیات، از نمایش فردیت به ابعاد سیاسی و اجتماعی می‌رسد.

دوپنت در این فیلم انسانی تنهاست که حرص و حسادت تمام وجودش را فرا گرفته؛ هم خلا تایید شدن از سوی مادر را احساس می‌کند وهم مشکل برقراری ارتباط با جامعه و پذیرفته شدن از سوی دیگران را دارد. این میل به پذیرفته شدن و مورد دوست داشتن قرار گرفتن از سوی دیگر افراد، پیش از این هم به عنوان معضلی اساسی برای انسان‌ها در فیلم‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته بود. اما کمتر فیلمی در سال‌های اخیر این چنین با صراحت از ابعاد وحشتناک آن سخن گفته است. این که چطور شخصیت انسان در ارتباط با اطرافیان‌اش شکل می‌گیرد و کمبودهای عاطفی و روحی می‌توانند چه تاثیرات جبران ناپذیری از خود بر جای بگذارد. جان دوپونت مردی پر از عقده بود که به شکل بیمارگونه‌ای میل به چیره شدن بر انسان‌های دیگر داشت. میلی که البته در اغلب آدم‌ها وجود دارد، اما در این‌جا از جمله مواردی است که به شکل جنون‌آمیزی خود را بروز می‌دهد.

جنون تبدیل شدن به یک مربی. تبدیل شدن به یک مرشد. دوپونت که نه خانواده‌ای داشت و نه دوستان واقعی، می‌خواست به هر قیمتی که شده دیگران را مجبور به پذیرش توانایی‌های خود کند. کاری کند که او را به عنوان رهبر بپذیرند و تحسین کنند. او البته گاهی در رسیدن به این هدف موفق می‌شد. اما احتمالا خودش بهتر از هرکس دیگر می‌دانست اغلب تعریف‌هایی که از او می‌شود، دروغ و تو خالی‌اند. دروغی که باعث می‌شد او بیش از قبل آسیب ببیند و برای جبران آن، دست به بلندپروازی‌های بیشتری بزند. تلخ و آزاردهنده است که مردی رویای بازگرداندن اقتدار آمریکا و تبدیل شدن به مربی بهترین تیم کشتی دنیا را در سر داشته باشد، اما هرگز نتواند آن‌طور که می‌خواهد توجه مادر و اطرافیان‌اش را به سوی خود جلب کند.

دوپونت آنسانی به شدت جاه‌طلب است که تلاش می‌کند به ایده‌های دیوانه‌وارش با کمک ثروت فراوانی که داشت جامه عمل بپوشاند. در حالی که این شیوه نتیجه‌ای جز سرکوب امیال درونی نخواهد داشت و تبعات منفی‌اش به انحطاط کامل فرد می‌انجامد. فردی که وقتی نتوانست با شخصیت خود دیگران را تحت تاثیر فرار دهد، خشونت را جایگزین کرد. خشونت سرد و هولناکی که حضورش در سراسر فیلم حس می‌شود.


خرید کتاب با ۱۵٪ تخفیف(همه کتاب‌ها)

یکی از نکات جالب توجه اما، حضور استیوکارل به عنوان یکی از موفق‌ترین کمدین‌های حال حاضر سینمای آمریکا، در نقش جان دوپونت است. حضوری غافلگیرکننده در قالب یکی از تلخ‌ترین کاراکترهای چند سال اخیر. کارل در این فیلم با یک نقش‌آفرینی درخشان در قالب کارکتری متوهم و پارانوئید، تصویری رعب‌آور از وجوه خطرناک آدمی که تمام تلاش‌اش را می‌کند تا به عنوان یک مرشد شناخته شود ارائه میکند. او به اندازه‌ای در خلق این شخصیت هوشمندانه و دقیق عمل کرده که وقتی وارد قاب می‌شود به سختی می‌توان چشم بازی‌اش برداشت. از نگاه‌ها، مکث‌ها و لحن حرف زدن بگیرد تا شیوه قدم برداشتن‌هایش. یک اجرای تحسین برانگیز که به راحتی می‌رود در لیست بهترین نقش آفرینی‌های جدی‌ای که توسط یک کمدین تا امروز در سینما دیده شده است.

دیدگاه خود را با ما اشتراک بگذارید:

ایمیل شما نزد ما محفوظ است و از آن تنها برای پاسخگویی احتمالی استفاده می‌شود و در سایت درج نخواهد شد.
نوشتن نام و ایمیل ضروری است. اما لازم نیست که کادر نشانی وب‌سایت پر شود.
لطفا تنها در مورد همین نوشته اظهار نظر بفرمایید و اگر درخواست و فرمایش دیگری دارید، از طریق فرم تماس مطرح کنید.