فیلم داستان اسباب بازی ۱ و ۲ و ۳ – داستان کلی ، تحلیل ، نقد و بررسی – Toy Story

داستان اسباب بازی ۳ (۲۰۱۰): کارگردان: لی آنکریچ. فیلمنامه: مایکل آرنت؛ بر اساس داستانی از جان لاسه تر، اندرو استنتون، لی آنکریچ. مجری طرح و تهیه کننده: جان لاسه تر. موسیقی: رندی نیومن. صداهای اصلی: تام هنکس (وودی)، تیم آلن (باز لایتیر)، جان کیوزاک (جسی)، ندبیتی (لاتسو)، دان ریکلز (آقای سیب زمینی)، مایکل کیتون (کن). مدت: ۱۰۲ دقیقه. بودجه: ۲۰۰ میلیون دلار فروش: ۰۶۳/۱ میلیارد دلار.

داستان اسباب بازی ۲ (۱۹۹۹): کارگردان: جان لاسه تر (با کمک «اش برانن» ولی آنکریچ). فیلمنامه: اندرو استنتون و شرکا؛ بر اساس داستانی از جان لاسه تر، پیت داکتر و اندرو استنتنون. مدت: ۹۲ دقیقه. بودجه: ۹۰ میلیون دلار فروش: ۲۴۵ میلیون دلار داستان اسباب بازی ۱ (۱۹۹۵): کارگردان: جان لاسه تر. فیلمنامه: جوئل کوئن، اندرو استنتون و جاش ویدن؛ بر اساس داستانی از جان لاسه تر، اندرو استنتون و پیت داکتر. مجری طرح: استیو جابز. مدت: ۷۷ دقیقه. بودجه: ۳۰ میلیون دلار فروش: ۳۵۴ میلیون دلار.

اسکارها:

داستان اسباب بازی ۱: جان لاسه تر، اسکار ویژهٔ «دستاورد هنری» را از آن خود کرد. فیلمنامه، موسیقی متن و ترانه اش نیز نامزد شد.


خرید کتاب با ۱۵٪ تخفیف(همه کتاب‌ها)

داستان اسباب بازی ۲: اسکار بهترین انیمیشن سال را برد و اسکار بهترین ترانه فیلم نیز، نصیب رندی نیومن شد.

داستان اسباب بازی ۳: در پنج رشته صدا، بهترین فیلم، بهترین فیلم انیمشن، بهترین ترانه فیلم سال و بهترین فیلمنامه نامزد گردید. این برای س ومین بار بود که یک فیلم انیمیشن، علاوه بر نامزدی در رشته بهترین انیمشین، نامزد بهترین فیلم هم شد. داستان اسباب بازی ۳ اسکار بهترین فیلم انیمیشن (لی آنکریچ) و بهترین ترانه سال را از آن خود کرد.

تحول تاریخی انیمیشن

داستان اسباب بازی ۱ (۱۹۹۵)، اولین انیمیشن تماما کامپیوتری تاریخ سینما، شکل و شمایل فیلم‌های کارتون / انیمیشنی را تغییر داد و به خاطر ابداعات تکنیکی، شوخ طبعی و طنزش به شدت از آن تعریف شد. بسته به پیچیدگی نمای ساختن هر فریم از داستان اسباب بازی ۱، بین ۴ تا ۱۳ ساعت طول کشید. برای تولید فیلم از ۳۰۰ نرم پرداز (مایکروپروسسور)، از نیرومندترین انواع اش در آن زمان، استفاده شد و دو س الی کار برد. با آن که بعد از گذشت حدود ۱۵ سال، قدرت کامپیوترها سخت افزایش یافته، اما خلق داستان اسباب بازی ۳ نیز سخت پرزحمت بود و نوشتن داستان و کشیدن «استوری بورداش دو سال و نیم وقت برد. لی آنکریچ که دو قسمت اول را تدوین کرد و یکی از کارگردانهای قسمت دوم بود، جایگزین جان لاسه تر شد تا قسمت سوم را کارگردانی کند. شاید بتوان دلیل فروش حیرت آور قسمت سوم داستان اسباب بازی را پای پختگی اش، نسبت به دو قسمت قبلی، گذاشت. این قسمت، هر چه داستان جلوتر می‌رود، نه تنها بر شور و هیجانش اضافه ش ده، بلکه، همان طور که منتقد نیویورک تایمز به آن اشاره کرده، قدری تلخ تر و جدی تر، به حکایت زندگی ما نزدیک شده و به توصیف جدایی و هجران او ناپایداری زندگی بر روی کره خاک تبدیل می‌شود. البته این یکی هم خوشبختانه در نهایت، با سرودی در باب تداوم زندگی، و بنابراین امکان ادامه این داستان‌ها، پایان می‌پذیرد. وارث اسباب بازی‌ها اما این بار، یک دخترک کوچولوی خجالتی است …

چقدر فروش کردند؟

داستان اسباب بازی ۱ (۱۹۹۵): در آمریکا ۱۹۱ میلیون و در دنیا، ۳۶۱ میلیون دلار.

داستان اسباب بازی ۲ (۱۹۹۹): در آمریکا ۲۴۶ میلیون دلار و در سایر کشورها ۲۴۰ میلیون دلار.

داستان اسباب بازی ۳: یک میلیارد و ۷۰ میلیون دلار؛ از این مبلغ، بیش از ۳/۲ اش در خارج از آمریکا، از جمله، در ژاپن (۱۲۷ میلیون دلار)، اروپا (حدود ۳۰۰ میلیون)، استرالیا (۳۸ میلیون دلار).

داستان اسباب بازی، حکایت وودی، یک کابوی اسباب بازی است (از همان‌ها که با کشیدن سیمی «ناطق» می‌شوند). وودی، که به پسر بچه ای به نام اندی دیویس تعلق دارد، سردسته تعدادی اسباب بازی است که وقتی چشم آدم‌ها را دور می‌بینند به جنبش و حرف در می‌آیند. یک هفته ای مانده به اسباب کشی خانواده دیویس و ضمنا، چند روزی قبل از مراسم جشن تولد اندی، اسباب بازی ها، در یک مأموریت اکتشافی مخفی، سعی می‌کنند بفهمند اندی چه اسباب بازی جدیدی هدیه گرفته: اندی یک فیگور اکشن فضایی به نام «باز لایت بر» هدیه می‌گیرد که جایگاه اندی را به عنوان رهبر گروه به خطر می‌اندازد. اما این آخر ماجرا نیست، «باز» خودش هم قابلیت های «اسباب بازی» اش را باور کرده و اسباب بازی‌های دیگر هم ساده لوحانه، رنگ شده اند.

در قسمت دوم، اندی خیال دارد به اردو برود و وودی را هم همراه خود ببرد؛ ولی دست وودی تصادفا پاره می‌شود و مادر اندی آن را جزو سایر اسباب بازی‌های خراب و شکسته در معرض فروش می‌گذارد و به این ترتیب، وودی به چنگ کلکسیونر عروسکی می‌افتد و اینجاست که “باز” و سایر اسباب بازی‌ها نقشه می‌ریزند تا او را نجات دهند.

در قسمت سوم، اندی حالا ۱۷ سال اش شده و جمع و جور می‌کند تا به دانشکده برود. اسباب بازی‌های اندی که حالا چند سالی است خاک خورده اند، احساس می‌کنند به حال خود رها شده اند. اندی تصمیم می‌گیرد وودی را با خود ببرد ولی باقی اسباب بازی‌ها را توی کیسه آشغالی می‌ریزد تا در اتاق زیر شیروانی انبار کند. مادر اندی کیسه را کشف کرده و به تصور این که آشغال است، کنار جدول خیابان می‌گذارد. اسباب بازی‌ها سر از یک مهد کودک در می‌آورند و آنجا را در بدو امر، بهشتی می‌یابند. اما بعد معلوم می‌شود که سردسته اسباب بازی‌های اهدایی مهد کودک یک خرس بدجنس به نام لاتسو است که دور از چشم آدم ها، محوطه مهد را به اردوگاه زندانیان جنگی تبدیل کرده و دمار از اسباب بازی‌های سرکش در می‌آورد…

بد نیست بدانید

داستان اسباب بازی ۳ با مدت ۱۰۲ دقیقه ای اش، طولانی ترین فیلم انیمیشن تاریخ سینماست.

داستان اسباب بازی ۳، یک رکوردشکنی دیگر هم کرد و با فروش بالای یک میلیارد دلار در دنیا، به پرفروش ترین فیلم انیمیشنی تاریخ سینما تبدیل شد.

ما به شنیدن صدای تام هنکس به جای وودی عادت کرده ایم. ولی انتخاب اول جان لاسه تر برای دوبله وودی، بیلی کریستال بود که قبول نکرد. بعدا وقتی کار پیکسار بالا گرفت، و لاسه تر صداپیشگی در شرکت هیولاها را به وی پیشنهاد کرد، کریستال سر ضرب پذیرفت. و به جای آن که فیلمنامه داستان اسباب بازی ۳ را برای تام هنکس و تیم آلن بفرستند تا رضایت آنها را برای دوبله فیلم جلب کنند، سازندگان فیلم، یک حلقه کامل از فیلم را برایشان نمایش دادند. این حلقه فیلم عبارت بود از کل داستان «استوری بورد» شده اش، همراه با دوبله و صداگذاری و موسیقی موقت. بعد از دیدن این چرکنویس»، تام هنکس و تیم آلن قراردادشان را امضا کردند.

استیو جابز، ادیسون نازنین دنیای کامپیوتر، مجری طرح داستان اسباب بازی ۱ بود.

قرار بود چی بشه چی شد

تیم آلن در بسیاری از مصاحبه هایش اعلام کرد که گذشته از بیلی کریستال، قرار بود جیم کری یا بیل مورای به جای «باز» و یا نیومن به جای وودی حرف بزنند.

نقل قول‌ها

از همان ابتدا گفته ام این تکنولوژی نیست که مردم را سرگرم می‌کند، داستان است. وقتی به دیدن فیلم اکشنی می‌روید، در پایان نمی‌گوئید: “دوربین محشر پاناویژن اش، فیلم را خیلی دلچسب کرده بود:” در سینمای انیمیشن کامپیوتری نیز، داستان حرف اول را می‌زند؛ و کامپیوتر صرفا ابزاری است در خدمت داستان»

جان لاسه تر

«هایائو میازاکی، یکی از بزرگترین فیلمسازهای عصر ما، پیوسته الهام بخش انیماتورهای ما در پیکسار بوده. وقتی مشکلی داریم، یکی از فیلم‌هایش را تماشا می‌کنیم تا راهنمایی‌مان کند. داستان اسباب بازی به شدت وامدار میازاکی و قومی تخیل او است.»

جان لاسه تر

نظر منتقدها

داستان اسباب بازی ۱: «براساس بررسی سایت “راتن تومیتو” و با نگاهی به “ریویو”ی ۷۴ تن از منتقدها، داستان اسباب بازی ۱، صددرصد درجه بندی مثبت گرفته.

راجر ایبرت: «داستان اسباب بازی، روش تصویرگری سینمایی را اوراق کرده، و دوباره س رهم اش می‌کند و به این ترتیب اجازه می‌دهد به شیوه جدیدی نگاه کنیم.»

داستان اسباب بازی ۲: «سایت راتن تومیتو، با بررسی ۱۴۷ ریویو، اعلام کرد که این فیلم صددرصد درجه بندی مثبت گرفته.»

کنت توران (لس آنجلس تایمز): «داستان اسباب بازی ۲ که از بهرهی هوشی بالایی برخوردار است، به هوش تماشاگرش احترام گذاشته، خارق العاده است و سرگرم اش می‌کند.»

داستان اسباب بازی ۳: «این فیلم نیز ۹۹ درصد نقد مثبت گرفته از بین ۲۵۱ نقد و تحلیلی که “راتن پوتیتو” فهرست کرده، برخی از آن عیب و ایراد کی گرفته اند ولی دریغ از یک نظر منفی!)»

ای. او. اسکات (نیویورک تایمز): «این فیلم، یعنی هر سه قسمت ماجراهای دور و درازی که برای تعدادی اسباب بازی قزمیت پلاستیکی در طول این ۱۵ سال اخیر اتفاق افتاد، در نهایت، تأملی طولانی و غم انگیز در باب فقدان و ناپایداری زندگی و آن چیز الجوجانه، اصیل و احمقانه، یعنی عشق، از کار درآمد.»

می توان به راحتی ادعا کرد که جان لاسه تر، «والت دیزنی» دنیای انیمشن کامپیوتری، و نیرو و عامل اصلی خلق کارتونهای کمپانی پیکسار (و اخیرا دیزنی)، در این دو دهه اخیر است. جان آلن لاسه تر در ۱۹۵۷ در کالیفرنیا به دنیا آمد و همان جا در انستیتوی هنر تحصیل کرد. در اواخر دوران دانشجویی (۸۰-۱۹۷۹) دو فیلم انیمشنی ساخت که هر دو برنده جایزه شدند. لاسه تر از اعضای مهم بخش کامپیوتری «لوکاس فیلم» بود که بعدا فروخته و به پیکسار تبدیل گردید. لاسه تر بعد از ساختن تعدادی فیلم کوتاه انیمیشنی، در حالی که در تهیه یا نوشتن داستان و فیلمنامه انیمیشن‌های دیگر نیز فعال بود، در ۱۹۹۵ اولین فیلم بلند انیمشن /کامپیوتری خود، داستان اسباب بازی را ساخت. از آن زمان تا به امروز او در خلق، نوشتن و کارگردانی این فیلم‌ها نقش عمده داشته است: زندگی حشره ای (۱۹۹۸)، داستان اسباب بازی (۱۹۹۹)، ماشین‌ها (۲۰۰۶)، ماشین‌ها ۲ (۲۰۱۱). لاسه تر، به علاوه، مجری طرح (بخوانید، همه کارهی) این انیمیشن‌ها نیز بوده: دیو و دلبر (۱۹۹۱)، شرکت هیولاها (۲۰۰۱)، در جستجوی نیمو (۲۰۰۳)، شگفت انگیزها (۲۰۰۴)، راتاتوی (۲۰۰۷)، وال یی (۲۰۰۸)، بولت (۲۰۰۸)، بالا (۲۰۰۹)، شاهزاده و قورباغه (۲۰۰۹) و داستان اسباب بازی ۳ (۲۰۱۰) در اوایل هزاره سوم میلادی، نام او در کنار نام استیو جابز، در رده پرقدرت ترین آدم‌های صنعت سینما و کامپیوتر آمریکا قرار گرفت.


لی آنکریچ متولد ۱۹۶۷، که از سال ۱۹۹۴ در کمپانی پیکسار به عنوان تدوینگر و کارگردان مشغول به کار بوده، یکی از نیروهای خلاق آن کمپانی است. او یکی از کارگردان‌های داستان اسباب بازی ۲، شرکت هیولاها و در جستجوی نیمو بود ولی در داستان اسباب بازی ۳ برای نخستین بار کارگردانی را خودش به تنهایی انجام داد. آنکریچ که در اوهایو به دنیا آمده، در دانشگاه جنوب کالیفرنیا در رشته هنر تحصیل کرده و قبل از استخدام در پیکسار، به عنوان تدوینگر و کارگردان، در تلویزیون نیز تجربه‌هایی کسب کرد.

صحنهٔ فراموش نشدنی

داستان اسباب بازی ۱: «باز»، باور دارد و به دیگران نیز باورانده که قابلیت‌های پرواز خارق العاده ای دارد. اما در صحنه ای فراموش نشدنی، ناگهان متوجه می‌شود که اسباب بازی ای بیش نیست. او بالای پاگرد پله‌ها نشسته و دوربین عقب می‌کشد و او را همان طور که هست، یعنی یک فیگور اکشن کوچولو نشان می‌دهد: حالا او را داریم تنها آن بالا،… کسی را که تا همین لحظه پیش، غرور و اعتماد به نفس اش در همه آن خانه هم جا نمی‌شد.

داستان اسباب بازی ۲: کمپانی پیکسار معمولا آنونس هایی درست می‌کند که تصاویرش از دل فیلم اصلی بیرون کشیده نشده اند. در آنونس قسمت دوم، ابتدا یک «چنگک» عنوان «داستان اسباب بازی» را وارد کادر می‌کنند؛ بعد، موجودات فضایی که چنگک را می‌پرستند، از ترس و احترام، در برابرش یک «آه» بلند می‌کشند؛ سپس، سروکلهی وودی پیدا می‌شود که با آنها سلام و علیکی کابویی می‌کند و می‌گوید خیلی خوبه که دوباره برگشته و آنها را می‌بیند. اما خیلی زود وودی وا می‌رود چون با پیدا شدن سروکله «باز»، معلوم می‌شود که «باز» در قسمت دوم هم حضور دارد. بعد «باز» در واکنش به اوقات تلخی وودی که حالش گرفته شده، می‌گوید: «میبخشیآ، عروسک سیمی! به “داستان اسباب بازی بدون باز لایت پر چی میشه؟» وودی هم جواب میده: «یه فیلم خوب…)

داستان اسباب بازی ۳: بی شک آنجاست که لاتسو، با بدجنسی، وودی و یارانش را گیر ماشین جمع آوری زباله می‌اندازد و ماشین هم آنها را تحویل کارخانه بازیافت می‌دهد. وودی، باز و دوستانشان در قرقره جداکردن و دسته بندی زباله‌ها پیش می‌روند و هریک سعی می‌کند با چسبیدن به قطعه ای فلز و در واقع به کمک آهن ربا، خود را از مهلکه نجات دهد. در حالی که در مسیر دیگری افتاده اند، نور سرخی را در انتهای تونل می‌بینند که همه ابتدا گمان می‌برند نور سرخ خورشید است، اما خیلی زود معلوم می‌شود کوره ای است که فلزات را در آن آب می‌کنند. در حالی که نفس آنها بند آمده و اشک، چشمان ما تماشاگران این صحنه را پر کرده، ناگهان همان چنگک محبوب موجودات فضایی از بالا سرشان پدیدار می‌شود و آنها را از مرگ حتمی نجات می‌دهد.

دیدگاه خود را با ما اشتراک بگذارید:

ایمیل شما نزد ما محفوظ است و از آن تنها برای پاسخگویی احتمالی استفاده می‌شود و در سایت درج نخواهد شد.
نوشتن نام و ایمیل ضروری است. اما لازم نیست که کادر نشانی وب‌سایت پر شود.
لطفا تنها در مورد همین نوشته اظهار نظر بفرمایید و اگر درخواست و فرمایش دیگری دارید، از طریق فرم تماس مطرح کنید.