چطور متوجه شدیم که ستارگان دیگر هم دارای قمر هستند؟

0

سال اکتشاف 1995

این کشف چه می‌گوید؟

سیارات – حتی سیاراتی شبیه به زمین – در اطراف ستارگان دیگر و خارج از منظومه شمسی وجود دارند.

چه کسی آن را کشف کرد؟

میشل مایر Michel Mayor و دیدیر کوییلوز Didier Queloz


یکی از بزرگترین سؤال‌هایی که بشر با آن روبرو بوده این است: آیا ما تنها هستیم؟ آیا فقط منظومهٔ شمسی دارای سیارات است و تنها سیاراتی که حیات می‌تواند در آنها شکل بگیرد در این منظومه هستند کشف سیاراتی خارج از منظومهٔ شمسی این احتمال را تقویت می‌کند که سیاراتی دیگر هم وجود دارند که حیات در آنها پاگرفته است.

کشف منظومه‌های شمسی دیگر این امکان را به ستاره‌شناس‌ها می‌دهد که نظریه‌های خود را در مورد ستارگان و منظومه‌های شمسی اثبات کند. کشف سیارات دوردست دیدگاه ما را به عالم هستی تغییر داد.


در قرن ششم قبل از میلاد دانشمند یونانی آناخیماندر Anaximander نخستین کسی بود که نظر داد سیارات دیگری هم می‌باید وجود داشته باشد. در 1600 کشیش و ستاره‌شناس ایتالیایی، جوردانو برونو به دلیل ابراز همین عقیده به دست کلیسای کاتولیک در آتش سوزانده شد. از همان دوران به بعد ستاره‌شناسان دنیا در صدد پیدا کردن اقمار دیگر بودند.

میشل مایر در 1942 متولد شد و از کودکی به ستاره‌شناسی علاقمند شد. در جوانی با ستاره‌شناسان دیگر برای پیدا کردن اجرام دیگر در آسمان‌ها همکاری کرد. اما او در جستجوی سیارات نبود، بلکه بدنبال اجرام شبه ستاره‌ای بود که کوتوله‌های قهوه‌ای خوانده می‌شدند.

اما جرمشان آن قدر نبود که همجوشی هیدروژنی در آنها اتفاق افتد. آنها بسیار بزرگتر از سیاره بودند و بسیار کوچکتر از ستاره. کوتوله‌های قهوه‌ای از عجایب کهکشان‌ها محسوب می‌شدند.

ستاره شناسان هم با مشکلی روبرو بودند. تلسکوپ‌ها نمی‌توانستند سیارات و کوتوله‌های قهوه‌ای را ببیند زیرا نوری از آنها ساطع نمی‌شد. آنها در عوض به دنبال انحراف‌هایی در حرکت ستارگان می‌گشتند که در مجاورت نیروی جاذبهٔ سیارات بزرگ – کوتوله‌های قهوه‌ای – حادث می‌گشت.

بعضی در جستجوی این انحراف مسیر، ماه‌ها و سال‌ها به اندازه‌گیری دقیق موقعیت ستاره می‌پرداختند. دیگران (از جمله مایر) با استفاده از پدیدهٔ جابه‌جایی داپلر و اندازه‌گیری جابه‌جایی جزی نورها در طیف نگار که می‌توانست نتیجهٔ تغییرات حرکت ستارگان باشد سعدی داشتند این انحراف را محاسبه کنند.

در 1993 مایر همکاری با کوییلوز را آغاز کرد و طیف نگاری جدید و حساس را ساخت تا به دنبال کوتوله‌های قهوه‌ای بگردد. این طیف نگار جدید می‌توانست تغییرات سرعت در حد 13 متر در ثانیه را – که در حد انحراف مسیر حرکت خورشید ما در زمان نزدیکی به مشتری است – اندازه‌گیری کند.

اما همه می‌دانستند که این سیارات غول پیکر هرچند سال یک بار به دور ستاره‌ای می‌چرخند. بنابراین جمع‌اوری اطلاعات از آنها سال‌ها به طول می‌انجامد. مایر و کوییلوز از این طیف نگار جدید به سال 1994 در رصد خانه‌ای واقع در جنوب فرانسه استفاده کردند و آن را در مورد 142 ستارهٔ نزدیک به کار بردند و امیدوار بودند تغییر مسیری را پیدا کنند که می‌توانست نتیجهٔ وجود یک کوتولهٔ غول آسا باشد. در ژانویه 1995 ستاره‌ای نظر کوییلوز را به خود جلب کرد که آن پگ ال نامید. (پنجاه و یکمین ستارهٔ درخشان در صورت فلکی پگاسوس Pegasus) این ستاره هر 2/4 روز دچار انحراف مسیر می‌شد.

آنها نور ستاره را بررسی کردند تا مطمئن شوند این ستاره درارای ضربان نیست، لکه‌های خورشیدی باعث این انحراف نمی‌شود یا خود دارای انقباض و انبساط درونی نیست هیچ کدام از این عوامل در انحراف مسیر آن دخالت نداشتند مگر آن که جرم بزرگی به دور آن در حال چرخش باشد.

از مقدار انحراف پگ ال آنها جرم شیئی را محاسبه کردند و متوجه شدند کوچکتر از آن است که کوتولهٔ قهوه‌ای باشد. این شیئی می‌باید سیاره‌ای باشد! آنها سیاره‌ای را خارج از منظومهٔ شمسی ما پیدا کرده بودند.

در سال 2005 چند صد سیارهٔ دیگر – غول‌های گازی که با سرعت در مدارهای بزرگ می‌چرخیدند و نه بسیار داغ بودند و نه بسیار سرد- کشف شد. بعضی از آنها حتی به دور سیاره‌ای هم نمی‌چرخیدند و آزاد بودند. زمین یقیناً تنها سیاره‌ای نیست که خود صاحب قمر است. مایروکوییلور نخستین کسانی بودند که این واقعیت تماشایی را کشف کرده بودند.


اگر از هر ده ستاره یکی، سیاره‌ای داشته باشد (و دانش فعلی ما نشان می‌دهد که بسیاری از ستارگان چنین هستن) و اگر از هر صد سیاره یکی قابلیت پرورش حیات را داشته باشد و اکتشاف جدید نشان می‌دهد که چنین است) در این صورت حداقل 300000 سیاره در کهکشان ما قابلیت پرورش حیات را دارا هستند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

این دانشجوی 18 ساله با هوش مصنوعی 19 شخصیت سیمپسون‌ها را به صورت شخصیت‌های واقعی درآورد!

برودی هالبروک دست به کار جالبی زده و جان تازه‌ای به شخصیت‌های محبوب سریال سیمپسون‌ها داده است. او در این مورد نوشته:«من از Midjourney برای تبدیل شخصیت‌های مورد علاقه‌‌ان از انیمیشن‌ها به قالب انسان استفاده کردم. البته برخی از اعضای…

مجموعه باور نکردنی از عکس‌های تاریخی که توسط عکاسان آنها امضا و حاشیه‌نویسی شده

عکس بالا عکس اتاق موقعیت اضطراری است که توسط جو بایدن امضا شده است . لحظات پرتنش عملیات نپتون نیزه را نشان می‌دهد که نیرو‌های دریایی ایالات متحده به محوطه اسامه بن لادن یورش بردند. امضا کرد: ایمان را حفظ کن!مجموعه‌ای از عکس‌هایی که…

قسمت دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده: یک عکس ارزش هزار کلمه را دارد!

شاید این گفتار مشهور فرنگی‌ها که می‌گویند که یک عکس به اندازه هزار کلمه سخن می‌گوید، غلو باشد. گاهی در یک عکس فقط زیبایی می‌بینیم. گاهی هم داخل آن چیزی نیست. بدتر از همه، گاهی چون یک عکس برش محدودی از زمان و مکان است، به نوعی حاوی دروغ است…

هنرمندی با این تصاویر جالب پیش چشم ما مجسم کرده که اگر 10 بنای تاریخی و اسطوره‌ای معروف، سالم و…

یکی از جالب‌ترین چیز‌ها در مورد مطالعه تاریخ، یادگیری چیز‌های شگفت‌انگیزی است که نیاکان ما ایجاد کرده‌اند. اما برخی از یادگارهای آنها از بین رفته‌اند و فقط ویرانه‌های آنها باقی هستند و در مواردی همین ویرانه‌ها هم نیستند و فقط توصیف‌های متنی…

واکسن گارداسیل چیست؟ چه وقت و چه کسانی باید آن را تزریق کنند؟

گارداسیل واکسنی است که به محافظت در برابر انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) کمک می‌کند، که یک عفونت شایع مقاربتی است که می‌تواند منجر به مشکلات سلامتی مختلف از جمله زگیل تناسلی و برخی از انواع سرطان شود. این واکسن برای جلوگیری از…

چرا غذاها در کتاب‌های مصور و انیمیشن‌ها اینقدر اشتها برانگیزند؟!

دوران کودکی خودم را که به یاد می‌آورم، یاد کتاب‌های داستان مصور می‌افتم که در بعضی از صفحات آن عکس میزهای پر از غذا درج شده بود. نقاشی‌های آنقد آنقدر خوب بودند که تصور می‌کردم میوه‌ها و مرغ و بوقلمون و سوسیس فرنگی‌ها مسلما باید کیفیت…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5