سرعت نور چگونه اندازه‌گیری شد؟

0

سال اکتشاف: 1928

این کشف چه می‌گوید؟

سرعت نور- عددی ثابت است.

چه کسی آن را کشف کرد؟

آلبرت میچلسون Albert Michelson


اواخر سال‌های قرن نوزدهم تعیین سرعت واقعی نور اهمیت کمی برای ستاره‌شناسان داشت زیرا ستاره‌شناسان تنها کسانی بودند که با این عدد سر و کار داشتند. (مسافات در فضا با معیار سال نوری – مقدار مسافتی که نور در یک سال طی می‌کند – سنجیده می‌شود.) از آن جا که اندازه‌گیری آنها در هر حال تقریبی بود، آنها حدود 5 درصد (یا گاهی 10 درصد) تقریب اشتباه منظور می‌کردند.

بعد آلبرت اینشتین معادله معروف ماده – انرژی خود E=mc2 را ارایه کرد. بناگاه سرعت نور «C» برای بسیاری از محاسبات حیاتی شد. پیدا کردن مقدار واقعی سرعت نور در اولویت اول قرار گرفت. سرعت نور یکی از دو ثابت مهم در علم فیزیک شد. حالا 1 درصد اشتباه و حتی 1/0 درصد اشتباه هم زیاد و غیرقابل شد.


این کشف به اختراع فناوری‌ها و ابزار جدید نیازمند بود. درست همانطور که کشف قمر سیارات که گالیله انجام داد به اختراع تلسکوپ نیاز داشت.

در 1928، آلبرت میچلسون 74 ساله آخرین تلاش خود را برای اندازه‌گیری دقیق سرعت نور انجام داد. او در 50 سال گذشته تلاش‌های متعددی را طرح کرده و با سرمایه خود ابزاری ساخته بود تا به این مهم نایل شود و مصمم بود که این بار با خطایی کمتر 001/0 بتواند به انجام این کار نایل شود. این مقدار برای محاسبات فیزیک هسته‌ای کافی بود.

چهار سال قبل او به سازندهٔ معروف ژیروسکوپ Gyroscope: دوران نما. وسیله‌ای است که در کشتی‌ها و هواپیماها برای پیداکردن امتداد به کار می‌رود، المر اسپری Elmer Sperry متوسل شده بود تا وسایلی برای اندازه‌گیری‌های او بسازد. حالا در 1928، سومین و آخرین ابزار برای آزمایش‌های میچلسون که آیینه‌ای بر روی استوانه‌ای هشت ضلعی بود بر فراز کوه بالدی در کالیفرنیا که محل آزمایشگاه او بود حمل شد.

آزمایشی که میچلسون ترتیب داد بسیار ساده بود. او نوری را به آیینهٔ روی استوانهٔ چرخان تاباند که با سرعت زیاد می‌چرخید. موتور چرخشی، این آیینه را، اسپری برای او ساخته بود. در یک لحظهٔ بخصوص نوری که از این آیینهٔ گردان بازتاب پیدا می‌کرد یک لحظهٔ کوتاه که کسری از ثانیه بود به آیینهٔ منحنی ثابتی در انتهای اتاق برخورد پیدا می‌کرد.

این آیینهٔ ثابت دیواری، لحظاتی کوتاه نور را دریافت می‌کرد و آن را از ذره‌بینی قوی عبور می‌داد و از شکاف دیوار به 22 مایل آن‌طرف‌تر به کوه سنت آنتونیو می‌فرستاد. در آن‌جا نور بر آیینه‌ای می‌تابید و بعد از عبور از عدسی دوم به کوه بالدی برگردانده می‌شد در این‌جا این نور بر آیینه‌ای دیواری می‌تابید و سرانجام به آیینهٔ روی استوانه در حال چرخش می‌رسید.

گرچه هر ضربان نوری سفری 44 مایلی را در  ثانیه طی می‌کرد اما سیلندر چرخان در فاصله رفت و برگشت نور مقداری چرخیده و تغییر زاویه داده بود و به نقطه‌ای جدید از دیوار می‌تابید. زاویهٔ اولیهٔ سیلندر با آن نقطه نشان می‌داد که آیینه در این 44 مایل سفر رفت و برگشت چقدر چرخیده و از این طریق می‌شد سرعت نور را مشخص کرد.

در حالی که همهٔ اینها ساده بنظر می‌رسید. سال‌ها کار را برای اصلاح این وسایل انجام شده بود. اسپری موتور بهتر و دقیقتری ساخته بود که مشخص می‌کرد استوانه چرخان دقیقاً با چه سرعتی گردش کرده عدسی‌ها و آیینه‌های بهتری هم درست کرده بود. از روی سرعت چرخش استوانه و گذاشتن علامت جدیدی بر روی دیوار، میچلسون توانست سرعت نور را 186284 مایل در ثانیه (معادل 000/300 کیلومتر در ثانیه) تعیین کند. میزان اشتباه کمتر از 001/0 درصد بود. با این کشف، دانشمندان رشتهٔ فیزیک و فیزیک هسته‌ای توانستند از این محاسبه در معادلات مربوط به انرژی اتمی استفاده کنند.


اگر بخواهید از نیویورک به لوس آنجلس با سرعت نور حرکت کنید در کمتر از یک ثانیه می‌شود 70 بار رفت و برگشت. در همین یک ثانیه می‌شود هفت و نیم بار دور زمین چرخید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

چگونه با بدشانسی کنار بیاییم + گالری عکس از انواع بدشانسی‌ها!

کنار آمدن با بدشانسی یا شرایط ناگوار می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین استراتژی وجود دارد که می‌تواند به ما برای کنار آمدن با این شرایط کمک کند:احساسات بعد رخداد را بپذیرید: طبیعی است که هنگام مواجهه با بدشانسی احساس ناامیدی،…

10 عکس بسیار زیبا از درخت – انتخاب شده از عکاسان خلاق

درخت‌ها زندگی‌بخش زمین و مایه زیبایی آن هستند. انسان‌ها هزاران سال است که آنها بهره می‌برند و تا توانسته‌اند پهنه زمین برخوردار از زیبایی‌شان را کمتر و کمتر کرده‌اند. درختان متنوع با شکل و آرایش متفاوت ریشه، تنه، شاخه‌ها و برگ‌ها، چشم‌نواز…

تاریخچه جذاب تلفن‌های خودرو با مرور عکس‌های قدیمی دهه 1940 تا 1980

ماشین و تلفن، زمانی دو اختراع پیشگامانه بودند. جالب است که این دو تنها یک دهه از یکدیگر جدا بودند. خودرو و تلفن به ترتیب در سال‌های 1885 و 1875 اختراع شده بودند. اما اگر فیلم‌های قدیمی را دیده باشید می‌دانید که خیلی‌ها پیش‌تر از موبایل‌های…

سلبریتی‌ها از کودکی تا پیری در این ویدئوهای جالب – از ویل اسمیت تا کیانو ریوز

چطور می‌شود که ما پیر می‌شویم. این تغییر بسیار تدریجی رخ می‌دهد، اما قطعی است. با کارهایی می‌شود کندش کرد اما مسلما نمی‌توان به کی جلوی آن را گرفت.پیری یک فرآیند زیستی پیچیده است که در موجودات زنده از جمله انسان اتفاق می‌افتد. در حالی…

سخت است باور کنیم که این عکس‌ توهم‌برانگیز، واقعا عکس است و نقاشی نیست – چرا علیرغم هوش مصنوعی…

اخیراً توجه زیادی به جهان‌های فانتزی ایجاد شده در هنر هوش مصنوعی شده است. با این وجود عکاسی هنوز قدرت و تازگی خاص خودش را دارد و می‌تواند جادو کند و صحنه‌های فانتزی خیره‌کننده ایجاد کند.برخی از عکس‌های تارین گلدمن -عکاس آفریقای جنوبی-…

سازه‌ها و چیزهایی که حس مگالوفوبیای ما را به شدت تحریک می‌کنند – گالری عکس

مگالوفوبیا اصطلاحی است که برای توصیف ترس شدید و غیرمنطقی از اشیاء یا چیزهای بزرگ استفاده می‌شود. کلمه "مگالوفوبیا" از ترکیب دو کلمه یونانی "مگالو" به معنای بزرگ  و "فوبیا" که به معنی ترس یا بیزاری قوی است، گرفته شده است.افراد مبتلا به…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.