معرفی و نقد سریال مستر روبات

پدیدآورنده: سام اسمیل. تهیه‌کنندگان اجرایی: سام اسمیل، استیو گولین، چادهمیلتون. کارگردان پایلوت: نلس آردن آپلو بازیگران: رامی مالک، کریستین اسلیتر، کارلی چیکین، پورتیادابلدی، مارتین والستروم، مایکل گیل، گلوریاریوین، فرانکی شاو و… پخش: شبکه یواس ای نتورک. محصول: آمریکا ۲۰۱۵-۲۰۱۶

خلاصه سریال: الیوت اندرسون برنامه‌نویس جوان و مردم‌گریزی است که در نیویورک زندگی می‌کند و از اختلال اضطراب اجتماعی رنج می‌برد. الیوت روزها در یک شرکت امنیت شبکه اشتغال دارد و شب‌ها با هک کردن کامپیوترها در زندگی مردم سرک می‌کشد و خلاف‌کارها را به دام می‌اندازد. یک حملهٔ سایبری به سرور شرکت، که توسط الیوت دفع می‌شود، زندگی او را تغییر می‌دهد. الیوت حالا بر سر یک دوراهی قرار دارد، پست جدیدش به‌عنوان کارشناس امنیتی کمپانی‌ای را بپذیرد و در کمتر از چند سال میلیونر شود یا به گروه هکرهای زیرزمینی سایتی بپیوندد که می‌خواهند با نابود کردن کمپانی‌ای، زندگی میلیون‌ها انسان را نجات دهند. هرچه جلوتر می‌رویم، مرز میان ذهنیت و عینیت برای الیوت باریک‌تر می‌شود و…

 

درباره سریال


خرید کتاب با ۱۵٪ تخفیف(همه کتاب‌ها)

اگر هنوز چیزی از هکتیویسم و جنبش‌های سایبری نشنیده‌اید مطمئن باشید که به‌زودی با این پدیدهای جدید آشنا خواهید شد. در عصر دیجیتال و دنیایی که بنایش با آجرهای صفر و یک گذاشته‌شده و مفهوم سرمایه‌داری در آن تغییر کرده، تفکرات آنارشیستی و جنبش‌های ضد سیستم هم فرصت تازه‌ای به خود گرفته‌اند. هکتیویست‌ها (ترکیبی از دو واژهٔ هکر و اکتیو پست) آن دسته از هکرهایی هستند که ایدئولوژی خود در دنیای واقعی را با هک کردن در دنیای مجازی پیش می‌برند. معروف‌ترین نمونه‌اش، جنبش جهانی انانیموس است که هکرهایی از تمام دنیا با هدف مبارزهٔ سایبری با هرگونه سیستم تمامیت‌خواه (از کمپانی‌های تجاری گرفته تا رژیم‌های سیاسی) به آن پیوسته‌اند. یکی از سوژه‌های اصلی فصل سوم سریال مهم و پربینندهٔ شخص موردنظر همین جنبش‌های هکتیویستی بود. ردپای این پدیده را در خارج هالیوود هم می‌توانید دنبال کنید. مثلاً فیلم آلمانی هو ام ای – هیچ سیستمی امن نیست سال گذشته داستان شکل‌گیری یک گروه هکتیویست در برلین را روایت می‌کرد. محصول جدید شیکی کابلی یواس‌ای نتورک که سریال‌هایی همچون یقه‌سفید و کت‌شلواری‌ها را در کارنامه‌اش دارد روی همین موضوع دست گذاشته، مستر روبات مهم‌ترین اثری است که تا به امروز دربارهٔ هکرها و آنارشیسم سایبری ساخته‌شده.

شخصیت اصلی سریال، الیوث اندرسون، هکر باهوشی است که چندان از روابط اجتماعی سر درنمی‌آورد. آدم‌ها را درک نمی‌کند و از آن‌ها فاصله می‌گیرد، عوض‌اش وقتی پشت کامپیوتر می‌نشیند، با هک کردن سیستم‌های دیگران، نه فقط به فایل‌های روی هارد، بلکه به ذهن‌ها نفوذ می‌کند و چهره‌های واقعی را می‌بیند. نه آن واقعیتی که از خودمان در دنیای مجازی می‌سازیم، منظور حقیقت و سلیقهٔ موجود در صفحات وب و فایل‌هایی است که دیده و سیو کرده‌ایم و فکر می‌کنیم که کسی هم جز خودمان ازش اطلاعی ندارد. الیوث هرچه بیشتر در دنیای مجازی رها می‌شود، در زندگی واقعی انزوای سخت‌تری به سراغ‌اش می‌آید.

علاوه بر نمایش زندگی یک هکر، از حالت چشم‌ها و دندان‌های البوث گرفته تا سر و وضع زندگی‌اش، جزئیاتی که از دنیای کامپیوتر در سریال به تصویر کشیده می‌شود، فوق‌العاده دقیق است. ایده‌های دنیای سایبری فراتر از یک اله مان تزئینی، جهان‌بینی شخصیت اصلی و دنیای درام را شکل داده‌اند، می‌شود از نریشن‌های هوشمندانهٔ الیوت روی تصاویر مثال زد، (که در اصل دارد باشخصیت خیالی زائیدهٔ ذهن‌اش صحبت می‌کند) که از صحبت دربارهٔ دیباگ و عیب‌یابی سیستم می‌رسد به نگرشی فلسفی دربارهٔ انسان‌ها.

هوش بیشتر از حد معمول با تمایلات جامعه‌ستیزی؛ این تنها نکتهٔ سریال نیست که بیننده را به باد دیوید فینچر می‌اندازد. بافت بصری سریال، استفاده از دوربین دیجیتال رد اپیک، فیلترهای رنگی و ترکیب رنگ سرد و کدر، آثار الخیر فینجر را به یاد می‌آورد و موسیقی الکترونیک سریال هم مانند کارهای ترنت رزنور و انیکوس راس، از نویز برای فضاسازی استفاده می‌کند. جالب است که پایلوت سریال رائلس آردن آپلو، سازندهٔ نسخهٔ سوئدی دختری با خال‌کوبی اژدها کارگردانی کرده و استیو کولین، مؤسس پروپاگاندا فیلم کاش فینچر و تهیه‌کنندهٔ فیلم‌ها و سریال‌هایی همچون بازی جان مالکوویچ بودن، بابل و کارآگاه حقیقی، هم یکی از تهیه‌کنندگان اجرایی سریال است.

علاوه بر آن‌که باشگاه مشت‌زنی یکی از آثار محبوب و الهام‌بخش اکثر هکتیوبست‌ها است (!)، تأثیر شبکه اجتماعی و دختری با خال‌کوبی اژدها هم در مستر روبات احساس می‌شود شخصیت اصلی سریال سر دوراهی مهم گیرکرده ازیک‌طرف می‌تواند استعداد و توانایی‌هایش را برای بزرگ‌ترین کمپانی دنیا خرج کند و از طرف دیگر به کسانی بپیوندد که سعی دارند تا همین کمپانی را نابود کنند، بحث سر این است که البوث فردیت و ماهیت وجودی‌اش را در کدام مسیر می‌بینند؟ یک‌طرف هکری ایستاده که شبیه بی‌خانمان‌ها لباس می‌پوشد و طرف دیگر مدیر جاه‌طلبی که برای تخلیه خشم‌اش، گداها را استخدام می‌کند تا کتکشان بزند (منتظر غافلگیری‌ها و ارجاعات بیشتر هم باشید) تقابل بین این دو دیدگاه نسبت به دنیای جدید، قرار است به یک سؤال قدیمی پاسخ بدهد. هدف تا کجا می‌تواند وسیله را توجیه کند؟

سام اسمیل خالق سریال که نگارش متن و کارگردانی بیشتر قسمت‌ها را هم خودش بر عهده داشته، بعد از سالها تلاش برای ورود به صنعت نمایش، از فرصت حضور در چنین پروژه‌ای کمال استفاده را برده و سعی کرده که میخ‌اش را تا می‌تواند محکم بگوید. به همین دلیل در کنار خلاقیت و نوآوری، چه در بحث شخصیت‌پردازی و روند درام و چه در جنبه‌های اجرایی، رگه‌هایی از خودنمایی و افراط به چشم می‌خورد که فعلاً به مذاق منتقدها و خوره‌های فیلم و سریال خوش آمده. (مثلاً استفادهٔ عبارت ایول به‌جای کمپانی “ای”، نحوهٔ پرداخت شخصیت تایرل ولیک معاون بلندپرواز بخش تکنولوژی کمپانی‌ای یا حتی استفادهٔ مؤکد از فضای خالی در قاب‌ها) مستر روبات پروداکشن عظیم یا ستارهای ندارد. اما آن‌قدر بحث‌اش به‌روز و مهم است که فراتر از یک سریال جذاب و خوش‌ساخت، می‌تواند گزینهٔ مناسبی باشد برای آشنایی با پدیده‌های مدرنی مانند آنارشیسم و آزادی‌خواهی سایبر و امنیت در دنیای مجازی.

دیدگاه خود را با ما اشتراک بگذارید:

ایمیل شما نزد ما محفوظ است و از آن تنها برای پاسخگویی احتمالی استفاده می‌شود و در سایت درج نخواهد شد.
نوشتن نام و ایمیل ضروری است. اما لازم نیست که کادر نشانی وب‌سایت پر شود.
لطفا تنها در مورد همین نوشته اظهار نظر بفرمایید و اگر درخواست و فرمایش دیگری دارید، از طریق فرم تماس مطرح کنید.