عصر یخبندان توسط چه کسی نخستین بار کشف شد؟

0

سال اکتشاف: 1837

این کشف چه می‌گوید؟

گذشته کره زمین شامل دوران متفاوتی بوده که با امروز تفاوت داشته، از جمله عصر یخبندان.

چه کسی آن را کشف کرد؟

لویی آگاسیز Louis Agassiz


نظریه‌ای انقلابی بود: آب و هوای زمین همیشه یکسان نبوده. بسیاری از دانشمندان صدها سال بر این عقیده بودند که شرایط آب و هوایی زمین همیشه بدون تغییر باقی مانده است. لویی آگاسیز دلایلی ارائه داد که اروپا زبانی کاملاً زیر یخ بود و شرایط آب و هوایی همیشه به این شکل نبوده. آگاسیز با این کشف، مفهوم شرایط در حال تغییر آب و هوای زمین را ارائه کرد.

این کشف پاسخگوی تعدادی از معماهای زیست‌شناسی بود که ذهن دانشمندان را به خود مشغول کرده بود. آگاسبیز نخستین دانشمندی بود که داده‌های اطلاعاتی را به دقت ثبت کرد تا بتواند نظریه جدیدی را ارائه دهد. کارهای او آغازی بود بر زمین‌شناسی نوین و دید جدید ما درباره تاریخ زمین.


لویی آگاسیز بیشتر، خود را یک زمین‌شناس میدانی می‌دانست تا استاد دانشگاه. طی روزهایی که او در کوه‌های سرزمین مادری خود به سال ۱۸۲۰ به جستجو و تحقیق مشغول بود، به خصوصیات فیزیکی در دره‌های یخی کوه‌های آلپ توجه کرد. اول، یخچال‌ها در طول دره‌هایی به شکل U به پایین حرکت می‌کردند. انتهای این دره‌ها مسطح بود. دره‌هایی که از فرسایش رودها تشکیل شده بودند غالباً V شکل بودند. ابتدا او فکر می‌کرد یخچال‌ها به طور طبیعی در چنین دره‌هایی تشکیل می‌شوند. اما بعد تشخیص داد که یخچال‌ها، دره‌ها را به شکل U در می‌آورند.

بعد متوجه شد که خراش‌ها و رگه‌هایی در دیواره‌های صخره‌ای دو طرف این یخچال‌ها وجود دارد که معمولاً یکی دو کیلومتر جلوتر از این یخچال‌ها، خراش‌ها و رگه‌ها وجود دارد. سرانجام متوجه شد که در انتهای بسیاری از این دره‌ها، توده‌های قلوه‌سنگ و گرداله حجم شده‌اند. در حالی که هیچ نیرو یا روند شناخته‌شده‌ای نمی‌تواند باعث جمع شدن این قلوه‌سنگ‌ها شده باشد.

آگاسیز دریافت یخچال‌هایی که مورد مطالعه قرار داده در گذشته بسیار عظیم‌تر از این بوده و در گذشته دور باعث ایجاد خراش‌ها و رگه‌های عظیم بر دیواره دره‌ها شده و بر صخره‌ها نقش خود را بر جا گذاشته و سنگ‌های عظیم گرد را به وجود آورده (سنگ‌های مثقالی) و به انتهای دره‌ها منتقل نموده‌اند.

اوایل ۱۸۳۰ آگاسیز به سراسر انگلستان و شمال اروپا سفر کرد. او در آن‌جا هم دره‌های U شکل، خراش‌های دیواره‌ای دره‌ها و سنگ‌های گرداله عظیم را مشاهده کرد.

به نظر می‌رسید که نشانه‌های یخچال‌ها در همه جا به چشم می‌خورد. اما تا صدها کیلومتر دورتر نشانه‌ای از یخچال دیده نمی‌شد. فکری به ذهن آگاسیز رسید. در گذشته دور تمام اروپا می‌باید زیر یخ و برف پنهان شده باشد. آب و هوا همیشه در اروپا به یک صورت نبوده و در گذشته می‌باید کاملاً متفاوت بوده باشد. او می‌باید این موضوع را به اثبات رساند. آگاسیز چند دستیار استخدام کرده و آن‌ها دو سال در جستجوی مدارک به همه‌جا سفر کردند. تا نشانه‌های یخچال‌ها را پیدا کنند.

هنگامی که او در ۱8۳۷ یافته‌هایش را منتشر کرد، زمین‌شناسان در سراسر جهان حیرت‌زده شدند. هیچ محققی قبل از او چنین اطلاعات وسیع و مفصلی در حمایت از نظریه خود ارائه نکرده بود.

به دلیل کیفیت داده‌های میدانی، – علی‌رغم آن‌که به طور اساسی نظریه‌های گذشته را تغییر می‌داد -نتیجه‌گیری‌های آگاسیز فوراً پذیرفته شد.

آگاسیز تصویر زنده‌ای از عصر یخبندان ارائه داد و ثابت کرد که چنین دورانی وجود داشته است. اما در ۱۹۲۰ میلوتین میلانکوویچ فیزیک‌دان اهل یوگسلاوی نشان داد که مدار زمین نه دایره‌ای شکل است و نه به این شکل بوده. 40.000 سال قبل مدار زمین در حال تغییر بوده و در زمستان از خورشید بیشتر دور می‌شده به همین دلیل عصر یخبندان آغاز می‌شود. دانشمندان ناسا این نظریه را در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۵ به اثبات رساندند.


در عصر بندان، یخچال‌های شمال آمریکا به جنوب و تا سنت‌لوییز و مینه‌سوتا و داکوتا هم رسید. به دلیل وجود یخچال‌های بزرگ سطح دریاها ۱۵۰ متر پایین‌تر بوده است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

داستان گنبد بتنی در جزایر مارشال که پر از زباله‌های مرگبار هسته‌ای است

یک گنبد بتنی یا اصطلاحا Runit Dome بین سال‌های 1977 و 1980 به منظور مهار زباله‌های رادیواکتیو حاصل از آزمایش‌های هسته‌ای جنگ سرد آمریکا ساخته شد. اما شروع به ترک خوردن کرده است.جزایر مارشال یک کشور جزیره‌ای زیبا است که در اقیانوس آرام…

این هنرمند با خلاقیت‌های خوب خیابان‌های پر از کسالت و یکنواختی را زیبا کرده و یک لحظه لبخند بر لب…

خیابان‌های پر از سر و صدا و چهره‌های خمو، خیابان‌هایی با تزئینات و پیام‌های فوق‌العاده تکراری، خیابان‌هایی که زحمت با شادی‌های اندک مردم شریک می‌شوند و مردم را یک آن با هم می‌کنند. این است توصیف شاید بدبینانه خیابان‌های ما.ما واقعیت این…

تصور کنید اگر این مکان‌های مشهور اصلا ساخته نمی‌شدند، منظره پیرامونی آنها چطور می‌شد؟

ساختمان‌های مشهور و بناهای زیبا یا کاربردی عظیم، شهرتی برای منطقه خود به ارمغان می‌آورند و سیل گردشگران را سرازیر می‌کنند و حتی پایشان به کرات به دنیای ادبیات و سینما هم باز می‌شود و باز بر شهرت مکان می‌افزایند.به همین خاطر است که ساختن…

حداقل مجازات کسانی که این چیزها را طراحی کرده‌اند، زندان است!

طراحی خوب در هر عرصه‌ای چه فضای وب، معماری، وسایل خانگی و صنعتی و گجت‌ها مهم است. یک طراح باید بتواند خود را جای کاربران نهایی بگذارد و حدس بزند که در استفاده از وسیله یال محل چه مشکلاتی پیش خواهد آمد یا در شرایط مختلف و با گذشت زمان چه…

عکس‌های تاریخی که با دیدن آنها درمی‌مانیم که آنها واقعا در گذشته گرفته شده‌اند یا در یک آینده بهتر و…

گذشته بهتر بود یا آینده. این یک سوال باستانی است. معمولا ما تصور می‌کنیم که ترجیح دادن گذشته، تنها یک حس نوستالژیک خام است. چیزی که بن‌مایه فیلم نیمه‌شب در پاریس هم بود.اما گاهی ما پیش خودمان فکر می‌کنیم که این ترجیح و دوست داشتن، شاید…

عکس‌های پراکنده جالب که دقایقی شما را سرگرم خواهند کرد

این ساعت آفتابی زمان را به صورت دیجیتالی نشان می‌دهدکریم عبدالجبار و مربی جان وودن : هرگز فراموش نکنید که چه کسی به شما کمک کرده و باعث پیشرفت شما شده.فقط به دقت نگاه کنیدآتش نشانان آمریکایی در حال خاموش کردن آتش در…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5