کاراکتر سینمایی آقای هالو با بازی علی نصیریان در فیلم آقای هالو – ۱۳۴۹: بررسی و تحلیل

الف) قهرمان زن فیلم، مهری، جایی می‌گوید: «هالو». آقای هالو را به نام هالو خطاب می‌کند. مثل یک جور اسم، علی نصیریان در پاسخ می‌گوید: «با بنده بودید؟»

ب) عصاره فیلم آقای هالو داریوش مهرجویی و نمایشنامه علی نصیریان (به همین نام) همین است. «آقای هالو» یک نام است. همین، لااقل به باور آقای هالو و علی نصیریان. و آیا صفت هم هست؟

ج) هالویی و هالو بودن یک فضیلت است؟ یا آن چه ما به عادت می‌پنداریم؟ چیزی که در ما ریشه کرده به درست یا غلط؟ چیزی که ما در نهان قبول داریم و دوستش داریم و برایمان ارزش است و نه وسیله‌ای برای تمسخر و کنایه؟

د) به فیلم بازگردیم. آقای هالو در فیلم مظهر و منادی یک رشته ارزش، عمل، ایده، اعتقاد، منش، رفتار، باور و… است.‌ آن‌ها را سیاهه می‌کنیم: ۱- نظم؛ ۲- آراستگی ظاهری؛ ۳- از قلم نینداختن چیزی به هنگام سفر؛ ۴- به هوش بودن؛ ۵- اطو کشیده بودن؛ ۶- رعایت نظم غذایی ۷ میانجی دعوای دیگران شدن؛ ۸- لفظ قلم حرف زدن؛ ۹-رعایت دستور زبان؛ ۱۰- ادب؛ ۱۱-به طی شدن مسیر اداری اعتقاد داشتن؛ ۱۲- نزاکت: ۱۳- قائل به صف بودن و نوبت رسیدن ۱۴- با تومأنینه حرف زدن: ۱۵- صبور بودن؛ ۱۶- حق خواهی؛ ۱۷- مطلوب طلبی؛ ۱۸- دنبال مسافرخانه صداقت گشتن با تأکید روی کلمه صداقت؛ ۱۹- دنبال بنگاه سعادت پور بودن، با تأکید روی کلمه سعادت: ۲۰- دنبال آقای وفاکیش کشتن با تأکید روی کلمه وفاء ۲۱-اندرز دادن و نصیحت شنیدن؛ ۲۲- عاشق شدن در یک نگاه؛ ۲۳- طبع شعر و شاعری: ۲۴- این که بدقولی عملی مذموم است؛ ۲۵- امضاء ندادن، حس مسئولیت؛ ۲۶- دروغ نگفتن: ۲۷- عکس العمل دادن به دروغگویی دیگران؛ ۲۸- زیر بار زور نرفتن و حرف ناحق را نپذیرفتن؛ ۲۹- فساد ناپذیری؛ ۳۰- اعتقاد به فال حافظ؛ ۳۱- قید به قول و قرار؛ ۳۲- رضایت از شغلی که دارد؛ ۳۳- مورد اعتماد و احترام مسئولین و روسایش بودن؛ ۳۴- خوش خطی؛ ۳۵- پیشقدم شدن در سلام به هر کس در هر فرصتی؛ ۳۶- به روابط نامشروع خارج از ازدواج و خانواده اعتقاد نداشتن و عمل نکردن؛ ۳۷- حافظه خوب داشتن (جناق بازی): ۳۸- دست و دلباز بودن (هدیه دادن): ۳۹- پای ارزش هایش می‌ایستد حتی وقتی به شدت کتک می‌خورد. ۴۰- پایمردی در عشق به رغم شکست خوردن؛ ۴۱- همه چیز و همه ناکامی‌ها را به حساب تجربه اندوزی در سفر گذاشتن.


خرید کتاب با ۱۵٪ تخفیف(همه کتاب‌ها)

ه) فیلم و نمایشنامه می‌کوشند تا چنین شخصیتی را ترسیم کنند.

و) و حال این ماییم و انتخاب. آقای هالو و هالویی فیلم و نمایشنامه آری یا خیر؟

ز) و در دنیای واقعی زندگی روزمره (غیر فیلم و نمایشنامه نیازمند به بازنگری بنیادی هستیم یا نه؟

ح) پاسخ من روشن است. شما را نمی‌دانم.

دیدگاه خود را با ما اشتراک بگذارید:

ایمیل شما نزد ما محفوظ است و از آن تنها برای پاسخگویی احتمالی استفاده می‌شود و در سایت درج نخواهد شد.
نوشتن نام و ایمیل ضروری است. اما لازم نیست که کادر نشانی وب‌سایت پر شود.
لطفا تنها در مورد همین نوشته اظهار نظر بفرمایید و اگر درخواست و فرمایش دیگری دارید، از طریق فرم تماس مطرح کنید.