فرمول E=mc2 یعنی چه و توسط چه کسی کشف شد؟

1

سال اکتشاف: 1905

این کشف چه می‌گوید؟

نخستین رابطهٔ معین میان ماده و انرژی.

چه کسی آن را کشف کرد؟

آلبرت اینشتین Albert Einstein


در طول تاریخ علم، ماده همیشه ماده بوده و انرژی، انرژی. این دو مفاهیمی بدون ارتباط بودند. اینشتین، با کشف معادله‌ای تاریخی رابطه‌ای میان ماده و انرژی بر قرار کرد E=mc2. انرژی برابر است با جرم × سرعت به توان 2. اولین معادله مشهور، معادله فیثاغورث برای مثلث قائم‌الزاویه بود. (A2= B2 + C2)

معادله اینشتین برای نخستین بار رابطه کمی میان ماده و انرژی برقرار کرد. معنایش این بود که این دو مفهوم که همیشه جدا از هم انگاشته می‌شدند قابل تبدیل به یکدیگرند. یعنی ماده به انرژی تبدیل می‌شود و بالعکس.

ین معادله جهت تحقیقات فیزیک را تغییر داد و باعث محاسبات معروف میکلسون در مورد تعین سرعت نور در ۱۹۲۸ گردید و کشف انرژی و (متأسفانه) بمب اتمی!


در ۱۹۰۳ آلبرت انیشتین ۲۳ ساله در اداره ثبت اختراعات سوئیس مشغول به کار شد. کار او بررسی فنی نمونه‌هایی بود که تحویل اداره می‌گردید. گرچه او سخت به تحقیقات علمی و کار در این زمینه علاقه‌مند بود اما بدبختانه رویایش به ناامیدی گراییده بود. او حتی تحصیلات دبیرستانی‌اش را هم نتوانسته بود به پایان برساند و برای تدریس شایستگی لازم را نداشت.

او با دوستی از دوران دبیرستان ازدواج کرده بود. اینشتین از خانواده کارمندی متوسط بود که در برن سوئیس زندگی می‌کرد و به نظر می‌رسید زندگی‌اش از آن پس همیشه، همان خواهد بود.

گرچه او از ادامه تحصیلات بازمانده بود اما شدیداً به مطالعهٔ ریاضیات و فیزیک علاقه‌مند بود و تمام اوقات فراغتش را صرف حل معادلات ریاضی و معماهای فیزیک می‌کرد. او سخت به آزمایش‌های ذهنی علاقه‌مند بود و سعی داشت تصاویر ذهنی روشنی از معماهای فیزیکی ترسیم کند. بعد با به کار بستن ریاضیات این تصاویر را توضیح دهد و کاربرد آن‌ها را در فیزیک روشن کند.

در ۱۹0۴ تلاش کرد تا با تمرکز به مسئله نور، فضا و زمان رابطه‌ای میان آن‌ها برقرار کند و مفاهیم جدیدی به دست آورد. او توانست نشان دهد که نور هم به صورت موج و هم به صورت ذره وجود دارد. (یک ذره، یا کمیت نوری که آن را فوتون می‌نامیم.)

این کار اینشتین را به مفهوم انقلابی نسبیت راهنمایی کرد. او با ریاضیات این مفهوم را تبیین کرد و به نتایج تکان‌دهنده‌ای رسید. زمان مانند فضا خاصیت ارتجاعی دارد. با سریع‌تر شدن سرعت اجسام، زمان کندتر می‌شود. حجم اجسام با رسیدن به نزدیکی سرعت نور بیشتر می‌شود. نظریه نسبیت اینشتین رابطه مستقیمی میان فضا و زمان برقرار کرد و نشان داد که هر دو گرد اجسام سنگین (مانند ستارگان) می‌پیچند. اندازه‌گیری آن‌ها فقط به طور نسبی و نه مطلق امکان‌پذیر است.

اینشتاین از این مبنای نظری، محاسبات ریاضی خود را گسترش داد و ثابت کرد، هنگامی که جسم به سرعت نور نزدیک شود طول آن افزایش پیدا می‌کند، حجم آن زیاد و زمان کند می‌شود (این مفهوم بعدها وقتی که ساعتی دقیق را در هواپیمای جتی قرار دادند تأیید شد)

اگر ماده در سرعت زیاد تغییر می‌کرد پس انرژی و ماده می باید به نحوی با هم مرتبط باشند. اینشتین متوجه شد که فرضیه نسبیت به او نشان می‌دهد ماده شکل متمرکز انرژی است. او تلاش کرد که رابطه‌ای ریاضی میان آن‌ها برقرار کند.

اما از طرفی او متوجه بود که این مفهوم انقلابی با مفهوم مشهور و پذیرفته شدهٔ بقای ماده (لاوازیه 1789) و بقای انرژی (هلمهولتز 1847) در تناقض است. اینشتین اعلام کرد که این دو غول دنیای علم، هر دو در اشتباه بودند و نه انرژی و نه ماده به طور مستقل باقی نمی‌مانند گرچه ترکیب آن‌ها، مجموع انرژی در سامانه انرژی – ماده ثابت و باقی است.

اینشتین به معادله ماده – انرژی خود (E=mc2) مانند لایه‌ای از نظریه نسبیت نگاه می‌کرد. او مقاله‌ای در این باره نوشت که نتیجه‌گیری نهایی او بود. در نگاه اینشتین این معادله اهمیت چندانی نداشت و فقط جنبه‌های فیزیکی و علمی آن مورد نظر بود.

دیگران به سرعت از این معادله نتیجه‌گیری‌های خود را کردند و آن‌ها را برای تولید انرژی هسته‌ای و سلاح‌های مرگبار به کار بردند. به گفته آلدوس هاکسلی: «جهان بعد از مرور نظریه‌های اینشتین در فیزیک نه فقط عجیب‌تر از آنی شد که ما تصور می‌کردیم، بلکه از آن‌چه می‌توانیم تصور کنیم هم عجیب‌تر است.»


معادله معروف اینشتین دقیقاً به ما می‌گوید چقدر انرژی در هر شیئ (یا جرم) وجود دارد. فقط یک واکنش، تمام این انرژی را آزاد می‌کند: برخورد ماده و ضد ماده، تنها نوع کامل تبدیل ماده، به انرژی در جهان ما.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر در این لحظات تاریخی حساس، شخصیت‌های مهم عکس سلفی می‌گرفتند

عکس سلفی به مفهوم کنونی آن مدت یک دهه است که مرسوم شده و به مفهوم گرفتن عکس آینه‌ای یا تکنیک‌های گرفتن عکس با شاتر زمان‌دار قدمت آن به زمان عکاسی برمی‌گردد.اما تصور کنید که در این لحظات مهم تاریخی، شخصیت‌ها دست به دوربین می‌شدند و به…

عکس‌های این عکاس فرانسوی مانند تابلوهای نقاشی زیبای سبک امپرسیونیسم هستند

امپرسیونیسم یک جنبش هنری است که در اواخر قرن نوزدهم، عمدتاً در فرانسه ظهور کرد. مشخصه آن تاکید بر ثبت اثرات زودگذر نور و رنگ در دنیای طبیعی است. نقاشان امپرسیونیست به دنبال این بودند که برداشت‌های دیداری فوری خود را از یک صحنه به تصویر…

اگر نئاتدرتال‌ها بر انسان‌های به اصطلاح خردمند غلبه می‌کردند، شاید اینها ستاره‌های سینماهای آنها…

سوابق فسیلی نشان می‌دهد که نئاندرتال‌ها در حدود 40000 تا 30000 سال پیش از سوابق باستان‌شناسی ناپدید شدند، اگر در برخی مکان‌ها ممکن است تا حدود 28000 سال پیش  زنده مانده باشند.نئاندرتال‌ها گونه‌ای از انسان‌های باستانی بودند که تا زمان…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی جمعی از ثروتمندترین آدم‌های جهان را در قالب آدم‌های فقیر تصور…

هنرمند هندی از هوش مصنوعی برای تولید تصاویری از ثروتمندترین و شناخته شده‌ترین افراد جهان - از بیل گیتس گرفته تا دونالد ترامپ - استفاده می‌کند تا تصور کند که اگر فقیر بودند چه شکلی می‌شدند.اگر آنها لباس‌های ژنده پوش پوشیده و در یک محله…

عکس‌های جالبی که مردم را در «گوگل مپ» به راستی شگفت‌زده کرده است!

گوگل مپ راه خوبی است برای آشنایی با شهرهای نام‌آشنا و یا دورافتاده‌ترین نقاط جهان. اما هر از چند گاهی در گوگل مپ، عکس‌هایی پیدا می‌شود که توجیه‌شان دشوار است یا بسیار خنده‌دار و جالب هستند.این پست مجموعه‌ای است از این عکس‌ها:دورهمی…

جالب و گاهی خنده‌دار: آدم‌هایی که خیلی شبیه تابلو یک آگهی کنارشان هستند!

گاهی شباهت آدم‌ها به هم عجیب به نظر می‌رسند. حالا در نظر بگیرید که کاملا تصادفی اشخاصی در کنار تابلویی یا آگهی دیواری ایستاده باشند و چهره آنها به یکی از شخصیت‌های تابلو یا آگهی شباعت زیادی داشته باشد یا اصلا فرد افزونه‌ای برای مفهوم تبلیغ…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /
1 نظر
  1. خوب بود می گوید

    بسیار عالی ممنون??

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.