فیلم آواز زیر باران – تحلیل و نکات جالبی که احتمالا نمی‌دانستید – Singin’ in the Rain 1952

کارگردانان: استنلی دانن، جین کلی. نویسندگان فیلمنامه: بتی کامدن، آدولف گرین. بازیگران: جین کلی (دان لاک‌وود)، دانالد اوکانر (کازمون براون)، دبی رینولدز (کتی سلدون)، جین هیگن (لینا لامونت)، میلرد میچل (آر.ف.سیمپسون)، سید چریس (بالرین)، داگلاس فاولی (راسکو دکستر)، ریتا موره‌نو (زلدا زندرس). تهیه کننده: آرتور فرید. محصول: مترو گلدوین مه‌یر. مدت: ۱۰۳ دقیقه. بودجه: ۵/۲ میلیون دلار. فروش (در دنیا): ۷/۷ میلیون دلار.

نامزدهای اسکار:

  • بهترین بازیگر زن نقش دوم.
  • بهترین موسیقی برای یک فیلم موزیکال.

سایر برندگان اسکار ۱۹۵۲:

  • بهترین فیلم: بزرگ‌ترین نمایش روی زمین.
  • بهترین کارگران: جان فورد (مرد آرام).
  • بهترین بازیگر مرد: گری کوپر (ماجرای نیمروز)
  • بهترین بازیگر زن: شرلی بوث (برگرد، شیبا کوچولو)
  • بهترین بازیگر مرد نقش دوم: آنتونی کوئین (زنده‌باد زاپاتا!)
  • بهترین بازیگر زن نقش دوم: گلوریا گراهام (زشت و زیبا).

خلاصه داستان

زندگینامهٔ هالیوود در آغاز سینمای ناطق که طی آن، ستاره‌های محبوب دوران صامت، دان لاکوود (جین کِلی) ستارهٔ بزن – بهادر و رمانتیک فیلم‌های صامت و جفت سینمایی‌اش لینا لامونت (جین هیگن) علاقه‌ای به هم ندارند ولی به درخواست روسای استودیو، ادای جفت‌های عاشق را در می‌آورند. فیلم بعدی شان سوار بزن – بهادر، نخستین فیلم ناطقشان، ضمنا یک موزیکال است. خدا رحم کند! لینا که خیلی هم ازخودراضی است حرف زدن بلد نیست چه رسد به آواز خواندن ولی در عوض خیلی خوب جیغ می‌کشد. مربی طرز بیانش را کنار می‌گذارند و به جایش تصمیم می‌گیرند از کتی سلدون (دبی رینولدز) نامزد دان، بازیگری تازه کار و با استعداد استفاده کنند که به جای لینا حرف بزند و آواز بخواند. ولی دان نیز باید با خودش روراست باشد و بین عشق دروغین روی پرده و عشق واقعی‌اش به کتی، یکی را انتخاب کند. از این‌رو دنبال راهی می‌گردد تا قابلیت‌های چشمگیر کتی را به گونه‌ای بر مردم فاش گرداند و پتهٔ لینا را روی آب بریزد.


خرید کتاب با ۱۵٪ تخفیف(همه کتاب‌ها)

رویایی ترین فیلم تاریخ سینما

فرمول آواز زیر باران ظاهرا ساده به نظر می‌رسد: ترانه‌هایی را که در دههٔ ۱۹۲۰ توسط آرتور فرید و ناسیو هرب براون نوشته شده، برداشته اند و با تعدادی ترانه و آهنگ جدید که آدولف گرین و بتی کامدن نوشتند، درآمیختند و آنها را در داستان فوق العاده‌ای که ترانه‌ها خیلی مناسب در قسمت‌های مختلفش جا می‌افتادند، ادغام کردند؛ داستانی مفرح و رندانه و پر از نیش و کنایه دربارهٔ ترس و وحشت هالیوود در دوران گذر از صامت به ناطق. سید چریس را هم در بهترین قسمت فیلم – قسمت رویایی‌اش که جزء لاینفک فیلم‌های موزیکال دههٔ ۱۹۳۰ شد – به بازی گرفتند تا در «بالهٔ برادوی» هنرنمایی کند و بدین ترتیب بهترین موزیکال تاریخ سینما را ساختند. فیلمی که در تمامی فهرست‌های صدتایی بهترین فیلم‌های تاریخ سینما در هر دوره و از سوی هر فرد و انجمن و مجله و روزنامه‌ای به چشم می‌خورد. فیلمی که در دوران خود به زور نقدی بر رویش نوشتند و فقط نامزد دو جایزهٔ اسکارش کردند و البته دست خالی به خانه‌اش فرستادند.

بازیگرها

* جین کلی: بارانی که جین کلی در زیرش پای می‌کوبد مخلوطی از آب و شیر بود تا قطرات باران را بهتر روی فیلم نشان دهد. (ضمن آنکه باعث می‌شد کت پشمی‌اش آب برود) کِلی ضمناً در بخش ارتباط با دیگران هم زیاد موفق رفتار نکرد و رک و راست به دبی رینولدز گفته بود که حرکات موزونش خیلی بد است. خودش بعدها اعتراف کرد: «با دبی خوب رفتار نکردم؛ متعجبم که هنوز با من حرف می‌زند.» کلی سبک خاص خودش را داشت. دانن دربارهٔ او گفته: «جین کِلی یکی از اعجوبه‌های قرن بیستم است.» کلی پس از نخستین فیلمش برای من و محبوبم (۱۹۴۲)، در تعدادی کلاسیک دیگر بازی کرد که باعث شدند هرگز فراموشش نکنیم: لنگرها بالا (۱۹۴۵)، دزد دریایی (۱۹۴۸)، در شهر (۱۹۴۹) و یک آمریکایی در پاریس.

* دبی رینولدز: وقتی جین کلی به دبی رینولدزِ ۱۹ ساله گفت که کار بلد نیست، او هم رفت زیر پیانو و زد زیر گریه. فرد آستر به کمکش آمد و معلوم شد عجب بازیگر با استعدادی است و چقدر همه چیز را زود یاد می‌گیرد. ولی از او نقل شده است که مشکل ترین لحظات زندگی‌اش یکی به دنیا آوردن بچه‌اش بوده و یکی دیگر بازی در آواز زیر باران. رینولدز مادر کری فیشر (جنگ‌های ستاره‌ای)، یکی از دشوارترین زندگی‌ها را پشت سر گذاشت و شکست‌های عاطفی زیادی را متحمل شد. از جمله فیلم‌های معروفش چگونه غرب تسخیر شد (۱۹۶۲) و مالی براون شکست‌ناپذیر (۱۹۶۴) است که به خاطرش نامزد جایزهٔ اسکار گردید. وقتی هالیوود تولید فیلم‌های موزیکال را متوقف کرد، رینولدز برای امرار معاش به تئاتر روی آورد. او اعتراف کرده که در یکی از دوره‌های دشوار زندگی‌اش، در یک اتومبیل/ کاراوان زندگی می‌کرده است. کری فیشر زندگی مادرش را در یک کلام خلاصه کرده: «مادرم آنقدر با استعداد است که عقلش را از دست داده».

* دانالد اوکانر: در قطعهٔ آن‌ها را بخندان در هنرنمایی بی نظیری، صورت و بدنش را مثل یک عروسک به ده‌ها شکل مختلف در می‌آورد. ولی خب، همان کلنجارهای فیزیکی باعث شد که پس از فیلم‌برداری آن قسمت، سه روز در بستر بیفتد. اوکانر به بازی در نقش‌های دوم ادامه داد: منو خانم صدا بزن (۱۹۵۳) و هیچ شغلی مثل سرگرمی نیست (۱۹۵۴)، از جمله معروف ترین فیلم هایش هستند. پس از شکست تجاری داستان باستر کیتون (۱۹۵۷)، ستارهٔ بختش افول کرد. ول او خیلی خوب بود، خیلی خوب.

* جین هیگن: به خاطر زحمتی که برای درآوردن آن صدای جیغ-جیغو به خود می‌دهد، نامزد جایزهٔ اسکار بهترین بازیگر نقش دوم شد. شخصیت «لینا لامونت» اش در این فیلم در جستجوی میکروفن‌هایی که لای بوته‌های گل پنهان کرده‌اند، سرش را این ور و آن ور می‌کند و از این رو صدایش یا به زوزه تبدیل می‌شود یا به پچ پچ. در آواز زیر باران او یکی از بامزه‌ترین نقش‌های کمیک سینما را ایفا کرده. دیگر فیلم‌های معتبر هیگن عبارتند از: دندهٔ آدم (۱۹۴۹) و جنگل آسفالت (۱۹۵۰).

* ریتا مورونو: نقش زلدا زندرس را بازی کرده. آواز زیر باران چهارمین فیلم او محسوب می‌شد. در پراکنده‌کاری‌های زندگی‌اش از جمله به این فیلم‌ها برمی‌خوریم: سلطان و من (۱۹۵۶)، داستان وست‌ساید (۱۹۶۱)، معرفت جسم (۱۹۷۱) و ریتز (۱۹۷۶).

پشت صحنه

  • ترانه‌های می‌شه! و تو ستارهٔ شانس منی که دبی رینولدز به جای جین هیگن می‌خواند، درواقع توسط بتی نویس خوانده شده اند؛ یعنی هم هیگن لب زده و هم رینولدز!
  • پیرنگ آواز زیر باران از نمایشنامهٔ بامزهٔ یک‌بار در طول زندگی (۱۹۳۲) نوشتهٔ ماس هارت و جورج اس. کافمن وام گرفته شد که ماجراهایش در همان دورهٔ گذار از صامت به ناطق و وحشت هالیوود می‌گذرد.
  • نگاتیو اریژینال فیلم در یک آتش سوزی از بین رفت.
  • هزینهٔ قسمت «بالهٔ برادوی» فیلم که پانزده دقیقه‌ای طول می‌کشد از ۸۰ هزار دلار بودجهٔ پیش بینی شده بالا زد و ۶۰۰ هزار دلار تمام شد.

از دیالوگ‌های به یادماندنی‌اش

دان: «سعی کن اینو تو کله ات بکنی: هیچی بین ما نیس. هیچی، هیچ وقت بین ما نبوده. هر چی بوده، فقط هوا بوده».

دان: «کتی سلدون در نقش ژولیت! در نقش لیدی مکبث! در نقش شاه لیر! البته به خاطر این یکی باید ریش بذاری».

نظر منتقدها

پالین کیل: «در یک کلام، بهترین موزیکال هالیوودی تاریخ سینما». (پالین کیل در بروشور سینه کلابی که در سال ۱۹۵۸ در برکلی اداره می‌کرد و فیلم را در صدر بهترین فیلم‌های تاریخ سینما آورده بود.)

کارگردان

استنلی دانن نواهای خلاقه لازم را در اختیار آرتور فرید تهیه کننده گذاشت که بیش از چهل موزیکال برای مترو گلدوین مه‌یر تهیه کرده است. اسم جین کِلی و استنلی دانن به طور مشترک به عنوان کارگردان در عنوان‌بندی آمده ولی تمامی آن شوخ طبعی و هوشمندی زیر سر دانن بوده است. او درواقع به خاطر یک آمریکایی در پاریس‌اش که مورد استقبال قرار گرفته و اسکاری هم برده بود، برای ساخت این یکی چراغ سبز گرفت. برنامهٔ سخت کاری در آواز زیر باران باعث شد که همه هر روز ۱۹ ساعت کار کند. دانن و وینسنت مینه‌لی خالق بهترین موزیکال‌های «عصر طلایی» هالیوود هستند؛ دیگر موزیکال‌های قابل توجه دانن عبارتند از: در شهر (۱۹۴۹)، عروسی شاهانه (۱۹۵۱)، صورت نمکین (۱۹۵۷). وقتی موزیکال‌ها نیز مثل دایناسورها منقرض شدند، دانن به ساخت کمدی رمانتیک روی آورد از جمله: بی‌احتیاط (۱۹۵۸)، معما (۱۹۶۳)، افسون شده و دو همسفر (هر دو در سال ۱۹۶۷).

آواز زیر باران تعریف می‌کند که برای ساختن نخستین فیلم ناطق تاریخ سینما، اجبارا چه کلک‌هایی زدند و چه چشم‌بندی‌هایی کردند. ولی واقعیت ماجرا دست کمی از آنچه فیلم تعریف می‌کند، نداشت. خود دبی رینولدز که رقص نمی‌دانست توسط فرد آستر تعلیم دید و بعضی از ترانه‌های فیلم را هم اجبارا لب زد چون یک نفر دیگر نشان می‌دهد خیلی هم خوب آموزش دیده بود. به جایش آواز می‌خواند، یعنی کاری که خودش به جای آن ستارهٔ فیلم‌های صامت انجام می‌دهد. او همانطور که در قطعه صبح بخیر نشان می‌دهد خیلی هم خوب آموزش دیده بود.

صحنهٔ فراموش‌نشدنی

دانالد اوکانر سر از پا نشناخته، خودش را به زمین و زمان می‌زند و می‌خواند و پای می‌افشاند و یا هر چه اسمش را می‌گذارید انجام می‌دهد تا «آن‌ها را بخنداند». کارهایی که انجام می‌دهد اوج آن چیزی است که قطعه‌ای در فیلمی موزیکال می‌تواند به آن دست یابد.

دیدگاه خود را با ما اشتراک بگذارید:

ایمیل شما نزد ما محفوظ است و از آن تنها برای پاسخگویی احتمالی استفاده می‌شود و در سایت درج نخواهد شد.
نوشتن نام و ایمیل ضروری است. اما لازم نیست که کادر نشانی وب‌سایت پر شود.
لطفا تنها در مورد همین نوشته اظهار نظر بفرمایید و اگر درخواست و فرمایش دیگری دارید، از طریق فرم تماس مطرح کنید.