فیلم اژدها وارد می‌شود – بررسی ، نقد و تحلیل – Enter the Dragon 1973

در پی تب همه‌گیر فیلم‌های رزمی برآمده از سینمای هنگ‌کنگ در دهه هفتاد و جهت بهره‌برداری از معدن طلای نابی به اسم بروس لی، کمپانی برادران وارنر در سال ۱۹۷۳ دست به تهیهٔ فیلمی به نام اژدها وارد می‌شود زد. فیلمی که علی‌رغم حضور یک ستاره سرشناس دیگر یعنی جان ساکسن به طور کامل حول محور پرسونای سینمایی بوری لی شکل گرفته که پس از حضور در چند سریال آمریکایی نظیر آیرون ساید، بتمن و زنبور سبز به عنوان بازیگر و طراح حرکات رزمی در ابتدای دهه هفتاد به موطنش هنگ‌کنگ برگشته و با اتکا به توانایی‌اش در ورزش‌های رزمی بدل به ستاره معروفی شده بود. توفیق تجاری فراوان اژدها وارد می‌شود تنها حاصل محبوبیت غیر قابل توصیف لی در آن زمان بود وگرنه حتی به لحاظ رزمی هم چیزی فراتر از دیگر فیلم‌های بروس لی نداشت. حتی کارگردانی تخت و فاقد خلاقیت رابرت کلوز هم با وجود این که پیش‌تر با فیلم تیره از کهربا (۱۹۷۰) تسلطش در ساخت فیلم‌های حادثه‌ای را نشان داده بود باعث شده تا فصول نبرد فاقد شور و حال فیلم‌های رزمی هنگ‌کنگی باشند و تنها هنر والای لی موجب گشته تا فیلم شکلی منحصربه‌فرد یافته و هنوز هم دیدنی باشد، هر چند به واسطه امکانات بیشتر که ناشی از حضور یک کمپانی معظم فیلم‌سازی بوده اژدها وارد می‌شود سر و شکل بهتری نسبت به فیلم‌های هنگ‌کنگی لی نظیر رییس بزرگ (لو وی، ۱۹۷۱) و راه اژدها (بروس لی، ۱۹۷۲) که فیلم‌هایی رده بی و متأثر از وسترن‌های اسپاگتی بودند داشته باشد.

فیلم همین طور در خط داستانی هم سعی کرده‌اند اندکی پیچیده‌تر از فیلم‌های رزمی معمول آن دوره به نظر برسد. آقای هان (شی کی ین)، مالک متمول جزیره‌ای در نزدیکی هنگ‌کنگ مسابقه‌ای رزمی ترتیب داده و لی به عنوان مأمور مخفی موظف است تحت عنوان یک رزمی‌کار در این مسابقه شرکت کرده و پرده از فعالیت‌های خلافکارانه آقای هان در آن جزیره بردارد و فیلم از این طریق نیمچه اشاره‌ای هم به شرایط سیاسی آن دوران؟؟؟ خروج یک‌به‌یک جزایر اقیانوس آرام از زیر سلطه بریتانیای کبیر داشته است.

بر خلاف فیلم‌های هنگ‌کنگی لی که اغلب آثاری جمع‌وجور و کم هزینه بر پایه انتقام شخصیت اصلی از دارو دسته‌ای خلافکارانه بودند در اژدها وارد می‌شود جنبه معمایی داستان و همین طور لوکیشن‌های خوش رنگ و لعاب فیلم را همچون آثار پر خرج جریان اصلی جلوه داده در حالی که هزینه تولید آن کمتر از یک میلیون دلار بوده ولی متأثر از الگوی رایج آن سال‌ها یعنی فیلم‌های جیمز باند سعی داشته تا پرخرج‌تر و عظیم‌تر از آنچه هست به نظر برسد و حتی شباهت داستانی به سری فیلم‌های باند باعث شد تا منتقدان آن را اقتباسی از دکتر نو (ترنس یانگ،؟؟؟۱۹۶) با رگه‌هایی از سری داستان‌های فومانچو بدانند. البته این رگه کارآگاهی داستان که یادآور محصولات زیادی از کمپانی برادران وارنر هم بوده چندان جدی نیست و تنها بستر را برای هنرنمایی ستاره فیلم فراهم آورده که به خصوص در فصل طولانی مبارزه با نگهبانان در زیرزمین جلوه درخشانی دارد و رونمایی لی از سلاح محبوبش نانچیکو بدل به شناسنامه ژانر شده و توانایی حیرت انگیزش در استفاده از آن موجب شده تا هر بار تماشای این فصل علاقه‌مندان هنرهای رزمی را مشعوف کند. فصلی که در آن جکی چان ستاره سال‌های بعد فیلم‌های رزمی حضوری کوتاه به عنوان یکی از نگهبانان داشته که توسط لی از پا در می‌آیند، البته جکی چان یکی از بدلکاران اصلی فیلم نیز بوده و حتی فصلی که کاراکتر لی به سرعت از دیواری بالا می‌رود در اصل توسط او اجرا شده است.

به جز چانِ آن زمان گمنام، رزمی‌کاران شاخص دیگری هم در فیلم حضور داشته‌اند، نظیر جیم کلی سیاه‌پوست که حضورش فیلم را با جنبش‌های اجتماعی سیاهان در آن سال‌ها پیوند میزند و همین طور باب وال قهرمان کاراته به نقش دست راست آقای هان و قاتل خواهر بروس لی که موجبات شکل‌گیری انگیزه شخصی شخصیت لی برای به انجام رساندن مأموریتش را فراهم می‌آورد. وال بعدها در فیلم ناتمام لی به نام بازی مرگ (۱۹۷۸) نیز ایفای نقش کرد که پس از مرگ ناگهانی بروس توسط رابرت کلوز و با راش‌های به‌جامانده از او و با حضور کیم تای چونگ بازیگر و تکواندوکار کره‌ای در قالب لی ساخته شد. ولی سرشناس‌ترین هم‌بازی لی، جان ساکسن ستاره آمریکایی بود که در آن سال‌ها به واسطه حضور در محصولات مشترک فراوان بازیگری بین‌المللی محسوب می‌شد و تسلطش بر فنون رزمی او را بدل به محتمل‌ترین گزینه برای همراهی با بروس لی در این فیلم کرده بود و محبوبیت فراوانش در ایتالیا در مقایسه با بروس لی نه چندان شناخته شده در اروپا تضمینی برای موفقیت در بازار بین‌المللی بود. فیلم با موفقیت تجاری فراتر از حد تصور مواجه شد و نه تنها یکی از پرفروش‌ترین فیلم‌های سال ۱۳۷۳ در ایالات متحده بود که در اکران جهانی حدود ۹۰ میلیون دلار فروش کرد هرچند در هنگ‌کنگ به انداز دیگر فیلم‌های لی نظیر مشت خشم و راه اژدها موفق نبود. البته خود لی آن قدر خوش‌شانس نبود تا موفقیت عظیم فیلم را به چشم ببیند چرا که درست شش روز پیش از اکران اولیه به دلیل عود کردن تومور مغزی‌اش ناشی از مصرف دارو درگذشت و جدای از محبوبیت زائدالوصفش همین جوان‌مرگی او را بدل به اسطوره هنرهای رزمی و یکی از ماندگارترین شمایل‌های فرهنگ عامه کرد که تا به امروز نیز دوام داشته است و پس از مرگش فیلم‌های زیادی ساخته شده که در آن رزمی‌کاران جوانی در پی گرفتن انتقام مرگ استاد خود به خاور دور می‌روند و هنوز که هنوز است طرفدارانش مرگ او را مشکوک و در هاله‌ای از ابهام می‌بینند و کشته شدن تصادفی پسرش براندن لی بازیگر سر صحنه فیلم کلاغ (الکس پرویاس،۱۹۹۴) هرچه بیشتر به شایعاتی پیرامون دست داشتن مافیای فیلم‌سازی در مرگ پدر و پسر و صحبت‌هایی از این قبیل دامن زد و همچون آتش زیر خاکستر دوباره بحث پیرامون مرگ بروس لی را داغ کرد و از او افسانه‌ای دست نیافتنی ساخت که به تنهایی بدل به نماد سینمای رزمی و بالاتر از آن هنرهای رزمی شده است.


خرید کتاب با ۱۵٪ تخفیف(همه کتاب‌ها)

دیدگاه خود را با ما اشتراک بگذارید:

ایمیل شما نزد ما محفوظ است و از آن تنها برای پاسخگویی احتمالی استفاده می‌شود و در سایت درج نخواهد شد.
نوشتن نام و ایمیل ضروری است. اما لازم نیست که کادر نشانی وب‌سایت پر شود.
لطفا تنها در مورد همین نوشته اظهار نظر بفرمایید و اگر درخواست و فرمایش دیگری دارید، از طریق فرم تماس مطرح کنید.