فیلم سلطان نیویورک – بررسی، نقد و تحلیل – King of New York 1990

کارگردان: ابل فرارا. فیلمنامه: نیکلاس سن جان. تهیه‌کننده: اوگوستو کامینیتو، مدیر فیلمبرداری: بوژن بازلی، موسیقی: جو دلیا. بازیگران: کریستوفر واکن، دیوید کروزو، جانکارلو اسپوزیتو، استیو بوسیمی، پل کالدرون ۱۰۳ دقیقه.

ابل فراررا، چنان که باید در آمریکا قدر شناخته نشده و مطابق معمول بیشتر در اروپا خواستار دارد، چون حساسیت‌هایش ظاهرا بیشتر تارهای حسی اروپایی‌ها را به ارتعاش در می‌آورد. این البته باعث نشده که از طیف رادارهای هموطنانش کاملا خارج شده باشد؛ فیلم‌هایی چون ستوان بد (۱۹۹۲)، بازی خطرناک (۱۹۹۳) و مجلس ترحیم (۱۹۹۶) موقع نمایش عمومی‌شان، بین طرفداران سینمای مستقل سروصداهایی به راه انداخت. اما به هرحال، این سلطان نیویورک بود که به فیلمی «کالت» تبدیل شد و مانند صورت زخمی (دی پالما، ۱۹۸۳)، که در بد و بیراه و صحنه‌های خشن با آن سهیم است، بین خواننده‌های «رپ» شیفتگانی پیدا کرد و یکی از آنها، «اسکول دی»، بخش اعظم موسیقی متن فیلم را نوشت.

سلطان نیویورک، داستان فرانک وایت (واکن) را تعریف می‌کند؛ تبهکاری که با وثیقه آزاد شده و خودش معتقد است که اصلاح شده. معلوم می‌شود وایت شخصیت پر تناقض و پیچیده‌ای دارد؛ مردی که تمایل‌اش به انجام کار خیر با طبع خشن‌اش سازگاری ندارد و خودش هم می‌گوید «هیچ وقت کسی را که سزاوارش نبوده، نکشته‌ام». وایت که همان اسم‌اش (وایت= «سپید»)، انسانیتی بدوی و تمایل به تعالی را به ذهن ورد، یک «رابین هود» پرتناقض است که تمایلات بورژایی، درک ما را از ادعاهای نوع دوستی‌اش مشکل می‌کند. به عنوان مثال، او از پولی که از قاچاقچیان مواد مخدر دزدیده برای کمک مالی به بیمارستانی در محله محروم برانکس استفاده می‌کند؛ تبهکارانی را به مجازات می‌رساند که کارگرهای عموما مهاجر را استثمار می‌کنند و نسبت به کسانی که از بچه‌ها سوءاستفاده می‌کنند، بخششی از خود نشان نمی‌دهد. از این زاویه، وایت نمونه بارز یک قهرمان «فرارا» یی است؛ فردی که دچار بحران معنوی شده و دنبال بخشش و رستگاری در دل محفل و جماعتی است که روحشان همچون جانشان، امکان دارد هر دم فروپاشد و نابود شود.

از لحاظ سینمایی، سلطان نیویورک، با آن ترکیبات صحنه دقیق، یکی از کارشده ترین فیلم‌های ابل فرار است؛ فیلمی که فرمالیسم‌اش را با آن نورپردازی پرسایه روشن و «نقاشی» وار، تقویت هم کرده است. توصیفی که فرارا از نیویورک در شب، با آن خیابان‌های مه آلود و غرق در نوری آبی به دست داده، فراموش نشدنی است. سلطان نیویورک، که موقع نمایش عمومی، به یک اندازه مورد انتقاد و ستایش قرار گرفت، فیلمی است که برای آشنایی با یکی از دست‌کم گرفته‌شده‌ترین سینماگران آمریکایی توصیه می‌شود. این فیلم جنایی دروازه دنیای تبهکارهای سیاه و آمریکای لاتینی را به روی بیننده می‌گشاید.


خرید کتاب با ۱۵٪ تخفیف(همه کتاب‌ها)

 

دیدگاه خود را با ما اشتراک بگذارید:

ایمیل شما نزد ما محفوظ است و از آن تنها برای پاسخگویی احتمالی استفاده می‌شود و در سایت درج نخواهد شد.
نوشتن نام و ایمیل ضروری است. اما لازم نیست که کادر نشانی وب‌سایت پر شود.
لطفا تنها در مورد همین نوشته اظهار نظر بفرمایید و اگر درخواست و فرمایش دیگری دارید، از طریق فرم تماس مطرح کنید.