فیلم سگدانی – بررسی، نقد و تحلیل – Reservoir Dogs 1992

فیلمنامه و کارگردان: کوئنتین تارانتینو. تهیه کننده: لارنس بندر، مدیر فیلمبرداری: آندری سکولا. موسیقی: کتی نلسن، کارین رچقمن. بازیگران: هاروی کایتل، تیم راث، استیو بوسیمی مایکل مدسن، لارنس تبرنی، کریس پن، کوئنتین تارانتینو، ادی بانکر، رندی بروکس، ۹۹ دقیقه

سگدانی، نخستین فیلم کوئنتین تارانتینو، تأثیری غریب بر سینمای عامه‌پسند دو دهه اخیر گذاشت و احیایش کرد و از ظهور یک کارگردان مؤلف خبر داد.

سگدانی در واقع، یک «فیلم سرقت و دزدی» است که هیچ‌وقت خود سرقت را نشان نمی‌دهد. جو کابوت (تیرنی) گنگستر و پسرش، نایس گای (کریس پن فقید)، شش مرد را استخدام می‌کنند تا مقداری الماس بدزدند. هر مرد، یک اسم مستعار رنگی دارد: آقای سفید (کایتل)، آقای پرتقالی (راث)، آقای صورتی (یوسیمی)، آقای بلوند (مدن)، آقای قهوه‌ای (تارنتینو) و آقای آبی (بانکر). در حالی که به آن‌ها توصیه‌شده هرگز اسم واقعی‌شان را فاش نگردانند و توضیحی درباره خود ندهند، سرقتشان ناموفق از آب در می‌آید. پلیس سر می‌رسد. تیراندازی و تعدادی کشته و مجروح می‌شوند. بخش اعظم اکشن در جایی اتفاق می‌افتد که قرار بوده محل ملاقات آن‌ها بعد از اجرای سرقت باشد. آقای پرتقالی به شکم‌اش تیر خورده و آقای سفید تسکین‌اش می‌دهد. بی آنکه با خبر باشند، آقای پرتقالی یک پلیس مخفی است که می‌خواسته دارودسته جو را گیر بیندازد. اگرچه همه حدس می‌زنند خبرچینی توی گروه نفوذ کرده، ولی کسی از هویت‌اش باخبر نیست و به خصوص با جراحت مرگبار آقای پرتقالی، هیچ کس به او ش نمی‌برد. فراتر از خشونت علنی و تأثیرگذار فیلم، کارگردانی با اعتماد به نفس و فیلمنامه محکم تارانتینوی تازه‌کار است که مورد توجه قرار می‌گیرد. تارانتینو مدرسه سینمایی نرفته ولی در عوض خورهٔ فیلم غریبی است و تمامی ضوابط و قواعد فیلمنامه‌نویسی و فیلم‌سازی را با تماشای دقیق فیلم‌ها یادگرفته است. اعتماد به نفس‌اش در کارگردانی، نه تنها از پیروی از قواعد ژانر سرقت و دزدی، بلکه از زیر پا گذاشتن مصمم آن قواعد ریشه گرفته، سرقت در اینجا اهمیت چندانی ندارد، مهم پیداکردن خبرچینی است که بین‌شان جا خوش کرده. آنچه از دل سنگدانی سر بر می‌آورد، رابطه‌ای است که بین این مردان شکل می‌گیرد. عمده دیالوگ‌های فیلم، بحث بین این گنگسترها راجع به شرف و حرفه‌ای گری است. برای این جماعت، این دو مشخصه، اهمیتی اساسی دارد. خبرچینی بین‌شان، خیانت به همان راه و رسمی است که محترم می‌شمارند. از این نظر، پیوندی عمیق بین آقای پرتقالی و آقای سفید، به وجود می‌آید، آقای سفید، حرفه‌ای‌گری خود را واسطه قرار داده و بی برو برگرد بر صادق‌بودن پرتقالی پای می‌فشارد. کنار رفتن نقاب پرتقالی و فاش شدن هویت اصلی‌اش، نهایت خیانت است، و ضجه و نالهٔ کایتل در حالی‌که می‌خواهد پرتقالی را بکشد، از آن مردی است که گویی بخواهند روح‌اش را از بدن‌اش جدا نمایند، تیراندازی آخر، از آن تیر و تیرانداختن‌های تماشایی است.

اوایل دهه ۱۹۹۰، تارانتینو با این فیلم وارد صحنه سینمای مستقل شد و شکل تازهای به سینمای اکشن بخشید.


خرید کتاب با ۱۵٪ تخفیف(همه کتاب‌ها)

دیدگاه خود را با ما اشتراک بگذارید:

ایمیل شما نزد ما محفوظ است و از آن تنها برای پاسخگویی احتمالی استفاده می‌شود و در سایت درج نخواهد شد.
نوشتن نام و ایمیل ضروری است. اما لازم نیست که کادر نشانی وب‌سایت پر شود.
لطفا تنها در مورد همین نوشته اظهار نظر بفرمایید و اگر درخواست و فرمایش دیگری دارید، از طریق فرم تماس مطرح کنید.