کاراکتر قباد با بازی شهاب حسینی در مجموعه نمایش خانگی «شهرزاد» – ۱۳۹۴-۱۳۹۳ : بررسی و تحلیل

به سنت ادبیات و نمایش و سینمای کشورمان که نگاه کنیم در نقش‌های منفی با کاراکترهای جذاب غیر قهرمان نه الزاما ضد قهرمان اساسا با ضعفی جدی مواجه ایم. در سینمای ما اما ماجرا جدی‌تر و حادتر است. نه فقط چون نقش‌های منفی، نقش‌های جذابی که شباهتی به شمایل قهرمان ندارد، کم داریم بلکه از این جهت که بازیگران برجسته و نامدار ما در چنین نقش‌هایی کم ظاهر شده اند. سال‌ها پیش یکی از ستاره‌های برجستهٔ سینمای دهه هفتاد ایران در مصاحبه‌ای اعتراف کرده بود که بازی در نقش‌های منفی با نقش‌هایی که کاراکتر، فاقد وجوه قهرمانانه با خصایل نیکوست. برایش لطف و جذابیتی ندارد. دیدگاه و فکری ک شاید فشردهٔ نگاه بسیاری از بازیگران ما در این سال هاست در کارنامهٔ نقش منفی‌های سینمای ما با نقش‌هایی که نمایشگر یک آدم معمولی با خصوصیت‌های غیر قهرمانانه هستند کمتر ستاره با بازیگر برجسته‌ای سهمی جدی و عمده دارد. این متن دربارهٔ یکی از نقش‌های جذاب این سال‌های سینمای خانگی ایران (بهتر است بگوییم شیوه‌ای از تولید که جایگزین تولیدات کم رمق و دوست داشتنی این سال‌های تلویزیون ایران شده است) با همین ویژگی‌ها و بازی درخشان مهم‌ترین بازیگر سینمای ایران از نیمه دوم دهه هشتاد تا به امروز است دوگانهٔ مرد عاشق مذبذب و عاشقی که خسته نمی‌شود و از پا نمی‌افتد، یکی از پیش باخته و یکی تا آخرین نفس در حال مبارزه برای وصال معشوق، یکی ضعیف و وابسته به حکم این و آن، از همسری که دوستش ندارد تا پدرخواندهٔ جذاب قصه و هوشنگ، مباشرش و یکی رها از حکم این و آن از پدر تا همان پدرخوانده این شاید نقط‌هٔ عزیمت به نقش و بازی شهاب حسینی در یکی از جذاب‌ترین نقش‌های سریال‌های ایرانی -یک رومانس عاشقانه در سینما و تلویزیون و هنر نمایشی ای که از روایت عاشقیت‌ها به خصوص در دوران معاصر ابا دارد-در این سال هاست.

جذاب‌ترین شخصیت سریال شهرزاد قباد است. تلاش برای نوشتن کاراکتری که در بنیان‌های شخصیتیش نه تنها قهرمان نیست که تنه به تنهٔ نقش‌های منفی می‌زند و همه چیز برای دوست نداشتی شدن کاراکتر و افتادن به ورطهٔ کلیشه‌های رایج آماده است اما این جا به گمانم هنر نویسندگی نغمه ثمینی به کمک حسن فتحی آمده تا شخصیت قباد از کلیشه‌های رایج سینما و تلویزیون فراتر برود. یک بار پیش از این داریوش مهرجویی در فیلم درخشان لیلا مردی مذبذب و عاشقی بانوان را جذاب و پیچیده نوشته بود و بازی علی مصفا، کاراکتر رضا مرد ترسوی مدعی عشق و عاشقی، اما اسیر در دست مناسبات جامعه سنتی و رابطهٔ فرویدی مادر و پسر را به نقشی ویژه و پیچیده تبدیل کرده بود اما در لیلا محوریت لیلا آنقدر پررنگ و کاراکترش در پیشبرد روایت فیلم آن قدر کلیدی بود که رضا تبدیل به شمایل یک نقش ماندگار نشود. قباد اما دومین تصویر تمام و کمال از یک مرد عاشق ایرانی است.

مردی آشنا با ایده‌های ما از مرد ایرانی سنتی که دریغ‌ها و حسرت‌هایی ایدی دارد و عشق و زندگی عاشقانه مهم ترین آن‌هاست اما توان حضور تمام قد و جبران این حسرت ابدی را ندارد. با این وجود قباد سریال شهرزاد با بازی شهاب حسینی از آن چه نوشته شده فراتر می‌رود و به زعم من پیش از قسمت‌های پایانی و طبیعتا مسیر جذاب روایتی که حالا قباد را در جایگاهی ویژه و خاص قرار می‌دهند تبدیل به پیچیده‌ترین و دوست داشتنی‌ترین کاراکتر سریال می‌شود.

بازی شهاب حسینی جلوتر از فیلمنامه شهرزاد است. آن قدر جلوتر از فیلمنامه آن ویژه و منحصر به فردی که حسینی حالا به عنوان امضایش پای بسیاری از نقش آفرینی هایش می‌زند که رفته رفته در دل رومانس جذاب نغمه ثمینی و حسن فتحی و پیش از قسمت‌های پایانی و روند قصه و روایت جایگزینی احتمالی پدرخوانده قدیم با پدر خواندهٔ جدید با عطش انتقام شمایل قهرمان عاشق سریال، فرهاد، را عقب رانده و خود را به چهرهٔ عاشق جذاب قصه تبدیل می‌کند. قباد شهاب حسینی با آن ظرافت ویژه در لحن و گفتاری که حسینی انتخاب کرده، دوتایی‌های جذاب بازی ترانه علیدوستی و شهاب حسینی و نمایش دقیق وجه عاشق و ترسوی کاراکتر قباد بدون آن که پکی ہر دیگری بچربد فراتر از قصه جلو رفته و بعد از شهرزاد به دوست داشتنی‌ترین کاراکتر سریال تبدیل می‌شود.


خرید کتاب با ۱۵٪ تخفیف(همه کتاب‌ها)

در کارنامهٔ بازیگری شهاب حسینی، این اولین بار نیست که او در نقش مردی حاضر می‌شود که نه تنها ویژگی‌های قهرمانانه ندارد که برعکس با ضعف‌ها و حتی ویژگی‌های منفیش به یاد می‌آید. آدم‌هایی معمولی که چه در ساخت فیلمنامه و چه در کیفیت یگانهٔ نقش آفرینی شهاب حسینی تبدیل به کاراکترهایی ماندگار در سینما و تلویزیون ما شدند. بازی شهاب حسینی در نقش حجت در جدایی نادر از سیمین و قباد در سریال شهرزاد نمونه‌های جذاب و مثال زدنی از چنین نقش‌هایی هستند، چیزی در بازی شهاب حسینی است که حالا امضای اوست. آنی که به تمام نقش‌هایی که در آن بازی می‌کند می‌افزاید تا چه در ساحت قهرمان و چه در بازی در نقش آدم‌های ضعیف با در ظاهر دوست داشتنی کاراکترهایی دوست داشتنی و به یادماندنی بیافریند. کیفیت ویژه بازی او در نقش حجت در فیلم جدایی و قباد در سریال شهرزاد حاصل پرهیز از هرگونه زیاده روی در اجرای نقش، حذف کردن هرگونه اضافات زیادی که به بازیش نمایشگری و ادا و اطوار بدهد و البته رسیدن به نوعی واقع گرایی در جنس بازیش است. ساختن و اجرای جزئیات درجهٔ یکی در بازی شهاب حسینی که هر نقش او را شبیه به آدمی می‌کند که انگار در کنار ما زیسته است. حجت، مردی سنتی است که تا دیروز همسایهٔ ما بوده، قباد همان مرد عاشق ایرانی است که سال هاست می‌شناسیمش و آفرینش دوبارهٔ واقعیت برای ساختن نقش‌هایی منحصر به فرد اما به شدت آشنا با ذهن و زندگی ما کیفیت منحصر به فرد در بازی شهاب حسینی که در اجرای نقش هایش بدون این که آن‌ها را تبدیل به تیم‌هایی کلیشه‌ای کند اما آن‌ها را به آشناترین بخش ذهن مخاطب در شناخت این نقش‌ها نزدیک می‌کند این گوهر نایاب بازی شهاب حسینی در اجرای تمامی نقش هایش است…

دیدگاه خود را با ما اشتراک بگذارید:

ایمیل شما نزد ما محفوظ است و از آن تنها برای پاسخگویی احتمالی استفاده می‌شود و در سایت درج نخواهد شد.
نوشتن نام و ایمیل ضروری است. اما لازم نیست که کادر نشانی وب‌سایت پر شود.
لطفا تنها در مورد همین نوشته اظهار نظر بفرمایید و اگر درخواست و فرمایش دیگری دارید، از طریق فرم تماس مطرح کنید.