خود را قربانی گذشته خود حس نکنید و آینده را از دست ندهید

0

اکثر مردم معتقدند که چون اتفاقی در گذشته به شدت بر آنها تاثیر گذاشته است (اتفاقی که در آن زمان به جا و مناسب بوده است) آن اتفاق تا ابد بر آنها تاثیر خواهد گذاشت. برای مثال آنها تصور می‌کنند چون قبلا مطیع والدین خود بوده‌اند، حالا هم باید از آنها اطاعت کنند. یا چون قبلا اسیر و قربانی محیط بوده‌اند، حالا هم باید چنین احساسی داشته باشند.

اکثر مردم معتقدند که چون اتفاقی در گذشته به شدت بر آنها تاثیر گذاشته است (اتفاقی که در آن زمان به جا و مناسب بوده است) آن اتفاق تا ابد بر آنها تاثیر خواهد گذاشت. برای مثال آنها تصور می‌کنند چون قبلا مطیع والدین خود بوده‌اند، حالا هم باید از آنها اطاعت کنند. یا چون قبلا اسیر و قربانی محیط بوده‌اند، حالا هم باید چنین احساسی داشته باشند. یا چون قبلا معتقد به خرافات بوده‌اند، حالا هم باید به این افکار نامعقول و قدیمی خود پایبند باشند.

  1. اگر احساس می‌کنید هنوز هم مقهور گذشته‌های خود هستید، دچار اشتباه منطقی تعمیم افراطی هستید. این دلیل نمی‌شود که چون اتفاقی تحت شرایط خاصی به جا و مناسب بوده است، در سایر شرایط هم به جا و مناسب باشد. این دلیل نمی‌شود که چون پدرتان در دوران کودکی با شما نامهربان بوده است، شما هم باید در برابر استثنار او از خودتان دفاع کنید.

و این دلیل نمی‌شود که چون زمانی در برابر سلطه مادرتان ضعف شدیدی داشته‌اید، همیشه آدم ضعیفی بمانید.

  1. وقتی به خودتان اجازه می‌دهید که رویدادهای گذشته به شدت بر شما تاثیر گذارند، دیگر دنبال راه‌حل‌های تازه نمی‌روید. یادتان باشد مسائل معمولا راه‌حل‌های مختلفی دارند. اگر افکار انعطاف‌پذیرتری داشته باشید، به دنبال راه‌حل‌های بهتری می‌گردید. اما وقتی خود را مقهور گذشته می‌دانید، عمدتا گذشته را اساس تفکرتان می‌دانید و در نتیجه به «راه‌حل‌های» رضایتبخشی دست نمی‌یابید.
  2. هر رفتاری در موقعیت خاصی مناسب است. برای مثال، کودکان برای حل مشکلاتشان با والدین خود راه حل‌های مختلفی ابداع می‌کنند مثل گریه کردن با صدای بلند، بی‌میلی، یا جنجال راه انداختن، البته روش آخر آنها چندان موثر نیست چون بزرگ‌ترها از کودکان انتظار دارند. تا فقط همین واکنش را نشان دهند. بنابراین گاهی روش‌هایی که در گذشته موثر بوده‌اند، حالا موثر و کارآمد نیستند.
  3. اگر هنوز هم تحت تاثیر گذشته خود باشید اسیر همان چیزی هستید که روان‌کاوان به آن تاثیرات انتقال می‌گویند، یعنی در مورد دوستان و اطرافیان خود همان احساسی را دارید که در مورد اطرافیان و دوستان قدیمی خود داشته‌اید. برای مثال چون رئیس فعلی شما را به یاد پدر ظالمتان می‌اندازد، با دستورات او مخالفت می‌کنید. این نوع انتقال‌ها غالبا غیر واقع‌بینانه و بی‌فایده‌اند.
  4. اگر کماکان مثل گذشته رفتار کنید و تلاشی برای مبارزه با گذشته نکنید، از بسیاری از تجارب جدید و لذتبخش محروم خواهید شد. برای مثال وقتی ورزش‌هایی می‌کنید که در دوران نوجوانی انجام می‌داده‌اید. ممکن است هرگز به دنبال کارهای هنری نروید و متوجه نشوید که این کارها ممکن است بیش از ورزش برای شما لذتبخش باشند. و یا اگر چون یک حسابدار اخراجی هستید دیگر به دنبال حسابداری نروید، ممکن است هرگز به دنبال یافتن یک شغل حسابداری جدید و لذت بردن از آن برنیایید.
  5. پذیرش بی‌چون و چرای تاثیرات گذشته باعث می‌شود انسان غیر واقع‌بینی شوید، زیرا زمان حال ادامه گذشته نیست بلکه حال و گذشته با هم تفاوت دارند. رانندگی با یک اتومبیل فورد مدل تی در بزرگراه‌های امروزی کار خطرناکی است چون نه جاده‌ها دیگر آن جاده‌های قدیمی هستند و نه ترافیک آن ترافیک گذشته است. اگر با زن خود رفتاری مشابه مادرتان داشته باشید بعدها مشکل پیدا خواهید کرد چون او مادرتان نیست.

خلاصه این که اگر چه ما هم مثل روان‌کاوها و رفتارگراها در وجود گذشته شکی نداریم و معتقدیم که گذشته تا حدی بر رفتارهای ما تاثیر می‌گذارد، اما معتقدیم که نباید در مورد تاثیر آن اغراق کرد. طبیعت انسان را صرفنظر از رفتارهای قبلی او می‌توان تغییر داد اگر این چنین نبود حالا ما مثل اجدادمان در غارها زندگی می‌کردیم.

همچنین شخصیت پایه شما آن قدر تحت تاثیر گذشته‌ها نیست که لازم شود برای ساخت دادن مجدد آن به تحلیل «عمیق» سال‌های دور بپردازید. اگر برای تغییر دادن «طبیعت اولیه» خود از روش‌های موثر درمانی، شرکت در بررسی‌ها، سخنرانی‌ها و گروه‌های روان‌شناسی و (مهم‌‌تر از همه) پرس‌وجوی مداوم از خود و نقد و بررسی مفروضات و فلسفه‌های اصلی زندگی خود استفاده کنید، اکثرا خواهید دید که ظرف چند ماه یا چند سال نتایج چشمگیری می‌گیرید.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

آخرین «نمونه» مقاوم – هر یک از اینها، آخرین چیزهای سالم به جا مانده در طول تاریخ هستند

از برخی جنبه‌های تاریخی چیزهای قالب توجهی به جا مانده، مثلا هزاران سکه از یک دوره تاریخ یا ده‌ها زره یا شمشیر یا کتاب‌های پوستی فراوان. اما برخی چیزها هم آنقدر نادر از بلایایی طبیعی و فساد و آتش‌سوزی‌های در امان مانده‌اند که تبدیل به آخرین…

آیا ماری آنتوانت واقعاً گفته بود مردمی که در قطحی نان هستند، کیک بخورند؟! حقیقت درباره یکی از…

این یکی از بدنام‌کننده‌ترین داستان‌های تاریخ است: روایت این است که ملکه ماری آنتوانت وقتی شنید که دهقانان فرانسوی آنقدر فقیر شده‌اند که توانایی خرید نان ندارند، پاسخ داد: "بگذارید کیک بخورند." این افسانه برای قرن‌ها نقل شده است و به این…

چرا بعضی‌ها وقتی پا به سن می‌گذارند جذاب می‌شوند یا دست‌کم کمتر زشت به نظر می‌رسند؟ عکس‌های قدیمی…

خب، این هم بحثی است که نمی‌دانم شما تا حالا در موردش با کسی صحبت کرده‌اید یا خیر. برخی در جوانی واقعا چهره یا قامت غیرقابل تحملی دارند. مثلا زیاد زمخت هستند، بینی یا فک یا گوش‌های بزرگ دارند. تناسب چهره ندارند. کلا جزو زیباروها به حساب…

عکس‌های این عکاس فرانسوی مانند تابلوهای نقاشی زیبای سبک امپرسیونیسم هستند

امپرسیونیسم یک جنبش هنری است که در اواخر قرن نوزدهم، عمدتاً در فرانسه ظهور کرد. مشخصه آن تاکید بر ثبت اثرات زودگذر نور و رنگ در دنیای طبیعی است. نقاشان امپرسیونیست به دنبال این بودند که برداشت‌های دیداری فوری خود را از یک صحنه به تصویر…

این هنرمند با استفاده از هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار، نقاشی‌های خود را ارتقا می‌دهد

در حالی که بسیاری از هنرمندان از هوش مصنوعی فرار می‌کنند، هنرمند دیجیتالی به نام Cy Teh از امکانات خلاقانه آن استقبال کرده . او با آمیختن نقاشی‌های دیجیتال خود با هوش مصنوعی، آثار هنری ترکیبی بی نظیری خلق می‌کند که هنر او را به سطح جدیدی…

عکس‌هایی از ترسناک‌ترین ساختمان‌های دنیا – آلبوم عکس

چرا برخی از ساختمان‌ها و خانه‌ها خیلی ترسناک به نظر می‌رسند. اینها دسته از سکونت‌گاه‌ها طیف گسترده‌ای دارند:- آنهایی که سایه روشن شب ترسناک‌شان می‌کند و هنگام روز یک ساختمان تقریبا عادی هستند.- آنهایی که مدت‌ها متروک مانده‌اند و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5