نشانه‌های نور اتمی چیست و نخستین بار چه کسی آن را کشف کرد؟

0

سال اکتشاف: 1859

این کشف چه می‌گوید؟

هر عنصر هنگامی که حرارت داده شود پرتویی با تواتر مشخص ساطع می‌کند.

چه کسی آن را کشف کرد؟

گوستاو کیرشف Gustov Kirschoff و رابرت بانسن Robert Bunson


با کشف سزیوم در ۱۸۶۰، ۲۰ عنصر جدید هم با استفاده از فناوری تجزیه شیمیایی کشف شد. همین فناوری به ستاره‌شناسان اجازه داد تا ترکیبات شیمیایی میلیون‌ها ستاره را در دوردست کشف نمایند. فیزیکدان‌ها با استفاده از همین شیوه، شعله‌های سطح خورشید را که منشاء هسته‌ای دارند و موجب تولید گرما و نور می‌شوند شناسایی کردند و همین امر ستاره‌شناسان را قادر به محاسبه سرعت و جهت حرکت دقیق ستارگان و کهکشان‌ها کرد.

این شیوه تجزیه و تحلیل طیف نوری که کیرشف و بانسن آن را کشف کردند: هر عنصر با فرکانس خاصی از خود نور خارج می‌کند. طیف‌شناسی ما را متوجه کرد که عناصر شیمیایی که در زمین پیدا می‌شوند در اجرام آسمانی هم موجود هستند و زمین از نظر شیمیایی در کائنات منحصر به فرد نیست. این فناوری در سایر رشته‌های علمی مانند زیست‌شناسی، فیزیک و زمین‌شناسی مورد استفاده قرار گرفت.


در ۱8۱۴ ستاره‌شناس آلمانی، ژوزف فرانهوفر کشف کرد که انرژی خورشید به طور یکسان در تمام بخش‌های طیف، نور منتشر نمی‌شود، بلکه بیشتر در فرکانس‌های بخصوصی متمرکز است. بعضی این موضوع را جالب تشخیص دادند اما هیچ‌کس آن را جدی نگرفت. این نظریه ۴۰ سال مسکوت ماند.

گوستاو کیرشف (متولد 1824) فیزیک‌دان لهستانی سخت‌کوشی بود. با قامتی کمتر از 5/1 متر. حوالی سال ۱8۵0 تحقیقاتش را بر جریان‌های الکتریکی متمرکز کرد. در ۱8۵۸ در حالی که به دانشمند دیگری در برنامه‌ای دیگر کمک می‌کرد متوجه شد که خطوط درخشانی در طیف نوری ظاهر شد و به یاد پدیده‌ای مشابه در مقاله فرانهوفر افتاد. کیرشف با بررسی بیشتر متوجه شد که نقاط نورانی در این طیف دقیقاً همان فرکانس و طول موجی را دارد که فرانهوفر در پرتوهای خورشیدی تشخیص داده است.

کیرشف در این موضوع به تأمل پرداخت تا توصیفی برای آن پیدا کند و به توضیح درخشانی برای آن دست پیدا کرد. او به جای استفاده از شیشه‌های رنگی که فیلتر محسوب می‌شد و در آن روزها باب بود از منشور استفاده کرد تا هر نوری را که می‌خواهد جدا و آن را مطالعه کند. او اعتقاد داشت این کار به او اجازه می‌دهد نقاط نورانی را که از هر گاز در حال اشتعال ساطع می‌شود بهتر پیدا کند.

اما در عمل این طرح اجرا نشد شعله‌هایی که او برای حرارت دادن به گازها به کار می‌برد مشاهدات او را مختل می‌کرد.

در سال ۱8۵۸، شیمیدان آلمانی، بانسن، فتوشیمی را – مطالعهٔ نورهایی که از اجسام در حال احتراق ساطع می‌شوند – ابداع کرده بود. در طول این کار نوعی جدید از دستگاه اشتعال را هم اختراع کرد که هوا و گاز قبل از اشتعال با هم مخلوط می‌شدند. این دستگاه اشتعال (که اکنون به کورهٔ بانسن معروف است) گرمای شدیدی حدود 27000 درجه فارنهایت و نور کمی تولید می‌کند.

کیرشف و بانسن در ۱8۵۹ در دانشگاه هایدلبرگ هم پیوستند. وقتی کنار هم می‌ایستاده‌اند قد کیرشف به زحمت به شانه بانسن می‌رسید. آن دو نظریه استفاده از منشورِ کیرشف را با کورهٔ بانسن در هم آمیختند و شش ماه وقت صرف کردند تا نخستین طیف‌نگار را (دستگاهی که بتواند نمونه‌های شیمیایی را بسوزاند و با استفاده از منشور بتواند نورها را با فرکانس‌های مجزا جدا نماید) اختراع کنند.

آن‌ها خطوط بخصوص عنصر شناخته‌شده را طبقه‌بندی کردند (فرکانس‌های بخصوص که هر عنصر بتواند انرژی نورانی خود را ساطع کند.) و متوجه شدند که هر عنصر نشانه و علامت خاصی از خطوط طیفی را که به طور مشخص نشانگر آن عنصر از بروز می‌دهد.

کیرشف و بانسن یکی از انعطاف‌پذیرترین و فراگیرترین ابزارهای تحلیلی را به علم تقدیم کرده بودند و راهی پیدا کرده بودند تا عناصر شیمیایی هر ستاره را با دقتی که مثلاً اسید سولفوریک یا کلر یا هر عنصر دیگری را مشخص می‌کنیم، تعیین نماییم.


کیرشف و بانسن از طیف‌نگار خود برای کشف دو عنصر جدید: سزیوم در ۱۸۶۰ (آنها این نام را که به معنای «آسمان آبی» است انتخاب کردند زیرا رنگ شعله در طیف‌نگار آبی بود) و روبیدیوم در ۱۹۶۱ استفاده کردند. عنصر سزیوم در طیف‌نگار رنگ آبی روشن دارد و روبیدیوم از واژه لاتینی برای قرمز گرفته شده است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

حومه‌نشینی چرا شکل می‌گیرد و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟ + گالری عکس‌هایی از زشتی‌های این پدیده

مناطق حومه شهر، جوامع مسکونی هستند که در حومه مناطق بزرگتر شهری قرار دارند. آن‌ها ویژگی‌های متمایزی دارند که آن‌ها را ازمحیط روستایی و شهری متمایز می‌کند. شکل‌گیری حومه‌ها و مشکلاتی که با آن‌ها مواجه هستند را می‌توان به عوامل متعددی نسبت…

عکس‌های دلپذیر این سلبریتی‌ها با میدجرنی نسخه پنج و این دستور ایجاد شده که شما هم می‌توانید از آن…

تصور کنید که بخواهید عکس‌هایی از شمار قابل توجهی از سلبریتی‌ها داشته باشید که همه در حال انجام یک کار واحد هستند، آن هم در یک شرایط نوری یکسان.در شرایط عادی که نمی‌شود به همه‌شان دیکته کرد که ژست مورد نظر ما را بگیرند. اما هوش مصنوعی…

اگر سلبریتی‌های کنونی در دوران ویکتوریایی می‌زیستند …

پس از ویلیام چهارم، که خود جانشین جرج چهارم بود، در ۱۸۳۷، ملکه ویکتوریای ۱۸ساله به تخت نشست. دوران ۶۴سالهٔ سلطنت او در تاریخ انگلستان به «عصر ویکتوریا» شهرت دارد، که همزمان با به‌اوج‌رسیدن گسترهٔ امپراتوری بریتانیا در سطح جهان بود.اما…

دو اینفلوئنسر سفر در واقع با یک تلویزیون ساده، سفر جعل می‌کردند و هیچ خبری از عکس واقعی در محیط…

دو عکاس به نام مانوئل بختر و و مانوئل رومز رام تصاویر خیره کننده‌ای خلق کردند که آنها را در حال پیاده‌روی در برف، کمپینگ در کوه‌ها و پرواز با هواپیما به سوی مقصدی دور نشان می‌دهد. اما در واقع آنها از در هنگام ثبت همه این عکس‌ها از اتاق…

اگر قرار بود در طراحی بدنه و اجزای داخلی خودروها، فرهنگ و هنر هر کشور در نظر گرفته می‌شد

طراحی خودرو فرآیند پیچیده ای است که شامل عوامل مختلفی است تا اطمینان حاصل شود که محصول نهایی& ایمن، کارآمد , زیباست و نیازها و خواسته های مصرف کنندگان را برآورده می کند. فاکتورهای زیر برای مثال موثرند:ایمنی: ایمنی در طراحی خودرو از…

آیا تا حالا عکس‌های باکیفیت از فضای داخلی پنهان سازهای موسیقی مختلف دیده بودید؟!

آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که داخل سازها و آلات موسیقی چگونه است؟در کودکی و نوجوانی بسیار پیش آمده بود که وسایل الکترونیکی را باز کرده باشیم. اما خب آنها پیج داشتند و ما خودمان را متقاعد می‌کردیم که دوباره می‌توانیم سر هم‌شان…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.