نظریهٔ تکامل چیست و نخستین بار چه کسی آن را مطرح کرد؟

0

سال اکتشاف: 1858

این کشف چه می‌گوید؟

گونه‌های مختلف در سازگاری با محیط رشد پیدا می‌کنند و گونه‌هایی که با محیط سازگارترند، پایدارترند.

چه کسی آن را کشف کرد؟

چارلز داروین Charles Darwin


نظریه تکامل داروین و مفهوم بقای اصلح مهم‌ترین و اساسی‌ترین کشف زیست‌شناسی و اقلیم‌شناسی جدید است. کشف داروین ۱۵۰ سال عمر دارد و هنوز اساس درک ما از تاریخ و تکامل سیاره ما و زندگی جانوری را تشکیل می‌دهد.

کشف داروین به اسرار بی‌شمار انسان‌شناسی و دیرینه‌شناسی پاسخ داده و توضیحی منطقی برای توزیع گسترده و تنوع گونه‌ها در سراسر زمین ارائه کرد. در ۱۵۰ سال گذشته انبوهی از داده‌های علمی در تاریخ این نظریه جمع‌آوری شد. کتاب‌های داروین حتی امروز هم در زمره کتاب‌های پرفروش قرار دارد.


چارلز داروین در ۱8۲۷ وارد دانشگاه کمبریج شد تا کشیش شود، اما به تحصیل گیاه‌شناسی و زمین‌شناسی پرداخت. او در ۱۸۳۱ و در سن ۲۲ سالگی فارغ‌التحصیل شد و با کشتی عازم سفری دور و دراز از آمریکای جنوبی و جزایر اقیانوس آرام گردید.

سفر سه ساله او پنج سال به درازا انجامید. داروین با دیدن تنوع پایان‌ناپذیر گونه‌ها در هر جایی که کشتی می‌رسید دچار حیرت می‌شد. اما توقف طولانی او در جزایر گالاپاگوس واقع در اقیانوس اطلس منجر به کشفی جدید شد.

در اولین جزیره از یک رشته جزایر که داروین به تماشای آن‌ها پرداخت او دو گونه مشخص لاک‌پشت دید – یکی با گردن دراز که برگ درختان را می‌خورد و دیگری با گردنی باریک که گیاهان روی زمین را می‌خورد. او دو گونه فنچ دید که نوک‌های متفاوت با گونه-های اروپایی داشتند. سرانجام کشتی داروین به سومین جزیره گالاپاگوس (جزیره سنت جیمز) رسید که درست روی مدار زمین قرار داشت و طول روز و شب یکی بود و فصل‌ها مثل هم.

داروین این‌جا هم مثل جزایر دیگر کوله‌پشتی داشت که پر از ظروف و لوله‌های آزمایش بود که انواع جانوران و گیاهان را در آن‌ها می‌گذاشت. او در طول پرتگاه‌های لغزنده و خطرناک و تیغه‌های پرشیب و غارهای عمیق به جمع‌آوری نمونه‌ها می‌پرداخت. گاه در میان شکاف‌هایی فرو می‌رفت که خمیر داغ چسبنده‌ای از عمق زمین در آن‌ها می‌جوشید و بخار زرد رنگ گازهای سمی به هوا متصاعد می‌شد.

داروین در شکاف درخت‌ها سیزدهمین و چهاردهمین گونه از انواع فنچ را پیدا کرد. نوک آن‌ها بزرگ‌تر و گردتر از نمونه‌هایی بود که در جزایر دیگر دیده بود. از همه جالب‌تر این‌که این فنچ‌ها فقط تمشک سرخ می‌خوردند.

او دیده بود که همه جای دیگر دنیا فنچ‌ها دانه می‌خوردند. اما در این جزایر بعضی فنچ‌ها حشره می‌خوردند و بعضی تمشک! از آن عجیب‌تر آن بود که نوک فنچ‌ها مناسب خوردن غذایشان بوده است.

اکنون داروین در مورد آموزش‌های قبلی‌اش مبنی بر آن‌که گونه‌های جانوران در طول زمان همیشه یک جور بوده‌اند و هیچ تغییری نکرده‌اند کاملاً تردید پیدا کرده بود. او به این نتیجه رسید که مدت‌ها قبل یک گونه فنچ از آمریکای جنوبی به جزایر گالاپاگوس رسیده، خود را با محیط آن وفق داده (تکامل یافته) تا بتواند خود را بهتر با این شرایط وفق دهد و با منابع موجود غذایی آن سازگاری پیدا کند. او در کتاب سفرهای یک طبیعی‌دان با کشتی بیگل به شرح یافته‌های خود پرداخت.

داروین بعد از بازگشت به انگلستان مقالات توماس مالتوس Thomas Maltus اقتصاددان را مطالعه کرد. مدعی بود هنگامی که جمعیت بشر نتواند به اندازه کافی مواد غذایی تولید کند، مردم ضعیف‌تر از گرسنگی و بیماری می‌میرند یا در جنگ‌ها بر سر غذا کشته می‌شوند. فقط قوی‌ترها دوام می‌آورند. داروین متوجه شد که این مفهوم را می‌تواند به دنیای جانوران هم تسری دهد.

او این انگاره را با تجارب و مشاهدات خود در هم آمیخت و نتیجه گرفت تمام گونه‌ها به نحوی تغییر پیدا می‌کنند تا بیشتر دوام آورند. او این نظریه را انتخاب طبیعی نامید.

داروین که مردی محجوب و منزوی بود سال‌ها در انتشار نظریه‌های خود اکراه داشت. اما طبیعی‌دان‌های دیگر او را متقاعد کردند تا نظریه‌هایش را به اطلاع عموم برساند. سرانجام کتاب اصل انواع منتشر شد. با این کتاب، کشفیات داروین و نظریه تکامل راهنمای علوم زیستی شد.


خفاش‌ها با ردیاب‌های مافوق صوتی خود کامل‌ترین سامانه شنوایی را در میان جانوران دارا هستند. خفاش‌ها با این سامانه قادر به ردیابی حشراتی به اندازه یک پشه و اشیایی به نازکی موی انسان هستند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

چگونه طولانی مدت درس بخوانیم و کمتر خسته شویم؟

مطالعه برای ساعات طولانی می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین راهبرد وجود دارد که می‌توانید برای کمک به حفظ تمرکز و جلوگیری از خستگی از آن‌ها استفاده کنید:استراحت کنید: هر 45 تا 50 دقیقه یک بار استراحت کنید تا مغز خود را شارژ کرده و از…

گالری- تصاویر تبلیغاتی خودروهای ایمپریال کرایسلر در سال‌های 1969 تا 1973

ما بیشتر این عکس‌ها را در فیلم‌ها و کارتون‌ها دیده‌ایم و راستش تعجب می‌کنیم که زمانی خودروی کرایسلر با این طول و عرض و طراحی تولید می‌شد.ایمپریال برند خودروهای لوکس کرایسلر در بازه زمانی سال‌های 1955 تا 1975 و نیز در بازه زمانی سال‌های…

این عکس‌های تاریخی را یا ندیده‌اید یا احتمالش کم است که دیده باشید!

پسرک «بانجو» نوا» با سگش -  تقریباً در اوایل دهه 1900جورج لوکاس قبل از تکامل جلوه‌های کامپیوتری، 1984فضای داخلی خطوط قطار اورینت اکسپرس،  سال 18831947. دختری در حال بازی با ماشین اسباب‌بازی، شهر نیویورک، عکس از فرد…

توهم کوتارد: آنهایی که تصور می‌کنند مدتهاست مرده‌اند!

«می‌اندیشم پس هستم»  Cogito, ergo sum با این حال همه کسانی که می‌اندیشند با این باور دکارت موافق نیستند.محتوای تفکر برخی از افراد مبتلا به یک اختلال عصبی روانپزشکی نادر، معروف به سندرم کوتارد، به جای اینکه به حس بودن منجر شود، به احساس…

خارج از کادرهای عکس‌های مشهور چه گذشته؟ حالا کاربران می‌خواهد با هوش مصنوعی Generative Fill فتوشاپ…

هوش مصنوعی به سرعت در حال توسعه است و هر روز می بینیم که چقدر توسعه پیدا می‌کند. یکی از پیشرفت‌های تازهاخیراً ابزار جدید AI Generative Fill فتوشاپ بوده است.با کمک آن می‌توان بسیار ساده چیز ناخواسته‌ای را حذف کرد یا اشیایی را اضافه کرد…

هوش مصنوعی نشان می‌دهد که سلبریتی‌ها در دهه‌های بعد چگونه به نظر می‌رسند

یک عکاس از هوش مصنوعی برای ایجاد مجموعه‌ای از پرتره‌ها استفاده کرده که نشان می‌دهند برخی از سلبریتی‌ها ممکن است چند دهه آینده چه چهره‌ای پیدا کنند. عکاس و وکیل ترکیه‌ای به نام Alper Yesiltas این پروژه رو انجام داده. او به دلیل کارهای…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5