نظریهٔ کوانتوم چیست؟

0

سال اکتشاف: 1925

این کشف چه می‌گوید؟ این نظریه سامانهٔ ریاضی است که دقیقاً رفتار ذرات کوچکتر از اتم را شرح می‌دهد.

چه کسی آن را کشف کرد؟ ماکس بورن Max Born

در 20 سال اول قرن بیستم، دنیای فیزیک با کشف ذرات کوچکتر از اتم دچار شگفتی شد. مدتها قبل از آن که میکروسکوپهای نیرومندی برای تحقیق دربارهٔ این ذرات ریز ساخته شود، دانشمندان از ریاضیات برای محاسبه و شناخت ذراتی مانند الکترون‌ها، پروتون‌ها و ذرات آلفا و بتا استفاده می‌کردند.

آلبرت اینشتین، ورنر هایزنبرگ، ماکس پلانک، پال دیراک و دیگر دانشمندان و محققان دیگر برای کشف این قلمرو ناشناخته نظریاتی ارایه داده بودند.

هدیهٔ ماکس بورن به دنیای علم باز کردن راه رشتهٔ تحقیقاتی جدیدی به نام «مکانیک کوانتوم» بود که پایه فیزیک هسته‌ای شد. به دلیل این کشفِ ماکس بورن، ما اکنون می‌توانیم دنیای ذرات کوچکتر از اتم را بطور کمی شرح دهیم.


اینشتین نظریهٔ نسبیت عام را در 1905 منتشر کرد. ماکس بورن در این هنگام 25 سال داشت و دانشجوی رشتهٔ ریاضیات بود و حیرت‌زده از کشفیات انقلابی اینشتین.

ماکس بورن که نتوانست به تحصیلات خود ادامه دهد ناچار بود تحقیقات خود را دربارهٔ ذرات کوچکتر از اتم رها کند و به خانهٔ پدری بازگردد. او با تلخی و ناامیدی دو سال به تنهایی در همان اتاق دوران کودکی به محاسبات ریاضی و مطالعه پرداخت و سعی کرد تا مسایل نسبیت ذرات کوچکتر از اتم را حل کند. او توانست روشی دقیقتر و ساده‌تر برای محاسبهٔ جرم الکترون پیدا کند.

بورن مقاله‌ای دربارهٔ یافته‌های خود نوشت و به همین دلیل کاری تمام وقت در دانشگاه گوتینگن به دست آورد اما دو هفته بعد از این که بر سر کار رفت، شغلش را از او گرفتند و او ناچار شد به خانه بازگردد. او دوباره در تنهایی به کار پرداخت. مقالهٔ دومی نوشت که در آن مروری بر محاسبات اینشتین دربارهٔ نسبیت داشت. سپس به او کرسی استادی در دانشگاه داده شد.

تنها بودجهٔ موجود تحقیقاتی برای مطالعهٔ انرژی ارتعاشی بلورها در نظر گرفته شده بود او که از مطالعه بر روی ذرات اتم بازداشته شده بود ناچار به مطالعهٔ بلورها گردید. او و دو دستیارش به مدت پنج سال انواع بلورها را جمع‌آوری و از آنها برش‌هایی به نازکی کاغذ تهیه و آنها را مطالعه، اندازه‌گیری و تجزیه و تحلیل کردند.

در 1915 بورن به دانشگاه برلین نقل مکان کرد تا با غول فیزیک آن دوران ماکس پلانک همکاری کند. پلانک و اینشتین در همکاری و رقابت بودند تا اسرار دنیای ذرات کوچکتر از اتم را کشف کنند. بورن برتری ریاضی و دانش خود در بلورها را در اختیار آنها گذاشت. اکنون بورن در زمان مناسب و در مکان مناسب و با زمینهٔ مناسب قرار گرفته بود.

نظریه‌های مختلفی در تفسیر رفتار غریب ذرات کوچکتر از اتم ارایه شده بود، اما هیچ کس نتوانسته بود فرمولی ریاضی بنویسد و این نظریه‌ها را شرح دهد و اثبات کند. 20 سال بود که این مسایل ذهنی دانشمندان بزرگ را به خود مشغول کرده بود.

در 1916 بورن سعی کرد آنچه را دربارهٔ بلورها آموخته بود به دنیای کوچکتر از اتم تسری دهد. او از ریاضیات نهایت بهره را گرفت و تلاش او نه سال بر روی کاغذ و تخته سیاه ادامه پیدا کرد.

در 1925 او تحقیق بر رو «Zur Qunantenmechanik» یا «مکانیک کوانتوم» را کامل کرد. کسی که تا به حال از این عنوان استفاده نکرده بود. مقالهٔ او مانند بمب در محافل علمی منفجر شد. او توانسته بود با زبان ریاضی و بطور واضح آنچه را اینشتین، پلانک، ایراک، نیلزبور، هرمان مینکووسکی و هایزنبرگ مورد بحث قرار داده بودند، شرح دهد. او بطور دقیق دنیای شگفت انگیز ذرات کوچکتر از اتم را توصیف کرده بود.

مکانیک کوانتوم نام رشتهٔ مطالعاتی جدیدی شد که پدیدهٔ ذرات کوچکتر از اتم را شرح می‌داد و ماکس بورن پایه‌گذار آن بود.


در دنیای شگفت‌انگیز کوانتوم بسیاری از قوانین عادی ما کاربردی ندارد. در آن‌جا ذراتی مانند الکترون‌ها می‌توانند بدون برهم زدن قوانین کوانتوم در دو نقطه – و همزمان حضور داشته باشند!


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

صندلی‌های بامزه طراحی شده با هوش مصنوعی توسط بونی کاره‌را

تصور کنید وارد اتاقی می‌شوید و صندلی‌ای را می‌بینید که شبیه یک قاچ هندوانه غول‌پیکر است، همراه با پوست و دانه‌هایش. یا صندلی‌ای که شبیه آناناس سیخ‌دار است، با لبه های تیز و اندرون نرمش؟این دنیای بونی کاره‌را است، هنرمند با استعداد سه…

تبدیل شخصیت‌های انیمیشن‌های و کارتون‌ها به نمونه‌های انسانی شبیه به آنها

در انیمیشن‌ها ما حیوانات را دارای شخصیت انسانی می‌کنیم، رخت و لباس به تنشان می‌کنیم، آنها را صاحب جامعه و شهر می‌کنیم و رفتارهای انسانی را به آنها منتسب می‌کنیم.اما تصور کنید که در کاری معکوس، این شخصیت‌های کارتونی را می‌توانستیم به…

دستمال‌های پارچه‌ای برای پنهان کردن نقشه فرار در زمان جنگ جهانی دوم

جورجینا کنیوندر جنگ جهانی دوم، نقشه‌های سرّی روی دستمال‌های جیبی چاپ می‌شد تا نیروهای متّفقین در پشت خطوط دشمن بتوانند از آنها استفاده کنند. گرامی داشتن دستمال‌های پارچه‌ای کهنه پدر ‌همسرم شاید به نظر کاری ناخوشایند باشد اما در دل آنها…

مورد عجیب بیمار M: مردی که گلوله‌ای به سرش خورد و بعد همه چیز را وارونه می‌دید!

بر اساس گزارش موردی که به تازگی منتشر شده است، یکی از منحصر به فردترین و عجیب‌ترین موارد آسیب مغزی در تاریخ شرح داده شده: این مورد با نام مستعار بیمار M، نامیده می‌شود که در سال ۱۹۳۸ در جریان جنگ داخلی اسپانیا به سرش گلوله خورد و بعد آن…

بهترین کتاب های علمی تخیلی برای پرورش تخیل شما |۶۴ اثر خواندنی

تهیه فهرستی از آثار علمی تخیلی که در ایران ترجمه و منتشر شده باشند و محبوب باشند، دشوار است. کلا وقتی فهرست می‌کنیم هدف ما ترغیب خواننده به بیشتر خواندن است و نه اینکه ادعا کنیم چیز کاملی درست کرده‌ایم.پس این شما و شماری از محبوب‌ترین…

نحوه تماشای فیلم ها و سریال های تلویزیونی مارول به ترتیب درست – یک فهرست جالب

خب، اول اصلا باید پاسخ بدهیم که چرا ممکن است کسی از فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی مارول لذت ببرد و عاشق‌شان باشد.من خودم اصلا دوست‌دار این فیلم‌ها نیستم. ولی خب مگر من عاشق ژانرهایی از سای فای نیستم و از اینکه بقیه این دنیاها را درک…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5