نوترون چیست و چگونه کشف شد؟

0

سال اکتشاف: 1932

این کشف چه می‌گوید؟

نوترون ذره‌ای کوچکتر از اتم است که در هستهٔ اتم قرار گرفته، جرمی برابر با پروتون دارد، اما فاقد بار الکتریکی است.

چه کسی آن را کشف کرد؟

جیمز چادویک James Chadwick


کشف نوترون یکی از بزرگترین اکتشافات قرن بیستم بود. اول، این کشف دانش ما را دربارهٔ ساختمان اتم کامل کرد. دوم، از آن جا که نوترونها بار الکتریکی ندارند، این ذره برای واکنش‌های هسته‌ای و مطالعهٔ ساختمان و واکنش‌های اتم از همه قابل استفاده‌تر است. ارنست لاورنس از دانشگاه برکلی با استفاده از نوترون توانست چندین عنصر جدید را کشف کند. نوترون‌ها برای شکافت اتمی ضروری هستند.


از زمان کشف ذرات کوچکتر از اتم (1901)، وقتی دو ذره – پروتون و الکترون – کشف شده بود دانشمندان تصور می‌کردند این دو ذره تمام جرم اتم را تشکیل می‌دهند.

اما مشکلی هم در میان بود اگر اتم‌ها از پروتون و الکترون تشکیل شده بودند، جهت چرخش (اسیین یا ممان الکتریکی) آنها درست از آب در نمی‌آمد. این نظریه که هر ذرهٔ کوچکتر از اتم دارای چرخش و دوران است نخستین بار در 1925 کشف شده بود. برای مثال اتم هستهٔ اتم نیتروژن جرم اتمی 14 (جرم پروتون) دارد، و هستهٔ آن بار مثبت 7+ (هر پروتون بار 1+)؛ برای آن که این بار مثبت متعادل شود، هفت الکترون (با بار منفی) می‌باید درون هسته وجود داشته باشد تا بار مثبت هفته پروتون را خنثی کند.

بنابراین، 21 ذره (14 پروتون و 7 الکترون) می‌باید درون هر هستهٔ نیتروژن با جهت چرخش  + و یا  – وجود داشته باشند (یعنی درجهت حرکت عقربه‌های ساعت یا عکس جهت حرکت عقربه‌های ساعت). از آن جا که تعداد ذرات درون هسته عدد فرد است یعنی 21، کل جهت چرخش هر هستهٔ نیتروژن می‌باید  باشد اما جهت چرخش اندازه گرفته شده هستهٔ نیتروژن می‌باید همیشه عدد صحیح باشد نه عدد کسری، – لذا چیزی در این میان غلط بود.

ارنست راترفورد مشخص کرد که چیزی به نام پروتون – الکترون در هسته وجود دارد و هستهٔ نیتروژن هفت پروتون دارد و هفت پروتون و الکترون (برای 14 ذره – عدد زوج – و شناسایی کند زیرا تنها راه شناخته شده شناسایی، تشخیص بار الکتریکی آن بود.

بعد جیمز چادویک پابه این صحنه گذاشت. او از جمله فیزیک‌دان‌هایی بود که فیزیک اتمی را از راترفورد آموخته بود. او وسوسه شده بود که تحقیقات راترفورد را دنبال کند.

چادویک در 1928 از بریلیوم برای تحقیقات خود استفاده کرد. بریلیوم، اتم کوچک ساده‌ای بود با جرم اتمی 9. او بریلیوم را با ذرات آلفا که از پلوتونیوم گرلفته بود بمباران کرد و امیدوار بود اتم‌های بریلیوم مورد اصابت این ذرات قرار گیرد و ذرات آلفای جدیدی با جرم 4 بوجود آید.

اگر چنین اتفاقی می‌افتاد این دو ذرهٔ آلفا می‌باید تمام بار الکتریکی هسته اصلی بریلیوم – اما نه همهٔ جرم آن را – را در خود حمل کنند. یک واحد اتمی جرم (جرم پروتون) از جرم اصلی بریلیوم که 9 است باقی می‌ماند. اما آخرین ذره، با اندازهٔ پروتون، که از شکستن هستهٔ بریلیوم به جا می‌ماند بار الکتریکی ندارد. پس این ذره می‌باید پروتون – الکترون (که حالا نوترون خوانده می‌شود) باشد.

اگر این آزمایشات درست از آب در می‌آمد چادویک جریانی از نوترونها به همراه ذرات آلفا درست می‌کرد. اما سه سال طول کشید تا راهی پیدا کند و نوترونها را شناسایی نماید. او از میدان الکتریکی نیرومندی برای تاباندن ذرات آلفا (که همه دارای بار الکتریکی بودند) استفاده کرد. فقط ذرات بدون بار، مستقیم به هدف – که جعبه‌ای از موم بود- برخورد کردند.

چادویک تشخیص داد چیزی به هدفی که مشخص کرده برخورد کرده است. آن چیز آن قدر سخت بود که ذرات آلفای جدیدی را تولید کند. آن چیز می‌باید از برخورد ذرات آلفا با اتمهای بریلیوم تولید شده باشد و اندازه‌ای برابر با پروتون (که بتواند ذرات آلفای جدید در هدف به وجود آورد) داشته باشد و بدون بار الکتریکی باشد زیرا میدان مغناطیسی مسیر آن تغییر نداده بود، چنین ذره‌ای باید نوترون باشد.

چادویک نوترون را کشف کرده بود. ثابت کرده بود چنین ذره‌ای وجود دارد، اما راترفورد آن را نوترون نامید زیرا بار خنثی داشت.


جرم نوترون 1840 برابر الکترون است. این اندازه را چگونه می‌شود با پروتون مقایسه کرد؟


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

یک عکاس از هوش مصنوعی برای تصور اینکه شخصیت‌ها و سلبریتی‌های تاریخی امروز چه شکلی می‌شدند، استفاده…

یک عکاس از هوش مصنوعی (AI) استفاده کرده است تا تصور کند شخصیت‌های تاریخی مانند آل کاپون، بنجامین فرانکلین و شارون تیت اگر امروز به دنیا می‌آمدند چه شکلی بودند.این عکاس به نام آلپر یسیلاتس که در استانبول ترکیه زندگی می‌کند، پرتره های فوق…

زره نمادین فلزی پیچیده‌ برای گربه‌ها و موش‌ها – کار یک هنرمند باذوق!

دشمنی بین گربه‌ها و موش‌ها به قدمت تاریخ است. اگر قرار بود آنها مثل آدمیان در برابر هم صف‌آرایی کنند چه چیزهایی برای این نبرد می‌ساختند؟کار یک هنرمند کانادایی تقریباً در همین سمت و سو است. جف دی بوئر با الهام از فرهنگ‌های باستانی و…

جوزف ساموئل: مردی که نمی‌توانست به دار آویخته شود!

جوزف ساموئل یک جنایتکار بزرگ بود نبود، فقط از منازل سرقت می‌کرد. در وهله اول،هیچ چیز قابل توجهی دیگری در مورد زندگی او جالب نبود. با این حال، وقتی قرار شد او را اعدام کنند، همه چیز عجیب و غریب شد.جوزف ساموئل در سن چهارده سالگی در سال…

تصور شاهان صفوی بر اساس شرح متنی جهانگردان و افراد شاخصی که آنها را دیده و توصیف کرده‌اند

در حساب توییتر Cavid Ağa شاهان صفوی را بر اساس نوشته‌های قدیم به دقت و به صورت گرافیکی و چشم‌نوازی تصور شده‌اند.(توضیحات از ویکی پدیا) شاه اسماعیل بنا به نوشته‌های جیووانی ماریا دلی آنجیوللوشاه اسماعیل یکم (۱۷ ژوئیهٔ ۱۴۸۷ – ۲۳ مه…

چگونه با بدشانسی کنار بیاییم + گالری عکس از انواع بدشانسی‌ها!

کنار آمدن با بدشانسی یا شرایط ناگوار می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما چندین استراتژی وجود دارد که می‌تواند به ما برای کنار آمدن با این شرایط کمک کند:احساسات بعد رخداد را بپذیرید: طبیعی است که هنگام مواجهه با بدشانسی احساس ناامیدی،…

تاریخچه جذاب تلفن‌های خودرو با مرور عکس‌های قدیمی دهه 1940 تا 1980

ماشین و تلفن، زمانی دو اختراع پیشگامانه بودند. جالب است که این دو تنها یک دهه از یکدیگر جدا بودند. خودرو و تلفن به ترتیب در سال‌های 1885 و 1875 اختراع شده بودند. اما اگر فیلم‌های قدیمی را دیده باشید می‌دانید که خیلی‌ها پیش‌تر از موبایل‌های…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.