هورمون‌ها نخستین بار توسط چه کسی کشف شدند؟

0

سال اکتشاف: 1902

هورمون‌ها حاوی پیام‌های شیمیایی هستند و باعث می‌شوند که اعمال مختلفی در اندام‌های بدن به وقوع بپیوندد.

چه کسی آن را کشف کرد؟

ویلیام بایلیس William Baylists و ارنست استارلینگ Ernst Starling


در سپیده دم شروع قرن بیستم، دانشمندان تصور می‌کردند که تمام علایم ارجاعی درون بدن انسان از طریق رشته‌های عصبی و به صورت الکتریکی ارسال می‌شود. بعد بایلیس و استارلینگ کشف کردند که پیام‌رسان‌های شیمیایی هم (که هورمون نامیده می‌شوند) به همراه علائم الکتریکی اندام‌ها را به تحرک وا می‌دارند. این کشف حیرت‌انگیز حوزه جدید را در علم گشود: اندوکرونولوژی (شناخت غده‌های درونی ریز) و این کشف، فیزیولوژی را متحول کرد یکی از بزرگ‌ترین اکتشافات بدن انسان محسوب می‌شد.

هنگامی که این هورمون‌ها شناسایی و به طور مصنوعی تولید شدند، درمان بسیاری از بیماری‌ها مقدور شد. آدرنالین (نخستین هورمونی که کشف شد) نخستین پیام‌رسان کشف‌شده در قرن بیستم بود. بعد از آن هورمون‌های دیگری هم کشف گردید.


بایلیس و استارلینگ برای کشف هورمون‌ها اعتبار فراوانی پیدا کردند حال آن‌که می‌باید برای کسانی که قبل از آن‌ها سال‌ها در این زمینه کار کرده بودند و نخستین هورمون‌ها را کشف کردند نیز اعتبار قائل شویم ولو آن‌که خود اهمیت کشفشان را متوجه نشده بودند.

در ۱8۹۴ فیزیولوژیست انگلیسی ادوارد شارپی‌شافر نشان داده بود مایعی که از غده آدرنال (فوق کلیوی) استخراج می‌شود می‌تواند در صورت تزریق به حیوان، فشار خون را بالا ببرد. او موضوع را مورد توجه قرار دارد اما هیچ ارزش عملی برای آن قائل نشد. در ۱۸۹۸ داروشناس آمریکایی جان ابل ارزش دارویی این ماده را کشف کرد و ساختمان شیمیایی آن را مورد مطالعه قرار داد. او ماده اصلی را استخراج و نام آن را اپی‌نفرین Epinephrine (واژهٔ یونانی به معنای فوق کلیه) گذاشت. زیرا غده آدرنال در بالای کلیه قرار دارد.

دو سال بعد شیمی‌دان ژاپنی جویکیجی تاکامین در آزمایشگاه این ماده را به صورت بلورهای خالص تولید کرد و نام آن را آدرنالین گذاشت زیرا در اصل از غده آدرنال ترشح می‌شد.

در ۱۹۲0 دو استاد و محقق دانشگاه لندن به مطالعه برای ترشحات هاضمه پرداختند. یکی از آن‌ها ویلیام بایلیس ۴۰ ساله و دیگری ارنست استارلینگ ۳۴ ساله برادر زنش بود.

دانشمندان علم پزشکی می‌دانستند که به محض آن‌که غذا وارد روده می‌شود پانکراس (لوزالمعده) شیره‌های هضم‌کننده ترشح می‌کند. اما پانکراس از کجا می‌داند که کدام لحظه می‌باید این شیره را ترشح کند؟ فرض بر آن بود که علائم الکتریکی به طریقی می‌باید از طریق سلول‌های عصبی ارسال شوند. بایلیس و استارلینگ تصمیم گرفتند این نظریه را امتحان کنند. آن‌ها اعصاب پانکراس سگی را در آزمایشگاه قطع کردند. با این حال پانکراس به کارش ادامه داد. آن‌ها با آزمایش‌های دقیق متوجه شدند پوشش داخلی روده کوچک، به محض آن‌که اسید معده به آن می‌رسد، شروع به ترشح مایعی می‌کند. این مایع (که آن را سکرتین نامیدند) از طریق جریان خون به پانکراس می‌رسد و پانکراس را وادار به فعالیت می‌کند.

برخلاف تاکامین، بایلیس و استارلینگ فوراً متوجه شدند که این همان علامتی است که به شکل شیمیایی، و نه الکتریکی، از طریق بدن ارسال می‌شود. آن‌ها کشف خود را اعلام کردند. بایلیس به این نتیجه رسید که پیام‌رسان‌های شیمیایی دیگر هم می‌باید وجود داشته باشد. وقتی او گزارش کارهای تاکامین را خواند، متوجه شد که او هم نوعی پیام‌رسان شیمیایی دیگری را کشف کرده بود.

در ۱۹۰۵ نام هورمون برای این پیام‌رسان‌های شیمیایی برگزید که در یونانی به معنای «برانگیزاننده» است. سومین هورمونی که کشف شد کورتیزون بود که آن را ادوارد کالوین و به سال ۱۹۳۵ کشف کرد. تاکنون ۳۰ هورمون کشف شده که هر یک نقش و اهمیت خاص خود را دارند.


رابرت ارل‌هیو سنگین‌ترین مرد جهان هنگام مرگ به سال ۱۹۵۸، ۴۸۴ کیلو وزن داشت. بعد از مرگش دانشمندان متوجه شدند که هورمون تیروکسین به مقدار ناچیزی در بدنش وجود دارد. بدون این هورمون حیاتی، بدنش نمی‌توانست غذایی را که می‌خورد بسوزاند، بنابراین آن همه چاق شده بود.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

آیا ماری آنتوانت واقعاً گفته بود مردمی که در قطحی نان هستند، کیک بخورند؟! حقیقت درباره یکی از…

این یکی از بدنام‌کننده‌ترین داستان‌های تاریخ است: روایت این است که ملکه ماری آنتوانت وقتی شنید که دهقانان فرانسوی آنقدر فقیر شده‌اند که توانایی خرید نان ندارند، پاسخ داد: "بگذارید کیک بخورند." این افسانه برای قرن‌ها نقل شده است و به این…

منتخبی از تصاویر تاریخی کمتر دیده شده

با اینکه دسترسی به مستندهای خوب این روزها خیلی زیاد شده و به سبب وجود اینترنت (یا شبحی از اینترنت!) ما عکس تاریخی بسیار زیاد می‌بینیم (و می‌توانیم حدس بزنیم که که کئام عکس‌های معاصر روزی تبدیل به عکس تاریخی خواهند شد)، اما باز هم حجم…

عکس‌های بی‌نظیر از آبشارهای رنگارنگ دریاچه‌های پلیتویس در کرواسی و مقایسه آنها با فصل یخ‌زده

نوشته: تاماس دومبورا توثمن چهار سال پیش در فصل زمستان از دریاچه‌های پلیتویس بازدید کردم و از دنیای زیبا و یخ زده آنها با آبشارهای یخی و مناظر سفید عکس گرفتم.اخیراً دوباره به این دریاچه‌ها بازگشته‌ام تا از همان منظره خیره‌کننده عکس…

کودکی که از کتابخانه عمومی شهر می‌خواستند بیرون بیندازندش، اما فضانورد شد!

دو برادر به نام‌ها رونالد (چپ) و کارل مک نیر (راست) با 10 ماه اختلاف در جنوب جدا شده به دنیا آمدند. این دو در دوران کودکی تا بزرگسالی جدایی‌ناپذیر بودند.در سال 1959، رونالد مک نیر 9 ساله به یک کتابخانه عمومی در لیک سیتی در کارولینای…

خانه‌های با مبلمان‌هایی از غذاهای خوشمزه

هانسل و گرتل، نام داستانی شاه‌پریانی با منشأ آلمانی است که برادران گریم آن را ثبت کرده‌اند. این داستان ماجرای یک برادر و خواهر کوچک به نام‌های هانسل و گرتل را روایت می‌کند که پس از رها شدن در جنگل به خانه‌ای که از کیک و آب‌نبات ساخته شده…

حومه‌نشینی چرا شکل می‌گیرد و چه مشکلاتی ایجاد می‌کند؟ + گالری عکس‌هایی از زشتی‌های این پدیده

مناطق حومه شهر، جوامع مسکونی هستند که در حومه مناطق بزرگتر شهری قرار دارند. آن‌ها ویژگی‌های متمایزی دارند که آن‌ها را ازمحیط روستایی و شهری متمایز می‌کند. شکل‌گیری حومه‌ها و مشکلاتی که با آن‌ها مواجه هستند را می‌توان به عوامل متعددی نسبت…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.