ویروس نخستین بار توسط چه کسی کشف شد؟

0

سال اکتشاف: 1898

ویروس‌ها کوچک‌ترین و ساده‌ترین موجودات زنده و عامل بیماری‌های انسان، از سرماخوردگی تا بیماری مرگبار تب زرد هستند.

چه کسی آن را کشف کرد؟

دمیتری ایوانووسکی Dmitri Ivanovski و مارتینوس بیجرینیک Martinus Beijerinick


ویروس‌ها موجوداتی هستند بسیار کوچک‌تر از سلول‌ها، باکتری‌ها و کوچک‌ترین نمونهٔ حیات. آن‌قدر کوچک هستند که درون یک سلول می‌توانند رشد کنند و آن سلول را در اختیار خود بگیرند. ویروس‌ها آن‌قدر کوچکند که می‌توانند از هر صافی رد شوند. کشف آن‌ها باعث شد که در آغاز قرن بیستم به سوال‌های پزشکی بسیار پاسخ داده شود و نظریه میکروب‌های پاستور را کامل کرد.

ویروس‌ها عامل بسیاری از بیماری‌های خطرناک انسان هستند. کشف آن‌ها باعث پیدایش درمان بسیاری از بیماری‌ها شد. هنگامی که بیجرینیک ویروس‌ها را کشف کرد، عملاً نوع جدیدی از زندگی را کشف کرده بود که قوی‌ترین میکروسکوپ‌های آن زمان قادر به دیدن آن نبودند و فقط میکروسکوپ الکترونیک می‌توانست آن را قابل رویت کند.


دانشمند فرانسوی لویی پاستور میکروسکوپ‌ها را کشف کرد و مدعی شد میکروب‌ها عامل ایجاد بیماری و فساد هستند. اما او هیچ‌گاه نتوانست موجودات ریزتری را کشف کند که باعث بیماری هاری می‌شد. این عدم موفقیت سایه‌ای از تردید بر نظریه وجود میکروب‌ها انداخته بود.

بیماری دیگری که علت آن شناخته نبود، آفت تنباکو بود (که روی برگ‌های تنباکو اشکال چهاروجهی مثل موزاییک به وجود می‌آورد و برگ گیاه را فاسد می‌کرد).

در ۱۸۹۲ گیاه‌شناس روسی سعی کرد این عامل ناشناخته را کشف کند (کار کردن با بیماری تنباکو بی‌خطرتر بود تا کار بر روی هاری). ایوانووسکی برگ‌های آلوده را خمیر کرد و عصارهٔ آن‌ها را از فیلترهای کاغذی و معدنی عبور داد. فرض بر آن بود که این فیلترها کوچک‌ترین ذرات را هم به دام می‌اندازند.

با این حال مایعی که از این فیلترها رد شد می‌توانست گیاهان سالم تنباکو را آلوده کند. معنایش این بود که ذراتی ریزتر از میکروب‌ها و باکتری‌ها توانستند از صافی بگذرند. او از مواد مختلف برای صاف کردن عصاره برگ تنباکو استفاده کرد و نتیجه همان بود. هر چه عامل ایت بیماری بود توانسته بود از صافی بگذرد.

ایوانووسکی قبول نداشت که موجودات زنده کوچک‌تر از باکتری‌ها وجود دارند. بنابراین نتیجه گرفت که فیلترها ناقص بودند و نمی‌توانستند باکتری‌ها را به دام اندازند. او با اکراه تمام این برنامه را نیمه‌کاره رها کرد.

در ۱8۹۸ گیاه‌شناس هلندی مارتینوس بیجرینیک گمان برد که ممکن است عامل این بیماری چیز دیگری باشد: چیزی بسیار کوچک‌تر از باکتری. او اعلام کرد که ممکن است عامل بسیار ریزتر در میان باشد و آن را «ویروس» (کلمه لاتین برای سم) نامید.

جامعهٔ علمی توجه چندانی به وجود ویروس نشان نداد. در ۱۹۰۱ والتر رید، جراح ارتش تلاش کرد تا عامل تب زرد را که باعث مرگ عدهٔ بیشماری شده بود کشف کند. او بر روی نظریه ویروس کار کرد و به این نتیجه رسید که به جز ویروس عامل دیگری در میان نیست.

این کشف دنیای علم را متقاعد کرد تا ویروس‌ها با اندازهٔ ((؟؟؟)) باکتری‌های کوچک موجب بسیاری از بیماری‌ها بودند و با باکتری فرق دارند. ایوانووسکی و بیجرینیک ویروس را کشف کردند اما والتر رید بود که توجه محافل علمی را به آن جلب کرد.


کدام دسته از ویروس‌ها عامل بیشتر بیماری‌ها هستند؟ گروه رینوویروس‌ها که ۱۸۰ نوع مختلف دارند. رینوویروس‌هایعامل انواع سرماخوردگی‌ها هستند و تقریباً تمام اهالی کره زمین را به این بیماری مبتلا می‌کنند، به جز کسانی که در نقاط یخ‌زده قطب زندگی می‌کنند.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

صندلی‌های بامزه طراحی شده با هوش مصنوعی توسط بونی کاره‌را

تصور کنید وارد اتاقی می‌شوید و صندلی‌ای را می‌بینید که شبیه یک قاچ هندوانه غول‌پیکر است، همراه با پوست و دانه‌هایش. یا صندلی‌ای که شبیه آناناس سیخ‌دار است، با لبه های تیز و اندرون نرمش؟این دنیای بونی کاره‌را است، هنرمند با استعداد سه…

برای جبران خطرات سلامتی ناشی از نشستن در طول روز وجود باید تحرک متناوب انجام بدهید. اما هر چند دقیقه…

برای کاهش اثرات مضر نشستن بر سلامتی، هر نیم ساعت یکبار 5 دقیقه پیاده روی سبک داشته باشید. این یافته کلیدی مطالعه جدیدی است که در مجله Medicine & Science in Sports & Exercise منتشر شده است.محققان نوشته‌اند:«ما از 11 فرد سالم…

عجیب ولی واقعی: چشم‌های این زن در این عکس آبی نیست! + ویدئو

در یک خطای دیداری بسیار جالب که به تازگی دین جکسون در تیک تاک منتشر شده، چهره عادی زنی را می‌بینیم که برخلاف ظاهر امر، چشمان او آبی نیست و در واقع حاکستری است.دین جکسون در زمینه ایجاد خطاهای دیداری، یک حرفه‌ای محسوب می‌شود. ویدئوی او در…

آیا چهره‌های مشهور، فرازمینی و بیگانه هستند؟! چرا چنین چیزهایی در شبکه‌های اجتماعی رواج می‌یابد +…

امروز صبح دوست گرانقدری ویدئویی از آنجلینا جولی را از یک صفحه اینستاگرام برای من فرستاد. در این ویدیو که ظاهرا از یک مصاحبه او انتخاب شده بود، روی چشم‌های او زوم می‌شد و این نکته القا می‌شد که چشمان او غیرطبیعی هستند و قرنیه و عنبیه او…

سلبریتی‌ها اگر کاری عادی داشتند – پاسخ‌های تصویری میدجرنی

چه می‌شد اگر یک هنرپیشه نامدار در سنی طلایی امکان جذب شدن در رشته بازیگری را پیدا نمی‌کرد یا بحرانی خانوادگی او را وادار به سال‌ها کار عادی می‌کرد. چه می‌شد اگر نخستین کسانی که تست بازیگری از او می‌گرفتند، به کلی مایوس و دلسردش می‌کردند.…

روجلدهای خاطره‌انگیز مجموعه کتاب های طلایی که کودکی‌مان را رنگی می‌کردند!

عبدالرحیم جعفری، پایه گذار انتشارات امیرکبیر و کتاب های طلایی، است. او ۱۲ آبان ۱۲۹۸ در تهران زاده شد. عبدالرحیم جعفری در سال ۱۳۲۸ انتشارات امیرکبیر را پایه گذاشت. و در سال ۱۳۴۰ انتشار مجموعه ی کتابهای طلائی را آغاز کرد. کتابهای طلایی مجموعه…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5