کاراکتر سینمایی چارلز فاسترکین با بازی اوسن ولز در همشهری کین: بررسی و تحلیل

 

۱- مشکل اصلی این است که همه حرف‌ها درباره فیلم و اورسن ولز زده‌شده است. حرف جامانده روی زمین نیست. همه جور اطلاعات و بحث و تحلیل و حرف و نظر. بررسی همه جوانب آن. و همه زوایای پنهان و آشکار آن. شاید به کمتر فیلمی در تاریخ سینما تا به این حد پرداخته‌شده باشد. چهار دهه در صدر شماره یک منتخب جهان. کسی هست که اطلاعات کاملی درباره‌اش نداشته باشد؟

۲- ما می‌خواهیم حسب موضوع این یادداشت و جایگاه نشر و پخش آن، درباره شخصیت (و بازی) چارلز فاسترکین صحبت کنیم.

همه‌چیز در فیلم در جای خودش درست نشسته و ابر و باد و… در کارند تا چارلز فاسترکین از آب درآید. یک شخصیت پیچیده. از شخصیت‌های ماندگار سینما.


خرید کتاب با ۱۵٪ تخفیف(همه کتاب‌ها)

۳-­ همه گفته‌اند که هدف اول ولز و فیلم‌نامه نویس‌اش، منکیه ویچ، گفتن چیزهایی در مذمت «ویلیام راندولف هرست» سرمایه‌دار غول دنیای رسانه بوده است. یک‌جوربدوبیراه گفتن و نقد او.

این به‌تدریج از دستور کار حذف نمی‌شود اما کمرنگ می‌شود. ولز و منکیه ویچ سودای مهم‌تری در سر داشته‌اند. وسیع‌تر به قضیه می‌نگریسته‌اند.

۴- عنوان اصلی و اولیه فیلم‌نامه و فیلم «آمریکایی» بوده است که تعدیل یافته و به «همشهری» بدل شده است.

هدف، یک آمریکایی بوده. یک آمریکایی نمونه. نمونه در همه سطوح و جوانب. می‌بینیم که «راندلف هرست» هدف دوم بوده است. هدف اول عمیق‌تر و وسیع‌تر بوده است.

۵- نگاه عام‌تر ولر و منکیه ویچ قابل توجه است. آن‌چه که ولز بازی کرده یک «چارلز فاسترکین» است که به هدف کلی و عام‌تر آن‌ها نزدیک‌تر است.

۶- قصه فیلم‌نامه و فیلم درباره به چنگ آمدن و ثروت بادآورده و قدرت ناشی از آن است. در نیمه دوم فیلم دستاوردهایی که به‌سادگی به‌دست‌آمده به سهولت هم بر باد می‌رود و نتیجه می‌ماند، حسرت و بالاخره مرگ. نه حسرت چیزهای عادی و قدرت و ثروت که چیزهای عمیق‌تر و ریشه‌ای‌تر و ماندگارتر.

۷- قدرت به‌دست‌آمده مخرب هم هست. درواقع دوسویه عمل می‌کند یک‌جور، دو روی سکه. امکان می‌دهد و هم‌زمان تخریب می‌کند.

«چارلز فاسترکین» هم قهرمان فیلم را بازی می‌کند و هم ضدقهرمان را. مخلوط، درهم، متناقض، کوبنده و خردشده. به بالا، به پستی، نه فراز، نه فرود، هم فراز، هم‌فرود.

دو جنس بازی در یک شخصیت حیرت‌انگیز است و این مهم را «ولز» به خوبی اجرا می‌کند.

۸- برای مثال و نمونه توجه کنیم به گریم فیلم:

گریم در آن واحد در دو نقش ظاهر می‌شود و «ولز» را به دو آدم اما در یک مسیر هدایت می‌کند.

الف- سن و سال او را چند دهه بالا می‌برد. لااقل سه دهه.

ب- شادابی و انرژی و چهره مقبول و مثبت و انسانی او را از ریخت می‌اندازد و او را زشت و کریه می‌کند. یک عجوزه تمام و کمال.

۹- در نگاه ساده اولیه «رز باد» نشانه‌ای بد و فرویدی و واضح و زورکی می‌نماید. یک سمبل بد، همه درباره‌اش بیش و کم منفی‌اند کمتر مورد مثبت وجود دارد. اما….

۱۰- و اما…. اتفاقا در مورد این شخصیت و توضیح این شخصیت: «رز باد» کارکرد دارد و کارکرد درست و خوبی دارد. ریشه بچگی و خانواده و فرویدی و… کمک به توضیح بیش‌تر درباره فیلم و شخص «فاسترکین» می‌دهد.

۱۱- کلید بررسی شخصیت «چارلز فاسترکین» معصومیت از کف داده است. معصومیت به یغما رفته. معصومیت غارت شده. که مهم است بر همه جنبه‌های او برتری دارد و همه‌چیز از این «از دست» رفتگی مایه می‌گیرد.

«رز باد» ابزار این کنکاش است. نشانی از ناشناخته‌ها و پنهان‌ها و پیچیدگی‌ها و… معصومیت از دست رفته لزوما در چیزی مادی خلاصه نمی‌شود (سورتمه)، یا به شخص خاصی مربوط نمی‌شود (مادر) بلکه به همه‌چیز و همه‌کس… مربوط می‌شود. هم مادی و هم معنوی و هم شناخته و هم ناشناخته. پاکی و خلوص که هرگز مجال رشد نیافته است. معصومیت سرکوب شده.

۱۲- روزگار غریبی است. سراسر غریب و عجبی و غیر قابل پیش بینی. «ولز» در ۲۵ سالگی فیلمی را می‌نویسد و درگیر موضوعی می‌شود که پیشگویانه در پیری به آن می‌رسد. در دنیای واقعی و عملی. یک جور تطبیق دنیای فیلم و دنیای واقعی.

فیلم درباره «ولز» است. این سوی دوربین و آن‌سوی دوربین. می‌گوید قابلیت خودم را نخواهم یافت و جوینده هیچ‌ام و این‌که تلف خواهم شد و معصومیت و پاکی‌ام به فنا خواهد رفت و پایمال خواهد شد.

هم در گذشته و هم در حال و هم در آینده. هم در جوانی. هم در میان‌سالی و هم در پیری.

«ولز» درباره خودش فیلم می‌سازد. «همشهری کین» خود اوست. «چارلز فاسترکین» «اورسن ولز» است. «اورسن ولز» «چارلز فاسترکین» است. در همه جاها و همه زمان‌ها.

۱۳- «چارلز فاسترکین» و «ولز» و «فیلم» پرچم سینما است. آن بالاها باد می‌خورد.

دیدگاه خود را با ما اشتراک بگذارید:

ایمیل شما نزد ما محفوظ است و از آن تنها برای پاسخگویی احتمالی استفاده می‌شود و در سایت درج نخواهد شد.
نوشتن نام و ایمیل ضروری است. اما لازم نیست که کادر نشانی وب‌سایت پر شود.
لطفا تنها در مورد همین نوشته اظهار نظر بفرمایید و اگر درخواست و فرمایش دیگری دارید، از طریق فرم تماس مطرح کنید.