چرا اشک می‌ریزیم و گریه می‌کنیم؟

0

عزیزی را از دست می‌دهید. در رقابت فشرده و حساسی برنده می‌شوید. پیوندتان را با محبوبی دوست داشتنی می‌گسلید. دخترتان ازدواج می‌کند. شغلتان را از دست می‌دهید. عزیزترین دوستتان دچار سانحه‌ای جدی می‌شود.

با چنین حوادث تنش‌زایی چگونه برخورد می‌کنید؟ به احتمال زیاد اشکتان جاری می‌شود. به نظر می‌رسد که اشک ریختن، بار عاطفی شما را سبک می‌کند. ولی چرا؟ هیچ کس نمی‌تواند با اطمینان چیزی در این باره بگوید.

ظاهرا انسان اشک‌هایی گوناگون دارد. نوعی اشک که همیشه ترشح می‌شود، همان اشکی که به مرطوب ماندن چشم‌های ما کمک می‌کند، اشک‌هایی هستند که بر اثر تحریک جاری می‌شوند، از نوع اشکی که ما هنگام پیاز پوست کندن یا برای مقابله با دود از دیده جاری می‌کنیم. و بالاخره بعضی اشک‌های عاطفی هستند، همان اشکی که در پاسخ به اندوه، شادی، نومیدی، یا تنش‌های دیگر از دیده می‌باریم.

شگفت آنکه از میان همه جانداران روی زمین، فقط انسان اشک عاطفی از دیده می‌بارد، همین واقعیت نشان می‌دهد که گریه یک رویداد تکاملی دیررس است. اشک‌های ناشی از تنش عاطفی در دوران کودکی نیز نسبتا دیر ظاهر می‌شوند. نوزادهای ناشاد قبل از اینکه چندین روز یا حتی چندین هفته از عمرشان بگذرد، غالبا بی‌اشک گریه می‌کنند. ولی اگر چشم آنها را با ماده محرکی تحریک کنیم، در بدو تولد هم اشک می‌بارند.

چارز داروین اولین نظریه- یا شبه نظریه- علمی را برای تبیین اشک عاطفی پیشنهاد کرد. به عقیده داروین آن چنان که در کتابش به نام تظاهر- عواطف در انسان و جانوران (منتشر شده در 1873)، آمده است، آنچه رنج و اندوه را تسکین می‌دهد و سبب سبکی و آسودگی می‌شود، کل عمر گریستن است، نه جاری شدن اشک، که به عقیده او جنبه فرعی دارد و همراهی کننده بی‌هدفی برای تخلیه عاطفی است.

در حدود سه دهه پیش نظریه دیگری این بار از سوی مردم‌شناس صاحب نام، اشلی مونتاگو، مطرح شد. به عقیده مونتاگو اشکی که همراه هق‌هق جاری می‌شود، از این جهت که به مقابله با بیماری کمک می‌کند، نقشی در زنده ماندن دارد. وی چنین استدلال کرد که هق‌هق- نفس نفس زدن و بریده بریده شدن تشنجی تنفس- پوشش بینی و گلو را خشک می‌کند، و بدین ترتیب آسیب‌پذیری در برابر تهاجم باکتری‌ها را افزایش می‌دهد. اشک که به گذرگاه‌های بینی نیز می‌ریزد، این خشک شدن را خنثی می‌کند.

هر دوی این نظریه‌ها جای زیادی برای مخالفت باقی می‌گذارند. اشکال بزرگ نظریه داروین این است که نمی‌توان تصور کرد تکامل سبب تکوین کارکردی بی‌هدف شود. چنین حکمی از سوی داروین، همان کسی که انتخاب طبیعی هدفدار را برانگیزنده تکامل می‌دانست، طعم و بوی تناقض آشکار می‌دهد. ضمنا، به نظر نمی‌رسد که نظریه مونتاگو این واقعیت را که بسیاری از افراد بی‌صدا گریه می‌کنند به حساب آورده باشد. از چه رو این افراد حتی وقتی که تغییر محسوسی در تنفس وجود ندارد- یعنی هق‌هقی در کار نیست که گذرگاه‌های بینی را خشک کند- اشک می‌ریزند؟ و چرا تنفس پرقدرت همراه با ورزش سنگینی چون دویدن یا شنا کردن، اشکی به دیده ورزشکاران نمی‌آورد؟

ویلیام ا چ فر ای دوم، زیست‌شیمیدان و مدیر آزمایشگاه پژوهش روان‌پزشکی در مرکز پزشکی پل- رمزی قدیس در مینه سوتا، که از هر دو نظریه ناخشنود بود، اخیرا فرضیه دیگری پیشنهاد کرده است. او معتقد است شاید اشک به پاک کردن بدن از مواد شیمیایی که ضمن تنش عاطفی تولید می‌شوند کمک کند. بنابر فرضیه فرای، هنگامی که نیاز به تسکین خاطر داریم، ممکن است این مواد زائد را به قول معروف «با گریه بیرون بریزیم». او استدلال می‌کند که همه کارکردهای دفعی دیگر- دفع ادرار، تعریق، بازدم، تخلیه شکم- در بیرون بردن فراورده‌های اضفی یا سمی از بدن دخیل‌اند. چرا همین امر برای اشک عاطفی مصداق نداشته باشد؟

چنان که از ظواهر امر بر می‌آید، نظریه فرای از همه موجه‌تر است. ولی در حال حاضر از سطح حدس و گمان محض فراتر نرفته است، همان طور که نظریه‌های داروین و مونتاگو نیز چنین‌اند. هیچ یک از آنها در آزمایشگاه تایید یا رد نشده است. با این حال، فرضیه فرای بیش از همه قابل آزمایش است. از جمله، این پژوهشگر اخیرا به سلسله آزمایش‌هایی دست زده که هدف آنها آزمودن اعتبار این فرضیه است. یکی از اقدامات وی، واداشتن داوطلبان به تماشای فیلم‌های گریه‌آور است؛ فیلم محبوب او «قهرمان» است که فیلمی درباره مشت‌زنی شکست خورده و پسربچه‌ای خردسال است. او این اشک‌های ناشی از عاطفه را با اشک‌های ناشی از تحریک، که از همان افراد حین کندن پوست پیاز جمع‌آوری شده‌اند مقایسه می‌کند. اگر نظریه فرای درست باشد، در این صورت باید تفاوت چشمگیری در ماهیت شیمیایی این دو نوع اشک وجود داشته باشد. نتایج به دست آمده از گروهی متجاوز از 80 فرد حاکی از آن است که چنین تفاوت‌هایی وجود دارند. اشک‌های عاطفی حاوی پروتئین با غلظتی بیش از اشک‌های تحریکی هستند.

ولی نمی‌توان پیش‌بینی کرد که این تفاوت در پروتئین‌ها چه مفهومی دارد. آیا پروتئین‌ها گذشته از کمیت، از حیث کیفیت هم متفاوتند؟ آیا پروتئین‌های خاصی هستند که با عواطف مربوط باشند؟ اگر چنین است، چه ارتباطی با هورمون‌ها یا مواد دیگری که میانجی عواطف ما هستند وجود دارد؟ آیا در برابر هر عاطفه ماده خاصی وجود دارد که با آن عاطفه مربوط است؟ مثلا آیا ماده‌ای سبب احساس خشم ما می‌شود، ماده دیگر با شادی ما ارتباط دارد، و ماده سومی با اندوه ما مربوط است؟ و آیا همه این تفاوت‌ها در اشک‌های ما منعکس می‌شوند.

نوشته بن پاتروسکی

ترجمه مصطفی مفیدی


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

اگر این سلبریتی‌ها تا به امروز زنده بودند …

عوامل مختلفی روی طول عمر انسان‌ها تاثیر می‌گذارد. سبک زندگی، تعذیه سالم، ورزش، پیشگیری از بیماری‌ها، پرهیز از مصرف مواد، خواب و آسایش کافی، ژنتیک، هشیاری برای پیشگیری از حوادث.اما به هر حال طول عمر برخی از انسان‌ها کوتاه‌تر از امید به…

با این تصاویر کارت پستال خیلی قدیمی در دهه ۱۹۰۰ آمریکایی‌ها، تصور خود از ۱۰۰ سال بعد را نشان داده…

مجموعه‌ای جذاب از کارت پستال‌های عجیب و غریب و در عین حال جذاب از استیون آر. شوک، دیدگاه‌هایی را ارائه می‌دهد که در دهه ۱۹۰۰ تصور شده است و نشان می‌دهند که چگونه شهر‌ها، شهرک‌ها و دهکده‌ها در سراسر ایالات متحده ممکن است طی ۱۰۰ سال آینده…

تنهاترین درخت جهان در کجاست؟

در جزیره دورأفتاده کمپبل، واقع در بیش از ۶۰۰ کیلومتری جنوب  نیوزلند، صنوبر منفرد سیتکا روییده که به عنوان تنهاترین درخت روی زمین شناخته شده است.نزدیکترین درخت نزدیک به آن آن بیش از ۲۲۰ کیلومتر دورتر، در جزایر اوکلند است، در حالی که…

صخره‌های عجیب فنلاندی موسوم به کوماکیوی – هزاران سال تعادل و مبارزه با جاذبه

کوماکیوی Kummakivi یک کلمه فنلاندی است که در انگلیسی به معنی "سنگ عجیب" است. این کلمه اغلب برای توصیف نوعی تشکیل سنگ که شکلی عجیب یا غیرعادی دارد استفاده می‌شود. این نوع سنگ‌ها در سرتاسر فنلاند یافت می‌شوند و به دلیل ظاهر منحصر به فردشان…

چرا غذاها در کتاب‌های مصور و انیمیشن‌ها اینقدر اشتها برانگیزند؟!

دوران کودکی خودم را که به یاد می‌آورم، یاد کتاب‌های داستان مصور می‌افتم که در بعضی از صفحات آن عکس میزهای پر از غذا درج شده بود. نقاشی‌های آنقد آنقدر خوب بودند که تصور می‌کردم میوه‌ها و مرغ و بوقلمون و سوسیس فرنگی‌ها مسلما باید کیفیت…

مجموعه دیگری از عکس‌های تاریخی کمتر دیده شده را با هم مرور کنیم

هر چقدر عکس‌های تاریخی را با هم مرور کنیم، کم است. همان طور که قبلا هم نوشته بودم احتمالا بیشتر این عکس‌ها اگر در دوره خود در نشریه‌ای منتشر می‌شدند، خیلی عادی به نظر می‌رسیدند، اما حالا بعد از گذشت دهه‌ها یا حدود یک قرن، برای ما عجیب و…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.