چه کسی سلول یا یاخته را کشف کرد؟

0

سال اکتشاف: 1665

این کشف چه می‌گوید؟

سلول‌ها اجزای سازنده تمام موجودات زنده هستند.

چه کسی آن را کشف کرد؟

رابرت هوک Robert Hooke


سلول واحد اساسی در کالبدشناسی است. میلیون‌ها سلول، بدن موجود زنده اعم از گیاه یا جانور را تشکیل می‌دهند. عملکرد اندام زنده از طریق مطالعه سلول‌های انفرادی ممکن است. درست همان‌طور که کشف مولکول و اتم به دانشمندان اجازه داد تا عناصر شیمیایی را بهتر درک کنند، کشف سلول‌ها هم به زیست‌شناسان اجازه داد تا ساختمان موجودات زنده را بهتر درک کنند.

کار هوک بر روی میکروسکوپ چشمان همگان را بر دنیای موجودات ریز باز کرد. درست همان‌طور که کار گالیله با تلسکوپ باعث باز شدن چشم جهان بر وسعت و عظمت کائنات شد، کارها و کشفیات هوک کار با میکروسکوپ را وارد عرصه علم نمود.


رابرت هوک موجود بسیار جالبی بود. در کودکی همیشه رنجور و ضعیف بود. والدین او زیاد به تحصیل و اهمیت نمی‌دادند. زیرا فکر نمی‌کردند او زنده بماند. هنگامی که هوک ۱۱ ساله شد. پدرش آموزش او را در خانه به طور نه چندان جدی آغاز کرد. وقتی ۱۲ ساله شد پرده نقاشی را دید، خوشش آمد و گفت: «من هم می‌توانم این را بکشم.» طرح‌های اولیه نشان داد که او استعداد این کار را دارد.

سال بعد پدر هوک مرد و ارثیه‌ای مختصر برای او باقی گذاشت. هوک تصمیم گرفت از این پول برای یادگیری نقاشی استفاده کند، اما زود متوجه شد بوی رنگ‌ها باعث سردرد شدید می‌شود.

بنابراین او پولش را داد و در مدرسه وست‌مینستر ثبت نام کرد. روزهای نخست مردی را دید که ارگ می‌نوازد و فکر کرد، «من هم می‌توانم این کار را بکنم.» هوک توانست ثابت کند که می تواند از پس نواختن ارگ برآید و در گروه همسرایان هم عضویت پیدا کرد.

اما حکومت انگلستان در آن دوران کار گروه‌های نوازنده و خواننده را در کلیسا ممنوع اعلام کرد. پول هوک به هدر رفته بود. دیگر نمی‌دانست چه کار باید بکند. ناچار شد در دانشگاه آکسفورد خدمتکار دانشجویان رشته علوم بشود. هوک با مشاهده تحقیقات علمی به این رشته علاقه‌مند شد و گفت: «من هم می‌توانم این کار را بکنم» و طبق معمول راست می‌گفت. خدمت او در آکسفورد (و در مقام دستیار رابرت بویل) مقدمه یکی از پربارترین دوران‌های علمی در تاریخ انگلیس شد. به زودی هوک یک محقق برجسته شد.

میکروسکوپ اواخر دهه ۱۵۹۰ اختراع شد و تا ۱6۶۰ فقط چند میکروسکوپ ساخته شده بود که بزرگنمایی حدود ۱۰۰ برابر داشت. در این حالت به دست آوردن تمرکز و تصویری واضح کار دشواری شد.

هوک به عضویت کارمندان انجمن سلطنتی در آمد و به یک رشته تحقیقات علمی با میکروسکوپ دست زد. در ۱6۶۲ او در طراحی میکروسکوپی با قدرت ۳۰۰ برابر بزرگنمایی شرکت کرد. او با استفاده از میکروسکوپ و قریحه هنرمندانه‌اش، مطالعات دقیقی از جمله بر روی چشم مگس و ساختمان پر و بال پروانه انجام داد. او چند حشره میکروسکوپی جدید را هم کشف کرد.

در 1644 او برشی از چوب‌پنبه را مطالعه کرد. متوجه شد که از الگویی به هم فشرده و سوراخ‌های مثلثی شکل تشکیل شده است. یاخته‌های چوب پنبه بسیار بزرگ هستند بنابراین راحت می‌شود آن‌ها را مشاهده کرد اما در مورد گیاهان دیگر قضیه به این راحتی نبود.

هوک این سوراخ‌ها را سلول یا یاخته نامید. (سلول واژه لاتین برای حجره‌های کوچک است که در ردیف‌های منظم قرار دارد. مثل سلول زندان) در چوب پنبه یاخته‌ها مرده، بنابراین توخالی و مثل سوراخ هستند.

نام سلول جا افتاد. مفهوم آن هم برای دانشمندان جذاب بود. این که موجودات زنده از میلیون‌ها سلول یا یاخته زنده تشکیل شده‌اند که مانند آجرهای دیوار به هم چسبیده‌اند بسیار جالب و جذاب بود. علم زیست‌شناسی توجه خود را بر مطالعه ساختمان و عملکرد سلول معطوف نمود.


زیست‌شناسی سلول تنها علمی است که در آن تقسیم سلولی هم‌معنای تکثیر سلولی است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

تصور دهشت نبرد «واترلو» با هوش مصنوعی میدجرنی

نبرد واترلو، که در ۱۸ ژوئن ۱۸۱۵ رخ داد، یک درگیری نظامی مهم در طول جنگ‌های ناپلئون بود. این جنگ بین ارتش فرانسه به رهبری امپراتور ناپلئون بناپارت و اتحادی از نیرو‌های بریتانیایی، هلندی و پروس به فرماندهی دوک ولینگتون و فیلد مارشال گبهارد…

ربات‌هایی که در دنیای سینما و تخیل دوستشان داشتیم یا در مواردی از آنها می‌ترسیدیم!

انسان‌ها همیشه از تحولات تازه می‌ترسند و از زمانی که تخیل آدم ماشینی ایجاد شد، ترس از این توده‌های آهنی هم ایجاد شد. شخصیت ربات‌ها در ابتدا در داستان‌ها خیلی سطحی و بیشتر هراس‌‌انگیز بود، اما بعدا ربات‌ها دارای شخصیت شدند تا جایی که حتی…

تصور کنید که در یک دنیای تخیلی، هری پاتر را استودیو جیبلی می‌ساخت

استودیو جیبلی یک استودیوی مشهور انیمیشن‌سازی ژاپنی است که به دلیل سبک هنری متمایز، داستان‌سرایی پر از تخیل و انیمیشن‌های هیجان‌انگیزش مشهور است. استودیو جیبلی که توسط هایائو میازاکی و ایسائو تاکاهاتا تأسیس شد، تعدادی از محبوب‌ترین فیلم‌های…

عکس‌هایی از ترسناک‌ترین ساختمان‌های دنیا – آلبوم عکس

چرا برخی از ساختمان‌ها و خانه‌ها خیلی ترسناک به نظر می‌رسند. اینها دسته از سکونت‌گاه‌ها طیف گسترده‌ای دارند:- آنهایی که سایه روشن شب ترسناک‌شان می‌کند و هنگام روز یک ساختمان تقریبا عادی هستند.- آنهایی که مدت‌ها متروک مانده‌اند و…

نمونه‌هایی از وندالیسم – البته در شکل نسبتا خفیف آن

وندالیسم به عمل عمدی ایجاد خسارت، تخریب یا اسیب زدن به اموال، اغلب بدون هیچ دلیل یا توجیه قانونی اشاره دارد. این کار شامل اعمالی مانند رسم گرافیتی، برچسب زدن، خراشیدن، شکستن یا نقاشی روی سطوح، از جمله ساختمان‌ها، وسایل نقلیه، فضا‌های عمومی…

عکس های هوایی تام هگن از باغ های زیتون اسپانیا – الگوهای زیبای مواج و سنت‌های قدیمی

به مدت هزاران سال، اسپانیا به دلیل آب و هوای مدیترانه‌ای، تابستان‌های طولانی و گرم و دمای معتدل زمستانی، در تولید زیتون پیشرو بوده است. میوه‌های زیتون که در آب نمک نگهداری می‌شوند و یا آسیاب می‌شوند تا روغن‌های طبیعی از آنها استخراج شوند،…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / قیمت وازلین ساج / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو / مجتمع فنی تهران /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / لیست قیمت تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ / سریال ایرانی کول دانلود / دانلود فیلم دوبله فارسی /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو /توانی نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /تولید محتوا /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

••4 5