چه کسی فشار هوا را کشف کرد؟

0

سال اکتشاف: 1640

این کشف چه می‌گوید؟

هوا (اتمسفر) وزن دارد و بر ما فشار وارد می‌کند.

چه کسی آن را کشف کرد؟ اوانجلیستا توریچلی Evangelista Torricelli


موضوع بسیار ساده و تا حدی آشکار است. هوا وزن دارد؛ اتمسفر با نیرویی ملموس بر ما فشار وارد می‌کند. گرچه انسان این فشار را احساس نمی‌کند زیرا همیشه وجود دارد و بدن به آن عادت کرده است. دانشمندان دوران کهن هم به همین دلیل هرگز فشار هوا و اتمسفر را احساس نمی‌کردند. کشف اوانجلیستا توریچلی باعث شد مطالعه‌ای جدی بر روی هوا و اتمسفر آغاز شود. این کشف بر درک ما از هوا افزود و مبنایی شد برای نیوتن و دیگران تا مفهوم جاذبه را گسترش دهد.

توریچلی همچنین موفق به کشف و مفهوم خلاء و اختراع هواسنج شد که اساسی‌ترین و بنیادی‌ترین وسیله برای مطالعهٔ هواست.


در روزی آفتابی از ماه اکتبر سال ۱640، گالیله آزمایشی با تلمبهٔ مکش هوا، در میدانِ بازار شهر فلورانس ایتالیا انجام داد. دانشمند معروف ایتالیایی لولهٔ بلندی را در چاه آبی فرو برد. این لوله به تیری چوبی که سه متر بالاتر از چاه آب بود اتصال داشت و به تلمبه‌ای دستی که او و شاگرد گالیله، توریچلی 32 ساله، فرزند بازرگانی ثروتمند و فیزیکدان ایتالیایی دیگری به نام جیووانی بالیانی آن را نگه داشته بودند، متصل می‌شد.

توریچلی و بالیانی پمپ دستی را به کار انداختند و به آرامی هوا را با تکان دادن دسته تلمبه تخلیه کردند و هوا را از لوله گالیله بیرون کشیدند و باعث شدند سطح آب در لوله بالا بیاید اما ارتفاع آب در لوله از 7/9 متر، بالای سطح آب در چاه فراتر نرفت و هر چه آن‌ها بر تلاش خود افزودند تغییری پیدا نشد. در آزمایش‌های بعدی هم این نتیجه یکسان ماند.

گالیله به این نتیجه رسید که وزن آب در ستون باعث شد در همان ارتفاع بماند.

در 1643، توریچلی دوباره به سراغ اسرار پمپ مکش هوا رفت.

اگر گالیله درست می‌گفت، مایع سنگین‌تر می‌باید ارتفاع پایین‌تر داشته باشد. جیوه مایع برابر 5/13 برابر از آب سنگین‌تر بود. بنابراین ستونی از جیوه نمی‌باید از ((؟؟؟)) ارتفاع ستون آب یا 4/77 سانتی‌متر بالاتر رود.

توریچلی لوله‌ای شیشه‌ای به ارتفاع ۱۸۰ سانتی‌متر را با جیوه مایع پر کرد و چوب پنبه‌ای را در سر آب فرو برد بعد لوله را سر و ته کرد و قسمتی را که چوب پنبه داشت در ته قرار داد و آن را در مایع جیوه فرو برد و چوب پنبه را درآورد همان‌طور که انتظار می‌رفت بخشی از جیوه از لوله خارج شد اما نه همه آن.

توریچلی ارتفاع ستون جیوه را اندازه گرفت – همان‌طور که انتظار می‌رفت 4/77 سانتی‌متر بود. توریچلی حدس زد خلایی که در بالای لوله به وجود آمده بود به ارتفاع ستون جیوه ربط داشت.

روز بعد، در حالی که باران می‌بارید و باد سردی می‌وزید. توریچلی آزمایشش را تکرار کرد. در این روز ستون جیوه به 5/2 سانتی‌متر پایین‌تر آمد. توریچلی گیج شده بود. او انتظار داشت ارتفاع جیوه به ارتفاع روز قبل باشد. تفاوت از کجا پیدا شده بود؟ او به بیرون پنجره خیره شده و در فکر بود. باد باران را به شیشه‌ها می‌کوبید.

آن‌چه باعث تغییر شده بود، وجود اتمسفر یا هوا بود. فکر توریچلی به نتیجه‌ای انقلابی رسید. هوا وزن داشت. پاسخ واقعی نه در وزن مایع و نه به خلاء بالای آن بلکه به وزن هوای دور و بر آن بستگی داشت که به آن فشار می‌آورد.

توریچلی متوجه شد وزن هوا بر سطح جیوه در لوله فشار می‌آورد. این وزن جیوه در لوله دقیقاً برابر با وزن هوایی بود که بر جیوه فشار می‌آورد.

هنگامی که وزن هوا تغییر می‌کرد، فشار بر سطح جیوه هم تغییر پیدا می‌کرد و اندکی کمتر یا اندکی بیشتر می‌شد. تغییر هوا وزن هوا را تغییر می‌داد.

توریچلی فشار هوا و راهی برای اندازه‌گیری و مطالعه آن پیدا کرده بود.


هواسنج‌های خانگی معمولاً با تغییر هوای خوب به طوفانی، کمتر از 5/1 سانتی‌متر تغییر می‌کنند. بالاترین افت فشاری که تا به حال اتفاق افتاده 526/6 سانتی‌متر بوده که در سال ۲۰۰۳ در داکوتای شمالی واقع شده است.


اگر خواننده جدید سایت «یک پزشک»  هستید!
شما در حال خواندن سایت یک پزشک (یک پزشک دات کام) به نشانی اینترنتی www.1pezeshk.com هستید. سایتی با 18 سال سابقه که برخلاف اسمش سرشار از مطالب متنوع است!
ما را رها نکنید. بسیار ممنون می‌شویم اگر:
- سایت یک پزشک رو در مرورگر خود بوک‌مارک کنید.
-مشترک فید یا RSS یک پزشک شوید.
- شبکه‌های اجتماعی ما را دنبال کنید: صفحه تلگرام - صفحه اینستاگرام ما
- برای سفارش تبلیغات ایمیل alirezamajidi در جی میل یا تلگرام تماس بگیرید.
و دیگر مطالب ما را بخوانید. مثلا:

۱۱ رخدادی که تاریخ دنیا را تغییر دادند به روایت میدجرنی

گرچه از اکثر این وقایع تاریخی عکسها و فیلم‌های زیادی وجود دارد، اما می‌خواهیم با میدجرنی آنها را بازسازی کنیم. شاید تمرینی شود برای بازافرینی رخدادهایی که از آنها عکسی گرفته نشده یا عکاسی در زمان آنها اصلا اختراع نشده بود.شروع جنگ جهانی…

آیا ماری آنتوانت واقعاً گفته بود مردمی که در قطحی نان هستند، کیک بخورند؟! حقیقت درباره یکی از…

این یکی از بدنام‌کننده‌ترین داستان‌های تاریخ است: روایت این است که ملکه ماری آنتوانت وقتی شنید که دهقانان فرانسوی آنقدر فقیر شده‌اند که توانایی خرید نان ندارند، پاسخ داد: "بگذارید کیک بخورند." این افسانه برای قرن‌ها نقل شده است و به این…

اگر قرار بود ابرقهرمان‌ها، لباس‌های قرن نوزدهمی می‌پوشیدند

ما عادت کرده‌ایم ابرقهرمان‌ها را در لباس‌های امروز ببینیم و فیلم‌های زیادی هم که بر مبنای کامیک‌بوک‌ها ساخته شده، این تصور را در ذهن ما تشدید کرده‌اند.اما اگر قرار بود همین ابرقهرمان‌ها لباس‌های قرن نوزذهمی می‌پوشیدند، چه می‌شد؟…

چهره و شکل و شمایل یک شهروند کشورهای اسکاندیناوی یا منطقه نوردیک به چه صورت است؟

کشور‌های اسکاندیناوی که به عنوان کشورهای شمال اروپا یا منطقه نوردیک نیز شناخته می‌شوند، به گروهی از کشور‌های شمال اروپا اطلاق می‌شود. واژه نوردیک اغلب برای توصیف دانمارک، فنلاند، ایسلند، نروژ و سوئد که اعضای اصلی شورای شمال اروپا هستند،…

تخیل: تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی از زمین بازدید می‌کرد و در اینستاگرام پست به سبک…

ما نمی‌دانیم که هیچ وقت بیگانگانی که می‌گویند اینقدر وجودشان محتمل است، از زمین بازدید خواهند کرد یا آیا آشکارا رخ خواهند نمود یا نه.فعلا در حد داستان‌های علمی تخیلی به قضیه نگاه می‌کنیم.اما تصور کنید که یک موجود هوشمند فرازمینی…
آگهی متنی در همه صفحات
دکتر فارمو / کلینیک زیبایی دکتر محمد خادمی /جراح تیروئید / پزشکا /تعمیر فن کویل / سریال ایرانی کول دانلود / مجتمع فنی تهران / دانلود فیلم دوبله فارسی /خرید دوچرخه برقی /خرید دستگاه تصفیه آب /موتور فن کویل / شیشه اتومبیل / نرم افزار حسابداری / خرید سیلوسایبین / هوش مصنوعی / مقاله بازار / شیشه اتومبیل / قیمت ایمپلنت دندان با بیمه /سپتیک تانک /بهترین دکتر لیپوماتیک در تهران /بهترین جراح بینی در تهران / آموزش تزریق ژل و بوتاکس / دوره های زیبایی برای مامایی / آموزش مزوتراپی، PRP و PRF /کاشت مو /قیمت روکش دندان /خدمات پرداخت ارزی نوین پرداخت / درمان طب / تجهیزات پزشکی / دانلود آهنگ /داروخانه اینترنتی آرتان /اشتراك دايت /فروشگاه لوازم بهداشتی /داروخانه تینا /لیفت صورت در تهران /فروش‌ دوربین مداربسته هایک ویژن /سرور مجازی ایران /مرکز خدمات پزشکی و پرستاری در منزل درمان نو / ثبت برند /حمل بار دریایی از چین /سایت نوید /پزشک زنان سعادت آباد /کلاه کاسکت / لمینت متحرک دندان /فروشگاه اینترنتی زنبیل /ساعت تبلیغاتی /تجهیزات پزشکی /چاپ لیوان /خرید از آمازون /بهترین سریال های ایرانی /کاشت مو /قیمت ساک پارچه ای /دانلود نرم افزار /

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.